HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Clearaudio Balance Riia
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/24 :  01:20:37  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag var igår in till Veteranhifi och hämtade en Clearaudio Balance Riia för hemlån och test.Jag är ägare till en Phonofix från Bladelius som jag har gillat hela tiden jag har haft den.Jag har testat lite och jämfört dessa bägge grammofonsteg,till en början kan jag säga att Clearaudion var lite mer dynamisk i mitt tycke,den gav bättre bas,men egentligen har jag inte jämfört så mycket än då CA står på inkokning,det ska testas mer under helgen och då får jag höra om den är värd merkostnaden så fortsättning följer...
Mvh

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/24 :  07:10:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då väntar vi......

Bravo
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:50:46  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Mycket spännande! Har du möjlighet att lägga upp bilder på båda burkarna? Vilka andra phono boxar jämförde du med innan du köpte Phonofix? Vad var skillnaderna?

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/25 :  19:21:10  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Hej Resolution
Innan jag köpte Phonofixen så ägde jag en riia från PS Audio som lät helt ok,köpte sedan Phonfixen på rekomendation från Olle Mårtensson på HifiConsult och den har jag levt med ett bra tag nu,Phonofixen gick att köra balanserad det var en av orsakerna till att jag köpte den.Jag håller på att lära mej hur man lägger upp bilder men förnärvarande har jag min kamera utlånad.Clearaudion låter bättre i mitt tycke än Phonofixen det är mer närvarokänsla,den passar rent elektriskt bättre ihop med min MC-pickup,jag har en Clearaudio pickup(Sigma)musiken verkar släppa bättre från högtalarna,men om det är värt pengarna återstår att se(höra)CA kostar runt 12' och Phonofixen 8.5'om jag inte är helt ute och cyklar(senaste pris innan den toga ur produktion).Jag återkommer senare med mer info...
Mvh
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:33:20  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Hej Neon Park!

Tack för svaret! Jag har själv gått och funderat ett tag på Phonofixen. Jag har en Sugden Optima RIAA själv, vilken jag efter jämförelser med The Phono Box och Musical Fidelity X-LP2 tyckte var rejält mycket bättre och köpte. Jag har tyvärr aldrig jämfört med Phonofixen vilket hade varit roligt.. Skulle du bestämma dig för att göra dig av med din Phonofix kan du ju PM:a mig!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/28 :  09:40:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Neon Park!

Mycket intressant!!!! Ett bra RIAA gör otroligt stor skillnad. Vilka anpassningsmöjligheter har phonofix rsp. Clear Audio för olika pickup´er? Hur upplever du manualer och uppsättningen av de bägge RIAA'na?

Jag hittade BalanceClear Audio's hemsida och så här såg den ut på deras försäljningsbild

Clear Audio Balance


Ang. Phonofixen hittade jag bla en recension från tidningen High Fidelity på Hificonsult's hemsida.

SAT, Phonofix


Vänligen, Pac



Bilden av Phonofixen är tagen från Rodin HiFi's hemsida

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:35:08  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Har du tid att ge oss en lite mer detaljerad beskrivning av skillnaderna du upplevde mellan Phonofixen och Balance hade det varit kanon!? Vad har du för kringutrustinig i kedjan? (sladdar, förstärkare, högtalare, skivspelare...)

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:43:36  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Skivspelaren jag använder är en Simply Black 330 med en SME 309 arm och en Clearaudio Sigma MC-pickup
Linjesteget är en ARC LS-25mk1
Slutsteget är ett ARC VT-100mk2
Högtalarna är Sonus Faber Cremona golvvarianten
Kabel från skivspelaren till riian är en VDH 502(orginalkabel till SME V)kabel från riia till LS-25:an är PAD HDI rev b.mod.XLR
Signalkabel mellan för och slutsteg är Transparent Ref.mod.XLR,och slutligen högtalarkabeln är en PAD Proteus Single Wire
PAC: Enl.bruxet fr.Clearaudio så har Balance en speciell finess och det är att den ställer in sig automatiskt efter MC-pickupens last,och man får maximalt ut från riian utan att hålla på och "trixa"med några switchar.Bruxen är ganska enkla till bägge apparaterna,nu har jag min brux-pärm utlånad där jag har Phonofixbruxet men det är bara en A-4:a sida där dom visar vad man ska pilla på för olika laster och hur man ställer det i MM-läge.Clearaudio tipsar också att man kan testa och vända kontakten till vägguttaget(skifta fasen)då kan man höra skillnad det har dock inte jag provat.
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:47:26  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag glömde har också en Clearaudio Matrix skivtvätt den fungerar väldigt bra en annan kul sak som jag har är en Gryphon Exorcist för pickupen.Det är en avmagetiseringsapparat,mycket effektiv.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000