HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Harmony Design RCA-kablar vs. lakritssnören.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:41:02  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Efter en kvälls lyssnande och bytande mellan Harmony Designs RCA-kablar och vanliga "lakritssnören" har jag, (med min inte allt för goda hörsel), tyckt mig få ett "varmare" ljud med Harmony Designs RCA-kablar än med mina gamla lakritssnören. Jag tyckte att ljudet blev lite mustigare och mörkare, och detta passade mig fint som komplement till min gamla relik till CD-spelare, en Sony från början av 90-talet(?). Ljudet kändes som sagt lite mustigare, och jag tyckte också att ett vibrato i en av Bachs violinkonserter kändes mer "äkta", men skillnaderna var små och jag är inte helt säker på min sak. Om en dryg månad tror jag att det blir en ny (om än billig) CD-spelare för min del, och då kanske jag kan passa på att låna hem några lite finare kablar också.

Jag har alltid varit skeptisk till kablars eventuella inverkan på ljudet, men kanske kan denna lilla jämförelse och framtida tester dra mig in i ännu ett uppgraderingsträsk, vem vet

Tack för att ni läste och gott nytt år!

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/31 :  11:41:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
HanssoN, jag tycker att det är vettigt att du riktar in dig på en ny CD-spelare i första hand. Det har skett mycket förbättringar på den fronten under de senaste tio åren. Satsa hellre litet extra på denna och vänta litet med kablarna. Inte för att jag menar att kablar är onödiga, men de gör inte så stor skillnad förrän man får ett rätt så högupplösande system. I det avseendet är HD600 och tror jag också Harmonys hörlursförstärkare tillräckligt bra för att matcha rätt dyra CD-spelare (det är väl dem du har om jag minns rätt).
Kablar är rätt oberäkneliga. Ibland blir det en stor skillnad när man byter och ibland en mindre skillnad. Ingen verkar veta riktigt varför och hur man med någon större säkerhet kan nosa upp vilken som fungerar bäst.
Det finns en liten teknisk hake också. Med en tio år gammal spelare kan utgångarna ha oxiderat eller fått andra smutsbeläggningar som grumlar ljudet vilken kabel man än har. Kanske inte så mycket idé att kolla detta om du ändå skall byta spelare men rengöring med DeOxit eller Kontak kan fräscha upp ljudet betydligt om det finns beläggningar i vägen. Kan göra större skillnad än ett kabelbyte! Av någon anledning är dessa medel ändå inte populära.

Gott nytt år!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:09:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra tips med kontaktrengöring. Det har jag inte tänkt på, kan vara värt att prova.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/31 :  13:32:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Trevligt kabeltest HanssoN!

www.svalander.se har lite kontaktrengöring hemma nu om nån är intresserad.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:11:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du harn nog hört rätt, men som redan påpekats, så är nog byte till en bättre cd absolut att föredraga i din situation.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000