HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audio Research LS 25 Försteg (samt Audionet Pre-1)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/12/13 :  22:11:54  Show Profile Send qwert a Private Message
En kärleksförklaring

Var i dag in till min lokala hifi-affär, Esoterisk hi-fi, för att lyssna på Audionet Pre-1 försteget, som skulle bli referens för mig - trodde jag...

Bra pris - minst sagt - iofs begagnad, tyckte jag. Jag började med att lyssna på det med italienska Audio analogue monoblock och tänkte:
det här spöar ju Primares integrerade alla dagar i veckan; det gjorde försteget också. Exakt ljud - typiskt "tyskt" (jag vet att jag upprör flera här genom mina generaliseringar) - kan man karakterisera ljudet som; tyvärr är ljudet något hårt och för laborativt. Ingen kan ju vilja ju att Billy Corgan skall låta som det han sjunger om: "just a rat in a cage" ;)

Johnny Cashs Solitary Man lät varmt och detaljerat - mycket till följd av Rick Rubins produktion kan man förmoda - men när jag lade på hip-hop, t.ex Outkasts Ms. Jackson, ställde sig förstärkaren direkt på tvären. Ljudet låg "inne i högtalarna", så att säga. Ännu värre blev det när jag spelade lite Social Distortion, inspelningskvaliteten beaktad; diskanten skar i öronen och blev nästan distad - överhuvudtaget var ljudbilde platt. Vidare lyssning av denna typ av musik på Audionet var dömt att misslyckas. Ovanstående
värdering låter som en grym vidräkning - men det är det inte.

Förstå mig rätt: Audionet är en mycket kompetent, om än känslig, förförstärkare. Det var bara det att det inte passade mig och min musikstil.

Sedan kom innehavaren med ett, visade sig, mirakulöst förslag: Hur skulle det vara om du testade Audio Researchen i stället?

Steget värmdes upp och...


... jag befann mig i en annan hi-fi-dimension, från transistorer till rör, från en summa till en annan. Trots allt: värmen och, vad skall jag kalla det, uppriktigheten, var omvälvande. Varmt och naturtroget ljud framträdde; alla detaljer "avslöjades". Samtidigt som basen var en helt annann en med Audionet steget. Den presenterades tung och distinkt.

För att sammanfatta recensionen med en liknelse:

Audionet var ett stålbad, Audio Research var som att bada bubbelpool: varmt och bubbligt, men samtidigt väldigt naket...




Hi-fi OCH musik

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:29:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tror mig förstå precis vad du menar.
Håll uppsikt under Bildrepportage så kommer du förstå att jag inte bara pratar utan att jag har liiite erfarenheter!

Visst är det härligt med Hifi-kickar!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:35:22  Show Profile Send pesa a Private Message
En rent ut sagt härlig beskrivning. Som ARC-fantast kan jag ju inte göra annat än att hålla med om Din beskrivning...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/14 :  02:24:37  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag är en lycklig ägare till ett ARC LS-25 mk1 och instämmer till det som sägs om denna pre-amp,har den kopplad till ARC VT-100mk2 det låter kanon.
Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/14 :  02:28:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En gång rör alltid rör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/14 :  03:33:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
Audionet var ett stålbad, Audio Research var som att bada bubbelpool: varmt och bubbligt, men samtidigt väldigt naket...


En underbar beskrivning "qwert".

I övrig tvekar ju herrarna vara rörande överens.

Bravo
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/12/14 :  13:40:39  Show Profile Send aaight a Private Message
jag antar att det inte var pre1g2 försteget du lyssnade på för detta är allt annat än ett stålbad. gärna tillsammans med en eps så har du ett mycket bra försteg som åtminstånde jag valde framför arc, och jag har ett arc slutsteg.
edit: jag såg först nu att det var ett ls-25 försteg du lyssnat på och jag håller med om att det är mycket bra, men det kostar väl minst typ 3ggr så mycket som pre1??

Edited by - aaight on 2003/12/14 13:47:50
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/12/15 :  09:43:49  Show Profile Send Wizard a Private Message
AudioNets chefsutvecklare Bernt Sander säger att det inte går att lyssna på försteget utan EPS ...

Wizard
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/12/15 :  12:50:57  Show Profile Send pontus a Private Message
Vilka högtalare och vilken Social Distorion-platta? (-- "White Trash,..." innehåller ju några riktiga diskanttester)
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:45:44  Show Profile Send qwert a Private Message
Tackar för all trevlig respons!

Erkännas skall att testet inte gjordes mellan två helt jämbördiga parter; ARC kostar ju 150 % mer än Audioneten. Däremot var skillnaden,
trots allt, mellan de två förstegen, enorm och omvälvande.

Social Distortion skivan var "Somewhere between heaven and hell", som också den har ett ganska diskantrikt och vasst ljud.

Högtalarna var ett par begagnade Wilson Cub stativare, kanske inte
de mest rock-anpassade som tillverkats, men de var vad som fanns där.

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/28 :  10:30:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

quote:
Audionet var ett stålbad, Audio Research var som att bada bubbelpool: varmt och bubbligt, men samtidigt väldigt naket...


Trevligt reportage och vilken slutkläm du fick till!!!/Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000