HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intervju med Ing. Ö.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/23 :  14:45:07  Show Profile Send dole a Private Message
Ingvar Öhm
Att ditt element blev dyrare är ju inte likställt med att det blev bättre. Lite samma sak som med kablar att de är dyra betyder inte att de bäst, eller hur

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright

Edited by - dole on 2002/09/24 08:16:38
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:25:46  Show Profile Send markih a Private Message
Dole!
Man får hoppas att de blev bättre och jag tror det jag att de blev också. Annars hade de ju varit optimala från början.

De kanske inte blev bättre direkt, man kan säkert lägga mycket tid och pengar, bara för att upptäcka att man hamnat i en återvändsgränd och får söka en annan lösning. Detta ingår i R&D antar jag, man lär sig på misstagen helt enkelt och kan med den nya kunskapen förhoppningsvis finna bättre lösningar.

Ibland kanske man upptäcker att något inte går att utveckla mer än vad som redan har gjorts, man uppfinner bara hjulet en gång till. Tråkigt för den personen eller företaget... fast kejsarens nya kläder kan man ibland ändå sälja det som...
Nya skepnader och nya förpackningar kan visa sig vara mer lönsamt än grundlig utveckling, vissa lägger kostnaderna där istället för på reella prestanda.

Vad skiljer då det ena från det andra? Givetvis reella mätbara prestanda!
Man kan heller aldrig utveckla utan pålitliga mätmetoder.
En produkt blir bara så bra som mätmetoderna tillåter. Mätmetoderna är bokstavligt och symboliskt talat, utvecklarens ögon, öron och sinnen. De är mikroskop, kikare och verktyg. De är kartan och kompassen som visar riktingen.



markih
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:34:41  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Dole!
Man får hoppas att de blev bättre och jag tror det jag att de blev också. Annars hade de ju varit optimala från början.

De kanske inte blev bättre direkt, man kan säkert lägga mycket tid och pengar, bara för att upptäcka att man hamnat i en återvändsgränd och får söka en annan lösning. Detta ingår i R&D antar jag, man lär sig på misstagen helt enkelt och kan med den nya kunskapen förhoppningsvis finna bättre lösningar.

Ibland kanske man upptäcker att något inte går att utveckla mer än vad som redan har gjorts, man uppfinner bara hjulet en gång till. Tråkigt för den personen eller företaget... fast kejsarens nya kläder kan man ibland ändå sälja det som...
Nya skepnader och nya förpackningar kan visa sig vara mer lönsamt än grundlig utveckling, vissa lägger kostnaderna där istället för på reella prestanda.

Vad skiljer då det ena från det andra? Givetvis reella mätbara prestanda!
Man kan heller aldrig utveckla utan pålitliga mätmetoder.
En produkt blir bara så bra som mätmetoderna tillåter. Mätmetoderna är bokstavligt och symboliskt talat, utvecklarens ögon, öron och sinnen. De är mikroskop, kikare och verktyg. De är kartan och kompassen som visar riktingen.



markih

Men det absolut värsta som kan hända är när kartan gäller och inte omgivningen. Då är man rökt, tro mig jag har orienterat.

Men sticker man ut hakan med "vedbo byggen" och säger att det skulle vara bättre en hifitillverkare med mer resurser bättre mätmetoder osv får man räkna med att det blir tugg. Jag tror inte Ingmar Öhm är den ända som tar fram nya mät alternativ.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:37:29  Show Profile Send ekman a Private Message
klart det är han är ju den enda i denna värld som är smart nog att bygga bra högtalare ju DUH....

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:58:11  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Men det absolut värsta som kan hända är när kartan gäller och inte omgivningen. Då är man rökt, tro mig jag har orienterat.

Men sticker man ut hakan med "vedbo byggen" och säger att det skulle vara bättre en hifitillverkare med mer resurser bättre mätmetoder osv får man räkna med att det blir tugg. Jag tror inte Ingmar Öhm är den ända som tar fram nya mät alternativ.

[/quote]

Absolut! Jag har tänkt samma tanke som du. Man får ifågasätta, skaffa info, värdera svaren och undersöka. Puzzla ihop en bild. Kan detta verkligen stämma. Eller är det bara snack.

Och även ifrågasätta sig själv, sina ideer och funderingar.

markih

Edited by - markih on 2002/09/23 16:04:42
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  18:34:42  Show Profile Send ekman a Private Message
ojdå vad lättprovocerade vi var idag

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/23 :  18:36:21  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

klart det är han är ju den enda i denna värld som är smart nog att bygga bra högtalare ju DUH....



När Ekman slutar upp med sina trakaserier så har jag lovat sluta kommentera Ekmans ovänligheter och låtsas att han inte finns - och njuta av det!

Ekman varken vill eller kan sluta dock tycks det.
Okejdå!:

Visst, om man jämför med lillponken Ekmans talang i att vara xxxxxxxxxxx, okunnig, arrogant och otrevlig med min talang att konstruera högtalare så kommer jag nog till korta. Du lirar i en egen division! Synd bara att din xxxxxxxxxxxxx talang inte bidrar med någonting som har något värde för någon annan än du själv.

Vad vill du egentligen???

Jag tror att alla redan insett att du inte vill lära dig något och att du inte vill att några annan skall få diskutera något som går över ditt huvud, men att inte vilja en massa saker räcker inte långt.

Vad vill du?

/iö

PS. Vem är den Ingmar som dole pratar om ständigt? Är det Sladd? Det är den enda Ingmar (eller han kanske heter Ingemar?) jag känner till på forum.

Man kan inte skriva så Öhman, oavsett hur rätt man tycker det är själv.
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/23 :  18:52:12  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Att ditt element blev dyrare är ju inte likställt med att det blev bättre. Lite samma sak som med kablar att de är dyra betyder inte att de bäst, eller hur



1. Jag har aldrig påstått att någoting är bra på grund av att det är dyrt. Speciellt inte jag!
Man kan missbruka nedlagda utvecklingresurser hur mycket som helt! Man kan dessutom slösa bort en massa pengar på annat än utveckling, och det gynnar inte välljudet överhuvudtaget.
Kostnaden kom med bara som en information om att jag bedömer att även stora kostnader som leder till bättre prestanda är värt både besväret och kostnaden, även om det inte syns på själva elementet när man tittar på det. Och att andra tillverkare brukar göra andra bedömningar (de köper in billigt). De brukar dock acceptera helt andra prislappar när de skall sälja sina produkter!

2. Tror dole att kablar som är dyra att köpa, är dyra för att de är dyra att tillverka? Du skojar va?

i
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/23 :  19:09:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ingvar,

läs gärna min tråd angående Newform´s banddiskanter.
Jag kan just inget om hur banddiskanter fungerar, skulle vara
trevligt ifall du kunda förklara lite där under.

Och om du vet att det ligger nått vettigt i varför så många
talar väl om dessa högtalare.

Antar de kan delas in i ett fack som heter "speciellt ljud ála elektrostat sound" eftersom många tidigare elektrostatägare byter till dessa istället..

Kort sagt, vad du tycker om idé:n med Newform!

Hoppas du har tid, och vill göra det.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:57:07  Show Profile Send falukorv a Private Message
Just det Eichman, sluta upp nu.
Det är inte kul när du attackerar Dr. Ö. på det sättet.
Skulle vilja rekommendera Er båda att sluta kommentera varandras inlägg och bara försöka tiga ihjäl ev. otrevligheter.

...även om det är svårt.

...men jag är ju inte moderat|or så jag ska ju inte komma här och tycka...
Herrar BoLundgrenar: Är det inte dags att sätta någon nedre gräns ??!! Under bältet förslagsvis ?

De allra bästa hälsningar
Dr. Falukropp

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/24 :  02:55:24  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har inte attackerat herr Ö däremot drar han ju sig verkligen inte för personangrepp verkar det som om du märkte det så svarade jag inte ens på hans inlägg och har inte gjort dom senaste gångerna men utmålar man sig som gud och älskar att tala om hur duktig man är så borde man ju kunna tåla lite kritik iallafall men självklart är alltihop mitt fel om det är något jag fått lära mig på detta forum så är det att alla diskussioner jag är med i så har jag fel =)

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/24 :  07:16:44  Show Profile Send Timbre a Private Message


Du skulle tjäna mycket på en trevligare forumston, ekman.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/24 :  07:32:53  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Att ni bara orkar, om och om igen!
Fantastiskt.ö

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/24 :  08:10:47  Show Profile Send dole a Private Message
Ingvar Öhm
Jag är ledsen att jag har missuppfattat ditt förnamn.
Ber 1000ggr om ursäckt.
Mvh dole

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/24 :  08:14:36  Show Profile Send dole a Private Message
Ingvar Öhm
quote:
2. Tror dole att kablar som är dyra att köpa, är dyra för att de är dyra att tillverka? Du skojar va?




Svaret på den frågan är både ja och nej en del topp off the line kabelar är dyra att göra. Medan endel är dyra pga det namn det bär.


//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:35:32  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Hej dole!

Ja, håller helt med. Du har helt rätt.

En sak som skiljer kabelbranschen från övrig hifi-bransch är dock marginalerna.

En överprissatt high end-kabel kostar 1/200-del av försäljningspriset att tillverka, medan en "rimligare prissatt" kabel kostar 1/20. 5% substans och 95% annat med andra ord. I värsta fall 0,5% substans...

19/20-delar är fortfarande ett ganska saftigt pris som i stort sett betyder att utpriset inte innehåller betalning för själva produkten, utan nästan uteslutande är betalning för reklam/marknadsföring, distribution och pengar i fickan för alla inblandade.

Sett ur detta perspektiv får man betrakta Jormas nätkabel som ett veritabelt fynd. Observera att jag här inte lägger några ljudkvalitetsaspekter på det hela, bara tillverkningskostnad kontra försäljningspris.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:52:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Ö!

Jo, fast då har man nu infört 1st matematik för hifikabel-branchen men, 1st helt annan matematik
för alla andra brancher. Att tillverka: 1st 512 MB-DDR/333MHz kanske kostar 15kr... eller 2kr,
det intressanta är dock vad den totala kostnaden/per minneskrets blev i slutändan...
när den har upphört att tillverkas( precis som med allting annat ;).


Mvh A*.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:56:16  Show Profile Send Daniel a Private Message
Att överhuvudtaget betrakta materialkostnad i vår galna hobby tycker jag verkar galet. I sådana fall verkar små koner i kolfiber, med tillhörande plattor, höjden av galenskap. T om dyra kablar verkar som en sund och "prisvärd" investering i jämförelse. Om man däremot sätter pris i relation till upplevd ljudförbättring så tycker i alla fall jag att kolfiberkonerna är ett fynd.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:57:21  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman

quote:
Originally posted by dole

Att ditt element blev dyrare är ju inte likställt med att det blev bättre. Lite samma sak som med kablar att de är dyra betyder inte att de bäst, eller hur



1. Jag har aldrig påstått att någoting är bra på grund av att det är dyrt. Speciellt inte jag!
Man kan missbruka nedlagda utvecklingresurser hur mycket som helt! Man kan dessutom slösa bort en massa pengar på annat än utveckling, och det gynnar inte välljudet överhuvudtaget.
Kostnaden kom med bara som en information om att jag bedömer att även stora kostnader som leder till bättre prestanda är värt både besväret och kostnaden, även om det inte syns på själva elementet när man tittar på det. Och att andra tillverkare brukar göra andra bedömningar (de köper in billigt). De brukar dock acceptera helt andra prislappar när de skall sälja sina produkter!

2. Tror dole att kablar som är dyra att köpa, är dyra för att de är dyra att tillverka? Du skojar va?

i



Yttermera:
Tron på ortodox analogi mellan pris och prestanda är vansklig för den kritiske konsumenten! Imidlertid är nog den sant kritiske inte av denna tro, så problemet är självsläckande om man tänker efter...

Ingen tror väl på att det är ett helt linjärt förhållande mellan pris och "kvalitet". Däremot tror ("vet") många att det finns en viss grad av analogi i påståendet.

Detta skulle förutsätta att:
Det bara finns en "grundkonstruktion". Denna kan man sedan förbättra genom att minska toleranser och använda dyrare material i konstruktionen. Skulle det vara så, så vore det ingen idé att tänka i NYA banor!
Resonemanget förutsätter rimligen även:
Att man aldrig kan komma på något SMARTARE och HELT ANNORLUNDA sätt att lösa ett problem. Skulle man kunna det, så kanske man kan tänka sej att någon uppfinner något helt annorlunda. Något som ger bättre prestanda till LÄGRE pris!!

Vi har massor av exempel på produkter som fått bättre prestanda OCH blivit billigare: Miniräknaren, datachipset, klockan.
Man kan doppa en gammal fyra-räknesätten-räknare i guld om man vill!
Den blir jättedyrare, men inte bättre. Däremot mer värdefull, för den som inte primärt skall använda den att räkna på.

Mvh
:-)


Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:30:12  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg
Yttermera:
Tron på ortodox analogi mellan pris och prestanda är vansklig för den kritiske konsumenten! Imidlertid är nog den sant kritiske inte av denna tro, så problemet är självsläckande om man tänker efter...

Ingen tror väl på att det är ett helt linjärt förhållande mellan pris och "kvalitet". Däremot tror ("vet") många att det finns en viss grad av analogi i påståendet.

Detta skulle förutsätta att:
Det bara finns en "grundkonstruktion". Denna kan man sedan förbättra genom att minska toleranser och använda dyrare material i konstruktionen. Skulle det vara så, så vore det ingen idé att tänka i NYA banor!
Resonemanget förutsätter rimligen även:
Att man aldrig kan komma på något SMARTARE och HELT ANNORLUNDA sätt att lösa ett problem. Skulle man kunna det, så kanske man kan tänka sej att någon uppfinner något helt annorlunda. Något som ger bättre prestanda till LÄGRE pris!!

Vi har massor av exempel på produkter som fått bättre prestanda OCH blivit billigare: Miniräknaren, datachipset, klockan.
Man kan doppa en gammal fyra-räknesätten-räknare i guld om man vill!
Den blir jättedyrare, men inte bättre. Däremot mer värdefull, för den som inte primärt skall använda den att räkna på.

Mvh
:-)






Bortsett ifrån att Strmbrg givetvis som alltid tillför kloka synpunkter och kittlande färder runt sällan brukade vindlingar: Som sagt (citat Öhman (= jag själv)):

Jag har aldrig påstått att någoting är bra på grund av att det är dyrt. Speciellt inte jag! Man kan missbruka nedlagda utvecklingresurser hur mycket som helt! Man kan dessutom slösa bort en massa pengar på annat än utveckling, och det gynnar inte välljudet överhuvudtaget.

I rest my case i denna fråga med att konstatera att utvecklingsresurser givetvis alltid bör användas klokt och i paritet med vad tiden erbjuder för möjligheter.

I den andra frågan däremot, nämligen vilket förhållande mellan verklig produktkostnad och "distribution + marknadsföring + vinst" man som konsument kan acceptera, vidhåller jag att hifi-branschen genom skickliga (och spontana) mytbildningar och generellt låg kunskapsnivå i både tillverkar- och konsumentled, når absurditetsnivåer som är sällfunna i andra branscher.

Vh, ing. Öhman
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:44:10  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Originally posted by Ing. Öhman

""I den andra frågan däremot, nämligen vilket förhållande mellan verklig produktkostnad och "distribution + marknadsföring + vinst" man som konsument kan acceptera, vidhåller jag att hifi-branschen genom skickliga (och spontana) mytbildningar och generellt låg kunskapsnivå i både tillverkar- och konsumentled, når absurditetsnivåer som är sällfunna i andra branscher.""


Kloka och tänkvärda ord.



-Just Another Foolish Stringbender-
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:15:46  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman
De flesta av de konstruktionslösningar jag gjort är ju baserade på studier jag gjort, som i sig krävt specialgjorda mätinstrument och som tittat på helt andra än de för den stora massan (av högtalartillverkare) kända elementegenskaperna. Inte alls de man kan läsa om i hifi-broschyrer, på högtalarelementtillverkares datablad eller i JAES.



Än en gång: tack för ditt mycket långa och läsvärda svar! Men på något sätt lyckas du alltid ge upphov till nya undringar och frågor när du skriver något...

Som akademiker (nåja) tänker jag när jag läser ovanstående, att vad händer med den kunskap du skaffar dig inom området? I JAES hamnar den nog inte, verkar det som...

Dokumenterar du vad du finner på något sätt? Är det tillängligt på något sätt? Utbildar du lovande högtalarkonstruktörer!?

T ex det här med dynamisk belastbarhet hos högtalarelement. Det verkar onekligen finnas en del att göra, du publicerar alltså inget sådant i JAES? Är inte det synd? Kan förstå om du inte har tid, utan bara ägnar dig åt själva utvecklingen, dock...

... men ändå är jag rätt övertygad om att många högtalarkonstruktörer hade haft nytta av dina bidrag. Sker något sådant kunskapsutbyte?


mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:54:45  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by sound4pleasure

Originally posted by Ing. Öhman

""I den andra frågan däremot, nämligen vilket förhållande mellan verklig produktkostnad och "distribution + marknadsföring + vinst" man som konsument kan acceptera, vidhåller jag att hifi-branschen genom skickliga (och spontana) mytbildningar och generellt låg kunskapsnivå i både tillverkar- och konsumentled, når absurditetsnivåer som är sällfunna i andra branscher.""


Kloka och tänkvärda ord.



-Just Another Foolish Stringbender-

Mycket kloka ord, men jag funderar lite på det sista stycket; ...,når absurditetsnivåer som är sällfunna i andra branscher.""

Låt mig nämna några mer absurda branscher.
Mode
Läskedryck
mineralvatten
Tobak
Sprit

Bara för att nämna några. Det finns många fler. Jag tycker att HiFi- branschen är ganska enkel. Betala bara för det du tycker gör en tillräckligt stor skillnad i dina öron för att det skall vara värt investeringen. Nästan alla grejor kan lånas hem och provas i sin tänkta miljö. Funkar det inte lämna tillbaks dem. Denna process gör det svårt för myter att överleva ända till köpprocessens slut. Jämför detta med någon annan bransch t ex sprit eller tobak, snacka om mytbildningar. Om de som markandsför HiFi var lika skickliga som de som markandsför sprit och tobak skulle det se helt annorlunda ut. Då skulle vi vara riktigt förvirrade. Alla som gillar att lyssna på underbar musik kan ju inte konstruera sina egna slutsteg eller spela musik själva. Vissa gillar helt enkelt upplevelsen och skiter i tekniken bakom. Tur att man kan höra skillnad och ta egna beslut baserat på dessa hörselintryck. Annars kommer de stora stygga marknadsförarna att ta oss.

Nej nu tror jag att jag tar mig en äkta svensk Cognac (Grönstedts XO, man tackar)
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/24 :  16:08:10  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel
...Låt mig nämna några mer absurda branscher.
Mode
Läskedryck
mineralvatten
Tobak
Sprit

Bara för att nämna några. Det finns många fler. Jag tycker att HiFi- branschen är ganska enkel. Betala bara för det du tycker gör en tillräckligt stor skillnad i dina öron för att det skall vara värt investeringen. Nästan alla grejor kan lånas hem och provas i sin tänkta miljö. Funkar det inte lämna tillbaks dem. Denna process gör det svårt för myter att överleva ända till köpprocessens slut. Jämför detta med någon annan bransch t ex sprit eller tobak, snacka om mytbildningar. Om de som markandsför HiFi var lika skickliga som de som markandsför sprit och tobak skulle det se helt annorlunda ut. Då skulle vi vara riktigt förvirrade...

Nej nu tror jag att jag tar mig en äkta svensk Cognac (Grönstedts XO, man tackar)



Ja, så kan man uppfatta världen.
Det stämmer illa med hur jag uppfattar den dock. Jag är mycket skeptisk, skulle rent av vilja säga: Du har helt klart fel.
Av följande skäl:

1. Man kan lätt i blindtest konstatera att man blir full av sprit.
Alla sorter funkar. Verkan finns där, knappt någon kan nog förneka det, tillåme polisen säger att man inte får köra bil full. Fullheten är ett faktum. Man kan även mäta toxiska nivån i blodet.

2. Det största delen i priset på tobak och sprit-fallet är skatt. Staten har helt enkelt märkt att marknadsekonomin fungerar prima på dessa varor och att priserna blir väldigt låga om konkurrenterna får spela fritt.
Det handlar ingalunda om någon rip off såsom i hifi-branschen. (Jag ignorerar dock nu medvetet att man kan argumentera stor omoral från vissa tillverkare av tobak. Långt ifrån alla agerar i konsumentens intressen. Skall man ha riktigt bra tobak får man nästan odla den själv.)

3. Eftersom (vissa av) upplevelserna (de som påstås skapas av voodoo-produkterna) i hifi-sammanhangen är sådana att de inte kan detekteras i ett test där man bara har öronen till hjälp (ett s k blindtest) är det solklart att man inte kan argumentera "Funkar det inte lämna tillbaks dem - denna process gör det svårt för myter att överleva ända till köpprocessens slut".
Det är ju just hörseln+psykologin som gör att myterna kan skapas och överleva! Att låna hem och suggerera sig att tro på en myt gör inte inverkan av myten svagare, det gör den närmast starkare!
Endast kunskap kan rikta över intresset till verkligt betydelsefulla förändringar i riktning mot lägre färgning i anläggningen. Fast det är förstås upp till var och en att välja om man vågar prova och inse det, eller om man väljer att inte prova så att man skall kunna leva kvar i tron på myterna.

4. Parallellen mellan konsumtionsvaror av olika slag - objekt som musik, sprit och tobak - är uppenbar. Men en hifiapparatur kan näppeligen jämföras med dessa objekt. Hifi-apparaten har ju primärt till syfte att göra så att man kan konsumera musiken (i varje fall mina där hemma). Deras uppgift är tydlig: återgivning!
Musikens uppgift däremot är otydlig, diffus, outgrundlig och alldeles fantastiskt underbar. Det är ju därför man (jag och några andra) inte vill att apparaterna skall ställa till musiken (på ett förfulande eller ett förskönande sätt). Ej heller att min tid skall förslösas på engagemang i att åstadkomma tramsförändringar (vars enda funktion är att den som marknadsför och säljer dem skall tjäna pengar på dem) i avspelningskedjan. Eller att mina ekonomiska resurser skall förslösas på någonting som rent objektivt förtar hela idén med att sätta sig på golvet, på ryamattan, tända ett stearinljus, sätta på ett phonogram och följa med på resan.


Vh, Ing. Öhman

PS.
Själv är jag lite svag för Hennesy XO. Kanske kan man säga att en god hifi-utrustnings frihet från färgning, är en poäng på samma sätt som att det är trevligt att slippa sitta i en myrstack eller i en svinstia när man smuttar på sin Cognac? Eller för all del på ett parfymeri.

Hmmm... jag förstår vad jag menar, men näe, det är nog trots allt ingen god parallell...
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/24 :  16:59:54  Show Profile Send CDP a Private Message
OJ!

Nu kom jag på ett mycket rått experiment. Om man skulle ta tex ett slutsteg av en modell (säg vincent, krell eller vad som) och paketera det i tre olika utföranden:

1. Borstad aluminium runt hela lådan, feta kylflänsar, blå lysdiod och en logga/varunamn som är fräst direkt ur metallen, ståendes på fetblaffiga satinkromfötter samt har ap-feta hadtag på framsidan. Hela skapelsen levereras i en trälår av oljad mahogny på en bädd av lila siden.

2. En svart låda i inte så särskilt tjock metall med vanliga gummifötter under. en grön diod som lyser och under denna står det "power amplifier on". Skapelsen skeppas i en pappkartong fylld med beige flörtkulor.

3. En Champagnefärgad, dötung låda också med apfeta hadtag i samma färg och fötter i rent rödguld. På fronten sitter en mycket stor VU mätare som rör sig långsamt med effektuttaget och i ena hörnet står "Reference power amplifier". På sidorna finns betsade masurbjörkspaneler med sjukligt många lacklager.

Skicka sedan runt dessa tre vid olika tillfällen till olika människor som skall utvärdera dessa tre skapelser. Jag kan bara tänka mig att det kommer att upplevas skillnader som egentligen inte finns där. Hur dessa "sonic signatures" kommer att beskrivas kan ni ju själva fylla som en liten tävling alldeles för sig självt.

Jag är ju tyvärr inte tillräckligt motståndskraftig ännu för att helt blint kunna lyssna på prestanda utan att bli imponerad. Reella situationen är ju att man hittar något beggat eller nytt hos handlaren och sedan kanske tar hem och lånar. Då har man ju redan sett prylen...

Paketeringen och presentationen tror jag kan ge ett märke en ljudsignatur som inte har så mycket med själva ljudet att göra.

Tar skydd


Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000