HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Språkpoliser, nej tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:10:31  Show Profile Send srv a Private Message
Har ju inget att göra med Hifi, men nu är dessa s.k Språkpoliser inne i Forumet och härjar igen.
Alla förstår nyttan med att stava så bra som möjligt och att vårda språket. Men detta är inget annat än kontraproduktivt att hoppa på oss som ej skriver helt korrekt! Att man har rätt att ställa krav på Fackpressen och andra dyra tidningar må vara hänt. Men på ett Forum som detta tycker jag att ALLA har rätt att göra sina inlägg utan att känna rädsla/skam att någon skall briljera över dina och mina eventuella brister i stavelser. Här har man ju äntligen chansen att göra sin röst hörd, ehhh , publicera sina tankar och åsikter.
Frågorna blir således;
- Vad är syftet med Era återkommande anmärkningar?
- Vad ger Ni mig för råd, som ej kan skriva korrekt?
- Skall jag sätta mig på skolbänken?
- Skall jag sluta att göra inlägg?
Emotser svar på dessa frågor......
Mvh, SRV
P.S Jag tar inte illa upp när mina inlägg ideligen blir utsatta för granskning och jag vet att de flesta anmärkningar är med glimten i ögat , men jag är inte helt säker på att alla ser det på det sättet......

Texas Flood........

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:26:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Måste erkänna att jag känner mig tudelad här.
Det är ju helt riktigt "srv" att folk bör få skriva sin mening utan press på sig, å andra sidan känner jag ibland att vissa fel är av den arten att jag undrar vad svenskalärarna sysslade med på lektionerna.
Ju mer disparat och spretande grammatik, ju svårare kommer det att bli att förstå varandra i längden.

Trots allt försöker jag lägga band på mig av ovan nämda skäl, men jag fruktar för framtiden.

Sänk om ala haddde sit egoma spr åk ut an at tänk på för stålsen hoss an dra.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:27:26  Show Profile Send Aton a Private Message
Ett viktigt inlägg eftersom det har med forum-trivsel att göra! Men jag förstår inte varför det skulle vara så känsligt med just språkliga kommentarer. Allt annat i våra inlägg kommenteras ju! Det är väl en del av "forumandet": om jag skriver något så regerar andra på det jag har skrivit. Språk, tonläge, attityd eller hifi, vad är skillnaden? Visst, vi skall självklart diskutera hifi men själva diskussionerna kommenteras ju minst lika ofta.

PS. Själv agerar jag inte språkpolis.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:41:11  Show Profile Send Terminator a Private Message
Själv tröttnar jag på de som går "off topic".
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:42:19  Show Profile Send Sudden a Private Message
Själv är jag ganska dålig på att stava.
Sysslar även mycket med särskrivning.

Själv så tycker jag inte att det gör något om "ni" påpekar mina fel, så länge det sker med glimten i ögat.

Men jag förstår dom som tar illa upp.

/Sudden
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:02:43  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
srv --> När jag läser ett inlägg med för många felstavningar och särskrivningar faller mitt förtroende för personen och dennes tankar. Idag sitter vi alla framför en dator och gör våra inlägg. Om man vet med sig att man har svårt med språket, så tar det inte speciellt många sekunder att kopiera in sitt inlägg i ett ordbehandlingsprogram och utföra en stavningskontroll.

Polis eller inte...I'm the guy with the gun...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/12/21 12:03:32
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:09:22  Show Profile Send D-Man a Private Message
"Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet."
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:13:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Felstavning bryr jag mig inte så mycket om. Jag går inte fri själv men rättar/editerar när jag hittar fel i min egen text. Slarvar nog lite med att läsa igenom ordentligt innan jag tycker på "Submit Reply".
Något som där emot retar mig är denna av stavning som sprider sig som en löp eld. Att den kommer från det engelska språk bruket kan jag förstå men den gör mig för virrad. För modligen är jag bara gammal modig.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:24:39  Show Profile Send srv a Private Message
Råder tydligen inget massivt motstånd till språkpoliser än så länge....
-Jo, frågan e ju off topic, men tror ändå naivt att denna tråd kunde reda ut detta, naivt som sagt.........
- När det gäller Hifi-kunskaper, så faller icke mitt förtroende för skribenten om dennes kunskaper, oavsett litterär skönhet och mindre eleganta formuleringar.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:27:25  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag håller fullständigt med srv man får ju tänka på att det finns dyslektiker tex. Kopiera och klistra i word fungerar inte speciellt bra alltid då den inte har med alla ord, den missar på särskrivningar osv sådant ser inte alltid en som har dyslexi.

MVH
Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:40:56  Show Profile Send hal a Private Message
Jag kommer ihåg för några månader sedan när några språkpoliser härjade som värst...
Då blev det inte mycket hifi...
Språkpolis 1 hävdade en sak. Språkpolis 2 hävdade minsann att språkpolis 1 inte hade en exakt vokabulär. Offret som hade fått en nedlåtande kommentar tog väldigt illa vid sig och tråden urartade fullständigt med en massa invektiv, osv.
Det är bara att välja vad vi vill diskutera på ett Hifi.forum.
Är det grövre fel kan det ju vara på sin plats att ge en diplomatisk kommentar med glimten i ögat. Men det är en svår balansgång som oftast skadar mer än det gör nytta för någon.
Då kan det vara bra (alt.bättre) att hellre avstå.
Skall man vara nitisk så finns det säkert fel i en eller annan form hos de flesta inlägg om dom granskas i lupp, även språkpolisernas.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:44:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ingen har ju någon respekt ändå för de som har stor erfarenhet inom hifi. De är antingen "köpta" eller är inom "branchen".

Återstår att gnata på stavningen då så kanske ni korrekta blir ensamma kvar tillsammans med nybörjarna...

Detta är ett problem som i alla tider funnits. De som inte kunnat beskriva och skriva korrekt har ansetts som mindre värda eller en smula korkade. För dem återstod att bli duktiga i något hantverk för att få uppskattning.

De som agerar som språkpoliser har ofta det gemensamt att de är duktiga själva samt saknar insikt i dyslexiproblemet. För dem så är det bara "irriterande" med särskrivning, stavfel och suck att folk aldrig kan lära sig eller så är de bara lata....

Fel folk med pekpinne alltså. Lägg ned direkt, detta är ett hififorum, inget semantiskt centrum.

Jag strävar själv efter att inte vara alltför amerikaniserad i mitt språk och tycker att uttryck som "över tid" är bedrövliga (fanns överhuvudtaget inte som begrepp för 20 år sedan).

Men gör Er gärning där den hör hemma. Rösta på de politiska partier som förespråkar svenskaundervisning samt satsar på de mindre populistiska men kostsamma åtgärderna som dyslexi kräver. Ge farao i att förpesta luften här inne för dem som har frågor eller något att bidra med men blir diskriminerade för att de har språk- eller stavningsproblem!!

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:49:05  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Ingen har ju någon respekt ändå för de som har stor erfarenhet inom hifi


Sladd:

Jag har faktiskt det och jag tror de flesta andra på forumet har det också, men givetvis finns det de som gillar att bråka mer än andra.

Mvh,


Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:50:02  Show Profile Send Empress a Private Message
Nej!

Det är inte kul att få sin stavning korrekterad. För det handlar inet att man sakna kunskaper i en rad olika områden bara för att man stavar som en kråka. SOm dyslektiker vet jag detta.

Ingen skulle väl drömma om att hoppa på en rad lärde män/kvinnor för att det stavar helt åt hlvt? Einstein var oxå dyslektiker. Med att anse att bara för att nman stavar som en kratta så skulle han inte kunna bli så stor eller?
Ty han stavar ju så illa och då "kan man ju inte" ha kunskaper på andra områden heller.

Sen så har fakktiskt hepcat rätt. Alla ord står inte med i Word. Och det blir inte alltid lätt att stav riktigt då för den saken skull. För att inte tala om alla termer som används innom hifi. Sen så hanterar inte Word heller meningsuppbygnad eller om man har valt rätt ord i meningen. Exvis, man råkar skriva "bara" i stället för "vara".

Men skall det var på det viset att man ses som ett dumhuvud bara för att man inte kan stava korrekt för att ens egna dyslexi har en dålig dag. Så kan jag lika gärna fimpa skola då väl. Och lägga ned mina utbildningar. För jag kommer ju inte kunna lära mig heller. Eller hur ni som anser att stavning är ett bevis på att man kan ta till sig kunskap?


skrivihop.nu har lagt ner för att språkpoliserna skickade folk dit.









Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/12/21 13:03:07
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:00:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hifirocker:

Skönt att det finns några kvar bland alla jantelagare

Empress:

Huvudet på den berömda spiken. Den lektor som hade dåligt förtroende för Einstein under dennes studietid är det väl ingen som minns idag...

Egentligen är det ju tvärtom. 20 universitetspoäng för en dyslektiker borde vara värda 30! Tänk att åka vasaloppet med 20 kg packning, skotta snö med en halv skovel eller simma med en arm bunden på ryggen. Och klara av det lika bra som "de andra"!!

Hatten av för Er.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:02:57  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kanske bör man överväga hur viktigt det är att rätta någon annan. Det är, oftast, när någon skriver något riktigt provokativt som dom får en "språkpolis" på sig. Så oftast handlar det inte om att hjälpa någon, utan om att ge igen. Måste man ge igen på det sättet har man inga vettiga argument och då faller ju allt lixom tebax på en själv.

Om det är något språkfel som är återkommande och ev pinsamt för en medlem så kan ju spolisen överväga om det är värt ett pm i all vänlighet. Är det inte det har det inte i tråden att göra heller.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:08:15  Show Profile Send Empress a Private Message
quote:
Empress:

Huvudet på den berömda spiken. Den lektor som hade dåligt förtroende för Einstein under dennes studietid är det väl ingen som minns idag...

Egentligen är det ju tvärtom. 20 universitetspoäng för en dyslektiker borde vara värda 30! Tänk att åka vasaloppet med 20 kg packning, skotta snö med en halv skovel eller simma med en arm bunden på ryggen. Och klara av det lika bra som "de andra"!!


Sladd:

Tack.

Dina ord värmede mig MYCKET.


Japp det är inte alltid lätt att sitta där med boken. Ja det är ingen direkt hemlighet på detta forum att jag är gift med hepcat. Han kan vittna om att när jag har haft en dålig dag med min dyslexi. Mer korrekt hans mage kan nog vittna om det. Då jag har slängt böcker i hans knä och skrikigt hysteriskty över min dyslexi.

Einstein är min favorit att ta upp i sådana här sammanhang. Ett bra sätt att skaka om språkpoliserna. En lliterär smocka.(?)






Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/12/21 13:10:34
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:08:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Språkfrågor eller andra frågor, jag undrar om det inte helt enkelt är så att hifi-intresserade i gemen är ett ganska snarstucket och bråksjukt släkte ? Misfits ?
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:15:14  Show Profile Send Empress a Private Message
quote:
Språkfrågor eller andra frågor, jag undrar om det inte helt enkelt är så att hifi-intresserade i gemen är ett ganska snarstucket och bråksjukt släkte ? Misfits ?


Anton:

Tro mig på detta.

Jag jobbar själv som Moderator på en av de största portalerna på svenska delen av internet. Det är mycklet populärtställe. Och detta med språkpoliser och deras inervinneliga gnällande de finns presis överallt. Deras huvudsyfte är inte att diskutera ämnet i fråga. Utan att bara gnälla på språket utan att ta hänsyn till gfolk. Påpekar man vänligt för dessa poliser att det fins dyslektiker som skriver så tar de ingen hänsyn till det utan anser att det är bara latmasken som gör att man stavar som en kratta.

Så tyvärr är inte hifi-intresserade ett bråkigare släkte än något annat. Det är bar språkppoliserna som är ett bråkigt släkte och råkar ha andra intressen. En del för exempelvis "Homo-Bisexuallitet" om de råkar var något av de själva.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/12/21 13:18:02
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:54:18  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag kollar alltid mina inlägg innan jag postar, jag läser igenom igen efter att postat inlägget. OM inlägget drar iväg i storlek, klipper jag ut texten, klistrar in i Word exempel, kör rättstavningen, klipper på nytt ut och klistrar in. På så sätt vet jag att det förmodligen är helt korrekt. Att ha mysko meningssamannsättningar må vara en sak, men orden är korrrekt stavadde i alla pfall..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:05:59  Show Profile Send bruce a Private Message
Själv är jag invandra (engelsk Sydafrikansk) och inte särkild bra på skriva eller stava (svenska altså). Att det kanske finns någon som inte kan tar mig för allvar så är det deras problem. Pinhead, jag har tyvärr inte tid att rätta till alla mina fel! Det är inte heller lätt att översätta det man har i huvudet i skrift eller tal.Ursäkte om jag blir smått irriterad, men sånt här måste man leva med dag in dag ut!
Jag håller med Sladd , svenska har blivit allt för amerikaniserad. Det finns ingeting värre än en massa engelska utryck folk pratar eller skriver. Tittar bara på TVn! Det låter rent av hemsk, och förvandlar svenska till ett kökspråk.

Edited by - bruce on 2003/12/21 14:11:48
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:23:25  Show Profile Send Empress a Private Message
Pinhead:
quote:
srv --> När jag läser ett inlägg med för många felstavningar och särskrivningar faller mitt förtroende för personen och dennes tankar. Idag sitter vi alla framför en dator och gör våra inlägg. Om man vet med sig att man har svårt med språket, så tar det inte speciellt många sekunder att kopiera in sitt inlägg i ett ordbehandlingsprogram och utföra en stavningskontroll.


Kära Kingpin (Pinhead):

Word tar hand om gramatik och stavning. JA, det är riktigt. Men det är BLOTT det enda. Men du skall ta och lärra dig att en dyslektioker eller om man har läs och skrivsvårigheter av andra själ än just den ärvtliga (mobbing i skolan, dåliga lärare eller traslig skolgång för att föräldrar flyttat runt under vissa människors uppväxt. Jag har ÄRVTLIG dyslexi), så tar inte Word särskrivingar, meningsuppbyggnad, skiljer på om det skall "vara" eller "bara" i ett ord osv. SÅna saer som den med ärvtlig dyslexi inte kan se. Hur mycket di sitter och än försöker. Eller de med läs och skrivsvårikheter (se nämd föregående parantes). Beklagligt att du tycker att kunskaper och tankar ENBART hänger på hur "duktig" man är på att skriva med granmatiskt rätt uppbygd mening och med rättstavade ord.

Kingpin. Tillhör du den kategorin av människor som anser att en dyslektiker eller en med läs och skrivsvårigheter (se första nämda parantes) inte kan vårda och serva sina hifi-apparater med för att de har svårt att läsa det som står i bruksanvisningar? Att det inte går att lära sig på annat sätt än just via text?

Tragiskt när människor inte vill förstå att kunskaper hänger på så mycket annat än just att stavrätt och ha korrekt meningsuppbyggnad och grammatiskt korrekt skrivna inlägg. Att är man dålig i det så är man per defination en kass människa.

Kingpin. Ta i beaktning att de som exempelvis bygger bilar får lära sig det via den utgamla metoden. Från mun till öra. Eller skall vi se till att de som endast kan prestera MVG i språk (oavsätt land) skall få endast bygga bilar?

Skulle du drömma om att klaga och gnälla på Einstein, att han inte kan ha högre tankar och kunskaper nu när du vet att denne Vetenskapsman har dyslexi? Om du inte viste det tidigare så lär du ha fått reda på det nu. Eller kankse inte fungerar när en dyslektiker ger dig den kunskapen (eller om det hade varit en med läs och skrivsvårigheter nämnd i första paratens)? Då vi inte kan tillskansa oss kunskaper för att vi har llite problem med språket i skrift?


(Kingpin (amerikanska)=Bowlingkägla även nedlåtande för människor som inte vill tänka lägre än vad nästippen räcker)

MVH Empress.

Edit: Personliga påhopp/uttala sig nedlåtande om någon som inte delar ens åsikter i en frågeställning är inte tillåtet på Hififorum. nu.

/Cyber





Edited by - Cyber on 2003/12/21 15:01:59
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:37:26  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Kan bara helt instämma med Empress och Sladd mfl. Som lärare så omges jag av elever med dyslexi. Att vara språkpolis i undervisningen med dessa elever på det sätt som språkpoliserna agerar på detta forum är tjänstefel och borde vara straffbart.


Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:57:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag personligen blir mycket iriterad på språkpoliser, har skrivit ett och annat arg inlägg efter en sådan har öst galla över någon. Är detta ett Hififorum eller språkforum. Detta handlar om förståelse för varandra,respektera att vi är olika och var lite ödmjuka mot varandra. Jag vet att detta ibland är en stor bristvara här, men ni kan försöka att tänka på det.
Så min slutsats är att Sladd har rätt i det han säger, denna gång

Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:14:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Att anmärka på språkbruk används som ett förhandlingsknep eller, som lasselite så bra beskrev det ovan, de saknar argument och vill ge igen.
En del medlemmar har försökt sig på det tidigare och fått på fingrarna för det eftersom det totalt motarbetar det stämningen vi vill ha. Vi har haft några modereranden i natt och igår på samma tema.

Så, jag kan bara instämma med Empress, sladd, SMF, lasselite, hal,... så skall vi inte hålla på här.

Vi håller på med nya regler och det komemr ut en "regelbok" i kväll eller på Måndag. Jag tar med detta i den också. Tack för uppslaget!!!!

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:15:59  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Vi skall självfallet inte gå in och peta i varandras inlägg stup i kvarten. Vi bör också vara överseende med att bokstäver hamnar lite fle ibland och att vissa har problem med stavningen - läs dyslektiker. Men just särskrivningar är mer problematiska eftersom de leder till att texter blir riktigt svåra att läsa. Pröva själv: "rök fritt", "liten brun hårig sjuk sköterska" osv, osv. Botemedlet mot särskrivningar är helt enkelt att sluta upp med dem! Det är jättelätt: Låter det ihop så skrivs det ihop. Inte svårare än så alltså.

Om man bara orkar tänka igenom det man skriver klarar de flesta detta utan problem. Det har ju också att göra med respekt för dem man skriver till. Att man anstränger sig litegrann. Men son sagt, när det gäller människor med språkliga problem får man vara försiktig. Det brukar dock märkas om det rör sig om verkliga språkproblem eller bara slarv.

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000