HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Garantireparation hos Butiken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:31:39  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nä det har varit fellänkat ett bra tag, vad jag har sett iaf. Även jag finner denna diskussion väldigt intressant då jag har planerat att införskaffa mig ett slutsteg alternativt 2 monoblock på Butiken efter årsskiftet. Stå på dig!

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:27:59
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:43:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Den här diskussionen skadar förmodligen Butiken ganska rejält. Man kan nog räkna med att dom flesta av deras kunder läser detta forum.


Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:28:25
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:49:55  Show Profile Send Margaux a Private Message
Internet är inte så dumt för konsumenterna. Ger en bra styrkebalans.

Ett exempel från mig.

Min TAG DVD hade ett fel skönhetsfel, den fungerade dock utmärkt.

UDS hämtade och lämnade den vid min dörr trots att jag köpt den i butiken (Reference Audio)!

Primare och TAG är väl ganska likvärdiga. Jag betalade 31 000 för DVD:n.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:52:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Som nån sa så tycker jag att ett samtal till Primare eller den distributör som finns i sverige kan vara ett bra sätt att få dom medvetna hur en av deras ÅF handhar sånna fall som detta..

/Martin
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:23:46  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
MartinH: Det enda som kan verka luddigt i KKL är om det är ett fel eller inte.
Har man väl konstaterat att det är ett fel enligt KKL så är det mycket lättolkat sedan.

Det där med att allt kan avtalas bort är en mycket vanlig missuppfattnign bland landets säljare.
Det spelar ingen roll om köparen och säljaren skriftligen avtalar om att tex kunden betalar ev returfrakt eftersom avtal som ger kunden sämre vilkor än KKL automatiskt blir ogiltiga.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:31:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men det är det som kan vara svårt att konstatera, att det nu är fel..Vissa ärenden kan vinklas åt båda hållen och båda kan ha stöd enl KKL, och det är då det är problem..

Och om en kund skrivit på ett avtal med vilkor så kan det bli en del jobbiga diskutioner om att kunna bruta dom, jag har varit med om fall där kunden inte fått rätt då han ingått ett skriftligt avtal och där han i senare fall ville åberopa att detta avtal skulle brytas..

Och även om man sen har rätt enl KKL så kan det vara svårt att få rätt i alla fall om säljaren vägrar, då man måste gå till domstol för att få en tvingande dom, ARN har ingen tvingande makt utan kan bara ge rekommendationer som inte har nån laga kraft..

Men gäller det stora pengar kan det ju vara värt det dock...
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:36:31  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
MartinH: Jobbiga diskussiner med säljaren som inte vet bättre kan jag mycket väl föreställa mig...

Att inte följa ARNs utslag kan vara förrödande för ett företag. Det kostar multum att kompencera det dåliga ryktet med annonser och sänkta priser.

Det är också extremt sällan som tingsrätten går emot ARN. Så har man ett utslag från ARN så blir det bra mycket lättare att driva igenom sin vilja i tinget.
Utredningen och presentationen av fakta på ett överskådligt sätt har ju ARN redan gjort så behovet av advokat minskar dramatiskt.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/12/18 11:42:39
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:41:16  Show Profile Send Flint a Private Message
dajo
Hur stor ersättning tar ARN ut?
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:42:22  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
ARN är gratis och finansieras av konsumentverket och div branchorganisationer.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:44:25  Show Profile Send Flint a Private Message
dajo
Tack. Jag må säga att dina inlägg är mycket informativa och intressanta. Trots att jag har jobbat i branschen som säljare så hade jag ingen aning om det här.

Edited by - Flint on 2003/12/18 12:18:04
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:47:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo du har rätt i att ryktet för ett företag som går emot ARN kan var kostsamt, tyvärr kommer det inte ut så pass mycket som det borde och vissa företag verkar inte bry sig om att en eller ett par kunder blir illa behandlade och det är tråkigt..

Jag hoppas dock att i detta fall Butiken kommer med en lösning som är gynsam för båda partnerna, då det kan spridas rätt fort om en sån sak här på forumet, och det är nått som butiker i branchen ska tänka på i dagens internetsamhälle, saker sprids med blixtens hastighet !!

Och jag tycker att när det gäller sådana dyra produkter som vi pratar om så ska sådana här saker kunna lösas utan att gå till ARN och domstol..så pass bra kommunikation ska man ha mellan säljare och kund tycker jag.

/Martin

Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:29:00
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:52:46  Show Profile Send dole a Private Message
Det är bara att läsa här:

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konskoplagen_dec_2002.pdf

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:15:50  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag har i morse informerat Primare om läget per mail, och länkat till diskussionen i fråga. Har de ngra frågor blir de säkert besvarade här i tråden, med all säkerhet.
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:58:08  Show Profile Send Terratec a Private Message
Finner den här diskussionen mycket intressant. Har själv köpt ett försteg från Primare för 33kkr (betalade visserligen bara 25kkr) genom butiken. Det hade m a o kunnat vara jag som var i den här situationen.
KKL är skrivit i sten och detta fallet bör inte vara ens vara öppet för olika tolkningar. Fallet är solklart enl mig. Skall bli intressant att se om butiken är mån om sitt rykte.
Internetåldern har klart stärkt konsumentmakten så länge som forumets ägare tillåter namngivande av näringsidkare. Vi får hoppas att detta sätter standard för kommande diskussioner om olika ÅF som inte sköter sig här på forumet.
Hur som helst - stå på dig weezer!

Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:29:46
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:03:28  Show Profile Send gurin a Private Message
Vi borde dock i rättvisans namn också skriva när vi är nöjda med den service vi fått i liknande ärenden. Själv har jag haft mycket strull med prylar jag köpt och det har alltid (hittills) löst sig till min belåtenhet.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:09:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag tycker detta är en ganska ful utpressning mot butiken. Även om det löser sig till din fördel och du lägger ut det här kommer alla ändå bara att minnas.."det var något strul med butiken"...och det ryktet är svårt att återupprätta.

Du borde ha behållit namnet på butiken dolt...


// Jonas

Konsult hos Consulterna

Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:30:33
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:23:25  Show Profile Send weezer a Private Message
Det är på intet vis någon utpressning på butiken, jag angav inte vilken butik det handlade om förens jag givit dem ett antal chanser att förklara vad de menade. Tråden var minst 2,5 sida lång innan dess, otaliga mail hade skickats mellan oss, och vid 23-tiden igår lade jag in namnet på aktuell butik.

Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:30:57
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:24:35  Show Profile Send Terratec a Private Message
Sanoj: Håller inte med dig. Varför strulade butiken till att börja med? Jag tror att många känner att branschen kan behöva en viss uppstramning vad gäller regler och förordningar. Det kan kanske bli tufft men det är den vägen man måste gå för att få till stånd förandringar som bara är till för att uppnå "status quo" mellan konsumenter och näringsidakare.
Dessutom, alla de som följer den här tråden är läskunninga och om butiken visar att de kan ändra sig, skall de ha all heder av detta. Det tror jag folk kommer ihåg.

Edited by - Cyber on 2003/12/18 15:45:22
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:25:52  Show Profile Send weezer a Private Message
Dessutom är det ingen utpressning då det inte handlar om pengar på något sätt, endast att de ska följa den lag som reglerar aktuellt ärende .
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:34:49  Show Profile Send lasselite a Private Message
MartinH: Jag jobbar extra för ett större säkerhetsföretag. När jag har uniformen på mig, även om jag bara är på väg till jobbet eller på lunch, kan jag inte säga eller bete mig hur som helst då jag samtidigt representerar företaget. När du säger något här så representerar du inte bara dig själv. Bara något du bör ha i åtanke.

Sanoj: är det säkert att du inte har NÅGON branchanknytning?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:58:18  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Sanoj: är det säkert att du inte har NÅGON branchanknytning? "

Jo, jag köper produkter av "branchen"....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:00:22  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Har verkligen kunden rätt att konstatera eller fastställa att det är fel på varan och att felet inte har uppstått pga felaktig hantering?

Står det inte i lagen att du har rätt till ersättning för de utlägg du har haft? Du har ju tekniskt sett inte haft några utlägg ännu?

Ponera att jag som butiksägare, för att jävlas med weezer, nu när apparaten kommer i retur hävdar att weezer har öppnat locket och fingrat i den mm mm och därför har förbrukat rätten till garanti/reklamation.

Hur bevisar du motsatsen weezer? Vad säger KKL om detta då?

Även om jag som kund har rätt så inser jag också att jag kan få en hel del problem om jag håller för hårt på mina principer

Lycka till weezer!
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:23:32  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Weezer skriver garantireparation, så vi får anta att garantitiden inte gått ut. Det finns en ny sexmånadersregel (02), där alla fel som upptäcks inom sex månader automatiskt antas ha funnits vid leveransen, om inte säljaren kan bevisa annat.

Om varan är äldre innebär en garanti ändå att säljaren ansvarar för att varan fungerar under hela garantitiden. Det spelar då ingen roll om ett eventuellt fel fanns vid leveransen eller har uppstått senare. Med en garanti i handen behöver köparen alltså inte bevisa att felet fanns när han köpte varan. Säljaren kan bara bli fri från sitt garantiansvar om han kan göra sannolikt att felet orsakats av en olycka eller att köparen har använt varan på ett onormalt sätt.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:31:53  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Kanske affären för de insatta skulle sätta sig in i gällande regler!
Förstår att de gnäller, när prissättningen är så låg att avancen försvinner iom ett porto.
billligast
är
inte
alltid

bäst

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:33:10  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Även om det inte finns garanti så har man reklamationsrätt.
Då är det köparen som ska göra sannolikt att han inte behandlat varan i strid med bruksanvisnignen.

Visst kan säljaren ljuga och i princip slå sönder varan och hävda att den var sån när den kom.
Men då pratar vi om bedrägligt beteende.

Intygar köparen på heder och samvete att han inte öppnat förstärkaren och pillat på någonting så ska det räcka.

Ovanstående är ytterligare en anledning till att inte handla hos "tveksamma" butiker utan hålla sig till dom som ger en fullgod service och följer lagar och avtal.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000