Author |
Topic |
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 14:42:36
|
Mikael2; de har klargjort att jag inte kommer ersättas för transport till firman i fråga, så det argumentet faller tyvärr.... Apparaten kommer skickas direkt till Primare, jag kommer inte gå via butiken i detta skedet.
Det gäller garantirep. ja, försteget är endast 3-4 mån gammalt. |
Edited by - Cyber on 2003/12/18 15:46:10 |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 14:45:33
|
OK
Lärorikt att veta vilken rätt vi som kund har i alla fall
Vad är det för fel på den då? |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 14:49:59
|
hoppas att Primare tar de hifiinsatta i örat och vrider det minst två varv.
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 14:54:11
|
Steget har problem att skifta från AC3 till DTS, inget ljud kommer ur den ö h taget. Te x från meny till film, eller t om i menyerna är det stentyst. |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 14:57:09
|
Weezer: Då hoppas jag att du ser till att ha kvitton på fraktkostnader osv och sedan skickar en räkning till Butiken... Vill dom inte kännas vid den tar du det till inkasso och avböjer dom då går du vidare till kronofogden för att tillslut hamna i tingsrätten.
ALLA kostnader har du rätt att få igen eftersom dom är nödvändiga för din reklamation. Risken att du skulle förlora fallet är obefintlig så länge som Primare konstaterar någon form av fel på din förstärkare. |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:01:15
|
Du har ingen fördröjning inställd som stökar till det vid växlingar mellan AC3 och DTS? Det är väl vanligt just för DTS med en fördröjning. Brukar den inte finnas som option i både spelaren och processorn? Testa att ta bort fördröjningen i båda. |
Edited by - Mikael2 on 2003/12/18 15:03:04 |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:18:11
|
Problemet existerar även vid filmer som har Dolby digital, så dte är inte isolerat till DTS ens... |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:24:45
|
Och en grej som många verkar ha läst fel i KKL är att man kan få rätt till ersättning för utlägg, alltså i efterhand !! Så man kan få stå för en frakt, men man kan däremot få ersättning i efterhand om säljaren inte vill betala i förväg... |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:34:35
|
HifiForum.nu skall inte användas som hävstång mot butiker
Hur tråkig än denna situation är så skall INTE något namn nämnas. Detta är inte rätt plats för någon uthänging.. skyldig eller ej. Håll borta butikens namn om ni vill fortsätta diskussionen. /Neo
|
|
|
HMartin
Member
119 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:48:18
|
Nu när det framgår att detta gäller butiken borde jag kanske berätta om de fem ärenden gällande garanti (och inte garanti) som jag har haft.
Stockholmsbutik 1, en vid leverans trasig radio, får låna en annan radio (bra) under tiden som butiken fixa en ny, detta tar ca 6 månader (ganska dåligt, men berodde förmodligen på tillverkaren)
Stockholmsbutik 2, en ny cd-spelare har en defekt låda, till följd att lådan buktar in på ett föga tilltalande sätt. Butikschefen skrattar och säger "den funkar ju". (ganska dåligt bemötande)
Stockholmsbutik 3, en gammal cd-spelare går sönder (efter garanti tiden), ringer butiken många gånger de vägrar hjälpa till med reperationen (det är enklare att du fixar det själv). (jojo för butiken kanske)
butiken, fel på en ny cd-spelare, lämnar den i butiken, har den tillbaka efter en vecka, kostnad en biltur (någon hundra lapp)
butiken, fel på fjärrkontrollen på en gammal förstärkare (efter garantitiden), de skickar en fungerande med posten (kostnad postens avgifter), det skall påpekas att detta var en dyr metall-fjärr.
Jag har ínga kontakter med några märken/affärer i branchen annat än som kund.
Läste inte du vad jag precis skrev?? Håll borta namnet på butiken. Bryts detta mer gånger så stängs tråden! /Neo
Du postad din post efter att jag började skriva min reply och jag hade redan editerat bort butiksnamnet innan du kom med ditt påhopp. |
Edited by - HMartin on 2003/12/18 16:00:18 |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:54:43
|
MartinH: Det är korrekt. Man kan inte kräva förskott. Många butiker har dock billigare fraktkostnader än privatpersoner och står dom för frakten i förskott så kan dom dessutom dra av momsen vilket dom inte kan göra när dom kompencerar en privatperson i efterhand. |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:02:23
|
dajo, det kan jag hålla med om... Men vissa kan vara snåla och inte vilja betala nått som dom kanske kan slippa, tråkigt men sant... |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:02:38
|
HMartin: Då ber jag om ursäkt. Såg att ditt mess var skrivet nästan 15min efter jag skrev mitt. Trodde därför med säkerhet att du hade läst det. Förlåt igen. /Neo
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:06:11
|
Jag måste säga att det var BRA att namnet på butiken kom ut. För allvarligt, när vi betalar dessa ENORMA pengar som dessa saker kostar (33 000kr för ett försteg, ÄR massa pengar) så vill jag VETA att man kan lita på affären. Helt klart har du rätt till ALLA extra konstnader och dom butikerna som inte håller med om det skulle jag vilja ha namnet på och ALDRIG mer köpa något där. För vi ska inte humla om att dom tjänar STORA pengar på oss kunder. Det är rejält saftiga marginaler dom har och att hålla på och tjata om några 100 lappar när kunden fått en vara som är felaktigt och dom tjänat kanske 5000, kanske 10 000kr på, ja då blir jag mörkrädd.
För man får se på forumet att man ska stödja den lokala butiken och låta bli näthandel. Och jag hålelr själv med, MEN bara om dom lokal butikerna har en bra service. Och att som i detta fallet så är det inte bra service och jag måste säga att jag hellre stödjer ett näthandelsföretag som sköter sig än detta företag vi snackar om här.
SKÄRPNING! |
|
|
HMartin
Member
119 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:08:04
|
>HMartin: Då ber jag om ursäkt. Såg att ditt mess var skrivet nästan 15min efter jag skrev mitt. Trodde därför med säkerhet att du hade läst det. Förlåt igen. /Neo <
Inga problem, blev bara lite stött, speciellt som jag skrev mitt inlägg av samma skäl som du har editerat bort butiksnamnet. Så vad jag kanske skulle säga -Bra att du tog bort butiksnamnet. Detta svar kanske borde gjorts med PM istället, men eftersom det började här avslutar jag det här.
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:09:26
|
Tänk om det faktiskt är så att kunden själv skall skicka in prylen till butiken och sen att de skall skicka iväg den? De kanske också står på sig av principskäl. Pga denna topic så har ju redan butiken förlorat några kunder.... Ännu en gång.. spelar ingen roll om de har fel eller rätt... vi vill inte se några namn hängas ut på forumet. /Neo
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:16:16
|
Nin: På forumet finns anhängare av näthandel och även anhängare av butikshandel. din poäng i övrigt håller jag med om, men ville förtydliga iaf min syn på "vad man ser på forumet"...
// Pär |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:37:59
|
Neodynium: kan du klargöra lite. I vilka fall gäller detta? |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:51:41
|
Jag kan förklara: "När man står i en tvist som ännu inte är löst!"
HifiForum.nu får inte användas som hävstång. Däremot - använd oss gärna för att få hjälp i sakfrågan. För att få det skall (och behövs inte) inte butikens namn - eller hur.
mvh // Pär
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:54:02
|
epkpeng Det är väl lika illa om man berättar det efteråt med. Skadan blir som jag ser det densamma. |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:54:52
|
Håller med Nin. En av nyttorna med ett forum som detta är att vi som köpare kan ta del av varandras erfarenheter, eftersom vi av naturliga skäl är spridda.
Jag tycker det är tråkigt när man känner att forumet står på handlarens sida när någon av medlemmarna blir indragen i en konfliktsituation. Även om forumet står neutralt (jag förstår detta) har handlarna alltid ett övertag mot den enskilde kunden, och det är då lätt att känna att forumet gynnar handlaren, som har flera kontakter inom branschen och inte är beroende av ett forum. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 16:57:22
|
Vilka företag sponsar detta forum och med hur mycket? |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 17:13:06
|
quote: vi vill inte se några namn hängas ut på forumet. /Neo
Var väl främst vad jag efterfrågade.
Siba har dålig service Onoff vet inte vilka digitalmottagare som har digitalutgång e*******k är dåliga på KKL
Vilka påståenden moddas?
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 17:18:37
|
Det är liite skillnad på att hänga ut en enskild affär jämfört med en lågpriskedja...
// Jonas |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 17:20:41
|
Inte alls. |
|
|
Topic |
|