HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Garantireparation hos Butiken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:42:36  Show Profile Send weezer a Private Message
Mikael2; de har klargjort att jag inte kommer ersättas för transport till firman i fråga, så det argumentet faller tyvärr.... Apparaten kommer skickas direkt till Primare, jag kommer inte gå via butiken i detta skedet.

Det gäller garantirep. ja, försteget är endast 3-4 mån gammalt.

Edited by - Cyber on 2003/12/18 15:46:10
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:45:33  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
OK

Lärorikt att veta vilken rätt vi som kund har i alla fall

Vad är det för fel på den då?
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:49:59  Show Profile Send Klenkar a Private Message
hoppas att Primare tar de hifiinsatta i örat och vrider det minst två varv.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:54:11  Show Profile Send weezer a Private Message
Steget har problem att skifta från AC3 till DTS, inget ljud kommer ur den ö h taget. Te x från meny till film, eller t om i menyerna är det stentyst.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/18 :  14:57:09  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Weezer: Då hoppas jag att du ser till att ha kvitton på fraktkostnader osv och sedan skickar en räkning till Butiken...
Vill dom inte kännas vid den tar du det till inkasso och avböjer dom då går du vidare till kronofogden för att tillslut hamna i tingsrätten.

ALLA kostnader har du rätt att få igen eftersom dom är nödvändiga för din reklamation.
Risken att du skulle förlora fallet är obefintlig så länge som Primare konstaterar någon form av fel på din förstärkare.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:01:15  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Du har ingen fördröjning inställd som stökar till det vid växlingar mellan AC3 och DTS? Det är väl vanligt just för DTS med en fördröjning. Brukar den inte finnas som option i både spelaren och processorn? Testa att ta bort fördröjningen i båda.

Edited by - Mikael2 on 2003/12/18 15:03:04
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:18:11  Show Profile Send weezer a Private Message
Problemet existerar även vid filmer som har Dolby digital, så dte är inte isolerat till DTS ens...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:24:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Och en grej som många verkar ha läst fel i KKL är att man kan få rätt till ersättning för utlägg, alltså i efterhand !! Så man kan få stå för en frakt, men man kan däremot få ersättning i efterhand om säljaren inte vill betala i förväg...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:34:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message
HifiForum.nu skall inte användas som hävstång mot butiker

Hur tråkig än denna situation är så skall INTE något namn nämnas. Detta är inte rätt plats för någon uthänging.. skyldig eller ej. Håll borta butikens namn om ni vill fortsätta diskussionen. /Neo

Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:48:18  Show Profile Send HMartin a Private Message
Nu när det framgår att detta gäller butiken borde jag kanske berätta om de fem ärenden gällande garanti (och inte garanti) som jag har haft.

Stockholmsbutik 1, en vid leverans trasig radio, får låna en annan radio (bra) under tiden som butiken fixa en ny, detta tar ca 6 månader (ganska dåligt, men berodde förmodligen på tillverkaren)

Stockholmsbutik 2, en ny cd-spelare har en defekt låda, till följd att lådan buktar in på ett föga tilltalande sätt. Butikschefen skrattar och säger "den funkar ju". (ganska dåligt bemötande)

Stockholmsbutik 3, en gammal cd-spelare går sönder (efter garanti tiden), ringer butiken många gånger de vägrar hjälpa till med reperationen (det är enklare att du fixar det själv). (jojo för butiken kanske)

butiken, fel på en ny cd-spelare, lämnar den i butiken, har den tillbaka efter en vecka, kostnad en biltur (någon hundra lapp)

butiken, fel på fjärrkontrollen på en gammal förstärkare (efter garantitiden), de skickar en fungerande med posten (kostnad postens avgifter), det skall påpekas att detta var en dyr metall-fjärr.

Jag har ínga kontakter med några märken/affärer i branchen annat än som kund.


Läste inte du vad jag precis skrev?? Håll borta namnet på butiken. Bryts detta mer gånger så stängs tråden! /Neo

Du postad din post efter att jag började skriva min reply och jag hade redan editerat bort butiksnamnet innan du kom med ditt påhopp.

Edited by - HMartin on 2003/12/18 16:00:18
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:54:43  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
MartinH: Det är korrekt. Man kan inte kräva förskott.
Många butiker har dock billigare fraktkostnader än privatpersoner och står dom för frakten i förskott så kan dom dessutom dra av momsen vilket dom inte kan göra när dom kompencerar en privatperson i efterhand.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:02:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
dajo, det kan jag hålla med om... Men vissa kan vara snåla och inte vilja betala nått som dom kanske kan slippa, tråkigt men sant...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:02:38  Show Profile Send Neodynium a Private Message
HMartin: Då ber jag om ursäkt. Såg att ditt mess var skrivet nästan 15min efter jag skrev mitt. Trodde därför med säkerhet att du hade läst det. Förlåt igen. /Neo

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:06:11  Show Profile Send nin a Private Message
Jag måste säga att det var BRA att namnet på butiken kom ut. För allvarligt, när vi betalar dessa ENORMA pengar som dessa saker kostar (33 000kr för ett försteg, ÄR massa pengar) så vill jag VETA att man kan lita på affären. Helt klart har du rätt till ALLA extra konstnader och dom butikerna som inte håller med om det skulle jag vilja ha namnet på och ALDRIG mer köpa något där.
För vi ska inte humla om att dom tjänar STORA pengar på oss kunder. Det är rejält saftiga marginaler dom har och att hålla på och tjata om några 100 lappar när kunden fått en vara som är felaktigt och dom tjänat kanske 5000, kanske 10 000kr på, ja då blir jag mörkrädd.

För man får se på forumet att man ska stödja den lokala butiken och låta bli näthandel. Och jag hålelr själv med, MEN bara om dom lokal butikerna har en bra service. Och att som i detta fallet så är det inte bra service och jag måste säga att jag hellre stödjer ett näthandelsföretag som sköter sig än detta företag vi snackar om här.

SKÄRPNING!
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:08:04  Show Profile Send HMartin a Private Message
>HMartin: Då ber jag om ursäkt. Såg att ditt mess var skrivet nästan 15min efter jag skrev mitt. Trodde därför med säkerhet att du hade läst det. Förlåt igen. /Neo <

Inga problem, blev bara lite stött, speciellt som jag skrev mitt inlägg av samma skäl som du har editerat bort butiksnamnet. Så vad jag kanske skulle säga -Bra att du tog bort butiksnamnet. Detta svar kanske borde gjorts med PM istället, men eftersom det började här avslutar jag det här.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:09:26  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tänk om det faktiskt är så att kunden själv skall skicka in prylen till butiken och sen att de skall skicka iväg den? De kanske också står på sig av principskäl. Pga denna topic så har ju redan butiken förlorat några kunder.... Ännu en gång.. spelar ingen roll om de har fel eller rätt... vi vill inte se några namn hängas ut på forumet. /Neo

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:16:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nin:
På forumet finns anhängare av näthandel och även anhängare av butikshandel.
din poäng i övrigt håller jag med om, men ville förtydliga iaf min syn på "vad man ser på forumet"...

// Pär
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:37:59  Show Profile Send lasselite a Private Message
Neodynium: kan du klargöra lite. I vilka fall gäller detta?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:51:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag kan förklara:
"När man står i en tvist som ännu inte är löst!"

HifiForum.nu får inte användas som hävstång. Däremot - använd oss gärna för att få hjälp i sakfrågan. För att få det skall (och behövs inte) inte butikens namn - eller hur.

mvh
// Pär

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:54:02  Show Profile Send Flint a Private Message
epkpeng
Det är väl lika illa om man berättar det efteråt med. Skadan blir som jag ser det densamma.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:54:52  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Håller med Nin. En av nyttorna med ett forum som detta är att vi som köpare kan ta del av varandras erfarenheter, eftersom vi av naturliga skäl är spridda.

Jag tycker det är tråkigt när man känner att forumet står på handlarens sida när någon av medlemmarna blir indragen i en konfliktsituation. Även om forumet står neutralt (jag förstår detta) har handlarna alltid ett övertag mot den enskilde kunden, och det är då lätt att känna att forumet gynnar handlaren, som har flera kontakter inom branschen och inte är beroende av ett forum.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:57:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Vilka företag sponsar detta forum och med hur mycket?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:13:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
quote:
vi vill inte se några namn hängas ut på forumet. /Neo


Var väl främst vad jag efterfrågade.

Siba har dålig service
Onoff vet inte vilka digitalmottagare som har digitalutgång
e*******k är dåliga på KKL

Vilka påståenden moddas?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:18:37  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det är liite skillnad på att hänga ut en enskild affär jämfört med en lågpriskedja...

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:20:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Inte alls.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000