HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RIIA-köp på G - vad ska jag tänka på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/22 :  16:06:18  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag ska köpa ett RIIA-steg men sitter och sliter mitt hår(det lilla som är kvar) eftersom jag inte vet vilken modell jag ska välja.

Till att börja med ska jag använda min 15 år gamla Dual CS505-3 som spelare, men den ska bytas ut inom en snar framtid.

Jag har kollat på:
Pro-ject's Phono Box el. Phono Box SE (vad skiljer dem åt?)
Pro-ject's Tube Box
Rega Fono
Musical Fidelity X-LPS el. X-LPS v3 (vad skiljer dessa åt?)
Vincent PHO 111 (hittade denna på Leffler's - finns det fler modeller av Vincent?)
Har även kollat på Primare R20 och Trichord Dino, men dessa är rätt dyra i förhållade till de andra - är de värd pengarna, dvs. är de bättre än de övriga, både i ljud- och byggkvalitet?

Priset på dessa varierar ju mellan ca 900kr till nästan 6000kr
Övriga modeller som jag har glömt?

Jag kan inte så mycket om tekniken bakom dessa - till att börja med ska jag "bara" kunna spela min än så länge magra LP-samling, men jag vill att RIIA-steget ska ha så pass bra kvalitet att jag inte behöver uppgradera i samband med köp av ny skivspelare längre fram.

Ska jag köpa en kombinerad MM/MC eller räcker det med MM?

Förstärkaren är en Primare I20 och högtalarna Dynaudio 42'or

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/22 :  18:07:43  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag tycker du kan lägga till en riia till din lista och det är Phonofix från Bladelius,jag tror den har gått ur produktion men leta efter en beg,jag äger en själv och tycker mycket om den men den är ev.till salu då jag ska låna hem en riia från Clearaudio för test.Jag har tänkt att lägga ut testen här på forumet senare under helgerna.
Mvh
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/12/22 :  19:47:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Babar du får vad du betalar för! Det bästa är om du har möjlighet att låna för att provlyssna innan köp, och du bör ha både MM/MC då det är enklare att byta/uppgradera pu. Lycka till!!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/22 :  23:44:40  Show Profile Send Babar a Private Message
Ja, man får vad man betalar för...kan ej provlyssna. Finns inte en enda hifi-butik i stan.
Det blir nog en kombinerad MM/MC i alla fall...får leta vidare. Vill gärna ha fler synpunkter...

GOD JUL!!!!!! :-)
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/23 :  01:43:04  Show Profile Send Joe a Private Message
Babar, ser att du har exakt samma utrustning som mig och jag ska också byta ut min Dual någon gång efter jul.

Jag hade tidigare en Vincent 111 men har nu bytt till en Holfi Ellipse, märkte direkt att det var skillnad på dessa, Hollfin spelar mycket mer detaljerat och anslagen blir mycket mer exakt. Mer vågar jag inte säga för tillfället, jag fick den i fredags och har inte hunnit lyssnat så mycket.
Å andra sidan så tror jag Vincenten är rätt prisvärd men nu kan jag inte tänka mig att byta tillbaks till den.

Tror priset ligger på strax under 4000:-
http://www.holfi.com/

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/23 :  07:55:59  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag kan rekomendera Vincent PHO-111. Jag har ingen annan riaa att jämföra med men är mycket nöjd med Vincenten.
Jag har för att förbättra ljudet byggt en starkare separat strömförsörjning istället för medföljande "väggbula". (Byggbeskrivning fanns i en tidigare Hifi&Musik).
Jag kör den tillsammans med min Linn spelare och det låter mycket bra. Speciellt med den nya strömförsörjningen.
Du kan nog hitta en begagnad för ca 6-700:- (ny 1100:-). Plus nya strömmen ca 800:-.
För de pengarna står sig den kombinationen bra. Men som alltid så finns väl dyrare alternativ som ger bättre ljud.
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/12/23 :  13:03:44  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Bland de du nämner skulle jag helt klart köpa Trichord Dino även om den är bland de dyraste. Den är, för priset, alldeles lysande och når nästan upp i klass med Trichords egen Delphini mk2. Nu har jag iofs endast hört Dino ihop med den extra strömförsörjningen Dino+, men att den skulle vara så mycket sämre utan tvivlar jag på. Strömförsörjningen gör ju också att det finns en uppgraderingsmöjlighet när budgeten så tillåter.

Det ska tilläggas att, på din lista har jag förutom Dino bara hört Pro-ject's Phono Box, Musical Fidelity X-LPS och Primare R20. Primaren är ett bra riaa-steg men håller enligt mig inte riktigt den klass som Dino gör.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/12/23 :  14:11:35  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej finns det någon som jämfört de nämda riaastegen mot Densen? Jag har hört att deras riaa ska vara bra. Gör Copland några separata riaasteg? Jag är annars väldigt nöjd med det inbyggda i Coplands försteg 301 mk2.

Häls. Ronnie.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/23 :  22:38:29  Show Profile Send Babar a Private Message
Joe: Holfi verkar vara mkt bra, och de hade ju två modeller till. Batterier ger ju stabil drift.

UFFE T: Är det stor skillnad om man byter ut nätdelen på Vincent?

Trichord Dino hittar jag bara hos www.ljudmakarn.se för 5900kr - nån som vet om den går att få billigare någonstans? Import är jag lite tveksam till.

Phonofixen verkar intressant - Får hålla ögonen öppna efter begagnade.

Vill ha kombinerad MM/MC och även justeringsmöjligheter antingen via knappar/rattar el. switchar på kortet, så de som inte går att justera går bort direkt. Större valfrihet senare med skivspelare/pickup då verkar det som.

Tack för tipsen...
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:07:25  Show Profile Send Babar a Private Message
Kollade priser på Trichord Dino. Kostar bara ca 3800kr i England!?
För 6300kr får man Dino med den bättre nätdelen Dino+, alltså bara 400kr dyrare än priset för enbart Dino i Sverige.
Har bara kollat en butik än så länge: www.cheshireaudio.com
Jag blev lite sugen på denna RIIA och skulle gärna vilja veta om någon annan säljer den i Sverige. Det skiljer ju en hel del i pris.

Alternativet är ju import, men då vill jag gärna ha synpunkter på nätbutiker i england el. kanske Tyskland som är pålitliga. Oftast måste man ju hala fram Visa-kort - ingen postförskott.
jag har ju köpt en del på nätet, men aldrig några dyrare prylar...bara cd-skivor.
Någon som tex. har handlat i butiken jag nämner här ovan?

Hur är det med elkontakter/spänning i England tex. Är det samma - har aldrig varit där själv.
Det kanske är samma i hela europa? Som ni märker är jag ingen berest person;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000