Author |
Topic |
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 21:35:55
|
Principskäl naturligtvis. Rätt ska vara rätt och är butiken skyldiga att stå för alla kostnader kring en defekt vara som dom sålt så ska dom göra det också. Nu handlar det om några hundralappar i frakt. Nästa gång kanske det är större belopp som någon kund luras på.
Jag skulle inte prutat en krona eller vikit en tum... |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 22:37:05
|
Har du köpt en vara i en butik och garanti kvar så nog fasen skall du kunna reklamera varan om det är nåt fel på den. Annars tyder det på att 1, butiken har ej rent mjöl i påsen eller 2, butiken är ingen riktig ÅF. |
Hifiarkeologen |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 23:07:57
|
Jaha, butiken i fråga, Butiken../Neo i Uppsala sätter sig på tvären och är inte av samma uppfattning som varken, mig, Konsumentköplagen eller lokala konsumentvägledare. Jag har erbjudit dem att bemöta kritiken i aktuell tråd och samtidigt uppmärksammat dem på att en anmälan till ARN kommer lämnas i veckan.
Synd att det man inte är mer rädd om sitt anseende eller förmåga till goodwill.
HifiForum.nu skall inte användas som hävstång mot butiker. Utlämna namnet tack! /Neo |
Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:23:40 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 23:44:29
|
Oj, nu blev det personligt. Jag blir nog en av de få som hinner läsa butiksnamnet... |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 23:44:39
|
Det var tråkigt att höra att det skulle behöva gå så här långt.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 23:51:06
|
Ja det är mest tråkigt för dem tycker jag, ett solklart fall i min mening. Summan är försvinnande liten i sammanhanget, dock är det en desto större principsak för mig. |
Edited by - weezer on 2003/12/17 23:52:04 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 23:55:30
|
Klantigt av butiken att inte kunna komma överens med sin kund. Mycket kortsiktigt tänkt... |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 00:33:24
|
Hoppas att butiksnamnet får stå kvar nu. Om inte så finns det en hel del andra att ta bort här på forumet.
Edit: Stå på dig weezer.
Forumet är inte en plats att få sin hämnd eller hänga ut butiker, personer eller märken. Hur tråkig situation han än är i så kan vi inte tillåta detta. /Neo |
Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:25:09 |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 01:51:44
|
Bra gjort att hålla namnet borta så länge. Förstår också varför du lägger in det. Fattar inte varför man bråkar om den sån sak.
Kan ta en parallell när det gäller ombesörning av kunder.
Frun och jag var på stan och skulle käka lite. Hon beställde nåt litet och jag tog en Bolognese. När hon nästan är klar med min varma macka, så kommer det fram en ur personalen ocg frågar om vi väntade på 2st Cappochino. "Nej sa jag, men en Bolognese"
Den kommer sa han då, och den kom in 5 sek senare. LIte senare kommer han in och frågar om han från bjuda på kaffe eller nåt då det blev fel vid beställningen. Jag tar en Kaffe, och frun passar.
Senare blir hon sugen på lite glass och går och beställer. Precis när hon har betalat, så ser "vår" kypare att hon har handlat. han ger henne då snabbt hennes pengar tillbaka. han tyckte det var självklart att vi skulle ha glassen gratis.
Så behandlar mankunder som man vill ha tillbaka. och visst kommer vi att återvända.
Alla kan göra fel, och får man desutom en chans att ändra sig, som i detta fall, så har man varit tjyst.
På dem, =) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 07:30:20
|
Håller på dej också Weezer, konstigt sätt att behandla kunder på, personligen under dom år som jag jobbat som säljare skulle tanken aldrig fallit mej in att behandla en kund så här...Hade ett ordspråk: En missnöjd kund blir lätt 10 missnöjda kunder som lätt blir 100 osv....Sensmoral:Den missnöjda kunden lär ju alltså berätta för alla sina släktingar,vänner osv vilken dålig butik han handlat och knappast någon av dessa lär ju besöka butiken...
Stå på dej och lycka till, nu vet jag iaf en butik jag inte kommer sätta foten i när jag besöker mina föräldrar där uppe! |
Trött på folk utan vett |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 08:02:04
|
Härligt weezer!! Civilkurage! Mer sånt!
Dåligt av Butiken att bete sig så här, kostar dem en hel del i anseende. Även om folk kommer att handla där igen kommer Butiken alltid att få frågan; vad händer om prylen går sönder?? osv osv..
Du får säga till om vi på forumet kan hjälpa till på något sätt.
|
Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:26:08 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7378 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 08:10:21
|
Jag blir faktiskt lite förvånad,det verkar som det finns en del butiker som inte kan konsumentköplagen. Sådant här är aldrig bra reklam för en butik. Mycket märkligt. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 08:34:03
|
Gnällspik, hur intressant är det att höra/läsa om en snål kund och butiks löjliga schism om frakt hit och dit.
|
Edited by - qsecofr on 2003/12/18 08:34:18 |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 08:34:18
|
Skicka Sverker Olofsson på dem. Han från Plus.
Så får inte butiken göra. De har ju skrivit OM konsumentköpslagen till sin favör. Kan nog var EN av anledningarna till att de inte vill bemöta kritiken.
Sjukt av butiken att göra så. Då vet man vilken butik till man INTE skall handla i fortsättningen.
Stå på dig weezer. |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
Iqulah
Member
162 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 08:50:09
|
Du har rätt i allt, Weezer! Stå på dig! |
Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 08:50:28
|
Qsecofrquote: Gnällspik, hur intressant är det att höra/läsa om en snål kund och butiks löjliga schism om frakt hit och dit.
Det är inte frågan om mängden pengar utan i vilken grad en butik värdesätter sina kunder. Köper jag en produkt för över 30.000.- vill jag ha en viss trygghet. Det är efter försäljningen (vid reklamationer) en butik har möjlighet att visa sin servicevilja. Själv har jag haft en TV där garantin hade gått ut (med tre veckor) men fick kostnadsfri reparation iallafall och mkt trevligt bemötande. Butiken tjänade givetvis på detta på sikt. I första hand är det för mig inte frågan vem som har rätt eller fel, (eller tolkningar,lusläsningar av paragrafer) utan snarare ett facit på en butiks vilja att på något sett komma överens med sina kunder. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 09:09:17
|
Jag tycker nog att butiken kan kräva att kunden kommer in med varan till butiken och att dom sen skall skicka den till fabriken/serviceombudet på deras bekostnad, men däremot så kan dom inte kräva att kunden skall betala all frakt till serviceombudet...
Nu kanske det inte är så att det är mycket pengar, men tänk om det hadde varit så att kunden hadde flyttat och det gällde en dyr frakt, skulle det då vara skäligt att butiken ska betala frakten till butiken då ???
/Martin |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 09:23:32
|
Martin H;
Det är fortfarande KKL som gäller. Går inte att avtala bort. Butiken kan inte kräva nåt vid reklamation - köparen skall inte betala ett öre. Skäligt eller inte - its the law! :) |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 09:29:44
|
ALLT går att avtala bort... Men jag tror nog iof inte så var fallet i detta fall, men tex om kunden skulle flyttat till österrike, skulle butiken då ha krävts på frakten till sverige ?? Och sen är det frågan om det är en garantireparation, detta kan inte fastställas förren fabriken/verkstaden titta på produkten.
Så jag tycker nog att man inte ska förhasta sig så mycket innan man vet alla fakta i ärendet, men för min del så anser jag att kunden ombesörjer leverans till butiken och butiken står för resten.... |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 09:30:31
|
sensmoral! billigast blir inte alltid billigast
kontakta >Primare<
vädra ditt missnöje och spy galla över situationen. Anfall är alltid bästa försvar
lord evilness has spoken |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 09:31:37
|
Tack för alla uppmuntrade ord, det lär väl behövas när det rasslar till i mailboxen och vederbörande butik beklagar sig över att den dåliga publicitet som detta medför...
MartinH, ni har säkert liknande fall med garantireparationer hos er, hur fungerar det då?
KKL är i min mening klar och tydlig om vad som gäller och det handlar inte om de 300:- (?) det kostar att skicka paketet, utan en enkel och lättolkad lag som i min mening ska följas.
Har jag fel och får slanta ut pengar för frakten gör det mig inget, så länge ingen tolkar lagen på sitt eget sätt bara och jag vet att de gör rätt. Nåväl, fortsättning följer... |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 09:38:26
|
Martin H;
Vi talar reklamation pga fel i vara inom Sverige. KKL är inte dispositiv lag utan tvingande (fråga Kent M), det vill säga det går inte att avtala bort något till köparens nackdel. Vad säljaren sedan tycker om KKL spelar ingen roll. Lagen är inte luddig eller svårtolkad när giltig reklamation görs.
PS, som jag förstår det representerar du Hifi-Art. Viktigt att du får fram om dina invändningar mot KKL är Hifi-Arts ståndpunkt eller dina privata?
ed; HA eller priv? |
Edited by - Revisorn on 2003/12/18 11:20:04 |
|
|
trippelbogey
Member
159 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 10:26:18
|
Hej, Häftig debatt Är hemsidan hackad ? Är det du weezer ? Gå till deras hemsida och klicka på bilden på Primare a30.1 (längst ner)
länken borttagen. HifiForum.nu skall inte användas som hävstång mot butiker.../Neo |
Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:27:14 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 10:29:44
|
Jo jag har oxå studerat affärsjuridik och vet vad KKL säger, men det är ju att KKL är en ganska luddig lag som kan tolkas olika av olika personer, vilket stämmer med en hel del andra lagar oxå, tolkningar av en text i fall som nästan aldrig är lika från fall till fall...
Och jag tar inte hand om servicar hos HifiArt utan det tar Kent hand om, och som alltid så är det ofta en diskution från fall till fall om hur saker och ting ska utföras på bästa sätt för alla parter, men visst ska man göra det mesta för att kunden ska bli nöjd.
Servicar är alltid svåra fall om det ska skickas hit och dit om vems ansvar osv är, och det är tolkningar i alla lägen, det är ofta väldigt svårt att direkt härleda stycken ur en lag till ett direkt fall, för texten ska gälla för alla typer av fall och skrivs därav på ett sätt som ska vara öppet för tolkningar och anpassningar..Och jag tycker inte man ska gå för hårt på vad konsumentvägledarna säger för dom har OFTA fel och är sällan insatta i hur olika brancher och avtal har utformats när det gäller garantier och servicförfaranden, jag har ofta under min tid inom telekombranchen fått berätta hur det fungerar med garantier och lagar för dom, då dom ofta inte ens kan KKL själva...
Men i detta fall så tycker jag det är fel av butiken att kräva frakten hela vägen till tillverkaren, dom ska stå för den och inte kunden...
/M |
|
|
Topic |
|