HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Garantireparation hos Butiken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:01:08  Show Profile Send weezer a Private Message
Nej, försteget kostade 33 k, men fraktkostnaden - som det tvistas om - är lägre än 500 spänn. En droppe i havet i sammanhanget, men det är en ren och skär principsak. Jag vill behålla en bra kontakt med dem, och att uppge vilka de är känns fel än så länge, jag vill invänta svar från dem.

Edited by - weezer on 2003/12/17 12:02:27
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:28:29  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Men det är ju reklamationen du inte får göra om du inte betalar frakten...

så 3300kr får nog anses som ett belopp över 500kr...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:38:16  Show Profile Send weezer a Private Message
Ja fast oenigheten nu gäller ju kostnaden för frakten, inte värdet på försteget (33.000 kr). Iallafall, vi kan vara eniga om att vi är oeniga .

Edited by - weezer on 2003/12/17 12:38:57
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:40:14  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Det är inte så man räknar...
Det är värdet på prylen amns ka reklamera som måste översitga 500kr.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:44:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Naturligtvis skall avtal och garantiåttaganden följas.

Stå på dig "weezer"!

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/17 12:45:57
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:46:23  Show Profile Send weezer a Private Message
Ja du har nog en poäng där Dajo. Jag är en envis j-vel, så det ska nog sluta till min fördel i slutändan. Förhoppingsvis innan det når ARN.

Edited by - weezer on 2003/12/17 12:46:43
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:57:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag tycker fallet är solklart, du skall ej betala fraktkostnad.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:59:26  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Visst är det solklart...
en reklamation ska inte kosta någonting alls.
Man ska kunna vara helt pank och ändå reklamera på en vara.

Många handlare är dock löjligt dåligt insatta i den lag som helt reglerar deras verksamhet.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:48:53  Show Profile Send Terminator a Private Message
Finns det inte en lag om distansavtal som kom för något år sedan (eller uppdaterades) just för att reglera köp över postorder och internet? Vad säger den? Eller är jag helt ute och cyklar?
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  14:44:06  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Den bestämmer bara returrätt...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/17 :  14:54:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu ska jag rosa hifiklubben i det har avseendet. Jag har haft problem med ett slutsteg som jag kopt hos dem. Jag har inget korkort och ingen bil. Nar jag hade problem och inte kunde fixa skjuts in dit, da hara dom betalat taxi in till stan. 400 spann in, samma hem. Dom har varit helschyssta. Sant gor att jag garna handlar dar igen. Sen lite synd att dom ar lite begransade i vad dom saljer, inte sa manga marken, nar det galler lite "dyrare" hifi.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:03:27  Show Profile Send binmarv a Private Message
Varför inte skicka ett mail, eller ännu bättre ringa till Primare och säga att det är fel på deras produkt, men affären håller på att strula med frakten. Jag tror då en av två saker sker:

1. De ringer till butiken och frågar dem vad fan de håller på med och berättar att det är dålig marknadsföring åt Primare.

2. Primare betalar frakten genom att skicka en returfraktsedel som du kan andvända för att skicka din produkt gratis till dem.

Har läst juridik, vet att du har rätten på din sida. Ge dig inte, principsak !!!

Lycka till

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/12/17 15:05:39
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:31:36  Show Profile Send hal a Private Message
Bra att du står på dig Weezer !
Du har många bakom dig, hoppas dom förstår det.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/12/17 :  18:38:19  Show Profile Send gurin a Private Message
Är det ingen mer än jag som reagerar på att butiken citerar köplagen för kund? Om detta är gjort i medvetenhet om att den inte gäller vid avtal mellan näringsidkare och konsument är det lurendrejeri. Om detta är deras praxis skulle jag ta ett alvarligt snack med dem. Mycket beror på hur de svarar. Men chansen finns att jag skulle upplysa alla mina bekanta om att inte handla på detta ställe. Jag är fullt medveten att många säljare inte har en aning om det juridiska men med dem som handlat i oförstånd brukar det gå att resonera med. De som är införstådda med vad de gör däremot…

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  19:08:10  Show Profile Send weezer a Private Message
Jaha, nu inkom ett svar från dem;

quote:
Hejsan
Vi fixar detta som jag tidigare sagt
klippte ut stycket nedan för att visa vad som styrker mitt uttalande
vet också vad du menar men i ett antal prejudiserande fall gäller gäller mitt påstående när det gäller elektronik o mindre varor
Säljaren ska alltid avhjälpa eller omleverera utan att det kostar dig någonting. Du får dock finna dig i visst besvär i samband med reparationen. Mindre produkter måste du till exempel själv ta till affären.


Stycket han hänvisar till är samma som gurin påpekade,; jag antar att han förkortar KKL till köplagen, om annars är det så fel så fel.

Iallafall, jag blev inte mkt klokare på detta svar, som jag tolkar det står han fast vid att jag ska ordna transport till butiken. Hmm. To be continued.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/17 :  19:47:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Så oerhört korkat av butiken! Du köper en pryl för 33kkr och de bråkar om några hundringar på sin höjd. Med största sannolikhet har de ju inte gjort en förlustaffär. Be dem kolla in den här tråden, så kanske de fattar hur mycket det KAN KOMMA att kosta dem i utebliven försäljning.

heja du!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  19:56:34  Show Profile Send weezer a Private Message
Lasselite; jag har hänvisat dem till tråden i mitt sista mail, får se om de vill ge en rimlig förklaring till sitt agerande. Jag tycker själv det är lite "dumsnålt", men men...i deras sista mail gjorde de klart för mig att det inte blir ngn ersättning för frakt iallafall. Så var det med det.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  20:06:35  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Begär att få ta del av dom "prejudicerande" fallen...
Jag skulle tro att dom itne existerar...


Här kommer ett lämpligt referat från Allmänna Reklamationsnämnden.
http://www.arn.se/fall_3.htm
Resekostnader vid fel på vara

Anna köpte reservdelar till sin bil hos ett företag. Det visade sig att delarna var felaktiga. Hon lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad hon hade betalat för dem. Men Anna ville även ha ersättning för den resa hon fått göra när hon lämnade tillbaka de felaktiga delarna. Säljaren gick dock inte med på det.

Anna yrkade ersättning för resekostnader med bil i samband med återlämnandet (16 kr per körd mil).

Säljaren bestred yrkandet med hänvisning till sina försäljningsvillkor. Av dessa framgår att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.


Nämndens bedömning

Enligt 32 § första stycket konsumentköplagen (1990:932) har en konsument rätt till skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan. Skadeståndet omfattar ersättning för bland annat utgifter, inkomstförlust samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet. Konsumentköplagens bestämmelser är tvingande på så sätt att det inte är möjligt att avtala bort lagens bestämmelser till nackdel för en köpare (3 § konsumentköplagen). Säljarens försäljningsvillkor lämnas därför utan avseende när det gäller köparens rätt till skadestånd på grund av fel på varan.

Nämnden konstaterar att Anna har lämnat tillbaka de köpta delarna på grund av att dessa har varit felaktiga. Vid sådant förhållande har hon alltså rätt till ersättning för de utgifter hon fått i samband med återlämnandet. Nämnden anser att den bilresa Anna har begärt ersättning för har varit nödvändig för att hon skulle kunna lämna tillbaka varorna och att hennes ersättningskrav är skäligt. Hennes yrkande skall därför bifallas.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/12/17 20:19:32
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/12/17 :  20:25:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Bara att instämma med det som binmarv tidigare skrev om att kontakta Primare direkt. Skulle förvåna mig mycket om de inte löser detta själva på ett snyggt sätt.

/Erik
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  20:31:50  Show Profile Send Flint a Private Message
Reklamationsnämndens beslut är väl fortfarande bara en rekommendation. Vägrar firman i alla fall så är det väl bara tinget kvar med risk för att man får pröjsa även den kostnaden om man förlorar. Har jag fattat fel?
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  20:37:14  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Ja det är "bara" en rekomendation.
Följer dom inte rekomendationen hamnar dom på Konsumentverkets "svarta lista" över oseriösa företag.

Eftersom belopet man stämmer dom på är under ett halvt basbelopp så står var och en för sina kostnader i målet.
Man riskerar inte att få betala motpartens kostnader med andra ord.

Skulle det komma ut i tråden vilken butik det är så lär dom förlora en relativt stor del av sin omsättning. Ryckten om oseriösa affärer sprids mycket snabbt.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:03:45  Show Profile Send Flint a Private Message
dajo
Vad kostar det att stämma ett företag på 500:- i bensin/fraktkostnad?
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:06:41  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Ungefär lika mycket om man sköter stämningen själv... :-)

Så istället för att butiken ska få dom pengarna kan man ju ge dom till tingsrätten i form av avgifter istället.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:16:45  Show Profile Send Poe a Private Message
Tjena Weezer!
Du har naturligtvis helt rätt. Åf skall pröjsa returen. Så funkar det faktiskt också i datorvärlden också, om man säger till vill säga, för många Åf försöker nog spara pengar på detta...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:18:11  Show Profile Send Flint a Private Message
dajo
Du uppmanar alltså till fight.
Av principskäl? Statuera exempel? Märka?
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000