Author |
Topic |
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 12:01:08
|
Nej, försteget kostade 33 k, men fraktkostnaden - som det tvistas om - är lägre än 500 spänn. En droppe i havet i sammanhanget, men det är en ren och skär principsak. Jag vill behålla en bra kontakt med dem, och att uppge vilka de är känns fel än så länge, jag vill invänta svar från dem. |
Edited by - weezer on 2003/12/17 12:02:27 |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 12:38:16
|
Ja fast oenigheten nu gäller ju kostnaden för frakten, inte värdet på försteget (33.000 kr). Iallafall, vi kan vara eniga om att vi är oeniga . |
Edited by - weezer on 2003/12/17 12:38:57 |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 12:44:08
|
Naturligtvis skall avtal och garantiåttaganden följas.
Stå på dig "weezer"! |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/12/17 12:45:57 |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 12:46:23
|
Ja du har nog en poäng där Dajo. Jag är en envis j-vel, så det ska nog sluta till min fördel i slutändan. Förhoppingsvis innan det når ARN. |
Edited by - weezer on 2003/12/17 12:46:43 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 12:57:50
|
Jag tycker fallet är solklart, du skall ej betala fraktkostnad.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 12:59:26
|
Visst är det solklart... en reklamation ska inte kosta någonting alls. Man ska kunna vara helt pank och ändå reklamera på en vara.
Många handlare är dock löjligt dåligt insatta i den lag som helt reglerar deras verksamhet. |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 13:48:53
|
Finns det inte en lag om distansavtal som kom för något år sedan (eller uppdaterades) just för att reglera köp över postorder och internet? Vad säger den? Eller är jag helt ute och cyklar? |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 14:54:30
|
Nu ska jag rosa hifiklubben i det har avseendet. Jag har haft problem med ett slutsteg som jag kopt hos dem. Jag har inget korkort och ingen bil. Nar jag hade problem och inte kunde fixa skjuts in dit, da hara dom betalat taxi in till stan. 400 spann in, samma hem. Dom har varit helschyssta. Sant gor att jag garna handlar dar igen. Sen lite synd att dom ar lite begransade i vad dom saljer, inte sa manga marken, nar det galler lite "dyrare" hifi. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 15:03:27
|
Varför inte skicka ett mail, eller ännu bättre ringa till Primare och säga att det är fel på deras produkt, men affären håller på att strula med frakten. Jag tror då en av två saker sker:
1. De ringer till butiken och frågar dem vad fan de håller på med och berättar att det är dålig marknadsföring åt Primare.
2. Primare betalar frakten genom att skicka en returfraktsedel som du kan andvända för att skicka din produkt gratis till dem.
Har läst juridik, vet att du har rätten på din sida. Ge dig inte, principsak !!!
Lycka till |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
Edited by - binmarv on 2003/12/17 15:05:39 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 15:31:36
|
Bra att du står på dig Weezer ! Du har många bakom dig, hoppas dom förstår det.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
gurin
Member
196 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 18:38:19
|
Är det ingen mer än jag som reagerar på att butiken citerar köplagen för kund? Om detta är gjort i medvetenhet om att den inte gäller vid avtal mellan näringsidkare och konsument är det lurendrejeri. Om detta är deras praxis skulle jag ta ett alvarligt snack med dem. Mycket beror på hur de svarar. Men chansen finns att jag skulle upplysa alla mina bekanta om att inte handla på detta ställe. Jag är fullt medveten att många säljare inte har en aning om det juridiska men med dem som handlat i oförstånd brukar det gå att resonera med. De som är införstådda med vad de gör däremot…
mvh/gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 19:08:10
|
Jaha, nu inkom ett svar från dem;
quote: Hejsan Vi fixar detta som jag tidigare sagt klippte ut stycket nedan för att visa vad som styrker mitt uttalande vet också vad du menar men i ett antal prejudiserande fall gäller gäller mitt påstående när det gäller elektronik o mindre varor Säljaren ska alltid avhjälpa eller omleverera utan att det kostar dig någonting. Du får dock finna dig i visst besvär i samband med reparationen. Mindre produkter måste du till exempel själv ta till affären.
Stycket han hänvisar till är samma som gurin påpekade,; jag antar att han förkortar KKL till köplagen, om annars är det så fel så fel.
Iallafall, jag blev inte mkt klokare på detta svar, som jag tolkar det står han fast vid att jag ska ordna transport till butiken. Hmm. To be continued. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 19:47:55
|
Så oerhört korkat av butiken! Du köper en pryl för 33kkr och de bråkar om några hundringar på sin höjd. Med största sannolikhet har de ju inte gjort en förlustaffär. Be dem kolla in den här tråden, så kanske de fattar hur mycket det KAN KOMMA att kosta dem i utebliven försäljning.
heja du! |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 19:56:34
|
Lasselite; jag har hänvisat dem till tråden i mitt sista mail, får se om de vill ge en rimlig förklaring till sitt agerande. Jag tycker själv det är lite "dumsnålt", men men...i deras sista mail gjorde de klart för mig att det inte blir ngn ersättning för frakt iallafall. Så var det med det. |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 20:06:35
|
Begär att få ta del av dom "prejudicerande" fallen... Jag skulle tro att dom itne existerar...
Här kommer ett lämpligt referat från Allmänna Reklamationsnämnden. http://www.arn.se/fall_3.htm Resekostnader vid fel på vara
Anna köpte reservdelar till sin bil hos ett företag. Det visade sig att delarna var felaktiga. Hon lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad hon hade betalat för dem. Men Anna ville även ha ersättning för den resa hon fått göra när hon lämnade tillbaka de felaktiga delarna. Säljaren gick dock inte med på det.
Anna yrkade ersättning för resekostnader med bil i samband med återlämnandet (16 kr per körd mil).
Säljaren bestred yrkandet med hänvisning till sina försäljningsvillkor. Av dessa framgår att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.
Nämndens bedömning
Enligt 32 § första stycket konsumentköplagen (1990:932) har en konsument rätt till skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan. Skadeståndet omfattar ersättning för bland annat utgifter, inkomstförlust samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet. Konsumentköplagens bestämmelser är tvingande på så sätt att det inte är möjligt att avtala bort lagens bestämmelser till nackdel för en köpare (3 § konsumentköplagen). Säljarens försäljningsvillkor lämnas därför utan avseende när det gäller köparens rätt till skadestånd på grund av fel på varan.
Nämnden konstaterar att Anna har lämnat tillbaka de köpta delarna på grund av att dessa har varit felaktiga. Vid sådant förhållande har hon alltså rätt till ersättning för de utgifter hon fått i samband med återlämnandet. Nämnden anser att den bilresa Anna har begärt ersättning för har varit nödvändig för att hon skulle kunna lämna tillbaka varorna och att hennes ersättningskrav är skäligt. Hennes yrkande skall därför bifallas.
|
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
Edited by - dajo on 2003/12/17 20:19:32 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 20:25:27
|
Bara att instämma med det som binmarv tidigare skrev om att kontakta Primare direkt. Skulle förvåna mig mycket om de inte löser detta själva på ett snyggt sätt.
/Erik |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 20:31:50
|
Reklamationsnämndens beslut är väl fortfarande bara en rekommendation. Vägrar firman i alla fall så är det väl bara tinget kvar med risk för att man får pröjsa även den kostnaden om man förlorar. Har jag fattat fel? |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 20:37:14
|
Ja det är "bara" en rekomendation. Följer dom inte rekomendationen hamnar dom på Konsumentverkets "svarta lista" över oseriösa företag.
Eftersom belopet man stämmer dom på är under ett halvt basbelopp så står var och en för sina kostnader i målet. Man riskerar inte att få betala motpartens kostnader med andra ord.
Skulle det komma ut i tråden vilken butik det är så lär dom förlora en relativt stor del av sin omsättning. Ryckten om oseriösa affärer sprids mycket snabbt.
|
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 21:03:45
|
dajo Vad kostar det att stämma ett företag på 500:- i bensin/fraktkostnad? |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 21:16:45
|
Tjena Weezer! Du har naturligtvis helt rätt. Åf skall pröjsa returen. Så funkar det faktiskt också i datorvärlden också, om man säger till vill säga, för många Åf försöker nog spara pengar på detta... |
eof Min anläggning |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 21:18:11
|
dajo Du uppmanar alltså till fight. Av principskäl? Statuera exempel? Märka? |
|
|
Topic |
|