HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Garantireparation hos Butiken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:23:49  Show Profile Send weezer a Private Message
Mitt Primare-försteg strular och en garantireparation är oundviklig. Affären jag köpt det i, Butiken (Neo) i Uppsala uppger att jag ska stå för frakten till fabriken; men jag är av en helt annan åsikt.

Konsumentköplagen är rätt tydlig i detta avseende;

quote:
"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).


Affären i fråga är dock helt ute och cyklar IMO;

quote:
Enligt köplagen står kunden för frakt till fabrik leverantör
skicka den omgående så du får den till jul!!!!



Vem har rätt? Butiken i fråga tänker jag dock inte namnge, jag ger dem en chans att inse sin omförmåga att tolka en tydlig regeltext .

frågan berörs lite OT i en tråd i flerkanalsforumet men chansen att få ett svar är onekligen större här

HifiForum.nu skall inte användas som hävstång mot butiker /Neo


Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:21:42

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:28:14  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om du ska stå för frakten till fabriken kan det bli rätt dyrt...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:33:34  Show Profile Send weezer a Private Message
Ja den ligger i Växjö enligt dem :). Eller i alla fall de som utför rep. i Svedala.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:33:47  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Har du visat lagtexten för affären? Om du har det så borde det inte vara några problem, de borde väl också kunna tyda den?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:34:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Om det finns en lag som säger att kunden betalar frakten åt "ena" hållet vet jag inte men det har i alla fall alltid varit så. Kolla med konsumentrådgivning.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:39:48  Show Profile Send weezer a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Har du visat lagtexten för affären? Om du har det så borde det inte vara några problem, de borde väl också kunna tyda den?



Jajamensan, jag har mailat dem utdraget, t om en länk till KOV där samma text återfinns.

Affären är väl medvetna om vad som gäller i detta avseende anser jag, men kan man spara kosing så försöker de väl. Det som skiljer en bra affär från en sämre är tiden efter köpet, vore synd om de skulle hamna i den kategorin. Den är onekligen hyggligt inarbetade i mina ögon.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:41:19  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Du är definitivt skyldig att lämna den i butiken.

Edited by - qsecofr on 2003/12/17 10:00:56
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:45:27  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ring konsumentombudsmannen(/kvinnan) i din kommun, de kan garanterat hjälpa dig och ge dig råd om hur du bör agera.

Vanligen och vänligen
Georg
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:46:29  Show Profile Send weezer a Private Message
Den är köpt på på distans och inte fysiskt i butiken, skulle det göra någon skillnad menar du gsecofr?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:51:37  Show Profile Send Flint a Private Message
weezer
Om du läser lite mer i konsumetköplagen som du citerar så står det nog lite om frakten med.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:54:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vad jag har fattat är du tvungen att ta stärkaren till butiken, detta gäller ju även när du får fel på tex. bilen...dom kommer ju inte och hämtar den hemma hos dig.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:02:52  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det går väll att ta sig till firman rent fysiskt alternativt skicka den och betala frakten.

Förmodligen kostar detta samma som att skicka den till reparatören, ganska logiskt att de vill att du betalar frakten dit i stället.

gillar man inte detta så tycker jag man skall passa sig för att handla på postorder.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:04:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att du skulle betala frakt till verkstaden verkar lite lustigt, däremot kan dom kräva det till butiken om du bor en bit ifrån och inte kan komma in själv... Men dom ska ju stå för reparationen om det är garanti och då spelar det ingen roll om dom ska behöva frakta produkten till en verkstad...
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:19:02  Show Profile Send weezer a Private Message
Talade just med min lokala konsumetvägledare (trevlig prick btw), och de (två st som konsulterade varandra) är inne på min linje helt och hållet. Berodde felet på ett handhavandefel från min sida var det en annan femma, men fel i varan skall det inte åsamka mig ngra kostnader. Jag skulle enligt dem välja det billigaste fraktsättet, inga problem för min del.

Jag har inga problem med att det tar sin tid, men det handlar mer om principer än de 100lappar det kostar att skicka den.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:31:51  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Exakt, varför ska det kosta dig något att få en felaktig produkt reparerad? Det är nog som du säger, de försöker slippa att betala frakten. Dåligt av Primare!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:34:07  Show Profile Send weezer a Private Message
Det är inte Primare i fråga jag har att göra med, utan en av deras ÅF, ska jag kanske förtydliga.
Go to Top of Page

Beck
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:41:55  Show Profile Send Beck a Private Message
Du lämnar in steget där du köpt det. Har du köpt det över disk så lämnar du in det över disk. Du måste kunna visa kvitto. Frakten till leverantören och tillbaka är en fråga mellan återförsäljaren och dennes leverantör. Det har du inget att göra med.

Har du köpt den via postorder står du för frakten till butiken. Tänk på emballering och att ordna ev. RMA innan du skickar. Butiken står sedan för frakten tillbaka till dig.

Så funkar det iaf. i datorvärlden.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:57:18  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag vet inte vilken datorvärld du lever i men jag får alltid fraktsedel när jag RMA:ar saker (Komplett, datorbutiken, itbutikken, Dell, Sony, Skribo font, Hitachi, Plextor osv osv)

Jag tycker lagen är är rätt tydlig i frågan, Du har rätt till utlägg för de kostnader du haft i samband med reklamationen.

Nåväl, vi kanske inte kommer så mkt längre här men ska rapportera hur det går...

Edited by - weezer on 2003/12/17 11:17:33
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:04:52  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
För mig är fallet glasklart Du har 2 alternativ:

1) Du betalar frakt till butiken.
2) Du betalar frakt direkt till tillverkaren (Primare)

Jag ser bara fördelar med att välja alternativ 2 då detta är möjligt.
Hade du köpt ett utländsk märke hade du aldrig blivit erbjuden detta snabba och smidiga alternativ 2.

Står du på dig så blir det tyvärr alternativ 1 som gäller och nu när du börjat trilskas så har du tyvärr inte högsta prioritet bland inkommande reklamationer och du kan få vänta länge på att få tillbaka försteget.

Butiken kan väl inte stå för frakten tillbaka till butiken där den är köpt. Säg att du knallar in på hifibutiken i Ystad och köper en pryl som går sönder när du flyttat eller kommit hem till Kiruna. Tror du butiken står för frakten tillbaka ner till Ystad? Så kan det väl inte vara, men vad vet jag, det bör väl finnas inskrivet i ditt köpeavtal/garanti i så fall

Välj alternativ 2 och var glad att möjligheten finns att kanske snabbt få hjälp direkt av tillverkaren.

Edited by - Mikael2 on 2003/12/17 11:06:58
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:16:46  Show Profile Send weezer a Private Message
Det är kul att folk tolkar det så olika iallafall, får man väl glädja sig med . Jag har varit noga med att hålla en sjyst och vänlig ton i mailkorrespondansen med butiken, men vägrar de så blir det helt enkelt inga affärer med dem, simple as that...

Det är synd att de inte är lika enkla att ha att göra med efter som före köpet, men det är ett rätt vanligt fenomen tycks det.
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:35:15  Show Profile Send Rhino a Private Message
Vad menas nu? Menar köparen att denne kan befinna sig var som helst i världen och sedan anta att affären ska betala frakten från din position?

Förklarade du för konsu* att du hade låtit skicka produkten till dig och inte i butiken (för jag antar att det är en riktig butik)?

Tycker nog personligen att man borde få ta produkten till affären där man köpte den, sedan om man skickade iväg den har väl inte de med att göra (vare sig affären gjorde det eller om en kompis till dig gick in fysiskt, köpte och sedan skickade)

Ska bli spännande att höra fortsättningen

/Rhino
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:43:49  Show Profile Send weezer a Private Message
Förklarade du för konsu* att du hade låtit skicka produkten till dig och inte i butiken (för jag antar att det är en riktig butik)?

Jajamensan, de var fullt på det klara med att den låg en bra bit ifrån mig. Vad man tycker är rätt och vad lagen säger är ju som bekant inte likadant (vem f-n gillar parkeringsböter tex ). Är KKL nu utformad som den är och två hyggligt insatta personer (konsumentvägledarna) tolkat det till min fördel tycker jag att butiken ifråga borde följa det...men vi får se...

*Späningen är olidlig*
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:48:11  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Köparen har rätt att gå ekonomiskt skadelös ur en reklamation.
Det innebär att säljaren måste ersätta köparens alla utgifter i smaband med reklamation (telefonsamtal osv).

Om man köpt över disk eller på distans har ingen betydelse.
Inte heller vart man bor.
Bor man tex 5mil från butiken och kör dit med bil så har man faktiskt rätt till ersättning för billigaste färdmedel. (små prylar=buss, större prylar=bil, jättestora prylar=lastbil).
Butiken kan dock kräva att du skickar det med posten/budfirma men dom står fortfarande för alla kostnader som uppstår.

Så länge köparen finns i Sverige gäller detta och det finns inget sätt för säljaren att avtala bort det eller hänvisa till någon regel på en hemsida.

Så i det här fallet ska man defenitivt ha ersättning för frakten.
Vägrar dom så kan du dra igång en hävning av köpet via ARN.
Det vill nog butiken inte...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/12/17 12:14:38
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:51:40  Show Profile Send weezer a Private Message
ARN tar bara upp ärenden som överstiger tvister 500 spänn och uppåt, ett sådant förfarande är segt och drar ut på tiden dessutom. Men jag *vet* att jag har rätt, och det gör mig extra irriterad .

Att namnge företaget för att sätta press på dem vill jag inte heller göra, de borde veta bättre vad som gäller. Jag ska ha rätt !
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:52:17  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Så prylen du ska reklamera kostar under 500kr?

Jag skulle ge dom en arbetsdag innan jag namnger dom över hela nätet.
Det borde sätta press på dom.

www.svartalistan.com är ett bra ställe att börja på.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/12/17 11:54:34
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:59:24  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
När jag tänker efter så är det helt rimligt det du skriver dajo (och weezer) - stå på dig, blir spännande att höra hur det går!
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.79 sekunder. Snitz Forums 2000