Author |
Topic |
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:23:49
|
Mitt Primare-försteg strular och en garantireparation är oundviklig. Affären jag köpt det i, Butiken (Neo) i Uppsala uppger att jag ska stå för frakten till fabriken; men jag är av en helt annan åsikt.
Konsumentköplagen är rätt tydlig i detta avseende;
quote: "Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
Affären i fråga är dock helt ute och cyklar IMO;
quote: Enligt köplagen står kunden för frakt till fabrik leverantör skicka den omgående så du får den till jul!!!!
Vem har rätt? Butiken i fråga tänker jag dock inte namnge, jag ger dem en chans att inse sin omförmåga att tolka en tydlig regeltext .
frågan berörs lite OT i en tråd i flerkanalsforumet men chansen att få ett svar är onekligen större här
HifiForum.nu skall inte användas som hävstång mot butiker /Neo
|
Edited by - Neodynium on 2003/12/18 15:21:42 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:28:14
|
Om du ska stå för frakten till fabriken kan det bli rätt dyrt... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:33:34
|
Ja den ligger i Växjö enligt dem :). Eller i alla fall de som utför rep. i Svedala. |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:33:47
|
Har du visat lagtexten för affären? Om du har det så borde det inte vara några problem, de borde väl också kunna tyda den? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:34:53
|
Om det finns en lag som säger att kunden betalar frakten åt "ena" hållet vet jag inte men det har i alla fall alltid varit så. Kolla med konsumentrådgivning. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:39:48
|
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Har du visat lagtexten för affären? Om du har det så borde det inte vara några problem, de borde väl också kunna tyda den?
Jajamensan, jag har mailat dem utdraget, t om en länk till KOV där samma text återfinns.
Affären är väl medvetna om vad som gäller i detta avseende anser jag, men kan man spara kosing så försöker de väl. Det som skiljer en bra affär från en sämre är tiden efter köpet, vore synd om de skulle hamna i den kategorin. Den är onekligen hyggligt inarbetade i mina ögon. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:41:19
|
Du är definitivt skyldig att lämna den i butiken. |
Edited by - qsecofr on 2003/12/17 10:00:56 |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:45:27
|
Ring konsumentombudsmannen(/kvinnan) i din kommun, de kan garanterat hjälpa dig och ge dig råd om hur du bör agera.
Vanligen och vänligen Georg |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:46:29
|
Den är köpt på på distans och inte fysiskt i butiken, skulle det göra någon skillnad menar du gsecofr? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:51:37
|
weezer Om du läser lite mer i konsumetköplagen som du citerar så står det nog lite om frakten med. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 09:54:06
|
Vad jag har fattat är du tvungen att ta stärkaren till butiken, detta gäller ju även när du får fel på tex. bilen...dom kommer ju inte och hämtar den hemma hos dig. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 10:02:52
|
Det går väll att ta sig till firman rent fysiskt alternativt skicka den och betala frakten.
Förmodligen kostar detta samma som att skicka den till reparatören, ganska logiskt att de vill att du betalar frakten dit i stället.
gillar man inte detta så tycker jag man skall passa sig för att handla på postorder. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 10:04:32
|
Att du skulle betala frakt till verkstaden verkar lite lustigt, däremot kan dom kräva det till butiken om du bor en bit ifrån och inte kan komma in själv... Men dom ska ju stå för reparationen om det är garanti och då spelar det ingen roll om dom ska behöva frakta produkten till en verkstad... |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 10:19:02
|
Talade just med min lokala konsumetvägledare (trevlig prick btw), och de (två st som konsulterade varandra) är inne på min linje helt och hållet. Berodde felet på ett handhavandefel från min sida var det en annan femma, men fel i varan skall det inte åsamka mig ngra kostnader. Jag skulle enligt dem välja det billigaste fraktsättet, inga problem för min del.
Jag har inga problem med att det tar sin tid, men det handlar mer om principer än de 100lappar det kostar att skicka den. |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 10:31:51
|
Exakt, varför ska det kosta dig något att få en felaktig produkt reparerad? Det är nog som du säger, de försöker slippa att betala frakten. Dåligt av Primare! |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 10:34:07
|
Det är inte Primare i fråga jag har att göra med, utan en av deras ÅF, ska jag kanske förtydliga. |
|
|
Beck
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 10:41:55
|
Du lämnar in steget där du köpt det. Har du köpt det över disk så lämnar du in det över disk. Du måste kunna visa kvitto. Frakten till leverantören och tillbaka är en fråga mellan återförsäljaren och dennes leverantör. Det har du inget att göra med. Har du köpt den via postorder står du för frakten till butiken. Tänk på emballering och att ordna ev. RMA innan du skickar. Butiken står sedan för frakten tillbaka till dig.
Så funkar det iaf. i datorvärlden. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 10:57:18
|
Jag vet inte vilken datorvärld du lever i men jag får alltid fraktsedel när jag RMA:ar saker (Komplett, datorbutiken, itbutikken, Dell, Sony, Skribo font, Hitachi, Plextor osv osv)
Jag tycker lagen är är rätt tydlig i frågan, Du har rätt till utlägg för de kostnader du haft i samband med reklamationen.
Nåväl, vi kanske inte kommer så mkt längre här men ska rapportera hur det går... |
Edited by - weezer on 2003/12/17 11:17:33 |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:04:52
|
För mig är fallet glasklart Du har 2 alternativ:
1) Du betalar frakt till butiken. 2) Du betalar frakt direkt till tillverkaren (Primare)
Jag ser bara fördelar med att välja alternativ 2 då detta är möjligt. Hade du köpt ett utländsk märke hade du aldrig blivit erbjuden detta snabba och smidiga alternativ 2.
Står du på dig så blir det tyvärr alternativ 1 som gäller och nu när du börjat trilskas så har du tyvärr inte högsta prioritet bland inkommande reklamationer och du kan få vänta länge på att få tillbaka försteget.
Butiken kan väl inte stå för frakten tillbaka till butiken där den är köpt. Säg att du knallar in på hifibutiken i Ystad och köper en pryl som går sönder när du flyttat eller kommit hem till Kiruna. Tror du butiken står för frakten tillbaka ner till Ystad? Så kan det väl inte vara, men vad vet jag, det bör väl finnas inskrivet i ditt köpeavtal/garanti i så fall
Välj alternativ 2 och var glad att möjligheten finns att kanske snabbt få hjälp direkt av tillverkaren. |
Edited by - Mikael2 on 2003/12/17 11:06:58 |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:16:46
|
Det är kul att folk tolkar det så olika iallafall, får man väl glädja sig med . Jag har varit noga med att hålla en sjyst och vänlig ton i mailkorrespondansen med butiken, men vägrar de så blir det helt enkelt inga affärer med dem, simple as that...
Det är synd att de inte är lika enkla att ha att göra med efter som före köpet, men det är ett rätt vanligt fenomen tycks det. |
|
|
Rhino
Member
67 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:35:15
|
Vad menas nu? Menar köparen att denne kan befinna sig var som helst i världen och sedan anta att affären ska betala frakten från din position?
Förklarade du för konsu* att du hade låtit skicka produkten till dig och inte i butiken (för jag antar att det är en riktig butik)?
Tycker nog personligen att man borde få ta produkten till affären där man köpte den, sedan om man skickade iväg den har väl inte de med att göra (vare sig affären gjorde det eller om en kompis till dig gick in fysiskt, köpte och sedan skickade)
Ska bli spännande att höra fortsättningen
/Rhino |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:43:49
|
Förklarade du för konsu* att du hade låtit skicka produkten till dig och inte i butiken (för jag antar att det är en riktig butik)?
Jajamensan, de var fullt på det klara med att den låg en bra bit ifrån mig. Vad man tycker är rätt och vad lagen säger är ju som bekant inte likadant (vem f-n gillar parkeringsböter tex ). Är KKL nu utformad som den är och två hyggligt insatta personer (konsumentvägledarna) tolkat det till min fördel tycker jag att butiken ifråga borde följa det...men vi får se...
*Späningen är olidlig* |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:48:11
|
Köparen har rätt att gå ekonomiskt skadelös ur en reklamation. Det innebär att säljaren måste ersätta köparens alla utgifter i smaband med reklamation (telefonsamtal osv).
Om man köpt över disk eller på distans har ingen betydelse. Inte heller vart man bor. Bor man tex 5mil från butiken och kör dit med bil så har man faktiskt rätt till ersättning för billigaste färdmedel. (små prylar=buss, större prylar=bil, jättestora prylar=lastbil). Butiken kan dock kräva att du skickar det med posten/budfirma men dom står fortfarande för alla kostnader som uppstår.
Så länge köparen finns i Sverige gäller detta och det finns inget sätt för säljaren att avtala bort det eller hänvisa till någon regel på en hemsida.
Så i det här fallet ska man defenitivt ha ersättning för frakten. Vägrar dom så kan du dra igång en hävning av köpet via ARN. Det vill nog butiken inte... |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
Edited by - dajo on 2003/12/17 12:14:38 |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:51:40
|
ARN tar bara upp ärenden som överstiger tvister 500 spänn och uppåt, ett sådant förfarande är segt och drar ut på tiden dessutom. Men jag *vet* att jag har rätt, och det gör mig extra irriterad .
Att namnge företaget för att sätta press på dem vill jag inte heller göra, de borde veta bättre vad som gäller. Jag ska ha rätt ! |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 11:59:24
|
När jag tänker efter så är det helt rimligt det du skriver dajo (och weezer) - stå på dig, blir spännande att höra hur det går! |
|
|
Topic |
|