HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 yamaha YST-SW1500 subbwofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:11:16  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
hejsan är det nån som har en sådan eller som har lyssnat på denna ?

Handla nu! svepningen har inga fickor.

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/16 :  12:36:40  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Är det alltså ingen som har köpt denna ännu och ingen har heller lyssnat på den, finns den inte i butikerna eller är yamaha ett så "uselt" märke att man som halvseriös hemmabiofanatiker inte vill befatta sig med märket ?.trodde ju i min mångfald att nån av er boende i de större tätorterna skulle kunna bistå en lantis med lite lyssnings intryck om denna produkt.

Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/16 :  13:12:21  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Tjena Swingpjatt!
Har bara erfarenhet av YST-SW800 (10", 800W). Tycker den är kompetent till hembio, men något för enfaldig för musikåtergivning. Har kraft så det blir över, dock en tendens till blåsljud i porten vid höga volymer. Att kunna återgiva 18Hz känns lite extremt, men jag har inte mätt frekvenserna någon gång - man vet aldrig

Tänkte bara att det här kan ge dig en liten fingervisning då 1500 modellen är en storebror till min och borde vara än mer brutal...
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/16 :  14:16:55  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har lyssnat på YST-SW1500 en hel dag när jag fick den demonstrerad i min butik. Kraft finns så att det räcker och blir över + att den är bättre som hifi-bas än vad YST-SW800. Dessutom är den ju rejält prispressad vilket betyder att man inte behöver betala listpriset som är 9500:- utan bara strax under 8000:- på dom flesta ställen.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/16 :  14:41:33  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Sten:Anser du då som lyssnat på denna att den "duger" som sub i ett midklass hemma bio system ? och för att förstärka botten oktaven vid 2 kanals stereo lyssning?.
Är det någon annan som "upptäckt" att om man låter subben spela lite lagom i botten så är det som om det påverkar ljudbilden positift, mutar man bort subben så faller det ihop, kan nån förklara detta på ett begripligt sätt ?.

Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:01:20  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Enligt mig så räcker den subben gott och väl till ett midklass system som Du skriver.
Håller med Dig om hur Du beskriver ljudet från en subbas. Det skall knappt märkas när man sätter på den men däremot när den stängs av.
Sedan tycker jag att det ofta blir bättre att ställa fronthögtalarna som "small" och enbart låta subben ta hand om allt från ca 90hz och neråt. Men det varierar ju naturligtvis på lyssningsrum samt vilka högtalare och sub man har.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:27:17  Show Profile Send qsecofr a Private Message
midklass system ????

Är ni ...... eller ?

Det är en högkvalitets subbas, yamahas top of the line. För musik så skall du inte dela den vid 90 hz om du inte har mikroskopiska högtalare. Utan förmodligen mellan 40 till 60 dvs där din högtalare rullar av. För bio så är det bara att vrida upp den till den frekvens som din förstärkare har som delningsfrekvens för subout.

Edited by - qsecofr on 2003/12/16 16:30:08
Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:05:34  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag skrev ju att den "räcker gott och väl".

Sedan kan det faktisk bli bättre att dela vid 90hz även om högtalarna går ner till 28hz som i mitt fall.
Man avlastar ju slutsteget en del om man gör så.

Den som söker han letar.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:21:54  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Basen är väl aktiv
Då avlastar du väl inte slutsteget
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:38:02  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jonas Nilsson: Om slutsteget(en) inte behöver ta hand om basen till Front, center och surroundhögtalarna så avlastas de, och SubBasens slutsteg tar hand om de lägsta frekvenserna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/12/16 18:39:25
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:41:54  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jovisst Gemini
Fick en känsla av att Sten inte delade sina fronthögtalare, när han nämde att de går ner till 28hz.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:44:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju lustigt det här. Förut när några av oss pläderade fär Audio Pro´s subbasar, ja då var det några som rynkade på näsan. Nu hör man inte ett ljud från dom när det nu talas om Yamaha YST. Saken är den att Yamaha köpte YST patenten från Audio Pro som också säljer tekniken under namnet ACE. Jag hade själv ett par YST 25 stativhögtalare i början av 90-talet som fungerade väl trots sin ringa storlek (6 liter). Det enda problemet är att det krävs ett speiellt slutsteg för att driva dom. Ni som är intresserade av YST subbas borde också kolla Audio Pro´s ACE subbar. Jag säger inte att AP är bättre men dom är snyggare och jag tror också att dom är billigare. Kolla t.ex. Avantec Sub som kostar 6000 spänn.
http://www.audiopro.se/products/avantek_sub.asp

gcs
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:02:48  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Man får tacka vördnadsfullt för den goda informationen, kan nämna att jag idag har en Audio-pro sub den lilla b1-35 fast i versionen utan pianolack, så det var en uppgradering som var på tapeten.
Så jag tror att yamahan mycket väl kommer att fylla det bas behov som jag kan tänkas ha.

Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:54:22  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag gillar Audio Pro's subbar och har en Sub Focus själv, men ingen Audio Pro sub kommer upp i samma klass som Yamaha YST-SW1500 trots snarlika teknik. Sedan hävdade ju faktiskt Audio Pro själva att deras Sub Focus för 5000:- (listpris) var bättre än deras Sub Avantek för 7000:- (listpris).

Förtydligande: Jag delar mina fronthögtalare vid 90hz trots att dom enligt specifikation (och lyssningsintryck!) går ner till 28hz.
På så sätt slipper mitt rörslutsteg till frontarna arbeta så hårt.

Den som söker han letar.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:01:11  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Sten om du gör på det sättet så får du bas från både subben och högtalarna i ett brett register och inte bara i ett smalt övergångsband. detta leder ovilkorligen till lite för mycket bas där de spelar tillsammans och relativt förlite där du vill att den skall hjälpa till. dessutom så kan det fenomen som många subbashatare klagar på inträffa,de spelar i otakt.

Jag är lite nyfiken på hur du löste detta.

själv kör jag en yst-320 och delar vid 40 hz i hop med mina melos. fungerar super. Vid bio så åker delningen upp till 90 hz då min LF out delas där.

Edited by - qsecofr on 2003/12/17 11:02:00
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:09:41  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Sten: vilka front högtalare har du ?.

Go to Top of Page

Sten

1033 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:24:11  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag sköter delningen i förstärkaren, Yamaha DSP-AX1.
Alltså skickas ingen infromation över 90hz till frontarna överhuvudtaget.
Högtalarna är Audio Pro Avantek Six.

Den som söker han letar.
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:09:21  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Det är så jag också delar i bioförstärkaren, men mina frontare ORS saturnus får dock spela fullt ut, driver de med LC-audios zap pulse i basen & MF A3cr i mellan/diskant, subben reglerar jag då via biorecivern som egentligen bara driver bakhögtalarna när dvd spelas.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:40:47  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hej, jag kör en yst sw-800 till botten under 40hz,till det är den helt ok till musik och super duper till bio,du behöver aldrig känna att du har för klen lågbas ialf :D

Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/26 :  10:20:52  Show Profile Send goldfish a Private Message
Yamahasubben testas i nya numret av High-Fidelity.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/12/29 :  19:40:04  Show Profile Send Smackman a Private Message
En gudabenådad subbas! skrev dom i bild&ljud hemma
betyg 10 av 10

Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/01/03 :  21:44:48  Show Profile Send Allison One a Private Message
http://www.audioenz.co.nz/2003/yamaha-yst-sw1500.shtml
http://www.homecinemachoice.com/frame.html?http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=3632

Här är ett par länkar till några som testat den!
Är sugen själv faktiskt!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:07:02  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Vart hittar man den billigast?

Sverige och Tyskland?

Någon som har koll.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/08 :  09:30:18  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har lyssnat på den själv, den är väldigt rapp och fin (men smakar det så kostar det...), ser ut som nån variant av XLS som lirar...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/08 :  11:09:37  Show Profile Send qsecofr a Private Message
netonnet.se
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:44:32  Show Profile Send Allison One a Private Message
Ja, då kom Hemmabiotidningen i brevlådan och så här skriver de om subben som ingår i ett litet system
Citat:

"Skillnaden med och utan sub i Yamahas fall är hangriplig och när väl basen är aktiverad kommer man aldrig vilja slå av den.
Den kopplar ett järngrepp om lyssningsrummet och vräker ur sig en helt sanslös djupbas.
Den är avgrundsdjup men ändå torr, artikulerad och tokigt snabb."

Lite längre fram skriver de...

Nytt citat:
"Explotioner får med Yamaha en pondus och en infrabotten som är exempellös i den här testen.Man skickas nästan ur fåtöljen när detonationen fortplantas ut i rummet."
Slut citat.

Vad glad jag blir då jag utan att riktigt lyssnat eller jämfört faktiskt beställt en sådan på vinst och förlust!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000