HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Pioneer DV-575 eller HK DVD-22
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/08/30 :  21:14:23  Show Profile Send AndersP a Private Message
Min trogna Pioneer DV-717 har dragit sin sista suck som DVD-spelare, men spelar fortfarande CD-skivor. Jag söker altså en filmspelare i första hand.

Vad ska man köpa tycker ni? Jag vill satsa max 4000 kr.

Prioriterar i ordning:

1. Bild ( både RGB-scart till TV och PS till projektor )
2. Handhavande ( fjärrkontroll )
3. Pris

Analogt stereoljud helt ointressant. DV-717 spelar fortfarande CD digitalt till processor ( PR 350B ).
DVDA och SACD kanske kan va kul, men jag kan leva ett långt lyckligt liv utan dessa format.

Kanske herrarna kan föreslå andra apparater om dessa två inte faller er på läppen?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/08/31 :  08:41:41  Show Profile Send s60761 a Private Message
DENON DVD-1910 ny spelare som kommer snart!

http://www.usa.denon.com/catalog/products.asp?l=1&c=4

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:49:33  Show Profile Send matså a Private Message
Jag trodde också man kunde leva ett långt och lyckligt liv utan Sacd men då började jag höra Pink Floyds DSOTM och senare Peter Gabriels UP och då fattade jag att livet inte var så lyckligt längre.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/08/31 :  23:29:52  Show Profile Send AndersP a Private Message
Öhman tycker SACD är crap. Intressant att höra att meningarna är delade. Betjäningen verkar vara mer tillrättalagd med SACD än med DVD-A trots att tekniska data för DVD-A är överlägsna SACD.

Jag har hört mycket om den där Denonspelaren på andra ställen. Vet nån när den kommer?

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/09/01 :  08:00:23  Show Profile Send s60761 a Private Message
Tyvärr tror jag inte Denon 1910 klarar SACD men det kommer nog en lite dyrare variant snart som har allt du drömt om.

Annars är ju Denon 2900 helt brutal på ljudsidan. Den saknar dock digital bild ut.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Edited by - s60761 on 2004/09/01 08:01:11
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/09/02 :  20:23:33  Show Profile Send Sondek a Private Message
Finns det ingen som har erfarenheter av DV-575?
Enligt Hifi&Musik så är den hyffsad på cd och DVD-Audio men på sacd är den mindre lyckad?
Någon DV575 ägare som kan bekräfta detta?

Den kommande Yamaha S1500 är ju rätt intressant också i fall man är ute efter multispelare.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/09/02 :  20:25:18  Show Profile Send Sondek a Private Message
Finns det ingen som har erfarenheter av DV-575?
Enligt Hifi&Musik så är den hyffsad på cd och DVD-Audio men på sacd är den mindre lyckad?
Någon DV575 ägare som kan bekräfta detta?

Den kommande Yamaha S1500 är ju rätt intressant också i fall man är ute efter multispelare.

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/09/03 :  22:27:34  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag fick min DV-575:a för några timmar sedan - kanske kan kommentera DV-Audio kontra SACD om ett par dagar, dock är de skivor jag har i SACD resp. DVD-Audio så olika att det är svårt att jämföra. Det är ändå DVD-Audio som är mest intressant för mig.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/09/06 :  14:32:01  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Jag fick min DV-575:a för några timmar sedan - kanske kan kommentera DV-Audio kontra SACD om ett par dagar, dock är de skivor jag har i SACD resp. DVD-Audio så olika att det är svårt att jämföra. Det är ändå DVD-Audio som är mest intressant för mig.

Ser fram emot den rapporten då dom flesta som inhandlat 575:an verkar enbart intresserad av hemmabio biten!

Kan du förklara vad som gör att du föredrar DVD-Audio framför SACD?
Är det dom ljudliga egenskaperna eller har det med musikvalet att göra?

Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2004/09/13 :  09:36:36  Show Profile Send ea poe a Private Message
Jag har en Pioneer 575A som jag köpt både för film & SACD. Jag beställde den innan den kom ut, lite grisen i säcken men.....
Jag ska sätta mig ned för att jämföra den med min 737A, resten av min anläggning är:
Marants 5400 OSE
Infinity Kappa 5 - front
Infinity Kappa video - center
Infinity Modulus - surround
Infinity Modulus - SubWoofer
Infinity RS 5000 - 6th channel
Digitalkabel - Digisnake + Marcus Kables
5.1 kabel - Marcus Kables paketet
Stereo - Marcus Kables Black Silver
Högtalar kabel - Silspeak 425 till front, Tara Nexa till center/Surround, Van Den Hul snowline 6th channel

Jag hoppas komma tillbaka snart

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:06:20  Show Profile Send ea poe a Private Message
Nu har jag lyssnat & tittat nå'n timme för att jämföra Pioneers gamla 737:a med nya 575:an.
Jag glömde säga att jag använder QED's scart kabel till en Sony 29" trinitron TV.
Det blev ingen analog stereo jämförelse (WBT), utan den blev mellan digital stereo.

Bildmässigt:
jag tittade på Nemo & Två Tornen & där tycker jag att 575:an vinner med bättre färgmättnad & faktiskt bättre detaljer. (samma scartkabel).

Musik - jag använde Pink Floyd Dark side of the Moon, både SACD & den digitalt remastrade 20 års jubileums skivan.

ljudmässigt var det ingen större skillnad. Då jag tyckte att 575:an lät marginellt bättre så kan det hånvisas till att den hade Marcus Kables digital kabel, medan 737:an använde Digisnake.
Det gäller både stereo musik som filmljud i DD.

Nu till SACD kontra CD.
Jag har numret i Hifi & musik som recenserade den här + andra. Jag kan säga att jag inte håller med! då man kan lyssna på stereo i 5.1 ingången så kunde jag jämföra mer rättvist på stereo utgången.
Det är bara en nyansskillnad, visst jag kunde plocka fram "stereo" ljudet som lite bättre än 5.1 ljudet i blindtest vilket antagligen beror på att jag använder Marcus Cables Black Silver på stereo utgången & Marcus Cables Bifrost kablage till 5.1 utgången.

Pioneers 575A är ytterst prisvärd!!
skulle jag uppgradera så skulle det antagligen bli Denons nya 2910 för 6995:-

Finns det inga nackdelar med 575:an?
Visst finns det:

737:an känns mycket mer robust & det är trångt bak i 575:an om man ska koppla in SACD/DVD-audio kablar.

Jag fick lämna in min för Garanti service pga att lasern inte tyckte om vissa filmer, men efter att jag fått tillbaka den så har den fungerat klanderfritt.

Man kan tycka att fjärren är plastig, men den funkar.....
Jag själv hade inga större problem med att hitta i menyer för att göra nödvändiga inställningar.

Jag hoppas att någon fick lite mer kött på benen.

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:57:13  Show Profile Send AndersP a Private Message
Mer kött fick jag och tack för din fina recension. Tycker det verkar förvånansvärt att 575 matchar en så erkänt stark spelare som 737; Det hade jag aldrig trott och eftersom jag i första hand ska använda digitalutgången är ju saken klar.

Förresten, är det fler än jag som tycker att drivverken i 575 och 668 såg väl lika ut i HiFi & Musiks test?
Undrar vad man betalar för egentligen. Analogdelen i en DVD-spelare är det väl få som använder?

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:56:33  Show Profile Send matså a Private Message
Visserligen kan man höra Sacd/Dvd audio med en specialkabel om man har PIoneers nya förstärkare o dvd rakt igenom. Men annars är analogdelen på dvdn viktig om man vill lyssna på dvd audio och sacd musik annars går det inte.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:44:22  Show Profile Send niklas a Private Message
Ett tips är att kolla in testet av dvdspelare på carlssonplanet.com (klicka på "nyhetsbrev").

Kanske mest deras kvalitet som rena cd-spelare som bedöms, men det kan ändå vara intressant. Pioneers senaste generation dvdspelare är makalösa...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/17 :  23:29:06  Show Profile Send edison a Private Message
Skall bli mkt intressant att göra egna lyssningar snart när jag fått min 575:a.. ;-)
Visst ja, måste ju skaffa lite SACD/DVD-Audio-plattor också...

Innan dess får jag ägna mej åt att reda ut om den slår min Sony CDP-X3000 ES på CD så länge.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/09/18 :  09:23:25  Show Profile Send matså a Private Message
Edison, jag tror knappast att den slår en Es spelare från Sony. Fast om den gör det så är det ju fantastiskt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/11 :  18:46:09  Show Profile Send edison a Private Message
matså (och alla som bryr sej;-)

Nu har jag haft 575 ett tag och lyssnat lite mer ingående, senast nu idag (11/11-04) och skrivit en rad här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34424

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:36:09  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Jag var och tittade på DVD 22 och blev ytterst besviken. Maken till plastigare kvalitet får man leta efter! Har varken hört den eller Pioneer 565, men har en 656 själv som jag är väldigt nöjd med.

Bara det dåliga kvalitetsintrycket från HK gör att jag inte ens vill lyssna på den.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/11/24 :  19:02:42  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag tycker att det kan vara rekommendabelt att titta på en Marantz DV6500 eller föregångaren DV6400. Det är trevliga spelare.

Harman/Kardon DVD 22 är plastig, det håller jag med om. Föregångarna DVD 25 och 30 tycker jag har en högre kvalitetskänsla plus att de är snyggare (har haft båda).

SACD och DVD-Audio är trevliga format, tycker absolut att man bör ha stöd för dem i en ny spelare. Det är ett ljudmässigt lyft som i.a.f jag betraktar som rejält.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:58:37  Show Profile Send patst577 a Private Message
Snacka med Arlaharen här på forumet! han har jämfört 575 med arcam CD-82T har jag för mig och det var mycket jämt!

MVH/
Patrik

/Patrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000