HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Quad Center eller ett par 12L?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/11/11 :  14:30:37  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har en Yamaha RV-x2400 reciver och en YST-SW1500 sub och en blandning av gamla högtalare. (Rogers LS3/5 och Allison One samt en Infinity refMk2 som center.)
Funderar på att köpa Quad 12L runt om och ha ett 7.1 system.

Men Quads center verkar vara gjord för 11L om man ser till bestyckning och prestanda.
Funderar på om man kan köra ett par 12L istället för en center?
(Prisskillnaden är ju överkomlig!)
Fördelar nackdelar?

Är det någon som har 12L och centern och upplever att centern har ett tunnare ljud?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/11 :  19:34:31  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Eftersom jag inte lyssnat på dessa högtalare kan jag inte ge något bra svar på vilket som är det bästa alternativet. Men, efter att ha läst i tidningen What Hi-Fi? Sound and Vision (Awards 2004 numret) skulle jag nog gå på alternativet att ha Quad L Centre, 12L som frontar och 11L som bakkanaler. I numret "recenserar" de en setup som även innehåller L Subwoofer.

Detta paket utses till vinnare i kategorin Full-size speaker packages, samt till Best full-size speaker package £1000-£2000.

I och för sig säger de ju inget om hur bra det skulle låta med 12L runt om, men med tanke på vad som skrivs borde det vara ett mycket bra paket. Och, du lär ju dessutom tjäna några kronor på att köra på deras setup.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/11/11 22:01:52
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/11/14 :  13:20:34  Show Profile Send Allison One a Private Message
Lyfter frågan och formulerar om den lite...
Är det någon som kör med ett par vanliga högtalare som en center med gott resultat ?
Behöver man ett extra slutsteg osv.?
Centern är ju den viktigaste högtalaren då det mesta ljudet och dialogen kommer där.
Är tveksam till en center som är klenare bestyckad än övriga högtalare i systemet.
Eller kan det räcka med att köra endast den ena av ett par som center?
Kanske 6.1 system med en högtalare som center fram och en som center bak?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

jimmyroq
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:07:07  Show Profile Send jimmyroq a Private Message
Tycker också det skulle vara intressant att höra om någon testat detta. Jag kör för tillfället 4.1 med ett par 12L fram och ett par gamla JVC Microstereohögtalare av tvielaktig kvalitet bak. Det fungerar dock bättre än man skulle tro, eftersom det mest är effekter som hörs i surroundhögtalarna. För tillfället känns det som om en center inte är nödvändig, eftersom fantomljudet som frontarna producerar faktiskt upplevs som om det kommer från mitten.

Ska vid tillfälle dock låna hem ett par 11L och testa att dels köra med en av dem som center, dels testa att ha dem som bakhögtalare. Vill framför allt se om det lönar sig bäst att satsa på en center (L-centre) eller ett par nya bakhögtalare. Prislappen blir ju ungefär densamma.

/Jimmy
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/30 :  19:06:29  Show Profile Send Patrik a Private Message
Nu har jag ingen aning om vad 12L är för typ av högtalare, men ett tips är att bakkanalerna ej bör vara fullregister (man bör alltså ha dem som "small"). Kanske påverkar det ditt val av högtalare bak?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

jimmyroq
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:15:46  Show Profile Send jimmyroq a Private Message
Nej, precis och det är därför som mina gamla sunkiga microstereohögtalare (om än bland de bättre) fungerar så bra bak som de gör. Dock ska det bli intressant att se om klangmatchade högtalare av något större storlek gör någon skillnad, samt hur pass viktig centern är och (som ursprungsförfattaren till tråden var ute efter) huruvida Quads L-centre klarar av att matcha Quad 12L trots mindre element (5" istället för 6.5").
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000