HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Påhängs förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:53:40  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Tjena!

Jag är sugen på att skaffa hembio här hemma. Men vet inte riktigt hur det ligger till. Är nämligen så att jag har fem stycken högtalare och en Primare I20 för tillfället.
Så hur gör jag lättats för att kunna få hembio (5.1)? Har hört att det finns sk. Påhängs förstärkare men har ingen aning om hur de fungerar. Vill ju slippa hålla på att bytta kablar varje gång jag byter från min 2kanlare till en surround stärkare.

Tack på förhand!
Mvh
/Erik J.

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:23:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Erik , det fanns för några år sedan en mycket bra påhängsprocessor vid namn Vantas.Dock så har denna tillverkare lagt ner sin produktion, men de skall kunna gå att få tag på begagnade. De kostade vid tillfället då de var aktuella 8900:-. Dvs ungefär som en vanlig effektförstärkare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:27:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror att de flesta vanliga märken har någon variant i sitt sortiment.

Bravo
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:34:14  Show Profile Send weezer a Private Message
Hificonsult har en Yamaha DSPE800 på sin begagnatlista. I annat fall kan du ju köpa valfri receiver med preouts för frontarna. Har själv haft DSPE800 och det funkar bra, lite mek med två fjärrar men det funkar fint IMO.

http://www.homecinemachoice.com/testbench/Processors/Yamaha/YamahaDSP-E800.shtml
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:34:31  Show Profile Send Margaux a Private Message
Precis som sagts är det bara att köpa en reciever med preout och leda in den i din tvåkanals anläggning.

Det är dock viktigt att fundera på om du även vill spela multikanalsmusik. Bio är en sak. Här nöjer sig många med halvbra högtalare. Problement blir sedan om du vill spela SACD eller DVD-Audio. Då kan du inte kompromissa utan måste uppgrada samtliga kanaler. Annars kommer du kanske att tycka som många som gått i samma fälla - att man tycker att musik i multikanal låter kasst.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:28:30  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Tackar så mycket för svaren!

Om jag använder en reciever med preout eller en påhängsprocessor, kommer då min I20 fungera som ett slutsteg till frontarna? Eller hur fungerar det? (vill ju att primaren ska driva frontarna och påhängsprocessor centern och de bakre högtalarna.)

Edited by - ErikJ on 2003/11/28 09:31:13
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:33:23  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag har en E800 till min amplifix. Det fungerar alldeles utmärkt. Det som är bra med amplifixen är att man kan sätta den i ett läge så att den fungerar som ett slutsteg, det kanske man kan med I-20 också. Kan man inte det får man alltid sätta I20n på samma volym.
Kan rekommendera E800 om du vill testa. Du borde kunna få en sådan för några tusenlappar. Billigt sätt att testa lite...

Ja, din I20 driver frontarna. (och påhängsprocessorn center och bakkanaler)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/28 :  20:41:03  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Mitt förslag är att du tittar på begagnatmarkanden för hembiorecivers.
Försök få tag på tex en Denon 3801.
Mycket bra hembioreciver !!
Funkar faktiskt också bra till musik med sitt directläge.
Skaffa sedan en högtalarväxel till frontarna och du kan ganska enkelt växla från 2 kanal till 5 ellker 7 kanal (3801:an har 7 kanaler 7x105W 8 ohm, obs hembiowatt :(, typ 2 kanaler drivna)
Prislapp någonstans mellan 3000:- till 4000:-

Min personliga erfarenhet av processorer och bra 2 kanalssystem, är inte goda.
Trots ihärdigt laborerande och trixande, låter det inte bra och ljudet är låååångt ifrån vad du får med en dedikerad reciver och prislappen hamnar ungefär lika högt, pga av små serier.
Grundklangen blir för olika för att du skall få någon riktig homogenitet.


//Gonzo//
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000