HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Boom för musik på DVD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:44:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
Ur DI idag

Försäljningen av CD-skivor fortsätter att rasa, men det finns ljusglimtar för skivbranschen. Till dem hör musik på DVD som är på kraftig frammarch.


Utgivningen av musik-DVD är ett relativt nytt fenomen, som först tog fart under fjolåret. Redan i september i år hade det sålts 388.000 DVD i Sverige, över 80 procent fler än under hela 2002, enligt officiella siffror från den internationella intresseorganisationen IFPI. På de större skivbolagen tror man nu att vi bara har sett toppen av isberget, rapporterar Göteborgsposten:


"Vi har långt kvar innan vi slår i taket. Jag tror att filmbranschen är betydligt närmare sin DVD-peak än vad vi är", säger Jonas Thulin på Universal Music till GP.

En förklaring till framgången kan vara mervärdet som konsumenten får i form av dokumentärer, extramaterial och tidigare osläppta låtar och framträdanden. Ett av de främsta tecknen på musik-DVD:n nyvunna framgångar är annars att många artister vill hänga med i utvecklingen. Nya konsert-DVD:er med Per Gessle, Carola, Håkan Hellström, Tomas Ledin väntas i skivbutikerna under de närmaste månaderna och fler tros följa efter. Samtidigt släpps det hela tiden gamla konserter och musikvideosamlingar med redan etablerade internationella artister.

"Alla vill haka på nu, men samtidigt känns det som om vi är alldeles i början av någonting stort", säger Johan Nilsson på EMI till GP.

Samtidigt fortsätter kräftgången för den traditionella skivförsäljningen. I år väntas en sammanlagd minskning med 10 procent:

"Ingen kris, men riktigt tufft för branschen", säger Calle Isakson, försäljningschef på skivjätten BMG i Sverige till GP.

Isakson tror att det finns flera faktorer till den prekära situationen, bland annat den allt populärare spridningen och nedladdningen av musik via internet. Han menar dock även att skivbranschen har fått hård konkurrens av den så kallade home entertainment-marknaden:

"Vi slåss om samma kunder som en växande spelmarknad, DVD-marknaden med både filmer och musik, mobiltelefoner och böcker och det är inte lätt", konstaterar Isakson.

Calle Isakson understryker dock att intresset för musik aldrig har varit större. Livekonserter är exempelvis populärare än någonsin. För att få fart på skivförsäljningen igen tror han att lanseringen av musik på internet är en viktig kugge, men även skivbolagens försök att sänka priserna:

"Allt fler bolag lanserar nya skivor till lägre priser och prisnivån sjunker. Kanske är det så att kunderna inte har märkt det ännu och att vi måste komma upp i en viss nivå av billiga, nysläppta skivor för att det ska få fäste", säger Isakson till GP


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2003/11/25 17:47:06

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:46:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag undrar om det inte är så att en musik DVD engagerar både syn och hörsel sinnet och dessutom till ett lågt pris per spelminut. En film eller en bok tittar man på eller läser sedan blir den oftast stående
i hyllan men musik spelar man gång på gång.


gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:07:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ytterligare ett bevis på att jag tyvärr kanske får rätt: Det flerkanalsformat som kommer dominera är antagligen vare sig SACD eller DVD-A utan DTS...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:19:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inte helt omöjligt "f95toli" då det är massmarknaden som kommer att avgöra vilket/vilka format som vinner.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:30:33  Show Profile Send Margaux a Private Message
gcs

Om jag mot bättre vetande skulle få för mig att köpa någonting av Kylie Minogue? Gissa vad jag skulle ha valt? CD eller DVD?

f95toli,

jo du har nog rätt. SACD och DVD-Audio har förlorat. DD och DTS har vunnit multikanalskriget.

Känns det igen. VHS......

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:32:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja då handlar det inte längre om superCD format....tyvärr.
Naxos är ett av dom skivbolag som kör DTS utan rörlig bild. I bland kan det t.o.m. vara så att inspelningen är gjord med 44.1KHz.


gcs
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:05:26  Show Profile Send Piggen a Private Message
Att säga att ett format har vunnit redan är väl att ta i :-) SACD har ju precis börjat rampa upp, och ännu så länge är det ju mest konserter och sånt på DVD/DTS.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:56:15  Show Profile Send Björn N a Private Message
Käpphästen för SACD och dvd audio är att vanligt folk inte är i behov av högre ljudkvalitet än vad man får från en vanlig cd!
Hur många har en anläggning där man ens märker ngn skillnad??
Ja inte är det många...

//Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:15:20  Show Profile
Mja käpphästen är nog snarare att vanligt folk nöjer sig redan med MP3 / ATRAC (MiniDisk) och i det skenet så är inte SACD eller DVD-Audio intressant... Dessvärre...

Och sedan får man inte glömma luftgitarrfaktorn !!!! Den är ultraviktig !!!!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:24:04  Show Profile Send matså a Private Message
Nej, SACD och DVD audio kommer vinna kriget. Det ser jag i min kristallkula. De som lyssna på mp3 kommer helt plötsligt att säga -vilket jävla skitljud jag vill ha en riktig anläggning och SACD eller DVD Audio

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:04:02  Show Profile Send qsecofr a Private Message
hehe in your dreams man !

Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/28 :  20:43:27  Show Profile Send Gonzo a Private Message
hahaha matså

Ja........man kan ju alltid hoppas i.a.f

VHS var ju inte det bästa videosystemet , men det vann ju ändå........

//Gonzo//
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:00:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
VHS vann väl om jag inte minns fel pga den amerikanska "adult entertainment"-industrin valde VHS av något skäl, det fick igång försäljningen eftersom de producerade den typ av filmer som folk föredrar att se hemma...

Tror det skulle vara svårt att göra något liknande för SACD/DVD-A
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:06:30  Show Profile Send Gonzo a Private Message
f95toli: Nej det är nog knepigare............

Fast........vem vet

//Gonzo//
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:23:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr är det massan som avgör framtidens format.
Min gissning kombinerad ljud och bildskiva, icke nödvändigtvis något av dagens format eller i värsta fall vanliga dvd.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000