HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 i.link - någonting att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:21:45  Show Profile Send ragnar a Private Message
Jag läser följande beskrivning av i.link

i.Link

gör det möjligt att överföra ljud digitalt
med en större bandbredd än tidigare.
Det är alltså möjligt att skicka DVD-Audio och SACD
digitalt till förstärkaren och låta den sköta avkodningen.
Ett klart lyft för dessa audiofilformat!


Min fråga är:
Blir ljudet bättre?
Kan man inte idag skicka ljudet digitalt?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:31:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nja..vet inte om just den skulle vara bättre än de digitala format som finns idag.. Och varför skulle en förstärkare vara bättre på att göra omvandligen ?!?!
Go to Top of Page

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:42:41  Show Profile Send ragnar a Private Message
Dom tar i alla fall bra betalt för det.
Det skiljer 7000kr för "samma" dvd-spelare med eller utan i.link.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=107740
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=107750
http://www.pioneer.de/de/product_compare.jsp

Eller har jag missat nåt (frånsett bildbehandlaren 216/12bit/14bit)
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:54:25  Show Profile
ragnar: Det är inte samma DVD spelare du jämför - de har en hel del skillnader, men båda dessa du ger som exempel har HDMI (DVI med HDCP om man så vill) för den digitala video signalen, för överföring till t.ex. en plasma eller projektor med HDMI.

Idagsläget är det inte tillåtet att överföra den digitala audiosignalen i samma gränssnitt som video signalen (skulle tydligen bli för enkelt att kopiera ?). Därför har vissa tillverkare valt att satsa på iLink (som är Sonys benämning på FireWire, IEEE1344 - vilket härstammar från Apple antar jag - ursprungligen alltså) för att enbart föra över den digitala ljudsignalen. Dessvärre är detta ett mer eller mindre dött överföringssätt redan nu, eftersom HDMI redan tillåter digital audio signal (plus den superviktiga klocksignalen !!!) i samma snöre - dessvärre fattas det kretslösningar för denna version och det antas från en mängd håll att dessa finns i konsumentaparater inom 12 månader...
Go to Top of Page

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:14:48  Show Profile Send ragnar a Private Message
Du skriver:
Därför har vissa tillverkare valt att satsa på iLink
för att enbart föra över den digitala ljudsignalen.
Dessvärre är detta ett mer eller mindre dött överföringssätt redan nu,
eftersom HDMI redan tillåter digital audio signal
plus den superviktiga klocksignalen i samma snöre.

Jag tyder dig så att i-link inte behövs.

I så fall kan jag köpa:
Pioneer DV-668AV (6 900 kr) + Pioneer VSX-AX3 (9 500 kr) Summa: 16 400 kr

i stället för i.link-apparaterna
Pioneer DV-868AVi (12 900 kr) + Pioneer VSX-AX5i (15 000 kr) Summa: 27 900 kr

Har jag uppfattat dig rätt?
Men hur är det om man vill lyssna på DVD-audio eller SACD?
Blir ljudet bättre med i.link då.
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:21:46  Show Profile
ragnar: Jag har dessvärre mycket begränsa kunskap om de två DVD spelare du väljer mellan. Det du vinner med 868 (om den nu har iLink, och 668 inte har det - vilket jag tolkar av din kommentar/fråga) är alltså att DACarna inne i receiver får göra konverteringsjobbet istf de som sitter i DVD spelaren. Och nu kommer det kluriga: OM (och det är ett stort OM) receivern klarar av att hantera SACD LFE signalen bättre (läs: kompensera för +10db som SACD har per definition) och hantering av distans från varje högtalare till lyssningspositionen (och givetvis nivån) - ja då kanske man skulle slå till ??? MEN (återigen, ett stort MEN) det är en lösning som är gammal redan innan den kommit eftersom nästa generation redan finns (mer eller mindre). Dvs i ditt fall, om du väljer just mellan dessa, så skulle i alla fall jag ta t.ex. en Denon DV-2200 istf Pioneers DVDer (OBS om du har en bildkälla som klarar av HDMI så gäller inte detta!) och helt enkelt vänta...

Allt beror nog på NÄR och hur LÄNGE som du förväntar dig behålla dina saker... Framtidssäker kan man aldrig bli ;)
Go to Top of Page

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:39:14  Show Profile Send ragnar a Private Message
Pioneer VSX-AX3 har auto-kalibrering av högtalarna.
Denon har ingen reciever med detta.
Behövs inte auto-kalibrering?

Varför Denons DVD före Pioneers?
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:05:52  Show Profile
Mja jag gillar inte chroma felet som Pioneers DVD spelare har, plus att rent tekniskt (från videoperspektiv) är Denon överlägsen.

Men det spelar mindre roll, det är högst personligt...

Auto kalibrering är bekvämt, men inget som helst krav.

I ditt fall skulle jag välja den billigare kombinationen, men återigen jag har svårt att rekommendera något då det är högst individuellt och personligt.

Eller se det såhär: Om du är osäker, avstå (alt ta det billigaste alternativet eftersom en evnt försäljning om det blir "mindre lyckat" resulterar i en mindre värdeförlust)...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/21 :  01:26:52  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag tycker också att Denon har jäkligt bra bildkvalit'e men har inte vissa Pioneerspelare också sil504´chippet?
Detta är ju ett highendchip som sitter i alla denonspelare från 2800´mkII. Det sitter säkert även i ca:80% av alla dvdspelare från 20k och dyrare.
Detta chip används bara vid progressive visning och det är klart att man vill ha PalProgressive
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/21 :  01:36:48  Show Profile
Pioneers problem är inte vilken krets/algoritm för Progressiv video signal som används, utan att deras MPEG video dekoder inte klarar av att hantera chroma bildsignalen på rätt sätt och således skapar fel redan innan de släpper signalen vidare till SIL504 (om det nu är den kretsen de använder).
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2003/11/21 :  07:07:24  Show Profile Send octavia rs a Private Message
I de nya Pioneer spelarna (668 och 868) så ska inte chroma buggen finnas kvar då de använder en ny mpeg dekoder som ej ska ha detta felet.
Vad gäller i.Linken så är det nog helt död i nu, dagens hdmi kan endast överföra 2 kanaler med digitalt ljud, först när andra generationens hdmi kommer kan man överföra 8 kanaler digitalt ljud.

Jag har själv haft en 757 men har beställt en 868 och kommer att använda mig av både hdmi (digitalbild till projen) och i.Linken till min Ax10:a.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:23:34  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ok! då är jag med.
Jag skulle iaf. gärna testa Pioners spelare med 1080i eller 720p mot min projektor, någon som
sett något test om ifall det är lika skarp och lugn bild som hdtv?
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:45:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Det här med i-link o den förväntade högre ljudkvalitén är lite märkligt..varför "måste" det bli bättre ljud när signalen transporteras genom firewire..?!?
"Alla" skriker idag efter digitala anslutningar på sina surround-receivers o processorer samtidigt som man accepterar "analog" anslutning mellan för- o slutstegen och mellan slutsteg o högtalare..?!? Visst kan det säkert finnas fördelar med en helt digital kedja, men inte MÅSTE det bli bättre..

Och ja, jämförelser har gjorts vad gäller Pioneers tyngsta biomaskiner..detta i en norsk tidning som jag har liggande någonstans..man kopplade både med Firewire samt analogt med 6 RCA-kablar..

Slutsatsen var att Firewire-anslutningen lät betydligt sämre än den analoga..
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:05:04  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Firewire har ibland problem med jitter på överförningen, så Firewire är inget optimalt protokoll/gränssnitt för överförning av digitalt ljud.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/21 14:33:51
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:08:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det någon som vet vad som händer i en DVD spelare eller i en AVförstärkare när man ändrar på avståndsinställningen för hägtalarna. Varför kan man inte ställa in avståndet till högtalarna i DVD/DVD-Audio/SACD spelarna när man kan det vid DVD avspelning.(film)


gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:58:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går väl alltid för DVD-V och DVD-A? Det går också att göra med SACD också men det är tydligen lite mer komplicerat. I senaste High Fidelity testas Denon DVD-2900 och Sony DVP-NS999ES, endast Sonyn kan ställa in avståndet vid SACD.

Vad gäller anledningen till att det är svårare vid SACD beror det enligt recensionen på att man då först måste konvertera signalen till vanlig PCM.



Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/11/23 :  02:01:56  Show Profile Send Pelle a Private Message

Enligt både What HiFi och HiFi Choice låter Pioneer 757 (DVD) kopplad till AX5i (surroundförstärkare) bättre med i.LINK jämfört med analoga kopplingar.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/23 :  11:12:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag har sett att de flesta förstärkare sätter in högtalarplaceringen med 1dm nogrannhet i avståndsmätningarna.
Detta är ungefär 0,00029s skillnad i delay, det låter helt orimligt att man skulle kunna höra denna skillnad?
Jag har ruskigt svårt att tänka mig att det gör någon hörbar skillnad på under 1m skillnad, över 1m kan man säkert börja uppfatta fördröjningen?
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:18:39  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
LaZyWorM:

Eftersom du kan avgöra riktningen till en ljudkälla med hjälp av dina två öron, som sitter bra mycket närmare varandra än 1 m, så borde 1 dm vara en rätt lagom steglängd på inställningarna.

När jag tänker efter har jag faktiskt gjort ett experiment där man hade ett slags stetoskoplurar på sig med en plastslang som gick från den ena luren till den andra. Mitten av slangen var markerad och infäst i bordet framför personen med lurarna så att man kunde knäppa till slangen med fingret. Det gick att avgöra vilken sida av mitten som hade träffats av fingret även när skillnaden var förvånansvärt liten...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/23 :  23:43:37  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Silverspinnaren:
Det är ju i sidled man hör den stora skillnaden på små avstånd, menar du att du kan säga att bakhögtalarna spelar ur fas ifall man inte kompenserar för det och har 4,5m till framhögtalare och 4,4m till bakhögtalare från lyssningspos?
Det skulle vara kul att göra ett blindtest på det men jag har svårt att tro att man skulle höra skillnad.
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/11/24 :  00:25:54  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
Nja, om man kan höra att de är ur fas vet jag inte, men ljudbilden borde väl kännas lite "skev" kanske...? Förresten är det väl oftast inte exakt samma som spelas upp i de olika kanalerna, eller hur? Är inte själv inne i flerkanalsträsket ännu så jag har ingen möjlighet att testa.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/24 :  11:20:19  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Silverspinnaren:
Som exempel kan vi ta att signalen till surroundhögtalarna ska ha en tidsfördröjning i thx system på mellan 10-20ms
för att vara godkända, detta betyder att bakhögtalarna ska spela som om dom är 34 till 70meter längre bort än framhögtalarna om jag nu inte tänker helt fel, för att vara typgodkända som THX, att sen 1dm skulle göra någon större sexuell betydelse har jag svårt att tro men jag skulle gärna testa detta med ett blindtest. Man kan ju testa med 1meter till att börja med för att se hur mycket det gör.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:36:44  Show Profile Send d_kay a Private Message
Så Firewire har samma problem som S/PDIF?, Jitter alltså.
fan, man trodde ju att de lärt sig vid det här laget. Man måste ju ha tvåvägskommmunikation när man vill ha realtidsöverföring med buffert.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/24 :  14:23:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Firewire klarar naturligtvis tvåvägsöverföring (det används ju bl.a. till nätverk) så om de har jitterproblem beror det nog på den övriga elektroniken, inte firewire-interfacet i sig.

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:41:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Mera info om Firewire, I-link, IEEE1394

Fire wire är däremot ett Isokront protokoll, dvs. att det upprättar en direkt förbindelse mellan sändare och mottagare i det paketförmedlande nätet (med klockor i bägge ändar). Men bandbredden varierar beroende på behovet.
Jitterproblemet går att förbättra med buffring. Men buffringen ligger i ett överliggande protokoll.
Se även denna gamla tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=18734

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:23:17  Show Profile Send gcs a Private Message
LaZyWorM du menar 3.4 till 7.0 meter bort.

gcs
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000