HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga "ojordad" nätkabel...är det lönt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:03:19  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag tänkte snickra ihop en DIY nätkabel till CD resp förstärkare...
Jag har mycket knapphändig kunskap i ämnet och därigenom en massa frågor.

- Är det lönt att använda en "bättre" nätkabel om jag ej har jordat uttag i väggen?

- Om svaret är JA...kan man då sätta en skarvsladd av den byggda kabeln mellan original och väggkontakt? (som ett slags filter)

- Kan man/bör man applicera utanpåliggande filter likt de som sitter på en PC-monitors signalkabel?

- Finns det några beprövade kablar som man skall använda?

- Skall dom vara skärmade eller oskärmade?

- Bör man låta bli att använda nätfilter? (jag har hört att dom förstör mer än dom hjälper)

Vore mycket tacksam för svar.

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:42:51  Show Profile Send CC a Private Message
"Är det lönt att använda en "bättre" nätkabel om jag ej har jordat uttag i väggen?"
- Yepp!

"Om svaret är JA...kan man då sätta en skarvsladd av den byggda kabeln mellan original och väggkontakt? (som ett slags filter)"
- Nja, Ju mindre kontakter på vägen desto bättre, men visst, testa o se om du tycker det är någon förbättring. Men flaskhalsen blir nog orginalkabeln då förstås,,,

"Kan man/bör man applicera utanpåliggande filter likt de som sitter på en PC-monitors signalkabel?"
- Tar jag inte fel så är det ferriter och de kan ibland göra väldans nytta, ibland ingen alls... Testa o lyssna!

"Finns det några beprövade kablar som man skall använda?"
- Finns gott om "beprövade" nätkablar, Jormas modeller exempelvis...

"Skall dom vara skärmade eller oskärmade?"
-Skärmat är väll normalt att föredra, men det finns undantag..

"Bör man låta bli att använda nätfilter? (jag har hört att dom förstör mer än dom hjälper)"
-Nätfilter fungerar bäst när de jordas... Ibland kan man inte leva utan dem, ibland låter de för dj***! Helt beronde hur mkt störningar det finns på ditt elnät och hur mkt skräp som släpps ut från dina egna prylar! Måste absolut provas på varje enskild enhet innan man vet. När jag bodde i lägenhet så var de ett nödvändigt ont, men nu när jag bosatt mig på landet i hus och har dragit en nätkabel från proppskåp till stereo så är de inte lika viktiga längre...


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:12:04  Show Profile Send Softman a Private Message
Tack för ett uttömmande svar...

Är det någon som är av annan åsikt eller har något att tillägga?
Tex. en exakt benämning på en bra användbar kabel.

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:46:43  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Prøv en Supra LoRad - funker som bare det i mitt anlegg...

Shit happenz...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/26 :  22:04:59  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
"och har dragit en nätkabel från proppskåp till stereo så är de inte lika viktiga längre..."
???? är det skillnad om den går via ett vägguttag först? för vad jag vet går alla nätkablar ut ifrån centralen???

gammal nalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/26 :  22:38:49  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
man kan ju helt klart förbättra situationen om man drar själv mot att använda snik kablarna som är standard i hus och lägenheter. Jag skulle gärna dra om till lite grövre kabel och gärna ha en undercentral som bara jobbar mot mitt stereorum.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/27 :  10:18:41  Show Profile Send CC a Private Message
"???? är det skillnad om den går via ett vägguttag först? för vad jag vet går alla nätkablar ut ifrån centralen???"
- Yes, gammelnalle, du bör ha alla nätkablar i ditt hus/din lägenhet kopplade till proppskåpet/centralen, annars bör du tillkalla en elektriker snarast
Gejen med att dra en egen kabel till stereon är dels för att minimera störningar från husets/lägenhetens övriga elprodukter, dels för att man kan välja en "bättre" kabel som kanske har högre area på ledarna och är skärmad mot inkommande störningar. Hur som helst låter det betydligt bättre och det är mkt lät att höra skillnad mellan olika nätkablar... Som bonus blir man mindre beroende utav nätfilter o dylikt då det helt enkelt inte finns så mkt störningar att filtrera bort längre... Speciellt för oss som bor i hus

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/27 :  11:19:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Softman, utan att låta nedlåtande eller så: Om man inte vet vad problemet är, ej heller vad nämnda åtgärder skulle tänkas göra för nytta, och inte heller kunna mäta någonting heller så verkar det enligt mig att famla helt i blindo och sockerpillerseffekten är påtaglig.

Jag tycker att det är OK att göra ett sladdställ med fräck kabel, typ som andra har gjort här, men man ska vara medveten om den verkliga effekten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/27 :  11:24:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:

"Kan man/bör man applicera utanpåliggande filter likt de som sitter på en PC-monitors signalkabel?"
- Tar jag inte fel så är det ferriter och de kan ibland göra väldans nytta, ibland ingen alls... Testa o lyssna!

Ferriter sitter på kablar för att man ska få sälja apparaten i de flesta fall. De hindrar EMI och sitter inte där för att det låter bättre. Kolla in en CD-spelare. Där brukar det finnas en och annan ferritring som de är tvingade att sätta dit.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/27 :  11:26:12  Show Profile Send CC a Private Message
Och jorden är fortfarande platt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/27 :  11:28:28  Show Profile Send CC a Private Message
Inte ens jag trodde min skärm lät bättre på grund utav ferriter

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:10:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
CC har du testat detta med förbunda ögon och med hjälp av en kompis? I www.audioasylum.com är det förbjudet att prata om "dubbel blindtest" och man för står varför för så länge man inte verkligen gör denna test så står ord mot ord i ett ändlöst krig, meningsutbyte etc.

Jag undrar just om CC eller annan kom hem till mig skulle kunna tala om för mig om jag har brottrardyra kablar eller vanliga mögkablar som följde med apparaterna eller Clas Ohlson-kablar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/11/28 09:06:19
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:13:40  Show Profile Send Softman a Private Message
Quote: "Softman, utan att låta nedlåtande eller så: Om man inte vet vad problemet är, ej heller vad nämnda åtgärder skulle tänkas göra för nytta, och inte heller kunna mäta någonting heller så verkar det enligt mig att famla helt i blindo och sockerpillerseffekten är påtaglig."

Ja du "peranders"...skälet till att jag skapade denna tråd var just att få klargjort om huruvida det var lönt att ge sig på ett miniprojekt likt detta och därigenom slippa "famla helt i blindo" som du uttrycker dig. Ett uttalande som detta tar ju livet av stora delar av DIY grejen, jag vände mig i min okunskap till de "kunniga" här på forumet just för att vända okunskap till kunskap.

Jag vill också påpeka att jag tillhör kategorin människor som gärna ser en elektro / fysikalisk förklaring i sammanhang som detta. En faktiskt mätning som påvisar skillnaderna är ju givetvis bra om möjligheten finns.

Quote: "Jag tycker att det är OK att göra ett sladdställ med fräck kabel, typ som andra har gjort här, men man ska vara medveten om den verkliga effekten."

Jaha det tycker du..., personligen skiter jag i allmän styling och ser enbart till funktion så snickra ihop en kabel för att imponera på vännerna är inte riktigt min grej. (visst...blir det snyggt så är det väl ett + om man väl bygger något).

Så "peranders"..., har du inget kreativt att tillföra här så finns det säkert andra trådar där du kan sprida din kunskap.

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2003/11/27 13:17:41
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:43:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror frågan som Peranders ställer är: Vilket problem försöker du lösa? Har du problem med störningar som du tror en skärmad nätkabel skulle lösa? Eller vill du bara göra något "bättre"?
Grejen med skärmning, feritter, nätfilter osv är ju att det är helt onödigt om man inte har problem med störningar av något slag, du kan ju inte förbättra signalen med dessa åtgärder, bara förhindra att den blir sämre.
Dessutom hjälper inte skärmad nätkabel ett dugg mot störningar på elsystemet, för det behöver man nätfilter.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:13:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sotfman, problemet just med kablar är just att det är mycket handpåläggning och rent lurendrejeri. Så länge man inte pratar om våghastighet, induktans, kapacitans, resistans, förluster etc så är man ute och famlar mer eller mindre. Har du någon gång sett ett bevis som håller (som tål en granskning) när det gäller gäller koppar och denna "syrefria" koppar som i själva verket all koppar är (eller?)? Just det, det är det som är grejen. Många påståenden, lite bevisade fakta. Som hälsokost ungefär. Kan någon tala om för mig skillnaden mellan elektrolytkoppar och OFC koppar? Skiljer det mycket i syre? Har någon mätt upp syrehalten i "syrefira" kopparkablar?

Jag ska dock inte ta ifrån dig glädjen att göra något men frågan är om det är värt pengarna och ansträngningen i just syftet att förbättra ljudet (är du missnöjd med det förresten?). Det kanske är bättre att köpa en ny CD-spelare eller en lös DAC före att byta elsladden. Högtalarna kanske behöver uppgraderas till något häftigare? Det kanske är där du ska koncentrera dig på?

Min tes (inte oväntat kanske?) är att kablarna har minst betydelse i en anläggning så länge de inte är uppenbart olämpliga, typ 20 m ringledningskabel till högtalarna.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/11/27 14:17:23
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:21:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som jag skrivit tidigare så är OFC koppar ett dåligt exempel, det ÄR faktiskt skillnad men bara när det gäller de termiska egenskaperna så vitt jag vet (de elektriska egenskaperna är oförändrade enligt de tabeller jag har), den termiska ledningsförmågan vid låga temperaturer är betydligt bättre hos OFC koppar än vanlig koppar pga lägre koncentration föroreningar vilket gör att den används i kryoapplikationer.
Men det är i sammhanget betydelselöst, i rumstemperatur är skillnaden extremt liten.

Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:36:44  Show Profile Send Softman a Private Message
Visst har jag lite grunläggande elkunskaper som säger mig att skilja nätkablar från signalledare osv. är vettigt. Jag tror i min okunskap också att strömspikar, dippar, rippel, nätbrus, elektromagnetisk interferens eller vad man nu kallar det rimligtvis på något sätt påverkar ens utrustning negativt. Jag har inga faktiska mätningar visar på detta men kan jag för en liten peng reducera någon/några av dessa faktorer så är väl detta bra. (många bäckar små bildar stor å...)

Det var av det skälet jag skapade tråden...dvs. för att fånga in andra personers kunnande/erfarenheter och intryck i ämnet.
Detta till trots att jag generellt är en allmän "kabelskeptiker". Visst inser jag en 0.38mm2 ringledningskabels begränsningar som ström transportör och använder en Supra PLY 3.4S som förmodligen gör jobbet bättre ur vissa aspekter (verkar logiskt uppbyggd...tror jag) och likaså en hemmabyggd semiballanserad Supra interconnect med låsbara kontakter. (detta är kablar som förmodligen många i högre skolan spottar på).

Vidare råder det ganska stor oenighet om nätkablars inverkan om man gör en sökning på ämnet här på forumet så utrymme för diskussion tycks finnas.

Slutligen vill jag säga att trots intresset för tweeks likt dom här så är jag fullt medveten om att tex. en omplacering av mina befintliga högtalare förmodligen skulle ge mig ett bra mycket större lyft till en kostnad som är 0... (men det skall jag göra en annan dag)

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:53:40  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag har faktiskt ett par fall där jag märkt tydlig ljud / bild förbättring vid kabelbyte...

- När jag använde en oskärmad 5 m lång kabel till min sub så hade jag brus i den...jag bytte denna mot en billig hembyggd skärmad variant och...den blev knäpp tyst...det var ju bra... (den slutade givetvis inte att låta...men bruset försvann )

- Jag bytte min nya färdigterminerade tv-kabel till en så kallad "100Hz" variant dvs. en med ferriter applicerade i vardera ände likt som på en monitorkabel till PC'n och vips så var det bildbrus som jag upplevt på TV-3 borta samt en del skugg effekter som funnits på andra kanaler...detta var ju också bra...

Så någon form av possitiv påverkan tycks ju en skärmad kabel ha...

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2003/11/27 16:54:33
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/27 :  17:40:35  Show Profile Send CC a Private Message
softman, du verkar ha en sund grundinställning till detta "hokus pokus" så labba du vidare
Till Er andra så får jag säga att det är tur jag inte är så bevandrad i era tekniska termer utan litar på lite bondförnuft och nyfikenhet på vad som kan finnas på andra sidan bäcken! Det har ibland givit mig stora förbättringar på ljudet, ibland inte.
Men hur ska jag veta innan jag testat? Och jag får tillägga att det är mkt sällan jag gjort blindtester hemma för egen del, känner inte att jag behöver detta då jag tycker mig ha tillräckligt bra självförtoende på vad jag hör! Sedan har jag "lekt" med kompisar och utsatt dem för lite blindtester ibland vilket brukar vara mkt intressant. Däremot så kanske jag inte så lätt skulle höra skillnad på andras anläggningar då jag inte är "inlyssnad" på dem...
Summa sumarum: Att nätkablar, nätkontakter osv påverkar ens anläggning så mkt som det gör, är fortfarande ett litet mysterium för mig, men kopplade jag in min stereo i mitt "vanliga" elutag på väggen hemma i källaren samt tog orginalkablarna o kopplade in dem igen (var nu de är?) så skulle jag sänka prestandan minst 20% på återgivningen! Rent subjektivt i mina gamla slitna öron iallafall! Troligtvis är det helt omätbart, men so what! Jag kan höra det! Och resten av familj/vänner...
Ha de

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:15:25  Show Profile Send Fostex a Private Message
Vänta nu, man har många meter oskärmad 1,5mm ledare dragen ända till sitt urtag.
Vad ger det då för förbättring med att de sista decimetrarna ska vara av 2,5mm skärmad superkabel??
Förstår inte riktigt varför det blir bättre av att byta nätkabel som vissa påstår...

// David
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:20:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det KAN bli bättre om det finns utrustning i närheten som skickar ut en massa skräp i luften (EMI) och man har ex. en förlängingskabel som passerar i närheten av denna, det "luftburna bruset" avtar som kvadraten på avståndet så det effektivaste motmedlet är normalt att helt enkelt inte ha sina kablar i närheten av störkällan.

Det finns en hel del beprövade metoder för att minska olika typer av brus, det är dock sällan dessa som kommer upp på diverse hifi-sidor.



Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:22:03  Show Profile Send Softman a Private Message
Ett filter i slutet av den skitiga kedjan...kanske...eller...osäker...

Men vad vet jag...

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:26:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
CC: Jo, men poängen var att Softman ställde en del konkreta frågor och dessa har vi försökt besvara. De svar han fått är FAKTA, inte tyckande. Visst är det tillåtet att prova olika nätkablar och tycker man det låter bättre så är det väl bra, men det är en subjektiv uppfattning och dessa hör väl främst hemma i hifi-delen av detta forum.
De svar han fick är de man hittar i diverse böcker om brusreduktion och lågbrusiga mätningar.

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:27:34  Show Profile Send Fostex a Private Message
Okej...
Testade att sätta på ferriter på signalkabel och elkabel till CD/Föstärkare, hörde ingen skillnad alls.. vad ska bli bättre?

// David

Edited by - Fostex on 2003/11/27 18:28:11
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:34:01  Show Profile Send Softman a Private Message
Den typ av bildförbättring jag beskrev här ovan...

Vad som sker exakt vet jag inte men mycket bättre blev det.


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:45:47  Show Profile Send CC a Private Message
OK! Jag ger mig! Behåller mitt tyckande o mina erfarenheter för mig själv då jag faktiskt inte ens har någon grundlärande elutbildning...

Hej!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000