HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad gör en ''Bypass Capacitor'' ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:10:00  Show Profile Send mace a Private Message
Ni förstår hur mycket jag fattar om detta med tanke på att jag inte ens vet vad det heter på Svenska Förbikopplings kondensator?
Jag vet så mycket som att kondesatorer är finemang att ha om man vill ha snabb tillgång på xtra 'kräm', typ supersnabba batterier

Nåja, Jag undrar alltså vad för nytta en sådan gör när den sitter monterad på en 'utstegs'kondensators poler?? Se bild & text = http://www.net-audio.co.uk/quad303caps.html

En kond. på 6800uf 63v har alltså monterat på sina poler en liten (torr?) kond. på ynka 0.1uf 63v (kan ju inte vara lägre v!?!)

Hmmmm

Jo som Ni förstår så har jag beställt kond. till våra båda Quad 303'or, även de små på kretskorten (se länk ovan) byts ut.

Kommer ljudet att bli bättre?....Ingen aning, men jag tyckte det var dags för lite TLC efter 30 års idogt förstärkande, sen hade en av de stora kond. börjat läcka lite
En fördel till är ju att jag kanske lär mig lite på köpet

Jo !,jag har ju inga planer på att sätta skruvmejseln tvärs över polerna, men för säkerhets skull så har båda 303'orna har varit strömlösa i flera veckor så jag borde överleva

Om någon orkar förklara vad den lilla rackaren gör mm. mm. så håll det gärna på Björnligan-nivå liksom

LEV VÄL
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:21:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
"These are supplied with high grade 0.1uF bypass capacitors which reduce the high frequency impedance and distortion."

Där har du hela förklaringen¨

Det är ganska vanligt att man "blandar" kondensatorer så här, problemet med stora kondensatorer är att de reagerar långsamt. En högfrekvent störning kommer därför inte filtreras, därför brukar man parallellt med den stora kapacitansen koppla en liten, men snabb, kondensator.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:04:57  Show Profile Send mace a Private Message
Ahaa va' f*n kan jag inte läsa själv för Men förklaringen var Mycket bra Som på en del sportbilar med turbo förr, en liten turbo som reagerade snabbt på låga varv + en fetare som tog vid på höga varv för att slippa 'turbo lag' á lá Porsche 911 Turbo (Mk.1)

Då funkar väl 63 volt på den oxå !? Heter sådana smöttingar ngt specielt?, det finns ju så många namn Har iofs inte hittat en som är handrullad med organiska oljor mellan mjuka oskuldslår på en ö i Väst Indien (ännu)

Tackar Så MYCKET
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/29 :  07:22:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
handrullad med organiska oljor mellan mjuka oskuldslår på en ö i Väst Indien


Dielektrikat kan t.ex. vara finaste altarduk!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:01:10  Show Profile Send mace a Private Message
Såg faktist att det är silke!?!? i en del kond. jag har köpt så jag tar genast tillbaka allt det jag sagt om material mm.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000