Author |
Topic |
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:15:59
|
[edit] Uppdaterat!
Hej :). Detta blir mitt första inlägg, dock inte av den roligare karaktären. Har läst och iaktttagit en del här men kände nu behov av att lägga ett inlägg...
Idag hämtade jag ut mina Linn Ninka på ASG, köpta från Linnhandlare. (11600:- + frakt) De var begagnade, 02:or, men försäljaren försäkrade mig om att han inte såg några synliga skavanker på dem (handlaren är lokaliserad långt från mig, så kunde inte inspektera dem själv. Men jag tog honom givetvis på orden.)
När jag kom hem och med stor eufori packade upp dem upptäckte jag följande skada på ena högtalarens högra kortsida....
Nedre högra hörnet
Övre högra hörnet...
Nu till min frågeställning! Vad ska jag göra? Säljaren hävdar att skadorna inte fanns när de packades, men jag hävdar givetvis motsatsen. Den övre fanérskadan är lagad/limmad, fanéren är alltså inte lös från kabinettet. Det är givetvis inget jag kommer acceptera, då jag köpte en 1/2 år gammal högtalare som utgavs vara i fint skick.
Tacksam för tröst och goda råd Bilderna är tagna med macro och zoom så de är inte lika synliga som på bilden, ändock, det är skador som inte gör en perfektionist glad. Frågan är om det är ASG som dabbat sig och tappat dem, men det är svårt att bedöma. De är ju enormt väl inpackade i dubbla lådor med frigo och vaddering. |
Edited by - weezer on 2002/09/05 21:01:02 |
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:32:30
|
Jag tycker faktiskt att du skall häva köpet. Jag skulle inte vilja ha ett par trasiga högtalare. |
|
|
JPL
I have a girl
292 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:34:16
|
F-n va ruttet!!
Jag skulle skicka tillbaks dom..
Patrik...
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:34:57
|
Nej vem f-n vill ha det. Men han hävdar att distansavtalslagen inte gäller, då han är en fysisk butik. Men detta citat talar mot honom tycker ja;
"Ett distansavtal är när du och näringsidkaren inte träffas personligen. För att lagen ska vara tillämplig måste näringsidkaren ha sin verksamhet organiserad så att avtal kan ingås på distans. Några exempel på distansavtal är köp via Internet, telefonförsäljning, postorder, tv-shopping och e-post"
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:36:23
|
Ja...och OM du skulle välja ett lägre pris vill jag bara varna dig om ditt begnatpris, den dag du vill sälja dom!
Med sånna märken får du nog inte många kr för dom...kanske bara 25% av nypriset!
Trist, och jobbigt, för dig! Hoppas det löser sig! |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:38:20
|
quote: Originally posted by weezer
Nej vem f-n vill ha det. Men han hävdar att distansavtalslagen inte gäller, då han är en fysisk butik. Men detta citat talar mot honom tycker ja;
"Ett distansavtal är när du och näringsidkaren inte träffas personligen. För att lagen ska vara tillämplig måste näringsidkaren ha sin verksamhet organiserad så att avtal kan ingås på distans. Några exempel på distansavtal är köp via Internet, telefonförsäljning, postorder, tv-shopping och e-post"
Du har helt rätt. Om du vill kan jag kolla upp det lite mer i detalj med min syster. Hon kan det juridiska nämligen...
Sen kan jag bara hålla med dom övriga. Häv köpet!
Lycka till!
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2002/09/04 21:39:17 |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:47:13
|
ja du får gärna kolla med henne, då KOV:s paragrafer är lite luddiga, och konsumentvägledarna i kommunen har av egen erfarenhet inte 100 % koll på alla lagar. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:47:45
|
Själv hade jag börjat med att visa skadedokumentationen för avsändaren. Visar det sig att skadorna uppkommit under frakten, gör ni gemensam sak mot fraktbolaget. Eftersom handlaren försäkrat att det inte fanns några synliga defekter, bör ett samarbete inte vara omöjligt. Kommunicerade ni per telefon eller e-mail? Fanns det tecken på stötar på emballaget? Misstänker du att avsändaren kör en ful, tycker jag att du skall försöka återkalla köpet. Börja i så fall med att kräva en förklaring. Tråkigt! |
|
|
il cattivo
Member
50 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 21:51:27
|
quote: Frågan är om det är ASG som dabbat sig och tappat dem, men det är svårt att bedöma. De är ju enormt väl inpackade i dubbla lådor med frigo och vaddering.
Om de var så väl förpackade och det är en transportskada borde det synas i hörnan på kartongen. Hur ser kartongerna ut? Är det en transportskada har väl handlaren en försäkring inkluderad i frakten och då är det väl transportföretaget som får ta smällen?
Trist är det hur som helst.
edit// jag var lite sen där. |
Edited by - il cattivo on 2002/09/04 21:52:42 |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 22:00:01
|
Hej w!
Vissa Hifihandlare alltså, vilka lurendrejare det kan vara... värst sorten. Varför distansavtalslagen inte skulle gälla, blir allt för krångligt att försöka förstå hur det i butiksinnehavarens bedragarhjärna ens rent teoretiskt rättfärdigas .
Sen finns ju också,- "Trovärdighet gentemot eventuella(?)-framtida kunder/doktrinen" ;).
Mvh A. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 22:00:40
|
quote: Själv hade jag börjat med att visa skadedokumentationen för avsändaren. Visar det sig att skadorna uppkommit under frakten, gör ni gemensam sak mot fraktbolaget. Eftersom handlaren försäkrat att det inte fanns några synliga defekter, bör ett samarbete inte vara omöjligt. Kommunicerade ni per telefon eller e-mail? Fanns det tecken på stötar på emballaget? Misstänker du att avsändaren kör en ful, tycker jag att du skall försöka återkalla köpet. Börja i så fall med att kräva en förklaring. Tråkigt!
Vi kommunicerade till en början via mail men sen när jag bestämt mig ringde jag och frågade om skick, och hur det praktiska skulle ske. Små tecken av stötar på emballaget, men inte av den digniteten att de ska ha fått en smäll av denna typ. Det är dubbla orginalkartonger som sagt; det lutar åt att den kära försäljaren blundat för skadan. Linn är bra på att förpacka grejjer, vet ni som är ägare av deras prylar säkert. Men som sagt, med macrofunktion ser det lite värre ut, men likväl; skadad högtalare är ingen kul högtalare.
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 22:04:50
|
quote: Vissa Hifihandlare alltså, vilka lurendrejare det kan vara... värst sorten. Varför distansavtalslagen inte skulle gälla, blir allt för krångligt att försöka förstå hur det i butiksinnehavarens bedragarhjärna ens rent teoretiskt rättfärdigas .
Sen finns ju också,- "Trovärdighet gentemot eventuella(?)-framtida kunder/doktrinen" ;).
Mvh A.
Jo jag trodde mig att denne Linnhandlare (finns ju inte mer än en handfull i Sverige) skulle vara ok, det jag hört om dem har varit bra; om än ett litet slag av denna vanliga fanatism som ofta omgärdar dessa Linn-gubbar . Jag vill inte alls hänga ut honom; tjänar varken han (speciellt han) eller jag på. Jag inväntar svar på bilderna jag mailade honom ikväll. Kommer givtevis meddela vad han skriver |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 22:07:13
|
Du bör genast kontakta handlaren, men det kan förstås vara bra att ta reda på sina rättigheter först. Jag har svårt att tänka mig att en etablerad Hifi-handlare (vilket det verkar vara) skulle vilja eller våga sig på en sådan blåsning. De är beroende av god renommé. Utgå från att skadan har uppstått i transporten. Det är ingen bra början på en förhandling att anklaga eller antyda att han försökt blåsa dig. Det borde gå att nå en överenskommelse, upphävt köp eller en rejäl rabatt på priset. Om ni inte kan nå en uppgörelse kan du anmäla det till Konsumentombudsmannen. De flesta brukar följa nämndens rekommendation. Om inte hamnar handlaren på den svarta listan som ofta publiceras i tidningarna. Fast den proceduren tar ju lång tid så jag hoppas att ni kommer överens om en lösning.
|
|
|
falukorv
Ej medlem längre
555 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 22:07:23
|
Anmäl fanskapet till KO om han inte häver köpet med 100%. Du borde få skadestånd också. |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 23:09:53
|
hmmmm.....lämna tillbaka sakerna !!!!
Jag tvivlar på att han kan hindra det... har inte exakt koll men om du fått hem dom och inte är nöjd så är jag 99% på att du kan lämna tillbaka dom... iofs så kanske du tycker att du gjort ett klipp och inte vill lämna tillbaka dom utan bara sänka priset =))))
Det kan jag inte utala mig om efter som att jag inte hört högtalarna =))
men men .... jag tycker nog inte att man som handlare få bete sug hur som helst !!!
//jonas |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 23:23:15
|
Hej!
Ännu bättre.... Plus!( Tv-programmet( finns det kvar??)) sagt med S.O-dialekt)-"En Linnhandlare sålde dessa Golvhögtalare av HifiModell"..."Så här såg de ut när kunden packat upp dem"... "Ska det vara så här??"..."Nej det ska det inte"... Papperskorgen + Ljudeffekt( av "papperskorgsljud, ed ;). Sen,-"deen dioon... deen dioon"( SignaturMelodin( till Plus( Tv-programmet( finns det kvar??)))).
Mvh A. |
Edited by - n/a on 2002/09/04 23:49:06 |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 23:44:07
|
Häv köpet om du vill, du har ju blivit lurad. Om du ändå vill behålla högtalarna så kräv kompensation (prisavdrag) av säljaren eftersom han har ljugit för dig om skicket så var priset felaktigt. Du trodde du köpte en vara utan dessa synliga fel.
Konsumentverkets handläggare kan hjälpa oavsett vilket alternativ du väljer. Kontakta dem via hemsidan www.ko.se. |
Man borde inte sova. |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 23:49:13
|
Ha, ha..skrattar inte åt dina högtalare. Men jag har tidigare handlat lite av en Linn handlare dock inte Linn. Köpte en CD som verkade bra, då han inte hade någon inne i lager tog han den från hyllan som jag lyssnat på. Vid påpekande om rabatt så gavs svaret att den var så lite spelad(i princip ny) så det var inget att göra på priset. Vid hemkomst upptäckte jag ganska snart att det var en äldre modell, då en nyare upplaga kommit ut i butik ca. 4-5 mån tidigare. Man kan ju bara ana hur gammal denna CD var...Sagt och gjort gick jag tillbaka och krävde en ny spelare av ny modell hemskickad. Efter 2 veckor och ett par tele samtal fick jag dock denna. Men förtroendet för denna handlare sjönk. Har lite grann samma historia om ett par högtalare. Detta är grejer köpta fysiskt på plats, men liknelsen ligger i att jag inte kunde ta handlaren på orden och tro på vad han sa. Om jag hade varit en helt novis som inte kollat runt på dessa eminenta forum etc. på internet hade jag nog inte märkt något. Ärlighet varar längst! |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 23:50:50
|
Det hade nog varit bäst att snacka ned handlaren innan du dödar honom på internet. Eftersom det syntes skador på emballaget, så kan det vara en fraktskada. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 23:55:44
|
Och Weezer, ang min historia. Av allt att döma är det från samma Linn handlare som du handlat av...:-( Mina beg. högtalare finns med i den beg. listan än... |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 00:23:41
|
quote: Originally posted by weezer
Hej :). Detta blir mitt första inlägg, dock inte av den roligare karaktären. Har läst och iaktttagit en del här men kände nu behov av att lägga ett inlägg...
Idag hämtade jag ut mina Linn Ninka på ASG, köpta från Linn-handlare (11600:- + frakt) (inga nämnda inga glömda, än...). De var begagnade, 02:or, men handlaren försäkrade mig om att han inte såg några synliga skavanker på dem (handlaren är lokaliserad långt från mig, så kunde inte inspektera dem själv. Men jag tog honom givetvis på orden.)
När jag kom hem och med stor eufori packade upp dem upptäckte jag följande skada på ena högtalarens högra kortsida....
Nedre högra hörnet
Övre högra hörnet...
Nu till min frågeställning! Vad anser ni detta vara värt i kreditnota/avslag på priset? Det är givetvis inget jag kommer acceptera, då jag köpte en 1/2 år gammal högtalare som utgavs vara i fint skick.
Tacksam för tröst och goda råd Bilderna är tagna med macro och zoom så de är inte lika synliga som på bilden, ändock, det är skador som inte gör en perfektionist glad. Frågan är om det är ASG som dabbat sig och tappat dem, men det är svårt att bedöma. De är ju enormt väl inpackade i dubbla lådor med frigo och vaddering.
Urgh... häv köpet! Inte skoj med de märkena... =(
|
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 01:32:50
|
Fyfan vad tråkigt...häv köpet, det är ju inte de enda högtalarna i världen, leta efter ett nytt ex. |
ACCUrate PHASE |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 07:28:31
|
Jag skulle gissa på att det är transport skada ser så ut kontakta handlaren så löser ni det säkert på något sätt. det är inte kul när sådant sker.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22003 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 08:01:38
|
Rackarns vad tråkigt när sådant händer. Men tyvärr gör det ju det. Försök snacka ihop dig med handlaren. Om Ni kommer på kant så återstår enbart det juridiska och det tar tid. Så hur du än vänder dig så blir det avsevärt mycket sämre om du och handlaren hamnar på var sin sida om en "mur".
Det låter på dig som att du vill häva köpet så det borde vara din linje. Å andra sidan är nog inte handlaren intresserad av att ta tillbaks dem heller för de är inte lättsålda då de ser ut på det viset.
OM du mot förmodan skulle behålla dem så skall du veta att det går att fixa det. Det ser inte jättesvårt ut att dömma av dina bilder. Den enda skadan av de två som kan lämna ett litet kvarstående märke är den del där fane'ren är borta, de övriga kan man helt "trolla" bort. Trä är ett förunderligt materia och tur för dig så har vi "malare" här på forumet. Försök söka support av honom.
Mvh P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 08:49:07
|
En liten detalj bara angående det PAC skrev. Om det nu skulle vara en fraktskada så lär ju de saknade fanérbitarna finnas någonstans i emballaget eller hur? Då kan det ju gå att fixa snyggt.
/Erik |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 09:06:39
|
Tack för alla råd och svar, uppskattas . Efter en natts sömn med högtalarna ståendes vid fotändan; gloendes på mig med sina baselement, har jag iallafall bestämmt mig för att häva köpet. Det återstår bara 3000:- till ett par nya, ingen idé att vara dumnsnål. Med all sannolikhet får jag igen de pengarna när jag en dag säljer dem. (För uppgraderingsdjävulen kommer ju alltid, det vet ni ju!)
Så nu återstår att kontakta handlaren och höra hans åsikt om skadorna. Vad beträffar fanérbitar gick inga att åtefinna. Den är så pass liten så den hade nog varit svårt att hitta ändå.
Liten update; Talade med konsumentvägledaren i Gbg här, och hon säger att Distansavtalslagen inte gäller, då butikens försäljning i huvudsak är via butiken; inte internetförsäljning/telefonförsäljning osv. Så det är helt enkelt konsumentköplagen; avhjälpa fel/byta ut varan i första hand, i andra hans pengarna tillbaka. |
Edited by - weezer on 2002/09/05 10:19:42 |
|
|
Topic |
|