Author |
Topic |
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 09:19:46
|
Enligt vår jurist så säger konsumentköplagen att om du reklamerar skadan inom rimlig tid så har du ALLTID rätt att häva köpet. Så kontakta säljaren och fråga hur han vill ha sina högtalare skickade till sig. Trilskas han så har du rättsskydd i din hemförsäkringar och för 1000:- i självrisk kan du anlita en jurist att sköta ditt ärende.
Förresten, ligger det inte i alla intresse att veta vem denna handlare är?
/D |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 09:28:54
|
quote: Originally posted by dekengren Förresten, ligger det inte i alla intresse att veta vem denna handlare är?
/D
Jag håller med dig. Men det finns ju fortfarande en chans att han löser det på ett snyggt sätt.
/Erik |
|
|
Hifitrollet
Member
251 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 10:45:39
|
Självklart så ska handlaren få en chans att fixa till detta på ett snyggt sätt. Men om han trillskas så tycker jag att du ska återkomma mad hans namn och address (stad) så är jag den förste som ställer upp och bojkottar. Men dock så ska han få en ärlig chans först.
Osreriösa handlare är inte MKT att spar på.
Mvh |
|
|
Modulus
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 11:27:23
|
Vad jag kan se utifrån de två bilderna så KAN det vara skador som uppkommit vid två olika tillfällen. Den övre bilden visar på en relativt nygjord skada. Fanersprickorna är ljusa och man ser tydligt den ljusa ytan på faneren där det saknas en bit. Detta är en skada som möjligt kan ha uppkmmit under transport. Titta noga igenom embalaget ty där bör i så fall den saknade biten ligga kvar. Den undre bilden visar på en skada där ena sprickytan är mörkare på grund av smuts, (kan vara skugga). Det saknas även en mindre bit i hörnet vars yta där den har suttit har mörknat. Det kan därför vara en äldre skada. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 12:27:58
|
quote: Originally posted by Modulus
Vad jag kan se utifrån de två bilderna så KAN det vara skador som uppkommit vid två olika tillfällen. Den övre bilden visar på en relativt nygjord skada. Fanersprickorna är ljusa och man ser tydligt den ljusa ytan på faneren där det saknas en bit. Detta är en skada som möjligt kan ha uppkmmit under transport. Titta noga igenom embalaget ty där bör i så fall den saknade biten ligga kvar. Den undre bilden visar på en skada där ena sprickytan är mörkare på grund av smuts, (kan vara skugga). Det saknas även en mindre bit i hörnet vars yta där den har suttit har mörknat. Det kan därför vara en äldre skada.
Skadan på övre delen av högtalaren (den undre bilden), har även små små spår av limrester kring fanéren, ngt som tyder på att skadan är gammal, eller iallafall existerade när den skickades. Dessutom så borde fanéren ha släppt; något den inte gjort då den är ditlimmad igen. Så din iakttagelse kan nog vara korrekt Modulus...
Skada nr 2, på nedre delen av högtalaren, ser vid första anblicken färsk ut; men min åsikt är att den är gammal även den.
Vad jag upptäckte i fm var att vänder man på den skadade högtalaren låter det som det är en skruv lös i kabinettet, något skramlar lite. Ännu ett mindre kul tecken
Väntar på att han ska höra av sig, skulle tydligen komma in senare idag sa de när jag ringde. |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 12:37:19
|
Linn handlaren här i Umeå hade transportskadade Ninka inne, då snackar vi om "mikroskopisk" skada som jag personligen inte bryr mig om, ändå var priset nersatt med flera tusen...så ska det fungera!
den där skadan som du har skulle ingen jävel i världen acceptera, andrahandsvärdet blir obefintligt...fixa ett annat par helt enkelt...jag tror inte butiken vågar vägra ta igen dem... |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 12:56:39
|
Du säger att högtalaren skickades med bra emballage, samt packning, men som det ser ut så är det nog inte transport skador, jag har haft grejer skickade med mitt baggage från HK, och på flygplatser är dom inte snälla mot grejerna, men transport skador har jag inte fått... |
ACCUrate PHASE |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 14:44:06
|
Latest news;
Säljaren hävdar att skadan *inte* fanns när han skickade dem, och hans uppfattning är att den uppstått under frakten till mig. "En sån skada skulle jag givetvis ha sett när du frågade" sa han; och han lät uppriktig iallafall. Vad skulle han som inarbetad säljare tjäna på att sälja skadade högtalare? Fast vem vet; jag tror alltid det bästa om folk å andra sidan! Han bad mig kontakta ASG och göra en felanmälan. Tar ju ett tag innan kuggarna rullar i sådana företag, det vet man. Men lovar att hålla er ajour...!
Jag har även mailat säljaren nyss och bett att få häva köpet; då högtalaren inte överenstämmer med den beskrivning jag fått. Vad säger konsumentköplagen? Jo, #1 avhjälpa felet #2 kräva att få ny/felfri vara, #3 prisavdrag #4 få ersättning för reparation #5 få pengarna tillbaka. Ska bli intressant att se vad som händer, minst sagt. |
Edited by - weezer on 2002/09/05 15:12:05 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 15:17:34
|
stå på dig!
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit* |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 16:08:25
|
[quote]Originally posted by Hifitrollet
Självklart så ska handlaren få en chans att fixa till detta på ett snyggt sätt. Men om han trillskas så tycker jag att du ska återkomma mad hans namn och address (stad) så är jag den förste som ställer upp och bojkottar. Men dock så ska han få en ärlig chans först.
Osreriösa handlare är inte MKT att spar på.
Hej allihopa!
Antingen har högtalarna skadats i frakten och då är man som köpare skyldig att direkt kontakta ASG så att de kan besikta skadan. ASG är då skyldig att ersätta dig dig för skadan. Oftast betalar de dock endast en schablom ersättning på 50 kr per kilo om man inte har en avtalad specialförsäkring med dem. Helst skall man packa upp högtalarna inför ASG leverantören direkt för att säkert få ersättning. Om högtalarna var trasiga innan frakten så har du rätt att reklamera dessa hos försäljaren. Jag skulle kräva återköp och inte gå med på en liten ekonomisk kompensation på 10- 25 % etc. Vem tror du vill köpa dessa burkar i andra hand av dig? Mvh Kenth
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 18:42:15
|
Takt o Ton i Luleå har nu svarat med följande:
quote: Hej, Högtalarna var i bra skick då vi skickade dem, även om de har varit lagade så har det gjorts på fabriken till nyskick. Jag kollade även med killen som packade dem, han hade som vanligt innan packning kontrollerat skicket och de hade absolut inga skador. Dvs du måste anmäla skadan till fraktbolaget.
mvh
XXXX
Detta är dock inte det svaret jag vill ha eller nöjer mig med. Jag skall givetvis ge dem chansen att bemöta min kritik, då jag nu namngett vilken butik det handlar om.
|
|
|
il cattivo
Member
50 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 19:24:58
|
quote: ..även om de har varit lagade så har det gjorts på fabriken till nyskick.
Fick du reda på att de hade varit lagade innan köpet? Annars har de undanhållit information och därmed gjort värdens blunder. Aldrig en chans att de kan komma undan med det.
/Magnus |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 19:25:17
|
Självklart skall du få stålarna tillbaka, anmäl honom till arn.
/Marcusoft (när han inte är arg på linn-handlare)
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 19:31:37
|
quote: Originally posted by il cattivo
quote: ..även om de har varit lagade så har det gjorts på fabriken till nyskick.
Fick du reda på att de hade varit lagade innan köpet? Annars har de undanhållit information och därmed gjort värdens blunder. Aldrig en chans att de kan komma undan med det.
/Magnus
Nej han sa INGET om att de varit lagade. Jag tror att lagen står på min sida, det gäller bara att övertyga Takt & Ton om det. |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 19:36:04
|
jaha... takt o ton upphör ju aldrig att fårvåna mig...
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.co |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 19:55:30
|
jag vill/vågar inte välja sida i denna konflikt, jag vet bara vilken policy Umeå-butiken har angående skador på högtalare, har sett prissänkningar på flera tusen pga skador mindre än en 1-2cm2.
Kan även berätta att jag skulle byta in en 4 veckor gammal Arcam CD72 på Taktoton mot en Linn Classik, det skulle gå bra. De säljer Arcam däruppe, roliga var att jag skulle få drygt 4500 för den, vilket var ganska lågt. Sen började det komma frågor om skicket på cd-n och om det var en democd från butik osv. Till slut var vi nere i ett pris på närmare 3500. Själva sålde de då en Arcam Alpha 7 (inte SE) för 2700kr för en minst 4år gammal cd. Då backade jag ur det hela. Med detta ville jag påpeka hur petiga de är, jag kan omöjligt tänka mig att de skulle skicka iväg högtalare i sådant skick. Samtidigt tycker jag synd som folk som råkar ut för sådant, detta ska inte kunna hända om du hanslar från butik.
DESSUTOM borde butiken ta på sig ärendet om det var de som anlitade ASG som transport, eller vad tycker ni? Det är lättare för de att få rätt mot stora ASG än för en ensam kund!
Men man ska aldrig lita på nån, hur ser kartongerna ut? är det nån skada på dessa? jag tror inte du har skrivit nåt om detta, i annat fall hart jag missat det, sorry.
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 20:02:29
|
quote: Originally posted by yalpa
jag vill/vågar inte välja sida i denna konflikt, jag vet bara vilken policy Umeå-butiken har angående skador på högtalare, har sett prissänkningar på flera tusen pga skador mindre än en 1-2cm2.
Kan även berätta att jag skulle byta in en 4 veckor gammal Arcam CD72 på Taktoton mot en Linn Classik, det skulle gå bra. De säljer Arcam däruppe, roliga var att jag skulle få drygt 4500 för den, vilket var ganska lågt. Sen började det komma frågor om skicket på cd-n och om det var en democd från butik osv. Till slut var vi nere i ett pris på närmare 3500. Själva sålde de då en Arcam Alpha 7 (inte SE) för 2700kr för en minst 4år gammal cd. Då backade jag ur det hela. Med detta ville jag påpeka hur petiga de är, jag kan omöjligt tänka mig att de skulle skicka iväg högtalare i sådant skick. Samtidigt tycker jag synd som folk som råkar ut för sådant, detta ska inte kunna hända om du hanslar från butik.
DESSUTOM borde butiken ta på sig ärendet om det var de som anlitade ASG som transport, eller vad tycker ni? Det är lättare för de att få rätt mot stora ASG än för en ensam kund!
Men man ska aldrig lita på nån, hur ser kartongerna ut? är det nån skada på dessa? jag tror inte du har skrivit nåt om detta, i annat fall hart jag missat det, sorry.
Hej! kartongerna var i det närmsta intakta. Det är dessutom dubbla kartonger, rejält förpackade. För att dessa skador ska ha uppkommit ska de alltså ha tappat dem två ggr, en på varje hörn. Ordenligt med frigo/skumgummi ovanpå och under. Att det sen är jag som ska kontakta ASG är en annan femma, multijätte mot liten enduser, som sagt... |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 20:13:16
|
Jag kom att tänka på reglerna om postorderförsäljning och gjorde en snabb sökning och detta mycket lovande dök genast upp:
Ångerrätt - 14 dagar
När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige. (se mera på http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721)
Det borde innebära att du kan skicka tillbaks dem och få pengarna tillbaka, antagligen med undantag för fraktkostnader.
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 20:15:36
|
Hej Anders,
jo jag har läst på om Distansavtalslagen och även varit i kontakt med KOV. Denna lag gäller inte Takt & Ton då de i första hand är en fysisk butik, och inte en renodlad webaffär. I annat fall hade jag ju givetvis använt mig av den lagen...
Men tack för ditt förslag! |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 20:52:01
|
weezer, det intrycket fick jag inte av Konsumentverkets sammanfattning. Det är möjligt att praxis är så. I alla fall finns det en länk till lagtexten och jag tycker inte deras tolkning är glasklar. I lagtexten står: 1 § Denna lag gäller för avtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument, om
1. avtalet ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans (distansavtal), eller
Butiken har en websida där de bjuder ut varor. Om det gått till så att du hittat högtalarna på websidan och sedan ringt eller mejlat dem så menar jag att näringsidkaren har ett organiserat system för att träffa avtal på distans. En avsikt med dessa sidor måste ju vara att locka till sig distanskunder. Det skulle vara en annan sak om du ringt upp butiken och frågat om de händelsevis hade några begagnade högtalare inne. Sånt är snårigt om man inte känner till förarbete och prejudikat, men jag skulle nog ringa upp KOV igen och argumentera för min tolkning. Eller i alla fall få ett vettigt svar varför det inte är så. Jag hittar inget i lagen om att det finns undantag om man har distanförsälningen som bisyssla.
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 21:00:05
|
Problemet närmar sig en lösning trots allt! Oklarheter i ersättningskraven mellan butiken och mig gav mig den uppfattningen att jag enbart skulle få en schablonmässig ersättning/kilo och inte full ersättning alt nya högtalare. Det ser ut som att det löser sig till slut; Takt och Ton är helt med på noterna och fraktskadan skall inspekteras och ersättas av ASG, så jag kommer inte behöva sitta med ett par skadade högtalare länge till. Full ersättning kommer utgå till mig. Takt och ton har gjort sitt bästa för att lösa situationen, indeed; men ibland blir man så arg över att få ett par skadade högtalare att man pratar om varandra, och inte riktigt förstår vad som skall ske.
End of story, for now! Lovar att hålla er up 2 date. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 21:33:20
|
Vilken tur att saker och ting kan lösas Sympatiserade lidfullt med dig ett tag, när jag läste tråden.
Mvh Mattias
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 21:39:24
|
Tack :). Jo man känner sig inte så j-vla stor när man ska lösa problem av denna dignitet med en jätte som ASG och en butik som ligger 130 mil bort |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 23:21:51
|
Takt & Ton har sjunkit i mitt förtroende kraftigt genom mina egna affärer med dem. De har uppenbarligen undanhållit mig information tidigare. Jag har inte varit in där på ett halvår.
|
|
|
StefanN
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 11:15:54
|
För att ösa lite mer skit på T&T... De hade en NAD3020 begad som jag köpte per telefon. Skulle enligt dem vara i bra skick. Deras bra skick överensstämmer inte med mitt. Skitigaste förstärkare jag någonsin sett och dessutom med redigt skrap i samtliga potar och "påslags-skrap" så att jag inte vågade prova den på mina riktiga högtalare. Nog fick jag skicka upp dem så att de fick titta på den, men då var det jag som skulle stå för frakten. Orkade givetvis inte bråka med dem. Ett par tre hundra i nya komponenter och lite arbete så funkar den ju, men det är behandlingen som är minst sagt upprörande. Aldrig mer T&T för min del.
Trevligt att de verkar stå på din sida just nu i alla fall! /Stefan
|
|
|
Topic |
|