Author |
Topic |
rejvgudrun
Member
562 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 18:21:00
|
Enligt Konsumentköplagen (KKL)
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess montering, användning, förvaring och skötsel. ... Varan skall anses felaktig,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller, ... 17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. När en begagnad vara har sålts på auktion anses den såld i "befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket skall hänsyn i så fall tas till utropspriset. ... Rätt till prisavdrag eller hävning 28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §. ... 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
OBS! Du måste reklamera inom skälig tid! Helst skriftligt (går bra via mejl)
hälsningar // vit -kickin linn
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 19:09:52
|
Hej!
Jo men problemet som föreligger nu är att säljaren med all bestämdhet hävdar att högtalaren var intakt när den skickades, och att skadorna uppkommit under transport. Och vad som händer då är en annan femma, det är tydligen transportbolagets ansvar. Så KKL kan inte tillämpas i detta fall, tyvärr. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:38:57
|
Uppdatering;
inspektion av försäkringsbolagets gubbe skedde imorse. Den övre skadan ansåg han ha uppkommit i frakten, dock inte den nedre. De skickar högtalaren till en möbelsnickare, som *enligt honom* ska åtgärda det så det inte syns ö h taget. Båda skadorna åtgärdas då enlig honom.
Jag vill ju givetvis ha full ersättning och inte en lagad högtalare. Men kan de åtgärda det så det inte syns så visst. Men jag vill se det innan jag tror på det först...Konsumentköplagen är ju som den är; laga eller byta ut till ny likvärdig vara, som nummer ett.
Hmpff.. |
|
|
300b
Member
70 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:48:48
|
Jag lovar dig, om snickaren kan sitt jobb (och det förutsätter vi ju?) så kan du inte se att de är lagade. Nåväl, hoppas i alla fall att du blir nöjd.
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 17:37:55
|
Uppdatering #2
Opponerade mig mot lagning på snickeri, jag kommer istället få pengarna tillbaka! Nya högtalare är beställda, kommer i nästa vecka. |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:26:31
|
Beställda hos samma handlare? Samma sorts högtalare? (Bara lite nyfiken...) |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:46:25
|
Samma sorts högtalare, annan handlare. |
|
|
Topic |
|