HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 McIntosh 275, ett underbart rörslutsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:13:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nåväl, då var Martin Logan utburna och Neptunus på plats igen. Har nu lyssnat på min gamla kombo, Grendel och Neptunus i ett dygn. Undertiden jag hade Martin Logan Odyssey hemma frågade jag Patrik på Ljudkällarn om jag kunde få låna hem det läckra McIntosh 275 steget som han har i butiken. Självklart sa han och bar ut det i min bil.



Rör och Martin Logan är ingen lyckad kombination, har jag förstått, utan jag väntade med att koppla in 275:an till ML var ute och Neptunus tillbaka igen. Sagt och gjort, jag kör min ballanserade Jorma Design kabel från försteget in i 275:an, som högtalarkabel i detta test använder jag Supra Sword (5.500:-) en högtalarkabel som för övrigt visade sig vara riktigt riktigt bra! Mer om den senare…



Jag kopplade ihop det hela och satte på Eva Cassidy, inte ett ljud kom ur högtalarna… Hmmm… Vad är nu detta tänkte jag…. Det finns ju i och för sig några omkopplare som inte jag begriper mig på fram på steget men jag förutsatte ju att de var rätt inställda. Då hittade jag en lite ”platta” som sitter innanför plåten på sidan där man byter mellan ballanserad eller oballanserad drift. En liten glidning av plattan och vipps så strömmar det ljud ur högtalarna.



Nu skall ju rör värmas upp så jag lät det gå en timme innan jag satte mig ner och lyssnade. Första reaktionen är vilken upplösning ljudet har, jag har ju provat några rörförstärkare innan men aldrig hört denna upplösningen från en rörförstärkare. Luftigt med en massa massa detaljer men ändå med rörförstärkarens mjuka topp. Nästa reflektion är vilket klipp och kontroll det är i basen. Helt i klass med de flesta transistorslutsteg. Här pratar vi brutal kontroll för att vara ett rörslutsteg och de tre tiotummare som sitter i varje Neptunus hölls ordentligt i kontroll och startade och stoppade precis när det var dags. Att mellanregister med röster etc. har en underbar värme och klang behöver man ju nästan inte säga, det är ju det rör är bäst på… Så även detta McIntosh steg.



Som jag sa finns här både ballanserade och oballanserade ingångar vilket är bra! Vad som inte är lika sexigt är högtalarterminalerna som endast tar skalad sladd eller en riktigt smal banan. Detta har Supra en fiffig lösning på med Sword kabeln, där kan man skruva loss och byta bananstorlek alternativt sätta på spadar om man så vill.



Steget går även att göra om till monoblock för den som så önskar. Nu så här när Odyssey är ute ur huset ångrar jag nästan att jag inte kopplade in McIntosh steget på Odyssey. Det är inte säkert det hade funkat men med den kraft och kontroll som steget uppvisar med mina Neptunus så kanske kanske…. Hmmmm…. Om man skulle ta och åka upp med steget till Hifi Consult en dag och testa…



Lite fakta:

McIntosh 275 kostar i butik 59.900:-
Supra Sword kostar 5.500:-

Enligt Ljudkällarns annons under ”Butikshyllan” vill dom ha 34.900:- för detta nya steg, fulla garantier ingår! Ett monsterfynd som jag ser det…

Supra Sword överraskade mig med att ha en upplösning som jag trodde var svår att finna på en såpass "billig" högtalarkabel. Jag är övertygad om att Supra Sword kan vara en mycket bra högtalarkabel att börja bygga ett high end system med. Ett absolut måste att prova om du är ute efter en lite bättre högtalarkabel...

Edited by - Pjotre on 2003/11/21 13:18:27

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:05:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Synd att du inte testade rör på ML. Rör på elektrostater kan bli magiskt. Elektrostater vill ha mycket ström och det kan bra rörisar lämna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:01:06  Show Profile Send mva a Private Message
Hej!
Trevlig recention. Håller med föregående skrivare, rör och Martin Logan passar fantastiskt och då framförallt till Klassisk musik och Jazz alltså "akustisk musik". Lite mer tveksam till elektrisk musik.
Man blir lite sugen och sug på det välklingande namnet "McIntosh".

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:00:51  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag instämmer med föregående talare ML och rör är magi,jag har provat.
//////////////////// Sven-Åke /////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:03:17  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okej jag ger mig.... Ska vid lämpligt tillfälle åka upp med steget till HC och prova! Om något rörsteg bör klara det så är det väl detta (alla fladdermöss borträknade)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:14:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hur känns det att byta tillbaka till Neptunus? Skillnader, likheter ?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:17:35  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Från Odyssey menar du?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:12:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Från Odyssey menar du? "

Japp..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:42:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja du Pjotre, du åker nog dit på ett rörsteg förr eller senare tror jag...

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:49:35  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Rörvindarna verkar blåsa västerut i höst

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:20:57  Show Profile Send Aton a Private Message
Mycket intressant reportage, men hur blir det med svaret på Sanojs fråga?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:34:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Svaret på Sanojs fråga om hur Neptunus upplevdes efter att Odyssey åkt ur huset får ni i tråden om Odyssey... Här pratar vi rör...

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:01:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man blir ju riktigt, riktigt sugen.....

Bravo
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/21 :  22:38:37  Show Profile Send EAR a Private Message
Klart man skall ha rör till elektrostater.Hos mig funkar det kanon
Vad ger MC 275 för effektTREVLIG recension PJOTRE

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/11/21 22:41:17
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/21 :  23:06:36  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Pjotre,

Härliga bilder 275:an är en av mina favoritet så jag förstår att det måste varit en speciell upplevelse att testa det

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:25:17  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Pjotre!
Det är kanske rörförstärkare man ska skaffa sej nu när jag har sålt min
förstärkare det var en härlig recension och trevliga bilder på en
gammal hederlig rörpytsare McIntosh morderniserad med balansering.


Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:21:41  Show Profile Send VälLjud a Private Message
http://www.kssons.com/MC275Gold.htm

Power Output
Stereo
75 watts into 4,8 or 16 ohm loads is the minimum sine wave continuous average power output per channel from 20Hz to 20.000Hz
The output RMS voltage is :
17.3 volts across 4 ohms
24.5 volts across 8 ohms
34.6 volts across 16 ohms

Mono
150 watts into 2, 4 or 8 ohm loads is the minimum sine wave continuous average power output from 20Hz to 20.000Hz

2 monoblock hade inte varit helt fel

Mvh
Affe
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:38:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tack för infon!! Det var det jag anade... Här finns det pulver så det räcker och blir över!!!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  07:46:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Klart snygg stärkare också... aldrig fel..


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  08:00:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fina bilder!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/25 :  09:02:20  Show Profile Send Per100 a Private Message
Trevligt inlägg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000