HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 HFLS-1 vs Audience 42
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:57:52  Show Profile Send mac a Private Message
Denna duell har inte utförts på ett proffesionellt sätt och i ett rum med vissa akustikproblem. Resultatet var ändå övertygande.

En fin eftermiddag i Karlstad träffades tre glada pöjkar hos mig för att uvärdera HFLS-1 och umgås lite. För att citera Lars "trevligt att träffa lite folk man kan diskutera med utan att bli idiotförklarad". Den primära anledning till sammankomsten var att lyssna på HFLS-1 och snacka skit. Sedan visade det sig att Lars (larsen) hade ett par Dynaudio Audience 42 ståendes hemma. Dessa måste jämföras tänkte vi. Vi tog på oss våra skor och gick för att hämta dessa små burkar. Det har visat sig att jag och larsen bor ca 100 meter från varandra.

Det första som slog mig var vilken skillnad det är i storlek på dessa skapelser. Audience 42 är inte särskilt stora. Lite söta nästan. Nu var det ju inte det som var det viktiga, utan ljudet. Vi hade väl räknad med att Audiense inte skulle ha så mycket att sätta emot. Så visade det sig också vara. I jämförelse så lät A42 lite tunn och skrikig, medans HFLS-1 var mera lugn och behaglig att lyssna på. Hade även mer att säga till om i de lägre frekvenserna. HFLS-1 vann helt enkel på alla plan. Bättre på allt enligt mig. A42 är ingen dålig högtalare, men HFLS-1 är helt klart bättre.

Medverkande denna afton var: Marcus (mac), Jonas (Jodå), Lars (Larsen) och Tarzan. Tarzan visade dock inget större intresse av aktiviteterna, men deltog på sitt sätt i det hela.

Lars fotade lite under testet. Får se om det dyker upp något här.

Eftersom jag är lite partisk i frågan, så kommer Jonas och Lars nog att lämna en liten not om hur de upplevde dessa högtalare.

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:21:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Körde ni 42:orna i ett stort rum eller? o hur långt ut från väggen?
Jag har aldrig upplevt mina 42:or som tunna och skrikiga. Med rätt elektronik, placering o i rätt rum så låter de himmelskt.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:33:31  Show Profile Send mac a Private Message
Japp! Stort rum och långt från vägg. Vi är medvetna om att detta inte är den optimala placeringen av A42. Därför poängterar jag ännu en gång att detta inte är ett proffesionellt test. Dock kvarstår att A42 får kliva åt sidan och se sig besegrad med god marginal. Jag har lyssnat på A42 tidigare och varit nära att köpa ett par själv. Jag är nu glad att jag la dessa pengar på HFLS-1 i stället för på A42. Jag anser dock att om man ska köpa en ny högtalare och inte vill köpa begagnat eller bygga själv, så är A42 ett bra allternativ.

Det är inte omöjligt att ett mer seriöst test av dessa högtalare kommer framöver. Då kommer förhoppningsvis även andra burkar att delta.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:43:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det är ju ingen vidare placering av 42 direkt. Ni skulle ha flyttat lite närmre väggen eller kört dom i ett mindre rum. Eller tillsammans med en sub i det stora rummet.
Tror inte nån köper 42:orna för att ha dom i ett stort rum. Kanske om de köper sub till.
Är övertygad om att HFLS-1 är bättre men den skulle förmodligen inte passa bättre än 42:orna i mitt 9 kvm stora rum =)
Måste säga att testet inte känns speciellt rättvist mot 42:orna. Hade varit rättvisare med ett test mot 52.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/05 :  01:03:12  Show Profile Send Larsen a Private Message
Lämnar en kommentar till dagens sammankomst.

Innan någon läser detta som ett "amen" vill jag bara påpeka att det var en snabb jämförelse som skedde under ett antal, för mig, okända faktorer. Jag ger därför bara mina åsikter om denna jämförelse med detta i åtanke. Annat rum, annan övrig hårdvara, annan placering m.m. m.m. kan som vanligt påverka i olika riktningar.

Om placeringen var optimal för HFLS-1 kan jag inte uttala mig om, men jag tror att Dynorna skulle mått bättre av att hamna närmare bakväggen i detta fallet. Min direkta reaktion var att det var ovanligt tunnt i botten, då jag upplevt att de har gett betydligt mer i andra sammanhang bla hos mig. Jag tror mitt vardagsrum är ett uns större än Mac:s men väldigt likt i övrigt. Hos mig stod dom, då jag använde dom, ännu längre från bakvägg än vad dom var nu, en placering som blivit framlyssnad under ca 6 månader. Dock spelade jag på andra ledden av rummet och med lyssningsplatsen mer "fristående". Möblemang skiljer, så det går inte att dra någon parallell alls. Just basen brukar jag annars uppskatta hos de små Dynorna. Nu sa jag även detta, att jag reserverade mig för omdömen om just basområdet pga rummet/placeringen, samt att övrig hårdvara för mig var okänd.
Nämner bara i förbigående att jag upplevde HFLS-1 hade mer botten, men även mer... hmmm... bumlighet är ett för skarpt ord... i basområdet (någonstans strax under 100 Hz kanske?), men jag skyller detta på rummet och placering av högtalare samt lyssningsposition. Kort & gott: jag lämnar basområdet utan att säga bu eller bä om någon av högtalarna.

Mellanregistret lät mer pressat i Dynorna och på en subjektivt likvärdig volym ville man gärna "komma längre ifrån" Dynaudio medans det inte på något vis var så med HFLS-1. En ensam röst stod klart och tydligt i Dynorna (just i det fallet nästan mer tydligt än HFLS-1), men när det blev fler stämmor och nivån ökade så var det inget snack. Dynorna grötade ihop det och man ville sänka volymen. Det lät mer pressat och presentationen kastades över dig.
(P.s: det är väl ingen BBC-dipp i HFLS-1? )

Diskantområdet tycker jag kort kan liknas vid mitt omdömme om mellanregistret. Fantastiskt bra låter denna billiga Vifa diskant.

HFLS-1 gav helt klart bättre rumsinformation. Det var helt enkelt roligare att lyssna på dom. Inget irriterade och det var lättare att sluta ögonen och bara lyssna.

Kanske var det en grov missmatchning (hårdvara/placering/rum) för Dynorna (men det kan det ju även varit för HFLS-1), då jag tycker att det var en ovanligt blek presentation, men ärligt talat så skulle dom nog i vilket fall inte räcka upp till fotknölarna på HFLS-1. Audience 42 är en bra högtalare för pengarna och jag rekommenderar dom fortfarande (bara spekulanten först verkligen provar dom hemma, med sin utrustning... The Dynaudio Sound...). Jag vet att den kan växa med bättre kringutrustning, men det kan nog även HFLS-1.
För den som kan tänka sig att bygga själv är min rekommendation, utan tvekan, HFLS-1.

Det pratades lite löst om att göra en större test, under bättre förhållanden, men det får framtiden utvisa.

Dynan har nu åter intagit sin plats som centerhögtalare, ett jobb den sköter med bravur.

Kaaaanske hittar jag tid (läs: ork) för att lägga in någon bild, men ni vet väl alla hur dessa högtalare ser ut. Mac:s HFLS-1 var en svartlackad skapelse.

Mac: vi måste göra något åt akustiken i våra vardags/lyssningsrum!
*brrrrrrr....*

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/10/05 01:37:07
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/05 :  01:23:17  Show Profile Send Larsen a Private Message
marbrink:
Jag har även spelat på Audience 42 i ett rum på 9 kvadrat, dessutom med i övrigt bra akustiska förhållanden. Där spelar dom mycket bra i basen, utan tvekan, och även lägre mid lät bättre där, men jag tror ändå inte att de skulle nå upp till HFLS-1. Med det menar jag att basen forfarande kan vara bättre i 42:orna än HFLS-1 i ditt rum. Vem vet... Nä, det är tråkigt att spekulera. Prova vettja!

Om testen är orättvis beror väl på vad man vill jämföra.
I detta fall var det mest för att just dessa två fanns att tillgå. Någon har även tidigare nämnt att de skulle vara intressanta i jämförelse.
Dessutom så stämmer kostnaden dem emellan bättre än HFLS-1 (arbetskostnaden sätts på lärkontot) mot Audience 52. Ska vi strunta i kostnaden hade vi lika gärna kunnat jämföra HFLS-1 mot 1.3 SE. Ungefär samma storlek, samma storlek på element... faslig skillnad i pris...
Tester kommer nästan alltid att vara orättvisa på ett eller annat sätt och jag citerar det mac redan skrivit: "Denna duell har inte utförts på ett proffesionellt sätt och i ett rum med vissa akustikproblem". För sjutton, vi hade lite skoj bara

Om HFLS-1 är bättre i ditt rum, med din utrustning, vet du inte förrän du provat. Kan ju bli himmelrike eller helvete
Smaken är, som bekant, som baken...

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/10/05 01:41:47
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/05 :  09:09:24  Show Profile Send mac a Private Message
Bra skrivet Lars. Misstänker att jag kan bli väl partisk då jag nu levt med HFLS-1 ett par veckor och vant mig vid ljudet.

Marbrink: Siiter nu och lyssnar på HFLS-1 inne på kontoret. Ett rum på ca 10 m^2. Har inte kvar A4'orna, så jag kan inte jämföra. Kan dock konstatera att det låter bra även här. Det låter både bättre och sämre här inne. Har inte på långa vägar samma akustikproblem här inne, vilket bidrar till ett mer kontrollerat ljud. Saknar dock en del rymdkänsla här inne. Rummet känns litet men kontrollerat och likaså ljudet. Inser väl nu ännu mer att jag behöver göra något åt mitt vardagsrum. Jag anser alltså att HFLS-1 inte gör bort sig i ett litet rum, även om ett större rum är att föredra.

Edit: Skrev om hela skiten =)

Edited by - mac on 2003/10/05 11:15:41
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:36:27  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jahapp... kontentan av allt detta är att mina kära 42:or har funnit en ny lycklig ägare. Iof så stod dom mest och dammade. "Bra att ha"-genen fick ge vika.
Pengar har trillat in... HFLS-1 kanske?
Har en väldigt speciell låda på ritbordet, fronten lika såklart, men inte i övrigt. Trä, plåt, sand m.m. trevliga former
Håhåjaja...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:33:49  Show Profile Send jos a Private Message
Måste bara instämma. Har själv lyssnat på 42orna grundligt vid två olika tillfällen, en gång i ett lagom stort rum samt en gång i ett för stort. Det kan vara en otrolig skillnad på dessa små burkar då de ibland kan låta helt fantastiskt bra för att med fel placering senare låta kass. Hos mig hade dom ingen bas överhuvudtaget...
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:40:31  Show Profile Send aolite a Private Message
Vad körde nu med för kringutrustning? Är Tarzan en katt?
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/13 :  16:09:34  Show Profile Send mac a Private Message
Thule IA60 och en Denon CD som Jonas (jodå) är ägare till. Minns ej vilken modell det är. CAT5 högtalarkabel och en signalkabel som Lars hade med sig. Minns jag inte heller vad det var.

Jonas har börjat bygga HFLS-1 och Lars är på gång att börja tror jag. Det är väl ett ganska bra betyg tycker jag.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:37:20  Show Profile Send Jodå a Private Message
Jupp! Jag har börjat bygga. Det jar ännu så länge blivit kabinett fanérade i mahogny. Väntar på godkännande av "hemmets andra hälft" för att köpa element.

Efter lyssningen hemma hos "mac" har jag blivit ännu mer övertygad om att HFLS1 är en väldigt kompetent högtalare.
Instämmer med föregående talare angående att Dynorna är lite hårda och odistinkta i övre mellanregistret.
Det mest slående jag reagerade över var hur fint HFLS1 presenterade rumsinformation. samt ett väldigt fin djup.
Angående basen har jag inte mycket att säga eftersom rummet bidrog i så hög grad...

aolite:
Ja Tarzan är en katt med vassa klor ;)

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:19:33  Show Profile Send d_kay a Private Message
Nu börjar det likna nåt. Bra med jämförande recensioner. Vore kul att jämföra just de mest rosade högtalarna på det här forumet med den egna "skapelsen". Dynaudios 1.3SE och 52'orna vore väl nästa steg att jämföra med?. Ifall forumets högtalare slår dessa högtalare som de flesta verkar gilla så är det väl ett enastående betyg.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:38:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
En fråga bara

vad kostar HFLS-1 ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/07 :  17:12:29  Show Profile Send henricsson a Private Message
~3500kr beroende på komponentkvalitet, låda & dylikt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/07 :  18:45:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK synd bara att man har tummen mitt i näven
annars hade jag byggt mig ett par direkt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:43:27  Show Profile Send d_kay a Private Message
har inte kollat speciellt noga, men vad är -3dB gränsen för HFLS-1?, 40hz?.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000