HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ## Neotech Ns-072040 ## HögtalarKabel (Nya bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:27:57  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Flyttar upp testen längst upp... lättare och smidigare!!

Neotech Ns-072040 Högtalarkabel:

Har kört högtalarkablarna nonstop i nästan 14 dagar nu. De borde vara någorlunda inspelade nu! Har använt 2 olika system.. dock med samma högtalare, Jm Lab Utopia. Byggkvaliten på kablarna är mycket bra. Spadarna passar även större kontakter vilket man ofta missar på billigare kablar.. och även dyrare dessvärre! Klar plus poäng för byggkvaliten samt de perfekta spadarna!!



Test Utrustning var följande:

Jm Lab Utopia
Sony Scd Xa777es/Advantage S1
Accuphase E406/Advantage S150
Sonoran Ström,högt.kablage
Accustic Zen Wow, Neotech KHS 189 och NA012260
Sistrum Platform (E406an står på denna)
Solid Tech monoblock ställ (Sony 777an står på ett sådant)
ART fötter (under Utopiorna som står på original spikes)

Rummet har sina begränsningar.. dock så känner jag mitt rum väldigt bra och hör skillnad om kablarna lägger till någon boost alt "tar bort" eller om rummet spelar med. Rummet är på 20kvm. Har en dip på 4db runt 50hz och en boost på 5db runt 40hz... annars är det någorlunda jämnt.

Jag spelade all sorts musik.. Jag har en mycket bred musiksmak Spelade inte heller bara musik som är "superinspelad" utan även gamla favoriter som kanske inte direkt är "high-end" inspelningar! Körde lite spår från Red Rose, Mark Levinson, plattan! Där finns några låtar som är perfekta att ta fram fel i anläggningar. Fick tipset till denna platta från Timbre här på forumet. 3 olika format spelades också... SACD, Cd samt DVD.

Sägas skall att i mitt nuvarande system så hörs den minsta lilla ändring.. ändra kablar är en stor ändring! Också bör sägas att följande intryck är i MITT system.. med min utrustning! Kablar kan "låta" mycket olika i andra system!! Har man en otroligt dålig anläggning så hjälper inte ens den bästa kablen dig... istället får man nog istället veta hur dåligt systemet låter! Testa själva i era egna system... alltid viktigt att nämna!

Lyssningsintryck:

Första som slog mig är lugnet! Detta till en grad jag bara har hört på klart dyrare kablar. Svärtan/mörket/tystnaden mellan instrumenten/ljuden var mycket bra. Man fick en mycket bra närvarokänsla pga detta. Kändes ibland som systemet spelade med lite lägre volym än vad jag var van vid... dock så berodde detta nog pga att systemet hade sådan tystnad/lugnhet!! Man kunde helt enkelt spela högre utan att det kändes jobbigt.
Något annat jag märkte direkt var Basen! Detta är en kabel som i mitt system iaf gav en riktigt potent och klangriktig bas. Den grävde sig riktigt djupt och behöll samtidigt klang och kropp. Fick aldrig någon sluddrig och difus bas (om nu inte något sådan fanns inspelad på en skiva).

Efter dessa två uppenbara egenskaper så blev det svårare... jag hittade först inget mer. Tyckte först att det var konstigt... något mer måste väl jag hitta.. sen slog det mig! Kablarna spelar MUSIK! De var så jämna/neutrala i mitt system att de bara levererade musik... kändes inte som de ändrade mycket från stärkaren till högtalarna. Detta gäller bägge systemen jag spelade på! Både Accuphase/Sony samt Advantage kombon. Efter några dagars ytterligare spelning så kom dock fler egenskaper fram! Positiva då bör ju sägas..

Systemet har haft bra dynamik innan... och dynamiken kändes riktigt bra med dessa kablar med! Vad jag märkte var att micro dynamiken hade ökats ordentligt!! Detta visade sig när jag plockade fram lite äldre skivor som man kan utan och innan. Alla små slag, puffar märktes mycket tydligt.. det som förr kändes som en liten bas boom.. blev plötsligt ett slag ljud och därefter ett bas ljud. Piano kändes skarpare... plock ljud från gitarrer kom fram. Dynamiken som jag fick fram med dessa kablar är Förbenat bra!! Har hört bättre.. med kablar för 3gånger pengarna..

Slutplädering:

Allt känns snabbt och tight och man får aldrig känslan

Edited by - Neodynium on 2003/10/02 13:34:45

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:38:52  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag märkte också en olidligt lång inspelningstid för min Neotech. Tänk då att denna redan suttit i en annan anläggning.

Jag börjar tro på det nån sa att om dom har legat till sig så måste man bränna dom en gång till...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:34:16  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Neodynium > mejla dina bilder till mig så kan jag ordna allt sånt där och färgkalibrera dom etc samtidigt.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:04:23  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det hade varit kanon!! Jag fixar några bilder till och sen mailar jag dig dem.. de är dock på 1.7mb styck.. kanske borde göra dem mindre först?

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:06:19  Show Profile Send Neodynium a Private Message
MaxMartin:

Jo.. har märkt detta själv.. att vissa kablar kan "ligga" till sig och måste spelas ett tag på för att låta som bäst. Varför vete tusan dock..

Kan säga att Neotechen spelar riktigt bra redan nu.... efter cirka 7tim inspelning. Skall bli skoj och se vad som händer efter en veckas inspelning!

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/17 :  03:54:36  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag ser fram emot testen! Nån du ska jämföra med?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/17 :  08:18:03  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jämför självklart med lite andra kablar jag har hört i mitt system samt som jag har liggandes. Men testen kommer inte att vara en "vilken är bäst test".. utan Neotechen testas för sig!

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/17 :  08:23:32  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Neodynium > Skicka dom en och en då ska det nog gå bra iaf i den storleken.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:07:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag skickar dig några bilder om någon dag eller två!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/20 :  12:43:42  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Liten uppdatering: Kablarna håller på att brännas/spelas in för fulla muggar! De behöver gå några dagar till tycker jag innan jag gör min test. Bilder kommer snart...


Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:36:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:22:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det börjar låta riktigt riktigt bra nu.... vågar nog på en ordentligt kritisk lyssning snart!

Skall ta några bilder till... sen kommer nog de upp också!

Mvh,

Patrick
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:14:41  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Med tanke på dina tidigare recensioner av Neotech-kablar kan jag bra säga att jag väntar med stor spänning.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/24 :  14:54:49  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Verkar faktiskt lovande!!

Har dock gått och blivit sjuk.. feber.. Borde orka att fixa lite bilder senare iaf... hoppas jag!

Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:47:07  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Vart tar de vägen, jag är nyfiken
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/27 :  02:22:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag har skickat lite bilder till Tober här på forumet.. han kommer att lägga upp dem snart! Blev sjuk här så allt sköts framåt.... Innan helgen är slut så borde både bilder samt recensionen vara uppe!


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/28 :  14:41:55  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Här kommer lite bilder på kablar, testutrustning etc! Test kommer senare ikväll.

Certifikat följde med lådan!



Kablarna kördes med två olika system. Advantage S-150 samt Advantage S1 användes också.



Högtalarkablarna kom i en blå låda!



Några av skivorna som kördes!



Accuphase E-406 stärkaren på sin Sistrum Platform.



Sony SCD Xa777es SACD spelare samt Accuphasen igen.. + en stor del matta!



En av de "lätta" Utopiorna!



Här syns både Högtalarkablen Ns-072040 samt deras Silverkabel jag testade innan!





Mer bilder och självklart recensionen själv kommer upp senare ikväll! Förlåt för dröjsmålet!

Mvh,

Patrick


Edited by - Neodynium on 2003/11/11 01:26:28
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:22:06  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Snacka om att jag längtar tills ikväll!!!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:30:22  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Väntar spänt på upplösningen!
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:43:12  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Mycket fina bilder. Väntar spänt jag med. Neotech verkar göra mycket intressanta kablar.:)
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:14:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hallåja !

Det här kommer bli skoj att läsa. Vänta inte förlänge nu bara !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:34:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tapp, tapp, tapp....nåååå..väntar!

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:01:44  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Dagen är inte slut ännu.. hehe... den finns uppe innan natten tar i!

Jobbar för fullt!! Har suttit och lyssnat i 5 timmar i sträck nu... sista lyssningen innan testen. Hade med mig en Musiker som har spelat trumpet i 25 år.... kan vara bra med lite äkta referenser!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:10:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Neotech Ns-072040 Högtalarkabel:

Har kört högtalarkablarna nonstop i nästan 14 dagar nu. De borde vara någorlunda inspelade nu! Har använt 2 olika system.. dock med samma högtalare, Jm Lab Utopia. Byggkvaliten på kablarna är mycket bra. Spadarna passar även större kontakter vilket man ofta missar på billigare kablar.. och även dyrare dessvärre! Klar plus poäng för byggkvaliten samt de perfekta spadarna!!

Test Utrustning var följande:

Jm Lab Utopia
Sony Scd Xa777es/Advantage S1
Accuphase E406/Advantage S150
Sonoran Ström,högt.kablage
Accustic Zen Wow, Neotech KHS 189 och NA012260
Sistrum Platform (E406an står på denna)
Solid Tech monoblock ställ (Sony 777an står på ett sådant)
ART fötter (under Utopiorna som står på original spikes)

Rummet har sina begränsningar.. dock så känner jag mitt rum väldigt bra och hör skillnad om kablarna lägger till någon boost alt "tar bort" eller om rummet spelar med. Rummet är på 20kvm. Har en dip på 4db runt 50hz och en boost på 5db runt 40hz... annars är det någorlunda jämnt.

Jag spelade all sorts musik.. Jag har en mycket bred musiksmak Spelade inte heller bara musik som är "superinspelad" utan även gamla favoriter som kanske inte direkt är "high-end" inspelningar! Körde lite spår från Red Rose, Mark Levinson, plattan! Där finns några låtar som är perfekta att ta fram fel i anläggningar. Fick tipset till denna platta från Timbre här på forumet. 3 olika format spelades också... SACD, Cd samt DVD.

Sägas skall att i mitt nuvarande system så hörs den minsta lilla ändring.. ändra kablar är en stor ändring! Också bör sägas att följande intryck är i MITT system.. med min utrustning! Kablar kan "låta" mycket olika i andra system!! Har man en otroligt dålig anläggning så hjälper inte ens den bästa kablen dig... istället får man nog istället veta hur dåligt systemet låter! Testa själva i era egna system... alltid viktigt att nämna!

Lyssningsintryck:

Första som slog mig är lugnet! Detta till en grad jag bara har hört på klart dyrare kablar. Svärtan/mörket/tystnaden mellan instrumenten/ljuden var mycket bra. Man fick en mycket bra närvarokänsla pga detta. Kändes ibland som systemet spelade med lite lägre volym än vad jag var van vid... dock så berodde detta nog pga att systemet hade sådan tystnad/lugnhet!! Man kunde helt enkelt spela högre utan att det kändes jobbigt.
Något annat jag märkte direkt var Basen! Detta är en kabel som i mitt system iaf gav en riktigt potent och klangriktig bas. Den grävde sig riktigt djupt och behöll samtidigt klang och kropp. Fick aldrig någon sluddrig och difus bas (om nu inte något sådan fanns inspelad på en skiva).

Efter dessa två uppenbara egenskaper så blev det svårare... jag hittade först inget mer. Tyckte först att det var konstigt... något mer måste väl jag hitta.. sen slog det mig! Kablarna spelar MUSIK! De var så jämna/neutrala i mitt system att de bara levererade musik... kändes inte som de ändrade mycket från stärkaren till högtalarna. Detta gäller bägge systemen jag spelade på! Både Accuphase/Sony samt Advantage kombon. Efter några dagars ytterligare spelning så kom dock fler egenskaper fram! Positiva då bör ju sägas..

Systemet har haft bra dynamik innan... och dynamiken kändes riktigt bra med dessa kablar med! Vad jag märkte var att micro dynamiken hade ökats ordentligt!! Detta visade sig när jag plockade fram lite äldre skivor som man kan utan och innan. Alla små slag, puffar märktes mycket tydligt.. det som förr kändes som en liten bas boom.. blev plötsligt ett slag ljud och därefter ett bas ljud. Piano kändes skarpare... plock ljud från gitarrer kom fram. Dynamiken som jag fick fram med dessa kablar är Förbenat bra!! Har hört bättre.. med kablar för 3gånger pengarna..

Slutplädering:

Allt känns snabbt och tight och man får aldrig känslan att musikerna tappar takt... att instrumenten/ljuden släpar efter. Det blev aldrig skrikigt eller vasst om nu inte inspelningen ville detta . 3dn var mycket bra.. instrument och röster fick sin kropp.. och de fick ofta sin "baksida" vilket är mycket ovanligt på även mycket dyra kablar/anläggningar. Det var mycket tyst/mörkt mellan instrumenten/ljuden vilket medförde en otrolig lugnhetskänsla som för mig är bland det viktigaste i en anläggning!! Både dynamik, microdynamik var fantastiskt bra... man fick anstränga sig för att sluta stampa takten!! Basen fick sig en ordentlig uppfräshning i mitt system med kablarna.... tyngd, snabbhet! Det blev aldrig mörkt och trist... Spelglädjen låg på topp hela tiden!!! Detta är en mycket intressant kabel och med tanke på det relativt låga priset, 5500:- så borde den kunna skänka glädje till många i vårt land.

Finns det inget bättre då? Jo... det finns det.. har dock inte hört något annat i denna prisklass som har spelat/fungerat så här bra.

Några bilder till kommer att komma upp i dagarna! Har kvar kablarna i systemet några dagar till... så om ni har några frågor etc så är det bara att ställa dem!

Mvh,

Patrick

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:59:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Har du nån mer bild på kabeln? Typ eget foto hemma hos dig?

Tack för en bra test, du verkar onekligen väldans förtjust i denna "slang"?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/29 :  08:25:49  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag kan fixa lite mer bilder! Jo då... den är helt ok.


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000