HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Dynaudio 42 vs Mission 780se
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/24 :  12:50:09  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Japp då var det dags att skriva lite kort om min test av två par högtalare i somras. Jag var ute efter ett par väljudande stativare med budget runt 5-6.000 exl. stativ.

Efter att ha "butikslyssnat" på ett antal olika ex. lånade jag hem Mission 780se och Dynaudio 42 för finalomgång. Jag hade bl.a. lyssnat på Quad 11L, MA Bronze, Dynavector M1, AE m.fl.

Min anläggning består av HK HD760, HK670, Linn Interconnect. Högt.kablar vid testen var Supra Ply, Linn K400 samt AQ Type 4.

Stativ vid testen var Empire RV24 (tunga as), rummet var på ca 25 m2.

Första intrycket av 780:an var att övre basen var lite odefinierad och överbetonad, efter byte från Supra till AQ föll basen på plats vilket medförde att man även lyssnade på övriga register. Diskanten var mycket välupplöst och detaljerad, kunde upplevas lite hård vid högre volymer men där misstänker jag att 670:an är boven i dramat. Mellanregistret förmedlade röster på ett mycket övertygande sätt (gåshud). Basen hade naturligtvis inget bråddjup men är härligt snärtig och fast med ett djup som räcker för mina behov.

Jag hade höga förväntningar när jag kopplade in 42:orna, tyvärr var prov.exen nyuppackade och oinspelade vilket bidrog till ett lite "rått" oinspelat ljud. Enl. handlaren skulle karaktären ändras något vid inspelning men det skulle inte inträffa några dramatiska förändringar. Även här tror jag att 670:an bidrar delvis till det hårda ljudet, skillnaden är att det var rått även vid lägre lyssningsnivåer vilket inte var fallet 780:orna. 42:an hade helt klart en djupare/fylligare bas än 780:an, medan 780:an bas kunde konkurrera i snabbhet/kontroll. Vid byte av högtalarkablar kunde den lite hårda karaktären på 42:an mildras något men inte helt.

Efter ett antal lyssningssessioner med olika typer av musik blev mitt val tydligare och tydligare, 780:an var förbannat rolig att lyssna på och kan säkert hänga med när det är dags att skaffa lite vettigare elektronik. Även min sambo föll för dessa högtalarna.
42:orna hade säkert spelat bättre med annan utrustning dock känns dom mer svårtmatchade och jag är inte så pigg på att chansa på att förälskelse skall uppstå på sikt.

Mission 780se är inte så spridd i Sverige, nu har Ljudtema tagit in Mission 780se så förhoppningsvis får 780:an en chans att sprida sig även i Sverige.. I England är 780:an väletablerad sen lång tid och vunnit flera stortester, vad nu det är värt....


//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:28:19  Show Profile Send Joe a Private Message
Intressant läsning Tonkis, mycket för att jag själv skaffade mig ett par 42:r i våras men nu börjat fundera på om det verkligen var rätt val. Har nog tyvärr insett att jag har ett något kallt ljud i dem och är helt övertygad om att det finns högtalare som spelar betydligt varmare, men har å andra sidan inte lyssnat på några andra hemma hos mig. Men är man nybörjare och läser att de fått bäst i test så gör man kanske inte det bästa valet. Är dock inte totalt missöjd över dem men kanske skulle valt någora andra högtalare idag.
Själv driver jag dem med en Priamre I20 och det skulle vara intressant att höra vad andra har för uppfattning om 42:orna, börjar nämligen att misstänka att jag skulle behöva en starkare förstärkare. På tal om detta, skulle det bli bättre om jag skaffade ett slutsteg som orkarar driva högtalarna bättre?....eller är jag ute på hal is nu?

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/11/24 13:29:17
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:48:55  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Dynaudio är väl kända för att trivas med bra elektronik, eller...? Tror dom kan låta riktit bra med lite tyngre kringutrustning, men det var inte "mitt ljud".

På skoj skulle du testa att låna hem en stärkare runt 20 papp för att känna dess ev. potential.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:58:05  Show Profile Send Joe a Private Message
Jag har också hört att de gärna vill ha bra elektronik och som jag har förstått det så är Primare bra grejer men frågan är om de matchar ihop med Dynaudio?

Jo, tanken har slagit mig att låna hem någon riktigt dyr stärkare men är samtidigt lite rädd för att jag efter långt sparande köper den och då blir den klart sämsta tredjedelen i den här lägenheten .....lever nu på hoppet att hunden är den sämsta

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:31:57  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Vem vet du kanske hittar dess like begagnad i en oviss framtid.. förstärkarn alltså.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/25 :  02:09:04  Show Profile Send Joe a Private Message
Man kan ju alltid hoppas

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/11/25 :  05:29:40  Show Profile Send Babar a Private Message
Citat av Joe:
"Själv driver jag dem med en Priamre I20 och det skulle vara intressant att höra vad andra har för uppfattning om 42:orna, börjar nämligen att misstänka att jag skulle behöva en starkare förstärkare."

Jag tror inte du behöver uppgradera förstärkaren - jag kör själv med Primare I-20 och Dynaudio Audience 42. Cd'n är NAD C521BEE och min uppfattning är att I-20 levererar kraft så det räcker med marginal för att 42'orna ska leva ut ordentligt. Jag tycker ljudet är lite åt det varma hållet, med detaljerat mellanregister och väl avvägd diskant. 42'orna ger ju ett väldigt detaljerat ljud, och det kanske kan upplevas som hårt eller kallt beroende på vad man är van vid och vad övrig utrustning består av. Mycket av av ljudkaraktären beror ju på cd-spelaren...kan vara värt att provlyssna på någon annan cd-spelare om ljudet upplevs kallt eller hårt.

Du kan ju iofs få en lite annan karaktär på ljudet vid förstärkarbyte, men effekt har du så det räcker enligt mig...det skadar väl iofs aldrig med lite till

Placeringen gör mycket för ljudet på 42'orna - främst basen och stereobilden. De ska stå en bra bit ut från väggen. jag har mina drygt 60cm från vägg.

Tonkis, kul att du tog dig tid att skriva ihop detta hemmatest förresten, mycket trevlig läsning.


Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2003/11/25 :  07:52:33  Show Profile Send alpinist a Private Message
Jag kollade upp Dynaudio Audience 42 i somras,
just mot olika förstärkare. HK 670, en okänd
Marantz i 5000-kronors klassen samt Rotel RA02.
Provlyssningarna gjordes i lyssningsrum ute i butik.

I mina öron lät Roteln absolut bäst, så jag slog
till på 42/Rotel kombinationen. Högg till med RA01, eftersom
jag inte behöver fjärrkontroll. Jag måste
säga att jag är kanonnöjd! Det stämmer
att 42:orna ändrar karaktär med tiden, och faktiskt
till det bättre. Basen blir lite mer markerad bl.a.

Arbetsgången var att först hittade jag den högtalare
som hade bäst dynamik/snärtighet (42:an). Sedan testade jag
olika förstärkare för att få fram rätt klang/tonbild.
Jag minns att jag upplevde HK:n som lite dov jämfört
med Roteln.

För den musik jag lyssnar på (akustiskt, jazz, vokal)
så funkar kombinationen perfekt!




Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/25 :  08:18:02  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Joe, har inte du en ny CD-spelare på G? Löste det inte dina problem?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/25 :  09:01:11  Show Profile Send Joe a Private Message
Jo, jag har en ny CD på gång (Vincent CD-S6), räknar med att få den till jul så jag får vänta några veckor till. Lovar att återkomma och berätta hur det låter när jag har fått den

Kom på en sak när jag läste alpinist inlägg. Nämligen det att mina förra högtalare gav bara en grå massa till ljud, ingen som helst upplösning och en sunkig bas så jag är knappast van vid detaljer och fast bas. Kanske kan vara därför som jag upplever ljudet som kallt nu.

Babar... Då litar jag på dig

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/25 :  09:32:17  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Däremot tycker jag att man bör skilja på detaljer och ren lyssningströtthet. Detaljer i sitt sammanhang ger en kick, inte trötthet..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:43:45  Show Profile Send bjarne a Private Message
>Joe, såg att du tackar Hifi-stället i din cd-tråd. Då har du väl testat 42:orna med vincents 233:a?! (Har du inte det så gör det) Jag tycker själv det är en fantstiskt bra matchning. Vincenten tappar väl lite mer än I20:an på begmarknaden så du bör väl knappast behöva lägga några större summor på ett byte.

>Tack Tonkis, ska bli intressant att lyssna till missions bidrag i getingboet runt 5kkr.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/27 :  12:55:50  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Bjarne, jag upplevde ljudet som väl ljust när jag provlyssnade den kombinationen på HiFi-stället. Tror det var Vincents CD3:a som CD..

Ruggig ljudbild, men jag blev lite trött i öronen. Kan även bero på kabelvalet, vilket jag ej känner till.

Eller så är jag en klenis som gillar smörljud

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/28 :  01:11:33  Show Profile Send Joe a Private Message
>Bjarne, nej det har jag inte gjort. Köpte I20:an för några månader sen och tänker inte byta ut den redan, men skall hålla det i minnet den dagen det blir dags, men det dröjer nog.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:23:33  Show Profile Send bjarne a Private Message
>Tonkis: Märkligt, men jag lyssnade iofs på 233:an med 42:orna på Ref Audio i Stockholm, så rummet var ju ett annat. Jag upplevde det som otroligt fylligt och helt utan tendens till ljushet. Fantastiskt viilket ljud som går att få ur dessa "minihögtalare". Cd:n som användes var en Rotel RCD2 (heter den va?!) Jag jämförde med en RA 1070, och det var klasskillnad till Vincentens fördel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000