HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Svanåabsorbenter i vrum (tilllägg 19/10)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/08 :  15:17:49  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har nu installerat två djupbasabsorbenter (TQ-45) och fyra bredbandsabsorbenter (Abcyll) från Svanå. Min flickvän är gråtfärdig men jag är supernöjd! . Dom går ju att bära in i en garderob om man får besök så vi är nog lite överens i alla fall... Rummet är ett mycket normalt vardagsrum om 19m2. Kalaset ifråga har kostat ~4kkr + frakt och har gett två mycket tydliga förändringar:

Basen/basabsorbenterna. Tänk er den bumliga basen ett vrum normalt har där man man höra "direktljudet" men det är till stor del dränkt av rumsförstärkningen. Det som har hänt är att resonanserna/rumsförstärkningen ca. halverats (-3db, har inte mätt, men det borde vara den ungefärliga siffran enligt svanå) och effekten är TYDLIG. Nu hörs "direktljudet" väldigt tydligt och "rumsljudet" är förpassat till bakgrunden (behöver nog ytterligare lådor för att bli av med det helt). Spår nummer två på ESTs nya har gått från att låta lite för dåligt till att låta så pass bra att foten hoppar och det är en njutning att lyssna!

Stereobilden och "abcyllerna".
Jag ställde glatt in dom i rummet, gjorde klapptestet och förväntade mig en förändring. Icke. Något besviken började jag spela plattor. Men ta mig fanken, skillnaderna är lika tydliga här. Mindre gröt och ett tydligare lägre mellanregister och framför allt, detta evigt återkommande problem - sångaren står nu i mitten!! Jag har haft problem med att sångaren alltid kommer från vänster för att flytta sig fram och tillbaka mellan högtalarna beroende på tonhöjd. Extremt irriterande! Nu har detta lugnat ner sig betydligt, jag kan till och med flytta huvudet ett par centimeter i sidled och sångaren står kvar, i mitten!!

Summa summarum. Ljudet har förändrats till det bättre på ett sätt som knappast är subtilt. Om man inte talar i specifika parametrar så har skivor från erykah badu, massive attack, yello, maxwell, depeche mode osv. gått från att låta mediokert till att låta precis så bra som jag förväntar mig. Vad det gäller det estetiska så är denna lösning väldigt mobil jämfört med mattor på väggarna etc. Bär iväg eländet in i en garderob så är det klart! Jag menar att för ca 5kkr (med frakten! det är en hel pall!) är detta ett kap. En Tact kostar mucho, en behringer åtgärdar bara basen-topparna och acustica applicas (stavas?) tube traps kostar hur mycket som helst per styck. Jag är jättenöjd!

Ps. Jag reserverar mig för eventuell chock gällande frakten då jag inte fått fakturan ännu! .Ds

Del 2 angående basen:

Ett par veckor har gått, jag har lyssnat in mig, bränt en CD med testtoner och inte minst fått en snabblektion i rumsakustik och hur man faktiskt kalibrerar TQ-45orna. Jag har sedan ankomsten lärt mig att detta är helmholtzresonatorer som går att optimera till vafri frekvens mellan 40-100Hz. Jag har uppnått nya bättre reslutat, hittat mina resonansfrekvenser, möblerat om högtalarna efter de nya möjligheter detta skapar samt testat lite "teori i praktiken" och listat ut den ultimata setupen. Jag har även den del åsikter om antalet burkar som behövs för ett riktigt bra resultat. Notera att hela mitt resonemang bygger på min inställning om vad som är rimligt att förvänta sig i ett vardagsrum och beskrivningen av mina resultat är baserad på hur det jämförelsevis låter i ett *obehandlat* vardagsrum och inget annat. Detta är nog intressant att påpeka så att inga missförstånd uppstår, samt viktigt för att detta är riktat till alla de (95%?) på forumet som dras med ganska normala rum och inte till studiobyggare.

Ljudet nu. Det låter riktigt bra, jag håller inte med signaturerna nedan som menar att två av dessa inte gör någon större skillnad. Jag är inte säker på de tekniska termerna för det jag nu försöker beskriva men jag försöker... Jag har fortfarande förstärkningar (om än klart mindre), precis som antytts, dock har "eftersläpningen" (efterklangstid?) minska REJÄLT för de behandlade frekvenserna. Jag kan inte beskriva det bättre, men oj vilken skillnad det gör! Jag har nu även uppnå

Edited by - dekengren on 2003/10/19 18:33:39

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/08 :  15:24:07  Show Profile Send K-man a Private Message
Låter intressant! Jag har lite planer för min akustik på G oxå... har du möjligen ngn bild...så man får lite känsla av size:n och den "utseendemässiga" påverkan?

\\K-man
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:12:34  Show Profile Send dekengren a Private Message
Typ nått sådant?
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:14:10  Show Profile Send K-man a Private Message
Perfa! Ser ju varken så hemskt fula eller stora ut i mina ögon!

tack!

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/10/08 16:14:32
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:46:44  Show Profile Send Outsider a Private Message
De där ser ju helt ok ut! Jag kan lätt leva med såna där som prydnad! :)
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:18:33  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Har dom någon hemsida man kan beställa absorbenterna på??

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:49:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Prova att hänga upp abcylerna mitt på väggen/ ställ dom på fönsterbrädan, det är förvånande hur bra dom funkar när dom får arbeta en bit upp på väggen.
Visst är det kul att så mycket kostar så lite. Skulle du uppgraderat lika mycket på ljudet via apparater skulle du fått betala flera hundra tusen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:04:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Ser ju....intressant ut det dära. Tror min flickvän skulle reagera ungefär likadant, du får vara extra trevlig ett tag så det inte blir

Spelar det någon roll i ljud-väg att ha den där TQ-45 i hörnet eller inne i rummet? Med en blomvas på och kanske något tyg i lite roligare färg så skulle det nästan kunna klassar som inredning ju....

www.linnforum.se
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:35:40  Show Profile Send dekengren a Private Message
Resolutiion: www.diffusor.com. Enklast är att ringa till dom, då får man svar på alla sina frågor som inte står på hemsidan!

Adagio: Det måste jag genast prova!

Sony: Dom måste stå i ett hörn för att fungera! Dock ska man enligt Svanå kunna klä dom, måla om dom och så vidare så länge dom står i hörnet. Jag tog "standardfärg" för att låta den mest estetiska av oss här hemma välj färg efter smak och tycke.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:32:15  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Är det de helrunda bredbandsabsobenterna du har eller de halv-måneformade?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:01:28  Show Profile Send dekengren a Private Message
Hej! Jag har dom halvmåneformade rackarna.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:23:16  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Dom måste stå i ett hörn för att fungera!


Okej, tackar för svaret. Både ur estetisk och funktionell synvinkel är hörnet bäst, är ju bra när det hör ihop :)

Dock går mina stativare bara till 70Hz -3 dB så den behövs kanske inte riktigt...men skulle vara kul att testa lite såna dära bredbandsabsorbenter...Verkar på samtliga som testat att (om man har hyfsad stereo då) 5' på sånt är mkt bättre än 5' extra på ex. cd-spelare..

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/10/08 22:24:20
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:49:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant det här och der stärker mig bara i min övertygelse att rummet ofta har en större betydelse än en ny apparat, förutsatt att stereon är av hygglig klass och inte en SIBAstapel.

Jag får nog pröva att köpa ett par, var jag nu skall få plats med dem, och se om de kan göra någon nytta.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:28:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hittar inget om TQ-45 på deras hemsida.
Hur är den konstruerad?
Är det en helmholtzare, d.v.s består fronten av någon sorts perforerad skiva?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:46:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Svanå känns både billigt och bra.. Duktigt sugen på att köpa ett kit jag med...


Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:58:27  Show Profile Send dekengren a Private Message
Björn-ola, på http://www.diffusor.com/varitunes.htm finns TQ-45orna. Då dom är konfigurerbara efter rumsnoderna och inte är perforerade så är dom väl inte helmholtzare (fast vad vet jag!)?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:48:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Vilka dimensioner är det på TQ-45, såg inget på hemsidan?
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/09 :  14:32:00  Show Profile Send dekengren a Private Message
100 centimeter hög och 52 centimeter radie/djup. Lite större än vad jag trodde innan jag fick hem dom faktiskt...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/09 :  15:06:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har sett en tidigare variant av basdämparen i trä som hade spalter istället för hål.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/09 :  15:35:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad kostar en TQ-45 och följer det med några uppgifter om hur mycket den dämpar?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/09 :  21:29:18  Show Profile Send Manga X a Private Message
Man blir ju inte mindre sugen på detta nu när man ser hur snygga de är!

Jag har två bredbandsabsorbenter i halvmåneformatet. Nu blir det till att skaffa flera!

Lycka till föresten och tack för svaret!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:12:23  Show Profile Send dekengren a Private Message
En TQ-45 kostar 1000:- (har inte fått fakturan ännu, men det var den muntliga uppgiften) och en enhet ska dämpa 1-2 db i det verksamma området.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/10 :  01:10:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
man kan ju gömma bakom snygga tyg som hänger, sånt gillar WAF haha

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Naimare
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:11:49  Show Profile Send Naimare a Private Message
Hej,

Skall TQ-45 alltid placeras i hörnen bakom högtalarna eller går det lika bra att placera dem i hörnen bakom lyssnarplatsen?

Mvh

Anders
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/10 :  13:24:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alla hörn går lika bra, djupa toner uppför sig som en gas medans höga frekvenser uppför sig som ljus. I hörnen bildas förtätningar av basfrekvenser, dvs de är lämpliga att fylla med absorbenter, bredbandsabsorbenter (abcyler) däremot skall placeras där luften rör sig som snabbast dvs mitt på väggar, tak eller golv.
Pga djupet i en effektiv djupbasabsorb. så är hörnen att föredra de ska vara minst 65cm djupa, Helmholzt.
Anledningen till att basen ska dämpas är att det är där de flesta fenomenen som stör längre upp i registret börjar, dvs bota sjukdomen inte lindra symptomen, typ dämpa endast de övre registren.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:51:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förresten, om TQ-45 är justerbara frekvensmässigt så måste det vara en helmholtzvariant.
Det är kanske en vidareutveckling av den i trä som jag sett.
Vad är TQ-45 gjord av, vitlackerad masonit eller vad? Vilka är måtten? Finns den i olika höjder?
Väldigt lite info på deras hemsida.
Priset avskräcker iallafall inte.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000