HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Rapport - The Silver vs. Tara Labs - Prism 1100i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:49:30  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Uppgraderingspaniken slog till och inte har man råd o köpa den CD spelare man vill ha. Leka med kablar fick det bli. Skulle köpa en begagnad Kimber av en forummedlem, men kom i sista stund på att den blir för kort. I detta läge hade jag redan sålt min Tara Labs Prism 1100i till en polare. Den gjorde för övrigt stor nytta i hans anläggning. Helt plötsligt fanns det stereobild samt lite mer liv i mellanregistret.

Återgå till historien. Panik. Inkopplat lakritssnören och hela ljudbilden imploderade till ett platt och livlöst dis, där tillochmed Type O Negative blev hissmusik.
Detta klarade jag i 2 dagar innan jag gick till min lokala handlare och bad om något vettigt för max 1000 spänn. Vad jag fick var en Rapport The Silver.



Snygg kabel och lite lyxig låda för prisklassen. Spännande. Hade aldrig hört talas om detta märke, men Anders på Hifi stället brukar ha rätt, så sagt o gjort.

Rapport kablarna är i rent silver, vilket jag inte testat tidigare.



I med kabeln och redan bättre ljud än lakritssnörena. Lite slöspelning i helgen samt konstant repeat så fort jag lämnat lägenheten. Efter ett par dagar har jag nu börjat utvärdera lite.

Mina intryck är baserade på skillnaden mot Tara Labs kabeln och är endast gjord på mina komponeter som är:
B&W Matrix 800 - Extrem upplösning. Neutrala. På gränsen till analytiska, med bra djup.
Gryphon M100 monoblock - Stor soundstage, snabba och musikaliska.
Classé CP-35 - Ingen aning, men förmodligen ganska neutral, evntuellt med lite värme.
Pioneer PD-S06 - Stor, men framförallt hög ljudbild(mer mellan och ovanför högtalarna, än utanför högtalarna), mycket klangrik och hög upplösning i övre mellanregistret. Allmänt ansedda att vara åt det mörka hållet i karaktären.

The Silver har en i allmänhet lugnare karaktär, med mer microdetaljer än TaraLabs kabeln, dock med mer briljans i det högsta området av diskanten. Över lag lite snabbare och luftigare, men med lite mindre värme än Tara Labs kabeln. Jag tror att denna kabel är mer neutral, men Tara Labs kabeln hade lite mer kosmetika i mellanregistret samt mer bas. Inbillar mig att Rapport kabeln är mer detaljerad i basen, men det kan vara en hörvilla, pga. mindre mängd.

Jag hoppas på förbättringar ytterligare några dagar. Primskabeln hade spelat in sig efter en dryg vecka(eller om det var jag som hade vant mig) och jag får nog räkna med något liknande med denna.

Slutsats:
Rapport - The Silver
+
Lugnet, Neutral, 3D presentation, snabbhet, luftighet, microdetaljer, Låg imponator faktor(både vad gäller ljudkosmetika och märke)
-
Viss vasshet i energirika passager i diskanten. Tendens till 3 punkts presentation(kan vara högtalarplacering) av instrument, Lite tam i basen, Låg imponator faktor(både vad gäller ljudkosmetika och märke)

Tara Labs - Prism 1100i
+
Energin och klang i mellanregistret, skaplig stereobild, mycket bas, spelglädje, värme
-
Avsaknad av nyansering, kan ge lyssnignströtthet i fel anläggning, mycket bas, accentuerat mellanregister, ej helt neutral karaktär

Jag tycker inte jag fått en försämring med dessa kablar, så jag kommer behålla dem. Det är kul med förändringar. Det stora testet blir med en annan CD. Om någon vet något om dessa kablar vore det kul med lite input. De tillverkas i USA av Rapport Audio Cable för Usher i första hand. Listpris i Sverige efterfrågas. En meter kostar 49$ i USA.

om någon orkat läsa hit - mvh,
/Matrixen - Nu med rent silver i signalvägen

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:09:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Kommentarer på mina lyssningsintryck på Tara Labs kabeln vore också av intresse, då det kan finnas matchningseffekter som påverkar.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:14:19  Show Profile Send Cyber a Private Message
Trevlig rec, Matrixen
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:22:48  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tack
Det kan behövas recensioner på billigare spontanköp ibland också. Det odlar ju fortfarande intresset även om det inte alltid skapar dreggeltendenser
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:15:49  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Nu har jag låtit kablen spela ytterligare några dagar och det har kommit fram lite mer luft, rumsinformation och mjukhet i diskanten, men blivit ännu något mer detaljerad. Fortfarande inte 100% nöjd med sidoplaceringen i ljudbilden, men det är ändå en <1000 kronorssignalkabel vi pratar om. En liten justering av högtalarplaceringen gjorde susen på 3punktspresentationen som jag nämnde tidigare. Har inga belägg för detta igentligen, men kan det vara så att olika kablar gillar olika högtalar- stance och distans?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/20 :  01:47:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Omsorgsfullt beskrivet.
Intressant att se hur olika kablar kan ge olika ljudkaraktär.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000