HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ska vi diskutera bild?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/19 :  17:14:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag förstår inte vilka argument som finns för att vi inte skall diskutera bild här på Hififorum. Visst finns det forum där det troligtvis finns mer kunskap, men det är ju egentligen inget hinder för att man skall kunna ställa en fråga här.

Om vi tar liknelsen med att vi är inbjudna gäster, och att vi alla är här för att vi trivs bäst här. Skall jag då verkligen behöva gå över till grannen för att ställa en fråga Risken är ju att flera fastnar hos grannen och inte kommer tillbaka, med följden att vi blir allt färre och får en minskad kunskapsbank här

Jag ser det såhär: flerkanalshifi innebär HiFi i flera ljud och bildkanaler. Om man vill diskutera, tipsa eller fråga om HiFi-bild så tycker i alla fall jag att det är ok. Alternativet är att fortsätta med snobberiet och riskera att tappa roliga, intressanta, kunniga och trevliga vänner.

Vill man inte diskutera bild, så kan man ju strunta i att läsa och svara på dom frågorna. För att gå våra konservativa vänner till mötes kan vi väl exempelvis alltid skriva BILD som första ord i rubriken.

När vi nu har en flerkanalsavdelning är det ju troligt att vi med hembio som intresse läser och postar här. Då skulle det ju vara trevligt om vi kunde diskutera hela hembion utan strypkoppel.

Snälla, låt mig stanna där jag har mina bästa nätvänner!

Edited by - lasselite on 2003/11/19 22:43:19

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/19 :  17:34:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tänkte på det där med din liknelse om att man inte ska gå över till grannarna etc...med samma argument skulle du alltså tycka att det vore fånigt att inte få diskutera t.ex. goda drinkar, bästa bolånet osv här på hififorum.

Tycker att det är bra att det finns gränser för vad som diskuteras eller ej på hififorum, så det inte flyter ut och bara blir till prat om lite vad som helst.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/19 :  17:51:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
quote:
Jag ser det såhär: flerkanalshifi innebär HiFi i flera ljud och bildkanaler.


Är det svar på din fråga?

Jag köper inte ditt argument (även om jag misstänkte att det skulle komma). För hur HiFi är ett bolån? (bank och försäkringsväsendet har ju inte särskilt Hög Trovärdighet just nu. (Enl Göteborgs universitet))

Att diskutera bilden i flerkanalshifisammanhang vill jag inte kalla att flyta ut till vad som helst.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:13:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag håller med dig lasselite. Ljud och bild har alltid hört ihop.

gcs
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:36:42  Show Profile Send Amund a Private Message
Om jag nu går in som en av dom lite konservativa.
Jag är oxå interesserad av hemmabio.(använder ju en processor som försteg/dac!)
Dom flesta som tillbringar tid här på forumet är genuint intereserade av HiFI, och det jag personligen är lite rädd för är att det kommer mista lite av sin... ja vad ska man kalla det... seriösitet?
Om man kollar på en granne som tex prisjakts forum så är det väldigt oseriöst(självklart inte allt), jämnfört med detta. Folk utalalar sig både till höger å vänster om saker som dom inte har en aning om. För att inte tala om språket..
Jag är rädd att om vi breddar "sortimentet" för mycket så kommer många av dom bra seriösa svaren och trådarna försvinna i mängden.

Om jag oxå gör en liknelse.
Om jag är sugen på en pasta så går jag hellre till en resturang som har specialeserat sig på pasta, för dom har oftast en bättre pasta än kvarters krogen.

Vi har ju fått denna FlerkanalsHiFi kategorien, vilket jag tycker är toppen. Av flera anledningar.
Ok, kalla mig konservativ...

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:45:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Der finns helt enkelt bättre fora för bild där man kan få bättre svar.
Här ska vi förhoppningsvis kunna svara på ljudfrågor men om TV-modell xxx är bättre än yy är inte intressantn i det sammanhanget.

Man kan sällan bli bra på allt, här hoppas jag att ljudet står i fokus och det får sig en rejäl fördjupning vilket hemmabiosidorna saknar.

Bravo
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:08:49  Show Profile
Oberoende av sakfrågan i sig, alltså om det skall tillåtas att diskutera bild oxå, så måste jag säga att det verkar väl trångsynt att inte släppa in det. Det är som att säga att alla som gillar hemmabio kan dra åt pepparn - men det kanske är det ni vill ???

Jag menar det var väl sladd här på forumet som ansåg (anser) att hemmabio bara är en stor j*vla bluff som han någon dag skulle motivera (jag väntar och väntar på den motiveringen men den kommer aldrig så det är nog en bluff ;).

Nej har ni nu släppt till på flerkanalshifi så får ni nog stå erat kast och acceptera något som vi skulle kunna kalla high-end home theater -> dvs ett seriösare (om man nu vill använda det ordet) forum som behandlar hemmabio like bra som hifi.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:17:59  Show Profile Send Amund a Private Message
Bamsefar: Jag antar att det var mig du syftade till..
Jag tycker absolut inte att alla "kan dra åt pepparn "! Jag försöker själv att kombinera hifi med hemmabio.
Men det finns som sagt bättre forum för det.
Alla har väl olika meningar om det här som om allting annat.

Det är det att detta forum koncentrerar sig just på Hifi som gör det så kul tycker jag.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2003/11/20 06:32:52
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  01:16:54  Show Profile
Amund: Nej det var det inte, och jag ber om ursäkt om du så uppfattade det!!!

Det var inte menat åt någon speciell person (mer än sladd och hans kommentar en gång i tiden) utan mera stämningen som sådan (iofs ingår du som en av gruppen, men nej inte du som individ).
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/20 :  01:38:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag förstår din tanke "Bamsefar", men då blir vi ju ett hemmabioforum till och sådana finns ju redan.
Varför skall man då vända sig hit istället för direkt till de fora där sakkunskapen förmodligen är så mycket högre.
Detta foras berättigande ligger i att diskutera ljudet ur olika aspekter och utveckla det, inte att bli ett halvtaskigt hemmabioforum.

Bravo
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/20 :  01:55:23  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej! alla nyfikna människor.... liksom jag själv har börjat upptäcka hemmabio efter att i 25 år enbart hållt mig till hi-fi.
Jag gillar musik både live och på platta. Jag gillar konserter både live och på platta. Jag gillar bio....både live?? och på duk.

Men inte sack/suck eller konserter i 5/7 kanal antagligen där min konservatism kommer in i (Bilden).

Vad jag vill säga är; musik,film=känslor och då är vi ute på djupt vatten även om det bara är apparater som förmedlar dom.

Men utvecklingen kan ingen stoppa och alla nya format som poppar upp verkar mer och mer förknippas med bild hela den nya generationen är ju uppväxt med M-tv så inget kan ju vara mer naturligt.

Hi-fi är och kommer alltid vara nummer1 prio för mig (jag är ju uppväxt med två kanal sen kommer hemmabio och projektor som nummer 12.. Jag ser ingen konflikt i att blanda de två medierna efter min lust för stunden,hur kommer det sig att det bör vara så vattentäta skott mellan två så naturligt "gifta" medier? MVH/Leon
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/20 :  02:49:02  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Om man kollar på en granne som tex prisjakts forum så är det väldigt oseriöst(självklart inte allt), jämnfört med detta. Folk utalalar sig både till höger å vänster om saker som dom inte har en aning om. För att inte tala om språket..



Ahh, intressant. Vad menar du med detta uttalande? För det finns inget forum i sverige vad jag vet som har så mkt kunnigt folk när det gäller den tekniska biten av hemmabio, typ projektor mm. dvdforum ligger i lä där. När det gäller två kanals hifi så är kunskapen lägre dock. Så jag undrar hur du kommer fram till din slutsats när det gäller detta?
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/20 :  03:45:09  Show Profile Send Amund a Private Message
quote:
Ahh, intressant. Vad menar du med detta uttalande? För det finns inget forum i sverige vad jag vet som har så mkt kunnigt folk när det gäller den tekniska biten av hemmabio, typ projektor mm. dvdforum ligger i lä där. När det gäller två kanals hifi så är kunskapen lägre dock. Så jag undrar hur du kommer fram till din slutsats när det gäller detta?


Hej nin, visst ska jag förklara det för dig.
Till och börja med, så skrev jag att folk uttalar sig till både höger och vänster om saker som dom inte har en aning om(möjligtvis inte 2kanals delen), en del har läst ett test om en högtalare och uttalar sig sen om denna högtalare som dom själva kanske aldrig varken har sett eller hört, men det säger dom inte.
Dom förnedrar och rackar ned andra, inte pga att vissa är okunniga utan för att dom tycker annorlunda. Sätt ut en säljes annons för xxx kronor och 2 sek senare så har någon vart inne och kommenterat din prissättning, och att det du säljer är skit jämnfört med bla bla för xxx kronor.
Sen tycker inte jag att trådar som "rxv-396 piskar krell och Mark Levinson" osv är speciellt seriösa!


Jag betvilar inte kunskapen forumets medlemmar besitter! Det är bara det att förmedlingen sker under okontrollerade former.
Sjävklart är inte alla medlemmar oseriösa! Men forumet tycker jag tolererar alldeles för mycket påhopp etc.
Forumet urartade när det flyttades från minhembio.com tycker jag. Kanske pga "överbelsatning"??

Jag använder själv forumet för att få tips, mm angående tv och projektor, tycker även det är kul att läsa vissa trådar, men det når inte upp till detta forums standard.

Sen får du ta med att jag skrev "oseriöst jämnfört med Hififorum"
Hoppas det här svarade på din fråga.

/Amund

Edit: Tillägg

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2003/11/20 03:56:00
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/20 :  08:49:36  Show Profile Send Margaux a Private Message
Personligen tycker jag att det är ganska skönt att forumets fokus är ljud. Jag har inget behov av att diskutera plasmaskärmar och videoscalers. Men det är jag och jag skulle inte störas av att några gör det om forumets fokus fortsatt skulle ligga på Audio.

Om man trots allt vill släppa in bild (vilket jag inte tror majoriteten vill) så skulle man ju kunna göra något som liknar det här


Rubriker HiFI Forum

Tvåkanals HiFi
Flerkanals HiFi
DIY HiFi
HiFi Nyheter
HiFi Bildreportage
Medlemmarnas HiFi System
HiFi Hårdvara – Recensioner
Musik
Test Musik (behövs denna?)
A/V
Biblioteket

Den sista rubriken är ett förslag så att de riktiga guldkornen kopieras av moderatorerna till "Biblioteket" så att de inte faller i glömska och sorteras under t.ex. Vinyl, rumsbehandling, DAC, m.m.

Det var mina tankar

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:43:24  Show Profile Send gcs a Private Message
På dom fora som jag besökt tycker i alla fall inte jag att nivån är speciellt hög. Jag tror om vi har en rubrik för bild kommer man att kunna få ut mer än på något annat forum som jag känner till. Det är dessutom bra att ha bild och ljud samlat eftersom dom alltid har hört i hop.Ta t.ex TM seminariet som försegår varje år på filmhuset i Stockholm. Där avhandlas både film, video och ljud.

gcs
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:28:56  Show Profile
Jag gillar Margaux förslag, och framförallt det om "Biblioteket" - finns ett annat forum som jag hänger på (rejsa.nu - handlar om att köra bil på bana) som har en liknande lösning och det är en bra "rykare i krysset".

(och nej "test musik" har jag personligen noll intresse i)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:33:49  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Margaux: Lysande förslag, precis min åsikt också. Tycker att diskussioner på detta fora primärt bör handla om ljud, och om det behövs bild för att förhöja ljudupplevelsen så kan vi ta en diskussion.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/20 :  11:01:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
Givet vis skall vi inte tappa focus. Ljudet är centralt för hififorum, men jag tror inte att vi förlorar i seriositet för att vi tillåter bilddiskussioner.

Visst finns det mer kuskap på andra fora, men jag får hellre ett svar från någon jag litar på än tio från kreti o pleti.

Det kanske är dags att ägare och moderatorer vaknar till för att motivera sina ståndpunkter.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/11/20 :  11:39:41  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Självklart ska vi ha med bild, det är roligt att få tips och hur man kan få det bättre, både DVDForum och prisjakt är så himla stökiga både på ljud och bild. Ska låna hem en Lumagen på lördag och testa den. Skulle vara roligt att veta om nån annan här har testat den och har nått att berätta! Sen hör väl multikanal till bild. Se bara på DVD-Audio där finns det ju massa roligt som har bild till men mest är det DVD filmer som berör ämnet. Men varför vara så fördomsfulla mot det?

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:08:37  Show Profile Send hal a Private Message
Eftersom en gräns måste dras så tycker jag att den naturligt ligger mellan ljud och bild.
Vad kan hända annars ?
Jo, diskuterar man bild måste man ju diskutera filmer såklart.
I filmer finns det skådespelare som kan kommenteras. Skådespelare är ju kändisar och kändisar finns ju i dokusåpor. I en dokusåpa finns kändisar typ en viss "nakenjanne" eller kanske en viss "robban" och så är ruljangsen igång. Då förlorar hififorum sin seriösa karaktär och blir inte längre lika intressant längre.
I ett nytt hififorum diskuterar man partnerns längd och vikt samt förhållanden, den vägen vill jag inte att detta forum går.
Vill jag ha hifiprylar går jag till en hifibutik inte till varuhuset som har både hifi,tvättmaskiner och julgranar.

Många gånger är mångfald lika med enfald.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/11/20 12:09:45
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:14:30  Show Profile
hal: Bara för att det finns ett inlägg så måste man inte läsa det eller för den delen kommentera det. Och jag vågar hävda att de flesta hifi butiker (alla ?) även har bildällor idag....
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:17:19  Show Profile Send hal a Private Message
Förstår det men var skall man dra gränsen bamsefar ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:36:17  Show Profile
Jag anser att man bör dra gränsen vid bra ljud och bildåtergivning - dvs högt i tak (det har det iofs aldrig varit på detta forum, men jag hoppas att det kan bli bättre). Varför lägga munkavel på folk och bara acceptera t.ex. Krell slutsteg ??? Mångfald är det som utvecklar oss, enfald (vilket jag anser att det blir om man inte har "högt i tak") skapar bara irritation....
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:38:43  Show Profile Send Antonic a Private Message
Jag tycker absolut att man ska skippa Bild på detta forum.
Kommer garanterat mista sin charm.

Bibloteket är verkligen en bra ide!!
Skulle hemskt gärna se det.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:44:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
Antonic: varför skulle forumet mista sin charm? Du är väl inte intresserad av alla trådar idag. Är du inte intresserad av bild är det väl bara att strunta i dom trådarna.

Ett exempel: Tråden om SNYGGASTE kabeln, vad har det med ljud att göra? Möjligt vis en negativ inverkan, då man lagt tid, energi och pengar på utseende istället för optimal funktion. Då tycker jag det är klart mer ON topic att diskutera vad som ger den bästa bildupplevelsen när jag tittar och lyssnar på en dvd konsert.

Jag har stor respekt för många på detta forum och gillar attityden här. Då vill jag fråga dem, här, inte andra på andra forum.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:49:39  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Jag betvilar inte kunskapen forumets medlemmar besitter! Det är bara det att förmedlingen sker under okontrollerade former.
Sjävklart är inte alla medlemmar oseriösa! Men forumet tycker jag tolererar alldeles för mycket påhopp etc.
Forumet urartade när det flyttades från minhembio.com tycker jag. Kanske pga "överbelsatning"?



För det första så är det icke under okontrollerade former. Forumet har fullt med moderators som går in och städar upp när det behövs.
Sedan så finns det såklart folk som skriver "skitinlägg" eller annat men det finns det ju på hififorum också. Man får se till vad dom som KAN skriver om inte vad ringen med nybörjare skriver. Det samma gäller här med.
Påhopp och dyl så håller jag inte med dig. Prisjakt forumet vill hålla ganska högt till tak, något som jag tycker är bra, men går det över gränsen så tar moderators hand om det hela.
Verkar som du inte är inne så mkt på den senaste tiden.
Sedan ska man inte glömma att hififorum har haft ännu värre bråk och hela siten var ju på väg att stängas ner p g a alla dessa.

Så jag säger det igen, när det gäller den tekniska biten av tv, projektor, etc så finns det inget bättre forum i sverige. Film delen är ganska död dock men där är dvdforum bättre.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000