Author |
Topic |
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 15:53:02
|
Jag har köpt en LAB1000 och väntar fortfarande på membranen. De skall ha skickats från USA den 6/2. Snart..... |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
gorkamorka
Member
136 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 22:05:28
|
pa tal om bas laste nanstans pa natet om en bas som spelade 7Hz i over 140dB. men det var ju ingen sub i vanlig mening, skumt element storlek ungefar som mitt badrum. synd att det var sa lange sedan kommer ej ihag var jag sag det hela.. men det borde ju vara tameligen dodligt iallafall.. |
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 13:53:15
|
Elementet till höger sitter i SVS Ultra modeller, det är ett element från TC Sounds som Golden Age säljer/sålde!
Jag är själv väldigt sugen på att köpa en sub från SVS som enbart säljer över nätet och nu när $$$$$ kursen är OK kanske man skulle passa på I amerikanska recensioner verkar de kamma hem full pott!
Jag hat mailat Ron på SVS och undrat hur Velodyne HGS-12 (kostar ca 28000SEK) står sig mot PC-Ultran(pris 1149US$) som är den sub jag fastnat för, klart den grymmaste 12 tummaren jag skådat Citat svar från Ron på SVS (en av ägarna)
For deep movie and music bass at mid to high levels this sub will so thoroughly outperform that Velodyne that it’s not funny. You would need several of the HGS12 subs to do what this single SVS can do, trust me on that one. Invite over a friend that might that same sub… but cover your beer… he will be crying in it for sure.
Jag har hört hur en inspelad HGS-12 låter och det räcker lååångt kan jag säga så hur bra är då egentligen en inspelad PC-Ultra
Är det någon här på forumet som har några erfarenheter av SVS produkter |
"A man got to now his limitations" |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 13:58:25
|
den enda vettiga bas som är både brutal och överkomlig i pris är den folk innan mig tipsat om. VELODYNE. köp så mkt du har råd med. du kan hitta begade Velodyne HGS-18 stoppa in två såna i rummet, så river du hela huset. De låter duktigt bra också.
Märk väl att de är BRUTALA och passr bäst för hemmabio. Ska du köra sub till musik föreslår jag testvinnaren linn sizmik för runt 15k SEK. läs en seriös(!) recension på www.enjoythemusic.com |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 14:21:21
|
Jag har varit inne på en del amerikanska hembioforum och det är just Velodynes HGS modeller som SVS verkar att köra 8,or omkring till väldigt konkurrenskraftiga priser!
Nästan alla som har en hembioanläggning av klass verkar ha en SVS sub eller ska köpa en
Jag köper subben i första hand för hembio men givetvis ska den kunna integrera bra även vid 2 kanalslysning |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 14:26:18
|
Paradigm Servo-15 är inte dåliga heller. Kan vara svåra att få tag på beg men det går. Men att köpa en sub av denna kaliber och att inte samtidigt köpa en digital parametrisk eq är katastrof. Visst skakar det och bullrar jämt men det är också allt. Rätt injusterad hör du den inte innan du blir påkörd av nåt. En felaktigt injusterad kapabel subba hörs hela tiden och det låter illa. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 20:34:03
|
Jag måste hålla med Harry up i det mesta. Det är inte bara att lasta in grejerna och köra.
Jag har byggt ett flertal basar av olika storlekar och modeller. Jag har integrerat dom i olika rum också. Enligt min mening kommer man mycket långt också med en analog parametrisk eq. Dom är lättare att jobba med och är inte lika känsliga för nivåer.
Man måste ha en annan känsla för relativa nivåer och klippning när man jobbar med digitala eq eftersom dom klipper så brutalt. vinsten är att dom digitala är mer precisa i sin funktion. Det blir mer finlir.
Hursomhelst låter en sub aldrig bättre än den person som justerat in den. Är man inte villig att lägga ned ( mycket ) tid på tillpassningen av subben i rummet är det bortkastat att satsa på en eksklusiv sub. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare
238 Posts |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 04:18:02
|
Upp till 200-250 Hz måste man hålla koll på med minst en tersbands eq helst en parametrisk. Att ens komma på idén att köra utan måste komma ifrån dom som inte vill ha tonkontroller för att det färgar ljudet. Dock så är det helt nödvändigt om man inte tänker spela utomhus på ett antal platformar 15m upp i luften. Och att dela upp subbor i HIFI subbor och biosubbor är väl om möjligt ännu sjukare. Vad händer om man tittar på en musik DVD? Eller om man kör Pink Floyd på CD och det kommer en helikopter. Måste man ha flera olika subbor då? Och byta hela tiden? En riktigt bra subba rätt injusterad är det väldigt få som har hört. Att det inte går att dämpa bort rumsresonanser i basen ter sig ganska rimligt då en resonans kan vara bara nån Hz bred och kanske 15dB hög. Om man då använder en absorbent blir den orimligt stor för att ta bort bas, samt att den blir alldeles för bred i sin påverkan vilket gör att man dämpar bort ljud som inte tillförde något problem med dämpad dynamik mm som följdfel. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 04:26:08
|
Dessutom bör man ha 2 subbor för annars så låter det ändå märkligt i ljudbilden. Spelar ingen roll att man delar vid kanske 80 Hz. Man hör ändå var subban står eftersom filtren sällan är riktigt branta och dessutom genererar dom flesta subbor så mycket dist att man kan höra dom bara därför. Prova att spela bara subban. Många av er kommer att kunna höra röster i den. Om man vill ha det bästa skulle jag hellre köpa 2 kortslagiga subbor än 1 långslagig. |
|
|
Joel
Member
104 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 14:06:10
|
Peder B: Kunde man väntat sig något annat svar? Vore väl konstigt om SVS skulle rekommendera en av sina huvudkonkurrenter. Ställ samma fråga till Velodyne, så kan du nog lista ut vad deras svar blir.
Mvh Joel |
http://www.minhembio.com/Joel/marknad |
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 14:31:27
|
Joel, du har givetvis helt rätt i att man inte bara kan fråga tillverkaren om hur bra deras produkter är I SVS fall talar däremot väldigt många oberoende recensioner för att deras produkter onekligen verkar pris/prestanda mycket konkurrenskraftiga
Velodynes konstruktion med att försöka trolla fram lågbas ur en förhållandevis liten låda är betydligt mer kostsam än den väg som SVS har valt
En Velodyne HGS-12 mäter ca 35 x 35 x 35cm
medans en ordinär SVS cylindersub mäter dia 40cm X 100cm
|
|
|
Joel
Member
104 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 19:13:54
|
Jo, jag är väl medveten om dimensionen. Har själv en Velodyne. I avvägningen brutal bas-WAF får man väl påstå att Velon kör 8:or runt SVS, åtminstone i mitt tycke. Sedan är det ju givetvis en smaksak. Jag är inte förtjust i SVS rörbasar pga dess extrema storlek.
Mvh Joel |
Edited by - Joel on 2004/03/04 22:40:49 |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 19:47:48
|
SVS kan ju fungera som tubetraps nästan, om man lyckas matcha placeringen med behovet . |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 23:20:49
|
svs röjer verkligen hårt, vet inte om ni sett detta testet, om inte är det dags att läsa det! http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_4/subwoofers-12-2001.html
SVS CS-Ultra Performance: With a peak SPL of 118 dB @ 30 Hz, this sub rocks. Pulling above 108 dB from 16 Hz, it's guaranteed to make the floor move
Velodyne HGS-18 Performance: With a peak SPL of 113 dB at 55 Hz and 101 dB at 20 Hz, this sub pounds away.
svs pumpar på rätt bra mycket mer.
|
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 08:25:47
|
Joel, det finns givetvis fördelar med att dimensionerna är nätta på subben Jag har min anläggning i vardagsrummet och visst är det mycket lättare att placera en HGS-12 vs en SVS cylindersub. En finess som Velodynes nya Digital Drive serie har är att man kan justera servokontrollen så att man kan optimera subben för bio eller 2 kanalslyssning, HGS subbarna är mer utpräglade HIFI subbar Bortser man från vad en Velodyne DD12 kostar skulle jag lätt köpa en direkt
|
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 08:28:16
|
Joel, det finns givetvis fördelar med att dimensionerna är nätta på subben Jag har min anläggning i vardagsrummet och visst är det mycket lättare att placera en HGS-12 vs en SVS cylindersub. En finess som Velodynes nya Digital Drive serie har är att man kan justera servokontrollen så att man kan optimera subben för bio eller 2 kanalslyssning, HGS subbarna är mer utpräglade HIFI subbar Bortser man från vad en Velodyne DD12 kostar skulle jag lätt köpa en direkt
|
|
|
Joel
Member
104 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 10:36:51
|
Min DD-10 räcker gott och väl för mig. Den vräker på tillräckligt för att riva ner tavlor runt om i hela huset om jag skulle vilja.
Grymt bra och snygg dessutom. (Lönn)
Mvh Joel |
|
|
Bootsy
Starting Member
10 Posts |
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 01:44:12
|
Den lät ju lovande, nästan för bra för att vara sant...
Storlek ungeför som REL quake, 50w slutsteg, 8" element, 15Hz... jo visst! Den spelar säkerligen ner till 15Hz, men frågan är vid vilken nivå den gör det?
Mig veterligen måste man, om man vill ha ut djup bas ur liten volym/element, ha ganska bra kraftresurser (jfr Velodyne, Sunfire).
Jag vill absolut inte påstå att det skulle vara en dålig sub, den kan nog vara en konkurrent till bl.a Quake, men några underverk skall man nog inte förvänta sig.
Hur ligger den prismässigt? Finns den att få tag på i sverige?
/A |
|
|
Bootsy
Starting Member
10 Posts |
|
Bootsy
Starting Member
10 Posts |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 12:41:26
|
Ja det ser ju ut att kunna ge väldigt låg bas, men det näms inte mycket om vid vilka nivåer, distrotions nivåer, vid hur mycket +- db.. Och alla deras modeller i Pro serien har exakt samma omfång ?!?! Även denna som är betydligt större, kraftigare osv...
Men dom ger säkert tillräckligt mycket muller om nu bara vill ha det... |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 01:29:45
|
Sluta gissa MartinH! Ser ut att kunna ge låg bas? Vad är det för trams.
Hur vanligt är det att det specas max ljudtryck och distnivå? Typ aldrig. |
Mvh |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 08:32:13
|
Förstår inte denna fasination för mätdata på en subwoofer. Om det är nåt som mäter helt olika hos tillverkaren mot hemma så är det en sub. Flytta den 1 meter hemma och man har ett nytt ljud. Låt bli att jämföra mätdata, ta hem och lyssna, det går bara inte. Eller om ni vill veta hur den mäter, mät upp den där den skall stå. Lovar att ni i 100% av fallen skulle ni inte ha köpt den om den kurvan hade kommit ifrån tillverkaren. |
|
|
Topic |
|