Author |
Topic |
Bamsefar
Member
345 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 18:18:56
|
Så kan det gå när inte haspen är på...
Välkommen till DIY (där även jag numera huserar) !!! |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 18:44:02
|
Fast jag har ju tränat på dämpväggen, absorbenterna, hifiracket och hushboxen till projektorn.
Hmm få se nu. Hur gör man ett 40*90 cm meter stort hål i en bärande 30 cm djup tegelvägg? Det var ett helvete att borra ett 1 cm:s hål. Varför fick man inte lära sig detta i träslöjden
Vad tycker DIY gurusarna att man skall använda för material till "brädan" som elementen skall monteras på? Spontant känns det som om man borde gjuta någonting med armeringsjärn i |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Bamsefar
Member
345 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 00:11:28
|
Hyr en riktig Hilti eller pnemautisk borrhammare - det fixar det på ett kick... |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 09:29:11
|
Jag har lite hantverkare som innan jul skall ta upp betonggolvet i vissa delar av källaren för att byta rör. IB hålet känns som en klockren total entreprenad för dessa herrar.
Några frågor kvarstår dock just nu:
1) Eftersom jag använder subutgången från min processor så behöver jag väl inget filter mellan slutsteg och element?
2) Räcker tjock MDF som baffel om man vill hålla distortionen låg?
Jag lovar att återkomma med mätkurvor och intryck. Undrar om man även kan mäta distortionen med ETF? Den är ju inte helt ointressant. |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 10:33:57
|
Joachim! Angående processorernas subutgång så har jag märkt att både Sony 9000 och Denon släpper ut alldeles för mycket toner över delningsfrekvensen jmf med ett schysst 3e eller 4e ordningens filter i samma frekvens. Du kan prova först men bli inte förvånad ifall du behöver bygga eller köpa ett aktivt filter och komplettera med.
edit Sony 9000 |
Edited by - LaZyWorM on 2003/11/27 10:34:51 |
|
|
Bamsefar
Member
345 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 11:23:32
|
Margaux har en TAG AV32R Dual Processor och den skär hårt (minst 24 db) så det borde inte vara några som helst problem, plus att man kan välja delningsfrekvens tämligen fritt... |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 11:49:21
|
Kan inte nog tacka alla för ovärderliga tips och funderingar.
För några dagar var min dröm en 15 tums Velodyne på 0,25 kubikmeter. Tack vare er blev det inte så. Nu håller jag på att bygga en 20 kubikmeters stor DIY subwoofer. DETTA KOMMER ATT BLI VANSINNIGT KUL
Undrar hur jag skall lägga fram det för min hustru
|
|
|
Bamsefar
Member
345 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 12:11:43
|
Margaux: Enkelt: Hon slipper se ytterligare en stor svart "apparat" på golvet - att du sedan använder panrummet (var det väl ?) som låda till subben är en helt annan femma.... |
|
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 16:57:13
|
Angående baffeln...
När jag första gången skulle prova IB:n, hade jag bara sågat till en 22mm spånskiva till öppningen (var för sugen att prova den). Följden blev att, baffeln vibrerade och levde om något förskräckligt! Så mitt tips är att fixa en stabil baffel!
Min baffel är nu i tre lager (tog det som fanns hemma), två lager spånskiva samt ett lager MDF. Baffeln blev tyst och lugn, men inte övriga saker i källaren... dörren till matkällaren (två rum bort) skallrar vid 14Hz! Så du får nog även räkna med att montera tätningslist på dörrar.
Min fru påstår även att det skakar i vardagsrummet (en våning upp)... men det tror inte jag på
Lycka till med bygget!
|
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 22:56:56
|
Baffeln ska vara som vanligt fet hehehe.
Ja jag funderar också på hur stor baffeln ska vara. Tänker mig också något som 66mm baffel :)
Eftersom jag har lovordat Lag här så måste jag också varna för dom också.
Deras switchade steg (LAB 1300 och över) leverar inte samma effekt som det står i deras spec. Vid låga frekvenser så klarar inte LAB att leverar den ström som krävs.
Så skaffa inte switchade nätdelar om ni vill använda det till lågfrekvens. Men LAB 1000 är extremt bra till sub.
|
Edited by - Antonic on 2003/11/28 15:20:41 |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 10:07:33
|
Frågan är vad man skall använda för förstärkning istället.
HiFi Kit har slutsteg för c:a 4000 kr. Kan ett sådant passa. Jag avser inte deras dedikerade subslutsteg med filter eftersom jag inte behöver detta.
Vem mer än HiFi-Kit har lämpliga slutsteg?
(förlåt allt frågande men jag är nu ute på "uncharted territory") |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
|
Andreas63
Member
150 Posts |
Posted - 2003/12/10 : 10:56:07
|
Hej! Jag har själv en SVS PC+ 25-31. Jag är grymt nöjd med den:
Den är lika bra till både musik och film. Just nu är dollarkusen låg så den blir inte så dyr. Jag beställde den direkt från SVS:s hemsida och den levererades efter ca 10 dagar.
Jag har jämfört den med många subbar oavsett priset, har inte hittat ngn som är bättre. Läs lite recensionen om den via deras hemsida och även på audioreview.com
Tänk på att du måste betala moms på den.
Lycka till!
Andreas
|
www.minhembio.com/Andreas63 |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 10:18:58
|
dom däringa stryke-basarna är väldigt lika det som sitter i botten på SVS-subbarna, såtillvida det inte finns en mängd andra tillverkare som tillverka basar med samma utseende lär det ju vara dom.
svs är rätt kul...om man bor i villa, tittar på film, och inte ätit för mycket precis innan...
någon svs-ägare som kan kolla om det är stryke-basarna kanske? |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 11:15:56
|
Mina är beställda. Vi får se om tomten dyker upp innan jul. |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2003/12/14 : 20:05:45
|
Hej,
Om Velodyne fortfarande intresserar finns följande beg. till salu här på finska sidan av viken:
FSR-18: 1550€ FSR-15: 1330€ HGS-18: 2200€
Även nuvarande SPL-seriens basar säljs billigt, då serien tydligen förnyas. Även en beg. Minos finns till salu vid samma adress.
Pålitlig handlare (www.tlaudio.fi) som även tidigare gjort affärer med kunder från Sverige.
Bara som ett tips.
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 18:18:15
|
Jag har en gammal 21" som ligger här o skäpar kanske man skulle försöka knåpa ihop något med den då, undrar annars om man har en 4st 10" - Proson DS 10e som jag såg att fanns på http://www.factory-outlet.nu/ under Bygg egna högtalare, vad tror ni om dessa? |
|
|
Magnus Lindqvist
Member
115 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 11:32:27
|
Jag köpte en AV12 för ett år sen när den togs fram från början och kan inget annat säga att jag är hur nöjd som helst. Shivan den ersatte fungerade även den oklanderligt men den här spelar med mer pondus på något sätt. Lådan är på 115 liter och avstämd till 16Hz med två 15 tums slavbasar.Drivs av ett inbyggnadssteg på 380 W och frekvensgången snyggas till med en BFD. IB låter väldigt intressant, har snuddat vid tanken förut men eftersom jag har musikrummet i en separat byggnad på tomten skulle i så fall basen sitta på vinden. Tror dock inte att grannarna skulle tycka om det. Lycka till!
|
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291 |
Edited by - Magnus Lindqvist on 2003/12/22 12:41:29 |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 00:44:15
|
arne: Fasen! Finns dom fortfarande:)
Undrar hur de skulle funka i ett horn:) Finns det några bilder på någon som verkligen använt dem? |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
|
audiojan
Member
91 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 02:49:09
|
Definitive Technology PF18... Går mycket djupt (14Hz) och har kraft så det räcker och blir över. Den enda gången jag faktiskt råkade dra på full uteffekt (kopplade fel...) så föll en vas ifrån köksbordet.. Tre våningar upp! |
"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin |
|
|
Mad
Member
126 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 02:07:13
|
Vill minnas att jag såg nån DIY sub här på forumet för nåt år sen som bestod av en låda och ett enormt papprör. Den skulle tydligen spela brutalt lågt med hög volym, vill minnas att byggnaden där dom testat den råkade lite illa ut. Nån mer som kan påminna sig om vad det kan vara för något och kanske kan ordna fram en länk till den? |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 08:54:30
|
Jag går själv och funderar så smått på att skaffa en sub, jag är nog inne på att använda mig av en bra och rejäl 15" i en lite mindre sluten låda tillsammans med eq, aktiv delning och rejält med effekt.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Topic |
|