Author |
Topic |
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 12:30:28
|
Jag beställde ju två 15" woofers när jag startade denna tråd. Fortfarande ingen leverans från Stryke i USA trots att jag betalade 2003. De svarar inte ens på mejl.
Snart köper jag någonting annat. 4000 i sjön. Grrrrrrr |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
sveli
Member
129 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 22:14:12
|
Margaux, det tog nästan 6 månader innan mina "pre-ordered" basar var färdig tillverkade och kom hem. Kolla status på Strykes forum sida eller ring dem. Det gjorde jag.
Mvh /Sven |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 09:01:51
|
matson. Värst vad du var stingslig då.. De data jag pratar om brukar finns på de flesta seriösa tillverkare som jag sett i alla fall... Och stor låda, stora elelment brukar ge låg bas, det kan man se, i alla fall är det en rätt vettig slutsats och inget trams.. |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 10:46:28
|
Jag tänkte ialla fall börja ta upp hål i väggen. Så här ser det ut.
Jag har två 15" woofers. Frågan är om jag skall placera dem på 1+2 eller 1+3 (se bild ovan)?
1+2 borde minimera stående vågor mellan tak och golv. 1+3 borde minimera stående vågor mellan fram och bakvägg. Jag vill dock inte placera dem för nära stereobänken.
Några ideer någon? Tänk på att jag har parametrisk equaliser för en subkanal.
Så här ser det ut framifrån.
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 10:54:27
|
Jag måste ju visa basreflex porten.
Den är lite unik i sitt slag. Förutom att den kan ställas in för olika frekvenser så kan den även tillslutas helt.
När subwoofern är avstängd kan man dessutom använda porten som service lucka. Det är dock förenat med livsfara att gå in i subwoofern när musik spelas. Inte bara hörsel utan även hjärncellerna kan ta skada av dessa enorma ljudtryck i 10 Hz området. Därför skall det sättas upp skyddsföreskrifter på dörren med anvisningar om vad som måste stängas av innan man går in. |
|
|
nl
Member
324 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 20:43:13
|
Hej
När jag ser dina högtalare så tänker jag på spelet "Day of the tentacle"
|
Edited by - nl on 2004/03/20 22:10:10 |
|
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 23:09:52
|
Margaux, Så där ska en riktig subwoofer se ut!
Du kan lätt räkna med över 100 dB vid 10Hz…
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/21 : 11:03:51
|
nl: He he. Jo säga vad man vill om deras form men få är ialla fall oberörda. Man kan associera med ett antal saker... Det är det som gör dem så annorlunda och speciella. Jag har haft stora fyrkantiga högtalare i alla mina år så jag tycker dessa är spännande att vila ögonen (och öronen) på.
De är gjorda i kolfiber vilket ökar friheten att skapa annorlunda former utan att behöva kompromissa med ljudet. Vilket tillverkaren har utnyttjat. Några av mina polare är tysta när jag frågar om vad de tycker om utseendet vilket jag tar som att de inte uppskattar det. Andra inklusive mig själv älskar dem.
MrT: Jo det är som du sade. Den är liten men samtidigt väldigt (!) stor. Jag har förväntningar på den. Ibland är det kul att inte vara lagom
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 11:06:58
|
quote: matson. Värst vad du var stingslig då.. De data jag pratar om brukar finns på de flesta seriösa tillverkare som jag sett i alla fall... Och stor låda, stora elelment brukar ge låg bas, det kan man se, i alla fall är det en rätt vettig slutsats och inget trams..
B&W vet jag brukar ange dist, men att det skulle vara särskilt vanligt tycker jag inte(Totem gör det ju inte).
Stor låda och stora element säger ingenting om en högtalares frekvensomfång. Absolut ingenting. (Det går att bygga en diskant som spelar rakt ner till 20 Hz om man känner för det, men då skulle verkningsgraden bli så kass att det är meningslöst)
Stora element kräver dock stor låda(om vi pratar basreflex). För att nå ända ner krävs dock att elementet har rätt parametrar till sin låda.
Sammantaget ger detta att det är inte alls orimligt att tänka sig att en tillverkare har flera olika modeller som alla går lika djupt. Dom större modellerna har dock möjlighet att spela högre med bibehållen låg dist(då basåtergivning handlar om att flytta luft. Är arean större så behöver det inte slå lika långt) |
Mvh |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 20:17:13
|
Det har kommit paket a 12 kilo styck från utlandet.
Jag har väl inte beställt några fälgar på 15 tum?
Bäst vi öppnar!
Se där. 15 tums woofers från Stryke! Månader av väntan är nu förbi. J....r vad de är stora.
Kan huset verkligen hålla för dessa massförstörelse vapen? Vad är nästa steg? Dynamiska dynamit membran?
Och till sist men inte minst. Kan detta LAB Gruppen 1000 räcka för accelerera de enorma membranen? Kära forumvänner. Vad är det ni har lurat in mig i
Den som lever får se. Jag skall ringa mannen med slaghackan i morgon för att beställa två hål i min bärande vägg.
To be continued |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 21:03:19
|
Så ska en slipsten dras!
Grannens sovrum ligger vägg i vägg med mitt vardagsrum... hmmm... undrar om han märker et litet hål... ska jag bjucka på kaffe för att distrahera honom när jag mäter upp volymen så jag kan beräkna basporten... |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 22:40:21
|
FYFAN DETTA ÄR HELT FANTASTISKT.. HELT I RÄTT STIL JOACKIM |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 08:07:44
|
Skall erkänna att jag hade sömnproblem i går natt. Så fort jag blundade så såg jag membran stora som bilfälgar framför mig
När jag låg där och "membranloopade" så kom jag att tänka på placeringen av membranen igen. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att lägga membranen parallellt med taket (placering 1 och 3). Då slog det mig plötsligt att då fungerar ju inte timingen (distance inställningen).
Hur viktigt är det att ljudet från de olika basmembranen når örat samtidigt? Hur fixar tex INO detta för sina baslådor?
|
Edited by - Margaux on 2004/03/26 08:33:37 |
|
|
sveli
Member
129 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 13:05:04
|
Grattis Margaux, de kom ju fram till slut! Den som väntar på något gott....
Jag är mycket (extremt!) nöjd med min två "småbröder (12"). Har de visserligen i relativt små, slutna lådor, så de får matas med mycket effekt för att spela högt (2x750W i 4 ohm).
Tänk på att seriekoppla talspolarna (2x2 ohm) på varje element annars blir det jobbigt för slutsteget!
Du har väl parametriska eq på din TAG och det är nödvändigt. Parametrisk eq för basen är en extremt bra förbättring. Har 2x12 band men använder 7 just nu.
Mvh /Sven |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 13:12:25
|
Vadå du skall väll inte dela över 60hz? Då läre det inte spela någon roll vart dom står. Du är rätt okänslig för "fel" i basområdet så lågt ned i frekvens... |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 13:50:06
|
quote: Tänk på att seriekoppla talspolarna (2x2 ohm) på varje element annars blir det jobbigt för slutsteget!
Tack för det tipset. Jag undrade varför det fanns två anslutningar (nu undrar jag varför man har två talspolar )
quote: Vadå du skall väll inte dela över 60hz?
Min första tanke var att dela på 40 Hz. Jag är inte lika säker längre. Alla flerkanalinspelningar (5.1) är vad jag har förstått mixade för 80 Hz. Jag vill ialla fall ha möjliget att dela vid 80Hz. |
|
|
Topic |
|