HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Primare DVD30
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:25:55  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag har slutat tänka som dig jonsson ; när/om Sverige väl får HD-tv kommer det vara skitdyrt, och innan jag får råd tv som stödjer det (läs plasma) så har jag bytt min spelare minst två ggr; man kommer aldrig sluta uppgradera, så är det bara.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/03/02 :  07:16:49  Show Profile Send jonsson a Private Message
yamakawa nånting samsung 935? pioneer 868 de 2 försnämnda är spelare under 5lapp och pioneer landar på 12-13... tycker ju att en ny spelare för närmre 25papp borde kunna matcha dessa!?

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:30:04  Show Profile Send crion a Private Message
Alla spelare som släpps med HDMI(12bit/primary color) ut har scaling till 720p eller 1080i. En sådan spelare är Meridian G98/G91. Denon 5900 har DVI-D (8bit/primary color), och kan även den skala till 720p eller 1080i. Detta är främst intressant för projektor ägare. Framförallt HDMI är suverän i och med större färgdjupet och att du som standard kan ha kablar av längre längd än DVI.

Det projektorföretag som ligger längst fram med HDMI standarden är Sim2 (fd. Seleco). Även deras billigare Domino20H och Domino30H har HDMI levererad som standard.

De Pioneer plasmor som finns idag konverterar HDMI till analog och sedan till digital igen. Nästa generation kommer att skicka igenom signalen uncomprimised..

HDMI är definitivt framtidens bild OCH ljudkabel (kommer klara 6CH DVD-A digitalt).

Edited by - crion on 2004/03/02 08:35:43
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:30:37  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Det är en viss skillnad mellan att en dvdspelare skalar upp en bild mot att den klarar av att spela HD-TV material som man stoppar i som en dvd eller liknande. Det är två helt skilda saker.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:41:44  Show Profile Send crion a Private Message
HD DVD spelare är vaporware just nu. Finns varken titlar eller spelare att köpa.

Det enda HD alternativet som har titlar och spelare är D-VHS som skickar ut 1080i. Finns ingen bättre bild än detta medium just nu med filmtitlar och spelare.

Microsoft försöker att lansera WMVHD just nu, har väl typ 2-3 filmtitlar. Kräver dock en dator som kostar flera D-VHS spelare ;-)

Edited by - crion on 2004/03/02 08:44:26
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:41:53  Show Profile Send jonsson a Private Message
upscaling till 720p är ju det som var mest intressant... enligt mig då iaf...(kommer ha 720p proj) än en gång, trist att de inte lagt sig på denna nivå....

mvh

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:29:14  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag såg DVHS i 1080i kopplat till en Pioneer-plasma igår.. Fan vad bra bild det var!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:33:00  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Nurfen > Besökt Fredrik? =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:43:35  Show Profile Send nurfen a Private Message
tober: Nej, jag traskade runt lite inne på Pause när jag hämtade mina högtalare Annars låter ju ett besök hos Fredrik väldigt intressant Vad har han för leksaker?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/04 :  21:14:56  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag skrev till Hans Karlsson på Audioactive den 7 Januari och och frågade om digitala utgångar och fick dertta svaret:
quote:
DVD30 är gjord för att kunna byta bild kortet. Vi valde att göra spelaren så "billig" som möjligt i grund utförandet, för att sedan kunna köpa till valfria utgångar. Jag vet inte exakt när det är beräknat att lansera
HDMI och DVI korten, som jag ser det är det viktigt att få ut det så fort som möjligt.

MVH............Hans Karlsson


Jag skrev ytterligare ett mail där jag frågade om HDTV och scaler som i Pioneer DV-868 och om utgången skulle vara HDMi 2nd generation - men han ville inte gå in mer i detalj utan jag fick detta svaret:
quote:
Det var mycket på en gång. Det viktigaste svaret på alla dina frågor är att det kommer att komma olika kombinationer av utgångar som du kan välja mellan. Vi kan inte hoppa i förväg om vad som kommer att hända i framtiden det är NU vi bygger och levererar DVD30. Jag har inget "release"datum på när vi har tänkt att leverera utbytes korten.

- Den verkar så framtidssäker man kan vänta sig....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:03:43  Show Profile Send jonsson a Private Message
Whiiiii *tjuter jag som en glädjerusig skolpojk!!!!!!!!!!!!!!!!!!*

Låter ju skitbra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu ska man bara bestämma sig för proj oxå!!

ENORMT stort TACK till ELIOT!!!!!!!!!

Nu är det bara å bestämma tid för demo, men jag har mina aningar om att jag inte kommer åka hem tomhänt

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:59:55  Show Profile Send weezer a Private Message
Någon som hört ngt nytt om man kan uppgradera systemfjärren C31 till C32?
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:04:22  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Det går inte att göra men har gett små förslag på hur man skulle kunna fixa det med inbyte och liknande. Vi får se hur det går sen. =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:36:38  Show Profile Send weezer a Private Message
Usch, C32 kommer först till sommaren, då behöver man inte oroa sig för det nu direkt.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:50:36  Show Profile Send weezer a Private Message
"Vi utvärderar möjligheten för ett uppgraderingschip till C31, för DVD30, dock kommer en sådan lösning vara ganska limiterad."

Enligt Primare själva. Någon som vet hur den görs regionfri btw?
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/03/16 :  10:03:18  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Enligt Primare själva och Audioactive, så är DVD30 redan regionfri (trots att det står en massa trams i manualen...)

Min är beställd, väntar med iver...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000