HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 THX
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/03/08 :  20:37:48  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan !

om jag har fattat det hela rätt så är THX en certifiering som kräver att ljudet ska ha en viss kvalité men vissa DVD filmer kan man ju välja THX / DTS osv i menyn vad händer om jag kör en THX film med en förstärkare som ej är THX sertifierad ? får jag ett bättre ljud eller blir det som vanligt dolby med förstärkare utan THX ? borde det inte vara så att det är en bättre ihopa satt ljud spår och bättre kvalite ????

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/08 :  22:34:30  Show Profile Send Bubben a Private Message
THX är ingen standard utan en rekomendation.
Att källmaterialet är märkt med THX-loggan ska betyda att kanalerna, ljudspår, frekvensomfång, färgskala, ljustyrka, kontrastomfång m.m. är anpassade till THX-normen.
För att du ska kunna använda ditt THX-system till fullo måste du altså vara säker på att materialet är THX-certifierat. Vad jag vet så har jag aldrig stött på någon som har ett komplett THX-system, då det innefattar varje del i kedjan, dvs. material, spelare, kablar, förstärkare, procesor, högtalare, projektor, duk och storlek på rummet. Duken ska också vara akustiskt transparent och ha en storlek som är anpassad till rummet.
THX ligger under Dolby-koncernen, så det är nog ett samarbete där som gör att DD-spåret får tilläget THX. Ta exemplet med DD 7.1, som efter en tid döptes om till THX surround EX. Ray dolby och George Lucas måste vara riktiga bundisar när de byter varumärken hej vilt med varandra...
Som du aäkert förstår så spelar det mindre roll om man har en förstärkare/dvd/högtalare som är märkt THX om man inte har de rsterande dyra leksakerna. Det är ju inte lättare att hålla isär det hela efter att Ultra, Ultra2 och select lanserades.
Titta du lugnt vidare på dina THX-certifierade filmer. Jag har aldrig märkt att det är bättre bild eller ljud på en sådan utgåva. Det enda loggan betyder för mig är att Lucasarts har ett finger med i spelet, om det är bra eller dåligt lämnar jag osagt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/09 :  00:46:54  Show Profile
Jag personligen tycker att titta på filmer i thx-mode gör ljudet lite trevligare, mer som på bio, sen om det är bra eller dåligt är ju upp till var och en. själva märkningen bryr jag mig inte om utan just att kunna köra filmer i thx-läget!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/03/09 :  13:46:45  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Okej nej jag bara undrade vad det gjorde för skillnad i en vanlig anläggning ! själv är jag super nöjd med en film som har DTS det var bara så att jag fick min Pirates of the carabbian i måndags och såg att man kunde välja Dolby ,DTS eller THX !

MvH Richard
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:23:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"THX ligger under Dolby-koncernen, så det är nog ett samarbete där som gör att DD-spåret får tilläget THX. Ta exemplet med DD 7.1, som efter en tid döptes om till THX surround EX. Ray dolby och George Lucas måste vara riktiga bundisar när de byter varumärken hej vilt med varandra..."

Ja så är det, men det finns som vanligt inget system som heter Dolby Digital 7.1. Det finns inte ens något system som har 7.1 kanaler. Dolby Digital EX har 6.1 och DTS Es har 6.1 inte 7.1 trots att det finns förstärkare som kan förstärka 7.1 kanaler.

Det system som du verkar syfta på är THX Ex vilket är första och hitills enda gången som THX används för ett ljudsystem. MvhKristofer
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/13 :  19:28:25  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Här på http://www.thx.com så förklaras allt vad just en THX stämpel innebär.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/14 :  13:16:44  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Det finns inte ens något system som har 7.1 kanaler.

Sant, men doby själva använder benämningen 6.1 och 7.1 beroende på om man använder en eller två högtalare till den sista kanalen.
THX kräver att det finns minst två högtalare bakom lyssningspossition, eftersom de arbetar med dipoler. Därför blev THX surround EX ett 7.1-system även om det bara finns signal för ett 6.1.
THX-dekodern "fixar" också till SB-kanalen enligt följande:

  • Redirects bass energy in the Surround back channels to the subwoofer, ensuring optimum bass performance.

  • Requires Re-Equalization™ of the Surround back channels to match characteristics of the front and left/right surround channels.
    Synchronizes the Surround Back Left and Surround Back Right speakers in time and position relative to the listener, providing a seamless surround sound experience.

  • Preserves the original sound perspective in soundtracks from older films with mono surround channels by automatically re-directing the surround signal to both Surround Left and Surround Right rather than to the Surround back speakers only.

  • Maintains the same technical standards for Surround back channels as for Left and Right channel surround, eliminating compromise in channel separation, noise, headroom, bandwidth and decoding accuracy.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000