HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Totem vs Totem på Hifi Art
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/05 :  00:50:04  Show Profile Send Amund a Private Message
Då ska jag försöka mig på en liten recension av mitt ca 3 timmar långa besök på Hifi Art idag.

Det som jag som jag var ute efter idag var att lyssna på några modeller som kunde tänkas konkurera mot mina egna Totem Model-1s som jag då självklart hade som utgångspunkt.
Högtalarna som jag lyssnade på idag var Forrest och Mani-2s. (Ca 32k resp ca45k)
Elektroniken kom från Simaudio. Förstärkare var Moon I-3, Moon I-5. Som cd användes den nya Equinox(stavning?). Kablaget bestod av Kimber signal och 8tc som högtalare samt en av totems signal kablar.

Först ut var Forrest.
Detta är den högtalare som Totem själva rekomenderar om man vill ha Model-1 öppenhet.
Till och börja med så spelar Forrest djupt, väldigt djupt måste jag säga. Basen var väldigt fast men ändå mjuk på ett behagligt sätt, med enorm kontroll. Mellan registret var oxå öppet utan att vara påfrestande. Jag blev faktiskt imponerad över den mjuka nästintill perfekta övergången mellan bas och mellan. Och på toppen av moset så var det Totems enormt luftiga diskant som hur högt eller hård musik man spelar aldrig blir vass!
Forrest är väldigt detaljerad men presenterar det på sitt sätt.

Det som jag då blev lite besviken på var stereo bilden. Forrest lägger inte ut samma breda ljudbild som Model-1 gör, utan begränsar sig lite till att spela "mellan" högtalarna, och inte ut över sidorna som Model-1 lyckas med. Inte heller så presenterar den instrumenten och röster med samma precision som Model-1.

Med andra ord så är Forrest en mer "vuxen" högtalare än Model-1 men utan den precision och den fina detaljeringen som Model-1 presterar.
Här får man alltså göra ett val av vilket ljud man helst vill leva med, med andra ord väldigt personligt val. För mig persoligen så är det en kompromiss som jag inte vill göra, utan behåller nog mina Model-1 då jag uppskattar den typen av ljud mer.

Om vi sedan går vidare till Mani-2....
Här blev jag riktigt frälst på en gång! Mani-2 spelar inte riktigt lika djupt som Forrest men basen är om än möjligt ännu mer kontrollerad. I ett väldigt krånligt parti med trummor på Robbie Robertson skivan så visar Mani-2 verkligen hur trummisen har sina trummor uppställda! Nyans skillnaderna på dom olika trummorna som med Forrest hörs, så kan man med Mani-2 verkligen höra vilken utav trummorna som behöver renoveras!! Det som var små nyans skillnader med Forrest är natt och dag skillnader med Mani-2!
När det gäller mellan och diskant så går Totem igen, man hör direkta likheter med både Forrest och Model-1. Skillnaden är bara att Mani-2 gör allt mycket bättre.
Och här hittar jag det jag saknade med Forrest, den breda och precisa ljudbilden, som visar tydligt var Robbie och instrumenten står.

Nackdelen måste då bli att den inte går lika djupt som Forrest, men det är oxå en stativare.

Slutsatsen av min lyssning blev det att Mani-2 blir för mig den kompromissen som jag kan tänka mig. Visst Mani-2 går inte lika djupt i basen som Forrest, men det man vinner i precision och skärpa gör att jag kan leva utan den riktigt djupa basen.
Därimot så var Mani-2 mycket mera kräsen på elektroniken än Forrest. I-3 klarade gott och väl driva Forrest bra medans Mani-2 lät mycket bättre med I-5 och skulle nog må ännu bättre med ännu lite kraftigare saker.
Om jag sedan lyssnar på Wind så kanske jag slipper kompromissa!? Vem vet? Jag låter nog bli att lyssna på den på ett tag, då den sträcker sig en bra bit över min budget.

Sedan sticker jag in med en liten jämförelse mellan Kimber Pbj och Totem (?) signal kabel.
Jag tyckte att Kibmern var lite mer direkt och ärlig än Totem, medans Totem var lugn och lite fylligare. Mitt val här skulle bli den lite billigare Kimber då den passade mig bättre. Kan då här fylla i att mitt val inte stämde överens med Kents.

Ni får nu ha lite översikt med mig då jag inte är något proffs eller är jätte bevandrad av lyssnig i den lite högre skolan. Jag har bara med den här recentionen försökt förmedla mina intryck så gott jag kunnat. Och som sagt så är ju mitt val av "vinnare" i denna recension bara begrundad på min smak av ljud. Du kanske hade valt Forrest?

Ett stort tack till Kent för en fin demo!

/Amund

Edit: Stavning

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2003/12/20 02:51:15

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/05 :  01:04:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
En bra och upplysande beskrivning, roligt att du hittade ett par nya högtalare att trivas med.
Bra beskrivet!


Bravo
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/11/05 :  02:50:20  Show Profile Send pesa a Private Message
Amund,
Tack för trevlig läsning och ett, i min mening, mycket gott exempel på återgivning av dina lyssningserfarenheter.

Det lilla jag hört av Totem har givit mersmak och detta märke har imponerat mycket på mig hittills.

Lyckat till med "nyförvärvet"...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/11/05 :  07:50:45  Show Profile Send mva a Private Message
Amund! Tack för en intressant läsnig!
Det visar att jag inte var fel ute i min egen bedömning om vilken fantastisk högtalare Mani-2 är hoppas att jag har ett par stående i mitt vardagsrum inom snar framtid.
Må så gott!

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/05 :  08:32:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jättekul att du fick se lite mer av Totems sortiment, synd att jag inte kunde vara där och hjälpa till med diskutionerna

Du har mycket väl fått fram de skillnader som finns mellan modellerna som du pratade om, jag anser själv att Mani-2 spelar mer lik Model-1 då det oxå är en stativare.. och ser man till specen så spelar faktiskt Mani-2 lägre ner i frekvenserna än Forrest !!

Men Forrest kan kännas lite fylligare i botten pga att den får en större låda att spela i och Mani-2 blir mer kontrollerad, men kan dock kräva lite bättre förstärkeri för att blomma ut ordentligt...Nått man ska nämna i sammanhanget är att Mani-2 har faktiskt 2 basar, den har en extra inuti låda i en "push-pull" lösning..

Och vi ska väll ha lite bilder på de högtalare som vi pratar om..

Forrest..


Mani-2..


/Martin
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/11/05 :  17:02:19  Show Profile Send krelle a Private Message
Måste ju bara säga nåt jag oxå. Jag skall få mina mani-2 inom kort och tackar dig Amund för en fin kortrecension. Dom behöver lite mer kraft (har själv Moon w-3) för att blomma ut i speciellt basen. Tycker själv dom går helt tillräckligt djupt men framförallt har jag aldrig hört en sån tajt basåtergivning hemma...... de ska ju enligt spec gå ner till 29 hz.....kan inte uttala mig om de gör det men bra låter det.....mvh Krelle
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/05 :  19:27:42  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
VILKA skönheter!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/05 :  22:42:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag har just nu hemma den där Totem signalkabeln som nämns av Amund och Kimper 8TC som högtalarkabel. Jag har lyssnat ca 2 timmar i kväll (fick sluta pga grannarna ) och det är ett klart lyft jämfört med mina gamla Tara Labs kablar. Jag tycker jag känner igen det där "lugnet" som beskrevs ovan och även en viss "fyllighet", det låter helt klart bra och lovar gott! Men....jag har en liten känsla av att jag inte nått riktigt ända fram vad gäller kablar. Jag ska även testa en annan kombination (tyvärr blir det nog också lite dyrare) för att se vad som händer. Men överlag låter det väldigt helgjutet, lagom lugnt och lite varmt utan att bli gosigt. Det jag ev önskar är lite större luftighet (mindre "slöja"). Jag återkommer igen i en recension och vad det blev för kablar till sist.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:20:40  Show Profile Send Jonas a Private Message
Så där ska ett par högtalare se ut tycker jag. Riktigt vackra skapelser, stilrena och fina.
Är dessutom nyfiken på hur de låter. Var ruskigt nära att slå till på ett par Model 1s en gång, men vågade inte klippa till olyssnat. Börjar bli sugen på att se efter vad som skulle kunna ersätta mina Audiovector M1 Signature...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:20:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Var i landet finns du nånstans ??? För du ska klart lyssna på Model-1 om du har chansen... Och jag tror nog du skulle få ett väldigt intressant allternativ i Model-1 till dina M-1or...

/Martin
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:35:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Amund:
Jättetrevlig läsning! Uppskattas.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:50:41  Show Profile Send Jonas a Private Message
Martin! Jag bor på västkusten. Är sugen på att åka en shoppingtur till Sthlm någon gång snart, men får inte med mig någon... Det var lättare när jag hade flickvän. De gillar sådana tripper!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:05:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det är lite tunt med ÅF som har Totem på den sidan sverige just nu, men vi jobbar på att få några fler butiker att uppdatera sina sortiment lite och ta in detta spännande märke

Men ta dig upp til stockholm så ska vi visa dig sortimentet från Totem...

/Martin

Edited by - MartinH on 2003/11/07 13:07:18
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/16 :  09:17:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur ser den svenska prislistan på Totems högtalare ut?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/16 :  09:35:32  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tittade på totemacoustics hemsida. Det tycks vara stor skillnad på förstärkarlasten mellan dessa två högtalare. Forrest har nominell impedans 8 ohm och går inte lägre än 6,4 ohm. Känslighet 87dB. Väldigt bra värden tycker jag. Mani 2 har däremot 4 ohm i nominell impedans och känslighet 85dB. Ingen barnlek.

edit:stavfel

Edited by - Aton on 2003/11/16 09:36:33
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:48:10  Show Profile Send Amund a Private Message
Aton: När jag var hod Hifi Art så snappade jag självklart upp en prislista

Mite - 6500:-
Model-1 - 17000-21500:-
Mani-2 - 43000-48500:-
Arro - 11900:-
Sttaf - 16000:-
Hawk - 25500:-
Forest - 32500:-
Wind - 75000:-
Shaman - 119000:-
Detta är i svart el mahogony, annan finish kostar några tusen extra. (det är det värt)

Kul att ni gillade recensionen.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:43:24  Show Profile Send Aton a Private Message
Tack Amund. Jag tror jag skall passa på att lyssna på Totem nästa gång jag är i Stockholm. Sen kan man köpa den så småningom när de får en återförsäljare i Göteborg. Är det promenadavstånd till butiken från området drottninggatan-sergels torg-gamla stan?

Hifiarts ny hemsida är nog det mest minimalistiska jag har sett! http://www.hifiart.se/
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:56:44  Show Profile Send Amund a Private Message
Nja, visst är det gångavstånd alltid... lite i det längsta laget därimot
Är inte så bra på kollektivtrafiken i stan. Pröva att Pm:a MartinH, han kan säker hjälpa dig.
Kör du egen bil så PM:a mig, kan stan utan å innan!
/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2004/01/14 20:23:37
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:16:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja hemsidan är under construktion som man säger..Men snart så kommer det bättre info på nätet oxå...

Kommunalt är det östermals tunnelbana som gäller och sen ett par minuters gångväg, annars så går buss 56 från centralen och stannar utanför dörren...

/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:55:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad är det för adress? Hittar ingen sådan info på nätet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:18:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
HifiArt ligger på Linéegatan 56...
Tel: 08-661 63 00

Öppetider: Tisd-Fred 10-18, Lörd 11-14

/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:26:14  Show Profile Send Aton a Private Message
OK, tackar.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2004/01/21 :  18:41:37  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Hej! Var i dag, den 21, inne på Radiolagret. Vad fann jag där om inte just Totem. Har ännu inte hunnit lyssna på dessa högtalare, men det förefaller mig som om de har fått mycket god kritik. Vore kul med fler kortrecentioner. Står själv i begrepp att så småningom köpa någonting som låter bra. Lever i dag med Heybrook Sextett/ SAT Amplifix/ Classé cd-spelare. Vänligen Jerry
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/22 :  08:49:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo du såg rätt Jerry, vi har skickat ner en bekant med lite Totem till Radiolagret så dom kan få testa lite Totem, ska bli kul och se vad dom tycker ...

/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:47:39  Show Profile Send Aton a Private Message
WOW, vilka totem finns på Radiolagret??? Det här var en trevlig nyhet. Bäst att provlyssna innan de försvinner.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:56:58  Show Profile Send Aton a Private Message
Typiskt, de stänger kl 13 på lördagar . Blir att vänta till på tisdag. Morgonöppet är överskattat. Fram för senare lördagstider. Videobutikerna har rätt dygnsrytm .
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000