HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test, Vincent CD-S6 vs Arcarm 82T
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:38:49  Show Profile Send Joe a Private Message
Jaha, så var det dags att försöka plita ner vad man tycker om dessa spelare. Märkte direkt att det inte var lätt att höra någon större skillnad mellan dem, betydligt lättare var det att höra skillnad mellan Arcam 73T och Primare D20. Men en viss skillnad har jag dock märkt, det svåra är att sätta rätt ord på det.

Förutsättningar
Fick reda på att Arcam spelaren var inspelad innan jag lånade den. Däremot var inte Vincentspelaren inspelad så den har gått på repeat från fredag eftermiddag tills idag söndag. Ska göra ett sista test i morgon förmiddag så den får gå hala natten.
Det innebär att den har minst 50 timmar kvar men bättre kan jag inte göra eftersom jag ska lämna tillbaks båda spelarna i morgon.

Ok, hur lät det då?
Kan börja med att säga att båda spelarna låter mycket bra, de tar tag i musiken och har ett härligt driv med en fast och ljup bas utan att den blir bumlig.

Vincent CD-S6
Ljudet är helt klart påverkat av att det sitter ett rör i försteget, ljudet är varmt och diskanten är mjuk och klar. Musken blir levande med en lagom luftighet.

Arcam 82T
Ett klart och detaljerat ljud med ett härligt driv, diskanten kan dock bli något vass, cymbalerna skär något i öronen. Basen är ljup men spelar ibland på gränsen till att bli bumlig.

Det ska tillägas att det är ytterst små skillnader mellan dem, när jag läser vad jag har skrivit så låter det som att det är stor skillnad men det är det inte. Den skillnaden som finns fick jag verkligen anstränga mig för att höra.
Ska jag vara ärlig så kan jag nog tänka mig båda spelarna men då jag föredrar det varma ljudet som man får från en vinylspelare så blir det Vincent som ligger närmast till hands.

Kringutrustning:
Förstärkare: Primare I20
Högtalare: Dynaudio Audience 42
Hagtalarkabel: 4-kvadrat
Signalkabel: Audioquest (ca 1000:-, fick låna dessa med och har ingen mer info om dem)

*edit* Vill passa på att tacka HI-FI stället och Ågrens HI-FI för att det så vänligt lånat ut de spelare jag har lånat av dem!

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/11/05 00:52:48

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:09:25  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Sverige ligger CD-6an på ett väldigt bra pris. Cd3:an kostar lika mycket här som 6:an men betydligt mindre i Tyskland.

Enligt Vincent själva så ska iallafall 6an spöa 3an. Om jag hade gissat så hade jag också fått Vincenten till en 1:a i jämförelse med Arcamen...

/J

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/03 :  04:29:56  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Joe

Interessant så olika man kan uppfatta saker och ting. Jag har själv testa Arcam Cd 82t och Vincent cd s6 mot varandra, resten av systemet bestod av krell 400ix integrerad stärkare och Sonus Faber Grand Piano Home högtalare snörat med bättre nordostkablar.

Mina intryck:

Arcam cd 82t: Vass, lite tunn, mycket rapp bas, dock så går basen långt ifrån djupt. inte särskilt trevlig cd spelare.

Vincent Cd S-6: Beslöjad diskant! blöt bas! hyggligt mellanregister. färgat ljud! hade aldrig köpt denna cd spelaren.

Titta då hellre på Cairn Fog eller Audio Analogue Pagnani än på dessa två cd spelarna.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/03 :  04:30:52  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade samtidigt hemma en Arcam Fmj cd 23t och en Unison Unico cd spelare och både två spelade åttor runt både cd82t och s-6:an...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/03 :  04:31:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag upplevde det som att det var STORA skillnader mellan cd spelarna!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/03 :  14:22:38  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Har en Vincent cd-s6 i mitt sk "andrasystem". Har den därför att den spelar hygligt välupplöst och valörrikt. Vid direkt jämförelse med bl.a musical fidelity cd3.2 (eller vad den heter) resp cdfix krossade den dessa - och är billigare. Har minst samma musikalitet som MF:n (som f ö är detaljfattig som få) och springer jämt med cdfixen(som är hopplöst omusikalisk) betr detaljer. Detta gör den till ca 6000:- mindre pengar än de båda kombatanterna. Jämför jag å andra sidan med min transport/dac(till ca 10ggr pengarna) så har Vincenten inte så mycket att komma med...
Kringprylar vid mina test: Elektronik från Accuphase och Gryphon, kablar från Burmester och Harmonic tech (hela vägen från väggen) och lite olika högtalare som Chord (LS5/12A), Dynaudio och Mirage.

Jag tycker det är stor skillnad på Vincents rörhybridprodukter (låter överlag ok) jmf deras transistorprylar som alla har ett trist grått skimmer ("gardin") framför musiken - låter s a s lite billigt
(som Råt(t)el (eller vad de heter), HK m fl).
Jag har inte heller hört en enda Arcamprodukt som låter drägligt trots många försök. Har blivit utsatt för blindtest och ändå pekat ut Arcam pga ett totalt hopplöst ljud. (Allra sämst var deras Alpha 10 förstärkare men den är tack och lov utgången...)

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/11/03 :  18:39:32  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Vissa HiFi-intresserade säger att skillnader är stora så fort de är klart hörbara... Även om en skillnad är klart hörbar kan den vara liten, det beror på vad man har för referenspunkt. Även om jag hör skillnad på mina HD600s och ett par HD570 säger jag att skillnaden är liten medan andra säger att den är enorm. Även om jag inte har någon stor budget var skillnaden värd 1700 kr för mig, men objektivt sett än skillnaden liten oavsett hur man ser på saken.

Edited by - HanssoN on 2003/11/03 19:13:05
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/04 :  11:22:26  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>mikemusic

Jag ogillar också arcam starkt mem Fmj cd 23t spelaren i ett rätt matchat system kan faktiskt låta riktigt trevlig. Tillsammans med Krellen funkade den enormt bra!

Jag förstår fortfarande inte hur du kan köra vincenten, då den är duktigt beslöjad i diskanten och blöööööööt i basen.

I och för sig tycker jag varken cdfix eller musical fidelity A3.2 cdn är särskilt roliga. Jag hade nog också valt vincenten av dessa tre(har själv haft en musical fidelity 3.2:a. Men som sagt, jämför man med trevligare saker som unison unico cdn, Arcam fmj cd23t eller Rega Jupiter så har vincenten inte en chans.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:45:57  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Mycket låter ju som alltid beroende på vad man kombinerar det med. CD-S6 tillsammans med t ex en Arcamförstärkare skulle tveklöst vara en rätt jobbig kombination (precis som bläcksvamp och alkohol...). Medan S6-an tillsammans t ex Gryphonförstärkeri och högtalare med ren, snabb bas inte alls är så tokigt. Men, men, jag kan lätt leva med Vincent i mitt andrasystem. Har faktiskt inte hittat så många spelare med samma valörrikedom i ljudet som S6-an i den prisklassen, men visst, det finns saker att anmärka på. Den billigaste spelare jag hört som jag tycker låter bra är Electrocompaniets senaste version av EMC1 (eller vad den nu heter). Sen är det ju en annan sak att man kan önska sig lite till även där...
Jag tycker dock definitivt att Vincent duger som underhållare under sena biljardkvällar... Det är mest så jag använder den!

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:58:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>mikemusic

Det kan jag också hålla med om, att vincenten skulle duga som underhållare sena biljardkvällar!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/05 :  01:06:20  Show Profile Send Joe a Private Message
Ser att diskussionen går varm om huruvida S6:an är något att ha eller inte. Själv är jag mest nöjd med denna av de fyra jag har testat och beslutat mig för att köpa den.

Ja, det finns garanterat spelare som låter bättre men vill inte analysera sönder ljudet på varje låt jag spelar, syftet är ju trots allt att njuta av musiken. Jaha, då kanske någon säger att då måste du ha en bättre spelare för att kunna njuta fullt ut. Problemet blir då till slut att man måste köpa de dyraste HI-END grejerna och det har jag inte råd med. Nej, S6:an lät så pass bra i mina öron och jag tror jag kommer bli nöjd med. Skulle det visa sig att jag inte gillar ljudet efter ett halvår så får jag la börja om och leta efter ett annat alternativ.

Sen kan ju tilläggas att vi har olika känsliga öron och vi uppfattar ljud på olika sätt för att inte tala om matchningen i våra olika system.... jaja, nu ser jag fram emot leveransen

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/11/05 01:13:29
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/11/05 :  02:52:41  Show Profile Send pesa a Private Message
Joe,
Lycka till med köpet och glöm inte att lägga in några rader när den är inkörd och klar...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:50:12  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Joe

Det är du som ska lyssna på den och det är därför hur du tycker den låter som spelar roll. Kom också ihåg att jag inte varit riktigt rättvis när jag jämfört, eftersom jag har jämfört med produkter som varit några tusenlappar dyrare. Dessutom i ett mer högupplöst system än det du har, vilket borde avslöja vincentens brister mer. Sen så är matchning grymt viktigt, jag har hört halvdanna produkter låta riktigt bra när dom blivit rätt matchade.

Lycka till med köpet och hoppas du får många trevliga timmar framför stereon!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/06 :  01:09:44  Show Profile Send Joe a Private Message
Tack Pesa och Akhenaton...... ska försöka komma ihåg att tala om hur det låter när den är inkörd


I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:36:26  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Hoppas du blir nöjd Joe! Hoppas tweak-tipsen gav nåt.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/08 :  00:25:53  Show Profile Send Joe a Private Message
Tack Tonkis, ska testa mig fram när jag får hem spelaren och när den är ordentligt inspelad

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/12 :  12:10:29  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Trevlig lyssning får även jag önska. Trevlig läsning om denna Vincent finns f ö i senaste numret av "fidelity" - enda seriösa Nordiska hifimagasin jag känner till... (även om det som alltid är de egna öronen som gäller). Vidare har jag ännu inte hört någon annan spelare unde 20kkr som slår Vincentens valörrikedom.
/Mike

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:15:56  Show Profile Send Joe a Private Message
Tack även till dig mikemusic

4-5 veckor kvar, jag längtar Snacka om att det blir den bästa julklappen jag kommer få i år

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/13 :  01:33:57  Show Profile Send Joe a Private Message
Ser mörkt ut, får den nog inte före jul

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/13 :  07:49:40  Show Profile Send hal a Private Message
Tråkigt, vet hur det känns.

Men det som väntar på något gott...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/13 :  19:51:00  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har lyssnat på flera av de cd-spelare ni nämner, men inte särskilt ingående.Tycker dock varken om Arcam, eller Musical fidelity. Varför skriver jag då, undrar ni kanske? Jo det är för att jag har en Densen B400 Plus som jag trivs otroligt bra med, men som alltid med mig, vill jag gärna höra vad andra har för erfarenhet av denna. hur låter den för ER!

Jag har en amplifix och ett par monitor audio studio 20se (som ni säkert vet) och jag har mestadels lyssnat med kimber pbj och 8TC men har nu ett par taralabs biwire (gamla kablar, då jag sålt mina 8tc, de var för korta). Högtalarkablarna vill jag byta, de verkar "dämpa" ljudet på nåt sätt (tips! högst 100kr/m). Mitt intryck av spelaren är dock mycket gott. Den har ett tajt snabbt ljud i alla register och inget sticker ut. Den går djupt i botten och har en fin diskant. Röster får en härlig närvaro och nyanser i dessa är mycket tydliga. Man "känner" sången (flummigt). Allt som allt är ljudbilden tydlig och helhetsintrycket blir "musik". Separationen mellan instrument, ljud och röster är bra.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2003/12/13 20:05:13
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/14 :  03:38:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Varför skillnaden kan upplevas som olika stor beror ofta på att de testas i olika system där den ena eller andra komponenten passar bättre än den andra.

Bravo
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/02 :  07:33:27  Show Profile Send KennethS a Private Message
Lite roligt är att jag hade hemma både Vincent CD-3 och Arcam CD82T hemma för test ihop med mina Audiovector M1Super och min Arcam Alpha 10 förstärkare... Slutresultat:Knockout seger för Arcam CD82T och jag upplevde inte alls denna vasshet ni pratar om. Och då ska ni veta att Vincenten var inspelad medan Arcamen var mer eller mindre ny ur kartong. (Nåt som jag fick veta efter min test)Ljudet är spänstigt, bra rapp botten med utmärkt kontroll och den är väldigt bra på måla ut detaljer i mitt system och jag upplevde Vincenten väldigt grå och oengagerande...Så smaken är som baken.. Ska tilläggas att kablarna bestod av Transparent Music Link + som signalkabel och TaraLabs Prime 500 som högtalarkabel. Det står idag en CD82T och spelar mina skivor hemma!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/02 :  10:30:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
KennethS: Enligt Joe så var det en Vincent CDS6 som han testade inte en S3. Dom verkar vara helt olikt konstruerade. Kan ju verka lite underligt med tanke på att det är samma fabrik som gör dom.

Personligen har jag lite svårt att tro att en Vincent CDS6 är bättre än en CDfix men om jag inte missminner mig så har Anders på hifistället en fix hemma och även Vincent så där går det ju att jämföra rakt av

Jag har hört CDS6 med tillhörande integrerad Vincent rörförstärkare på Telehå i somras och det lät rätt ok även om jag vill ha en mer detaljerad återgivning. Högtaleriet var Martin Logan. Man kanske skulle ta sig en tur till Hifistället snart igen...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/02 :  16:15:44  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tack Dan!Såg det nu, Hade varit uppe hela natten när jag skrev mitt svar!

Ni pratar om isolationspuckar.. Är det värt pengarna på min Arcam CD82T? blir det skillnad?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/01/02 16:16:44
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/01/03 :  01:58:13  Show Profile Send Joe a Private Message
KennethS, som du märkte så är det CDS6 jag har testat.
Har däremot hört från andra, inte testat själv, att det är rätt stor skillnad på S3:an och S6:an. Slog mig nu att det skulle vara intressant att låta dessa två gå en match någon gång.

Sen tror jag, som vi har debaterat lite tidigare i denna tråd, att matchningen har stor betydelse. Detta är en svår sak för mig då jag har ytterst lite att jämföra med, då det här med Hi-Fi är nytt för mig. Så ska jag vara ärlig så vet jag inte om Primare I20 och Dynaudio's 42:or är rätt kringutrustning.

Den har inte dykt upp än

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000