HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av lite udda slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/27 :  08:09:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har sedan tidiga tonår varit hifi intresserad och har under en längre tid ägt många olika system.

Bland dessa kan nämnas Onkyo, och ett par gånger Kenwood, jag har även haft ett varierat högtalarutbud, exempelvis AE, Celestion, MB QUART, Audiopro med flera.
På senare tid har det även synts till Audio Pro A.2 (integrerad förstärkare) samt M.7 (Slutsteg) högtaleri från samma tillverkare och DD-processor från Marantz och egenbygda högtalare.

Jag har i de flesta av de hifi uppsättningar jag lyssnat på genom åren, både mina egna och andras, upplevt att det har låtit jättefint, sobert och vackert, men på senare tid har jag kommit till insikt om att detta inte riktigt är vad jag vill ha.

Vi har alla våra ideal, nu får ni stå ut med en liten berättelse om vad jag kommit att tycka mycket bra om på sistone.

Jag hade i helgen (25-26 Okt) möjlighet att provlyssna ett slutsteg av fabrikat QSC modell PLX 3402, detta kan vara relativt okänt i hifi kretsar vilket har sina skäl.

Provlyssningen utfördes i mitt familjehem i Kalmar med egenkonstruerade högtalare av bra klass (Leonardo P2, man måste ju kalla dem för något), se gärna min systemsida.

Dessa vägghängande högtalare är bestyckade med ett par Vifa element (6,5" 1") som sitter i en sluten låda på ca 13 liter, de är i sig själva mycket "monitoraktiga" i ljudet och har fin upplösning samt lite hårdare karaktär.

Signalkällan i detta fallet var en Panasonic A-320 DVD spelare direkt kopplad till slutsteget, och musiken som kördes var mycket varierad, dock med tyngdpunkt på elektronisk musik.

Slutsteget är av klass H typ och har standard 19" bredd för rackmontering och vikten är "hela" 9.5 kg så här kommer det ack så vanliga vikt/kraft förhållandet lite på kant.

Effektmässigt ligger det testade slutsteget på 700 W/Ch i 8Ohm, 1100 W/Ch i 4Ohm och 1700 W/Ch i 2 Ohm (FTC 20-20kHz) och med en dämpningsfaktor större än 500.

Hur låter detta steg då, jo i jämförelse med tidigare testade slutsteg från QSC som RMX 1450 och EX 4000, ser man likheter men i detta fallet var det MER av all den lite speciella personlighet dessa slutateg innehar.

Det som jag finner mest intressant i detta fallet är när man jämför det med lite vanligare hifi utrustning.

Nu skall man dock komma ihåg att detta är ett slutsteg som inte har såvärst mycket gemensamt med "hifi" mer än att det är byggt för att förstärka en lågnivåsignal, samt göra detta till det bästa av sin förmåga.

Och det gör det sannerligen, aldrig har jag då hört en sådan kontroll, transientaggresivitet och upplösning tidigare, inte så konstigt kanske med den effekten, men effekten är ju inte allt heller.

Upplösningen var somsagt i särklass för att uttrycka sig försiktigt, faktum var att jag skrattade högt de första gångerna jag satte i en ny skiva, sedan satt jag bara där med ett flin på läpparna och njöt.

När de gäller hifiparametrar som 3D information, kropp och värme i ljudet så var väl dessa inte alltför påtagliga, här hade istället den torra, raka och stramt analytiska sidan helt klart övertaget.

Jag känner att det är dags för en klyché :

"Det kännde som om jag helt plötsligt hade ett par nya högtalare"

Japp vi har väl alla hört den förrut, och även om jag upplevt detta tidigare vid lyssning på mina andra QSC steg så skall det sägas att detta var betydligt mer än bara en nyans bättre.

För att förtydliga, basen blev extremt tajt, detaljerad och bergfast, mellanregistret hade bett upplösning så det förslog, diskanten hyperupplöst och stenhård, man kom på sig själv med att blinka ofrivilligt när det small till i musiken, ljudbilden blev mycket mäktig i sin helhet och satt ihop som i ett skruvstäd.

Detta kanske låter obehagligt, men tilläggas bör att allt hade bra balans, sällan har jag upplevt detta någonstans i någon hemmautrustning eller hifibutik.

Tilläggas bör dock att dessa intryck blev alltmer framträdande ju mer man vred upp, men aldrig någon gång lät det ansträngt eller tunt, att lyssna vid lite högre nivåer var något som jag upptäckte att detta slutsteg inte hade något alls emot.

Men det naturliga i ljudet fanns det kanske inte för mycket av, det lät mer sterilt, kiniskt, hårt, eller om man så vill "rätvist utan någon som helst romantik", tyvärr med ett ibland påtagligt inslag av fläktljud fårn kylningen.

Detta slutsteg är nog inte något för den som har för vana och vilja att avnjuta lugn klassisk musik på vinyl med sin rörförstärkare och dricka ett glas vin, med andra ord någon lite mer sofistikerad än mig : )

Man behöver nog vara lite vriden i sitt ljudideal för att uppskatta denna lilla skönhet till slutsteg, vilket jag gjorde enormt, speciellt när det kom till elektronisk musik, musiken högg verkligen tag i en.

Röster verkade det dock ha lite svårt för, de kändes allt som oftast lite omänskliga, kalla och nästan överdrivet detaljerade, detta gav sig särskilt väl till känna på skivor från Regina Lund och Tori Amos men det underliga var att lyssnade man efter noga så fans hela registret representerat frekvensmässigt, dock helt utan "värme".

Jämfört med de tidigare nämnda slutstegen från QSC känns ljudet igen, men denna gången på en högre nivå, mer av allt kan man säga.



Om du är nyfiken på slutsteget så ta en titt på : http://www.qscaudio.com/products/amps/plx/plx.htm

Jag hoppas att ni inte tycker att denna recension är felplacerad, vad jag vill säga är att det för min del finns bra alternativ utanför den komersiella hifi marknaden när det gäller slutsteg och kanske gäller detta flera av oss.

Dessa alternativ förtjänar i min mening mer uppmärksamhet i hifikretsar, men sedan är jag ju lite skadad också : )

Och testen utfördes med undantag för slutsteget på ganska normal hifi utrustning.

"Lyssningspanelen" bestod av Petter Feltenstedt, Stefan Sjö och mig själv Anders Martinsson, intrycken som jag återgivithär är en jämn blandning av de åsikter som kom fram under provlyssningen.

mvh Anders Martinsson.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/11/19 21:00:41

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/27 :  18:51:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Dessa alternativ förtjänar i min mening mer uppmärksamhet i hifikretsar, men sedan är jag ju lite skadad också : )
martinsson,

Trevlig recension!

Jag har oxå en hel del bra erfarenheter av PA-steg inom hifi. Men så är jag ju kanske oxå lite skadad

Knäppte du inga bilder





Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/27 :  20:20:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej Neriks !

Tråkigt som det var lämnade jag av misstag min kamera i Göteborg, nästa gång jag kommer hem funderar jag på att testa ett lab fp 6400 och då skall kameran med.

Efter denna test är jag helsåld (och jag som var nöjd redan innan)och skall givetvis fortsätta att testa PA-steg, men som det ser ut just nu siktar jag på ett Powerlight2 PL224.

Dessa skall tydligen vara ännu rakare och torrare samt transientaggresivt än det testade PLX 3402, vilket givetvis ger att jag är mkt nyfiken på dessa steg, jag finner det nämligen smått otroligt att det kan bli mycket bättre.

Drömmen vore ju att ha exempelvis 3st PL224 samt lite processorer och EQ så man kunde laborera lite, det vore en trevlig och flexibel grund för mig.

Man skall väl inte snöa in på ett fabrikat såpass som jag gjort kanske, jag skall försöka vidga mina vyer.

Kanske skulle man ta en titt på Crown K2, fläktlöst och allt som det är, Digam (powersoft) kanske, ja det finns myckt man skulle vilja testa.

Det är dock enklast för mig just nu att komma åt Lab och QSC, så det får bli det för stunden (testmässigt alltså).

Det riktigt roliga i det hela är att ju mer jag provar PA-steg desto mer övertygad är jag om att det är det soundet jag vill ha, brutal ärlighet, noll romantik, oerhörd transientaggresivitet, fantastisk upplösning och ingen som helst vilja att ställa sig in hos lyssnaren.

Jisses vad många underliga ord det blev, men faktum kvarstår, som jag ser det har jag aldrig upplevt dessa egenskaper så pass starkt hos varken välansedda HIFI butiker eller goda vänners finfina system.

OJ!, när jag läser vad jag skrivit är jag rädd att jag är riktigt illa ute : )

Lite synd bara att så få kan relatera till det, oftast är det dåliga saker man får höra, men jag vet vad jag vill ha, och när det gäller dessa parametrar har jag svårt att tro att det finns något bättre.

Jag trodde jag var på rätt väg tidigare, vilket skulle visa sig stämma, och nu känns det som om jag verkligen "hittat hem" iochmed denna provlyssning,

Nästa gång blir det med bilder, det är ett löfte.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/10/28 07:13:47
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2003/11/28 :  15:31:43  Show Profile Send Antonic a Private Message
Jag är grymmt intresserad om vad du tycker om LAB stegen.

Kommer själv använda det till mina högtalare.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/11/29 :  10:39:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tyvärr hann jag inte testa deras värsting modell fp 6400, det var tänkt att jag skulle gjort det förra helgen, men tyvärr skulle det ut på jobb.

Ägaren tll detta steg säger att det är snudd tå fantastiskt att använda i bas-aplikationer, det ger ett mycket kontrollerat basstöd.

Mina egna erfarenheter av LAB är att de tidagare modellerna var lite brusiga och "disiga" i ljudet, detta har dock med största sanolikhet ändrats och hur de låter nu vågar jag inte uttala mig om (än).

Jag vet att l´acoustics använder dem och de anser att dfp 6400 är citat "världens bästa slutsteg", men vad vet jag, det kan ju vara ett bra sätt att få lite rabatt.

Kort och gott, min uppfattning så här långt är att LAB är mycket användbara slutsteg rent profesionellt, men de har haft sina tillkortakommanden rent ljudmässigt (obs! "har haft"), vissa av mina kompisar som jobbar i industrin säger att de är mycket bra som bas-steg men de använder gärna andra fabrikat som topp-steg även idag.

Men detta kan inte JAG bekräfta, jag skall återkomma med lite intryck så fort jag har haft tillfälle att prova.

Vilken modell hade du tänkt använda dig av och i vilket system ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/03 :  10:06:39  Show Profile Send jonsson a Private Message
Martinsson: Var hittar man priser på dessa steg??? ser ju ut som grymt intressanta bassteg, erfarenhet?? är de lämliga som bassteg? ser ju så ut men du har väl lite mer kött på benen vad gäller detta!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/12/03 :  22:53:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Trevligt med intresserade : )

Priser på denna typen av slutsteg kan vara lite småknepigt att få fram, jag rekomenderar att du vänder dig till din närmsta ljud/ljus uthyrare, samt att kolla några av dessa firmornas beg. utr. listor.

Annars vet jag att ljudia tydligen har (JAG ÄR MYCKET FÖRVÅNAD ÖVER DETTA) börjat sälja bland annat QSC´s lite finare serier, ljudia har jag annars lite svårt för, men men...

De funkar säkert helt utmärkt till bassteg, men man skall komma ihåg att detta inte är deras primära användningsområde, de klarar sig aldeles utmärkt som fullregisersteg också (se ovan).

Kraft och kontrollmässigt kör denna typ av slutsteg ifrån det mesta på hifimarknaden, dock vill jag hävda att många fortfarande rynkar på näsan åt PA-steg, detta slutar man nog med illa kvickt om man slänger sina fördommar åt sidan och lyssnar på dem, min gissning.

Jag personligen kommer nog aldrig mer att gå in i en hifi-butik och köpa en "vanlig" förstärkare.

Det finns många bra tillverkare därute, LAB, CROWN, CREST, QSC, och många många fler, tyvärr finns där även en uppsjö effekt-spec-trimmade wannabes som tyvärr får mer och mer uppmärksamhet, så det gäller att vara på sin vakt, de ovan listade tillhör de större av "elitstyrkan" på denna front.

mvh martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/12/03 22:55:35
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/04 :  09:06:41  Show Profile Send jonsson a Private Message
Låter trevligt, din beskrivning skriker ju substeg så detta måste kollas upp
(Kraft & kontrol!)
Tack för utvecklingen!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/12/04 :  21:54:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag är säker på att det skulle gå utmärkt att använda PA steg till hifi-subbasar, men betänk att de kraftigare stegen inte är till för att driva 10" eller 12" hifielement i bryggat läge, risken föreligger att man ägnar kvällen åt att plocka papperstussar om man inte är försiktig.

Kom ihåg att dessa steg inte är att jämföra med några inbyggnadsmoduler från exempelvis HYPEX eller Zachry, där man på sin höjd talar om 3-siffriga effektspecar, flertalet "billiga" (runt 10kkr) Pa-steg har idag möjlighet att lämna bra bit över 1kW bryggat i lite lägre impendaser, och de är sällan tal om några "kalle Anka-watt" : )

Ett exempel är mitt egna QSC RMX 1450 som lämnar upp till 1,4kW bryggat i 4 Ohm, och då skall man ha klart för sig att de är ett slutsteg i den mindre effektligan på denna front.

Priset ligger på 8kkr, på bilden nedan ser du RMX 1850HD, men de är identiska i utseendet.




http://www.qscaudio.com/index.htm

Men viktigast av allt, DE LÅTER FÖRBASKAT BRA.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/12/04 22:01:01
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:54:21  Show Profile Send jonsson a Private Message
HEHE!!!!!

2st XLS10" 8Ohm paralellkopplade...mummmmmma...´
kan bli häftigt!!!!!!!
skall definitivt kollas upp närmre

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:19:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message

IGÅR BESTÄLLDE JAG ETT POWERLIGHT2 PL224


Jag skall hämta det i Kalmar 040221 och då lämmna mitt nuvarande RMX1450 till återförsäljaren.

Känns lite konstigt just nu, den högsta internationella pro-standarden finns snart hemma hos mig.

Sitter och ler som en galen vetenskapsman som just upptäckt att han har kraften att göra sig till världshärskare : )

Läs, sucka och skaka på huvudet : http://www.qscaudio.com/products/amps/powerlight2/powerlight2.htm

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/02/12 10:35:56
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:37:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
CITERAR:När de gäller hifiparametrar som 3D information, kropp och värme i ljudet så var väl dessa inte alltför påtagliga, här hade istället den torra, raka och stramt analytiska sidan helt klart övertaget.

Men det naturliga i ljudet fanns det kanske inte för mycket av, det lät mer sterilt, kiniskt, hårt, eller om man så vill "rätvist utan någon som helst romantik", tyvärr med ett ibland påtagligt inslag av fläktljud fårn kylningen.

Detta slutsteg är nog inte något för den som har för vana och vilja att avnjuta lugn klassisk musik på vinyl med sin rörförstärkare och dricka ett glas vin, med andra ord någon lite mer sofistikerad än mig : )

Röster verkade det dock ha lite svårt för, de kändes allt som oftast lite omänskliga, kalla och nästan överdrivet detaljerade, detta gav sig särskilt väl till känna på skivor från Regina Lund och Tori Amos men det underliga var att lyssnade man efter noga så fans hela registret representerat frekvensmässigt, dock helt utan "värme".


Dessa alternativ förtjänar i min mening mer uppmärksamhet i hifikretsar ??????????

I don`t get it.....:-)




"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/02/11 13:42:13
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/11 :  19:51:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Klart imponerande, du råkar inte vara journalist för en kvällstidning ?

Jag försår att du undrar, det är helt ok, inget illa menat, men som jag skrev ovan har vi alla olika preferencer.

Men tänk de som endast läser det du citerade här, jisses, de måste tro att jag är mer än ett par meter under isen.
Jag tycker att man bör ta med både det positiva och det negativa i en recension, att försöka fånga så mkt som möjligt av både det goda och det onda.

Så jag kontrar med "CITAT" från samma text:

"aldrig har jag då hört en sådan kontroll, transientaggresivitet och upplösning tidigare, inte så konstigt kanske med den effekten, men effekten är ju inte allt heller."

"Upplösningen var som sagt i särklass för att uttrycka sig försiktigt, faktum var att jag skrattade högt de första gångerna jag satte i en ny skiva, sedan satt jag bara där med ett flin på läpparna och njöt."

"För att förtydliga, basen blev extremt tajt, detaljerad och bergfast, mellanregistret hade bett upplösning så det förslog, diskanten hyperupplöst och stenhård, man kom på sig själv med att blinka ofrivilligt när det small till i musiken, ljudbilden blev mycket mäktig i sin helhet och satt ihop som i ett skruvstäd."

"Dessa alternativ förtjänar i min mening mer uppmärksamhet i hifikretsar ??????????"

"I don`t get it.....:-)"

I do : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/04 :  20:55:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ibland blir det inte riktigt som planerat, tyvärr skulle det visa sig att den leverans slutsteg som nådde sverige inte lämmnade utrymme för min beställning, det är ju tyvärr (för min del) som så att de flesta firmor köper dessa mer eller mindre pallvis, och då är det ju förstårligt att de inte spräcker en större order för mitt behov av ett steg.

Som läget är nu är det bara till att vänta och se om de har rett ut det till nästa leverans.

men den som väntar på något got bla bla bla... :)

Jag skall försöka hålla mitt löfte att jämföra med några konkurentsteg när jag väl är i Kalmar, vilka det blir är svårt att säga, vi får se vilka slutsteg som är hemma vid det tillfället, jag skall även försöka få tag i några hifi slutsteg i samma prisklasser (hur nu det skall gå till, -hej jag vill låna en bunt slutsteg i 15kkrs klassen, och ett par av sveriges mest sålda högtalare i 10kkrs klassen också tack).

Nåväl, under min väntan kan jag väl åtminstone fresta med en blid, till jag kan knäppa några själv, så här ser hon ut :




och baktill... (notera datoranslutningen :)






martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000