HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Nordost nya strömkablar.(nu med bilder!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/21 :  18:29:19  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ljudmakarn var vänlig nog att låta mig låna hem två av Nordost nya strömkablar för utvärdering. Jag har tidigare upplevt förbättringar när det gäller strömkablar. Större djup, mindre grynighet mm. Jag var lite skeptisk till Nordost eftersom jag inte tycker om deras signal/högtalarkablar. Har iofs bara provat Red Dawn rev 2 hemma. Tycker att de låter för ljust och tunnt. Något som iofs försvinner när de är inspelade sägs det. Nåväl tillbaks till strömkablarna. Jag kopplade in Nordost Shiva, den billigaste. Den ersatte min nuvarande Russ Andrews The Reference PowerKord™. Det var nästan otäckt vilken skillnad det var. Framförallt attacken och lugnet. Det lät som någon hade tvättat ordentligt i ljudbilden. Basen blev mycket tajtare och snärtigare. Röster mycket klarare och diskanten renare och mindre sibliant (kan man säga så?). Men den stora behållningen var att det blev så mycket roligare att lyssna på musik. Det blev mer vibrant (ett märkligt ord till) och engagerande. Jag är helt förstummad över vilken förbättring det blev och det var innan jag kopplade in storebror Vishnu. Det blev absolut inte samma överaskning nu. Det Vishnu gör bättre än Shiva är mer kött på benen, mer kropp, mer kontroll och mer kraft i basen. Tonalt låter de lika. Vishnu ger mer av allt helt enkelt. Har man redan mycket och slö bas så är nog Shiva tillräcklig. Behöver man mer kropp så är Vishnu medicinen.

Min flickvän tyckte att det var den bästa förbättringen jag någonsin visat henne. Och då visste hon inte vad jag gjorde när jag bytte mellan kablarna. För mig var det inte så roligt eftersom jag bytt både förstärkare och pickup nyligen.

Det här var mina upplevelser av Shiva och Vishnu. Jag varnar er, låna bara hem och prova om ni har råd att köpa. Det var minst sagt en förvånande upplevelse. Jag kommer att käka nudlar ett tag framöver

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:40:20  Show Profile Send jari a Private Message
Vad levererade dessa "krämen" till,+övrigt
kablage?

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:57:11  Show Profile Send Daniel a Private Message
Här är systemet i övrigt:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20355

Edited by - Daniel on 2004/02/22 00:09:42
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:16:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låter klart intressant att jämföra mot mina Harmonic Tech som borde ligga i samma prisklass som den billigare av de två.

Bravo
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/02/22 :  08:33:16  Show Profile Send jari a Private Message
Jag hittade inte Nordost strömkablar i Ljudmakarns sortiment,
vad är priserna på de testade varianterna.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/22 :  13:27:41  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag tror att Shiva kostar 3200:- och Vishnu 6800:- för tvåmeters längder.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/22 :  13:37:59  Show Profile Send Daniel a Private Message
Bravo. Jag har tidigare provat HT AC11. Den tyckte jag var lika bra som mina Russ Andrews Kimber varianter.

Det är dyrt att vara nyfiken
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/22 :  13:51:04  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Priserna på Nordost strömkablage diskuteras här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26180


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:24:02  Show Profile Send B Peter a Private Message
Intressant men till vilken komponent bytte du sladden? Förstärkaren, cd-spelaren, grammofonsteget...???
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:35:09  Show Profile Send Daniel a Private Message
På förstärkaren än så länge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/23 :  08:07:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Daniel!

Tack för din recension!

Jag hade förmånen att få sitta hemma hos Björn på AudioNord för några veckor sedan och lyssna i hans anläggning. Anledningen till att jag åkte dit var just Nordost's nya kraftkablar. Naturligtvis tog jag med kameran...

Eftersom jag inte kan tillföra mer än vad du redan sagt så lägger jag bara in mina bilder, hoppas att du inte misstycker...?

Björn's Krell anläggning med Nordost Valhalla rakt igenom


NorOst Kraftkablar till försteg och SACD


Tja, mycket närmare än så här kommer man inte från utsidan...


Vänligen,
Per
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/23 :  08:46:29  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Ser väldigt trevligt ut. Vad är det för kabel som han använder där?

Intressant att se "flätningen" på kabeln. Skulle gärna se den på dom andra modellerna också.

Får väl ta en sväng till Ljudmakarn och se om dom har nåt man kan pilla på =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/23 :  09:32:36  Show Profile Send Daniel a Private Message
Trevligt med bilder Pac. Fin, fint med Valhalla rakt igenom. Jag har inte vågat lyssna på Valhallan än

Tober. Det är valhalla på bilden.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:54:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jasså du, de är bättre än HT AC11, jag får väl försöka prova ett par vid tillfälle.
Ja, tyvärr brukar det stå en dyrt att vara nyfiken.

Bravo
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/02/24 :  03:19:06  Show Profile Send Dan.P a Private Message
Hade ingen aning om att det är så "usel" nätdel i dyrare HiFi så man måste kompensera med en annan typ av nätkabel.......ska aldrig någonsin uppgradera.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/24 :  06:51:52  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Dan.P
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/24 :  08:31:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja vissa hör ju inte skillnad på olika cdspelare heller !! Dan P. det gäller att få grejerna att fungera på så bra sätt som möjligt, inte att kompensera för fel.. Och det märks att du inte testat, gör gärna det, du kommer bli förvånad !!

Hadde jag pengar skulle det eventuellt bli några Nordost slangar för strömmen, eller en Kimber PK 14 Palladin...

/M
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:09:37  Show Profile Send crion a Private Message
Ett tips: Nya strömkontakter (IEC och Shuko) som de Furutech till Valhallan på bilden kan göra mer för en hyffsad kabel än en dyrare kabellängd.. Jag uppgraderade mina Harmonic och Acoustic Zen powerkablar till Furutech och de blev betydligt rappare och mindre gryniga. Men se till att ni har satt in ordentliga vägguttag, t.ex. HMS. Så att det blir riktigt rappt hela kedjan från snöret i väggen.

Edited by - crion on 2004/02/24 11:10:43
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:31:36  Show Profile Send Woland a Private Message
Grabbar!

Har ni inte funderat på att söka jobb på HiFi-Musik?

Mvh
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:23:13  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag håller med MartinH. Prova, men var beredd på att bli förvånad

Varför jobba på Hifi&Musik när man kan jobba här, utan att få betalt.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:31:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Mycket intressant, Daniel. Jag läste igår en recension av dessa kablar i HiFi+ som var ovanligt positiv. Roy Gregory skrev om att man inte ens behövde strömrenare till dessa nätkablar, kanske i viss mån till Shiva men gjorde tydligen ingen nytta med Vishnu och Valhalla. Verkar litet skumt, men med den här informationen också så kanske det skulle kunna vara något speciellt med Nordosts nya nätkablar.

Å andra sidan har jag aldrig påstått att jag förstår hela processen mellan ström och ljud som kommer ut ur högtalaren och vad det är i alla stegen mellan som gör att det låter mer eller mindre bra. I motsats till en del som svärmar runt här, verkar veta allt och är väldigt bekymrade över vad andra gör med sina pengar. Så jag gör det stora avslöjandet: jag blir inte lyckligare av att lägga pengarna på annat i stället!
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:52:43  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag håller fullständigt med dig Anders47. Alla får lägga sina slantar på vad de vill.

Jag brukar kalkylera upplevt väljud/krona. Och om man räknar så tror jag att dessa kablar är bland de mest prisvärda produkter jag hört. Knäppt va? det verkar ju helt idiotiskt att lägga sådana pengar på strömkablar. Men jag har aldrig haft så kul framför två högtalare som jag har nu.

Crion.

Jag har provat Furutechs IEC och Schuko kontakter, de är betydligt bättre än standard kontakter. Jag upplever ungefär samma skillnader som du beskriver. Jag har två identiska kablar, en med standard och en med Furutech. Den med Furutech låter mindre gryningt. Men hoppet upp från kabeln med furutech till shiva är enormt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/02/28 :  15:53:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att lägga pengar på nätkablar tror jag många gånger kan vara en bättre idé än att byta förstärkare.
Utbytet per investerad krona avtar ju dyrare apparater man måste inhandla.
Att lägga upp en massa pengar för en ny förstärkare samtidigt som man tvingas avyttra sin gamla till en hårdprutande snåljåp kan bli en dyr historia. Då kan även en riktigt dyr nätkabel vara en mycket vettig investering.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/02/28 15:55:08
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/02/29 :  12:55:48  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Är det inte Wattgate på Ostarna? Är iofs väldigt likt Furutech. Ska kolla upp det på tisdag...

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/29 :  13:42:08  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jorå, det är Wattgate på Nordost. De ser fånigt lika ut i alla fall.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/01 :  12:36:42  Show Profile Send matså a Private Message
Hur pass bättre är dessa Nordostkablar mot Jormas nätkablar?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000