HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lyssnade på System Audio SA1750
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/26 :  13:39:30  Show Profile Send Falkman a Private Message
Vi var några gubbar som besökte Westtone Audio i Falkenberg i söndags, då nyfikenheten på System Audios 1750 var mycket stor. Roger (ägare av Westtone) har lovordat System Audios högtalare länge nu, och det var extra spännande då vi dessutom kunde jämföra med andra bra högtalare som, Audiovector, Dynaudio och Amphion bla. (även System Audios flaggskepp SA7K som kostar dryga 60.000).

Högtalarna fylldes med sand innan lyssningen.

I fyra timmar spelade vi musik i alla dess former, hårdrock, klassiskt, blues, instrumentalt, sång etc.

Vi var alla överens om att ljudet som dessa högtalare presterade, låg väl i nivå som de dyrare dito som ovan nämts. Vi upplevde ett mycket bra driv, bred ljudbild och stor spelglädje. Trots de små elementen kändes aldrig ljudet litet. För de som har chansen, rekommenderar jag en provlyssning av System Audios 15.000 kronors högtalare. Mycket prisvärda.

Plankade fakta från System Audios hemsida:

power handling: 180 Watts
impedance: 4 Ohms
frequency response (+/- 3 dB): 40 - 40.000 Hz
sensitivity (1W, 1m): 90 dB
crossover (24 dB/oct.): 700 / 3000 Hz
dimensions (W x H x D) cm: 13 x 105 x 28,9
woofers: 4 x SA WFP1104AV
tweeter: 1 x SA TWG2506AV

Kringutrusning:
Primare SPA20
Primare V-25
Kabel Scientific
Signalkabel ?

För mer teknisk info: http://www.system-audio.com/

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/26 :  14:12:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ser välbyggda ut och i en intressant prisgrupp.

Bravo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/27 :  23:17:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Falkman!
Vilka andra modeller jämförde ni SA 1750orna mot och du får gärna berätta lite om dina intryck på de andra modellerna som du lyssnade på.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/28 :  10:48:40  Show Profile Send Falkman a Private Message
FBK,

De andra högtalare vi spelade var Audiovector M3 Avantage, Dynaudio Audience 72 och Amphion Creone.

Mina intryck av dessa högtalare var att Audiovectorn spelade detaljerat och luftigt med en bra men med lite återhållsam bas. Den hade ett focuserat ljud, men släppte inte fram sin fulla potential riktigt.

Dynaudion spelade detaljerat, men saknade det där lilla extra drivet och lät ganska återhållsamma.

Amphion hade ett luftigt och detaljerat ljud i övre registret, moderat bas och var lite återhållsam i mellanregistret.

Det skall tilläggas att lyssningsrummet var 40kvm och det krävdes nog en del från högtalarna för att fylla upp rummet. Högtalarna var placerade vid ena kortväggen, och vi satt ungefär i mitten.

My humble opinion.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/28 :  11:36:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kul att ni delar med er av era egna åsikter! Personligen tycker jag detta är vad HifiForum.nu i mångt och mycket skall handla om.

Det ÄR ett stort rum han har, Roger. Det är emellertid akustiskt behandlat och är på intet sätt dåligt. Däremot är det en del större än de flesta "hemma miljöer".


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/28 :  17:58:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack Falkman!

Ekpeng! Jag håller med, det är trevligt och kul att få höra folks erfarenheter engående olika produkter. Och det är till stor hjälp när man själv ska handla nya grejer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/07 :  16:32:43  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Falkman, vilka var ni som var och lyssnade? Är själv från Falkenberg (bor/studerar nu i Halmstad) och har ganska bra kontakt med Roger. Det vore kul att veta hur många fler från forumet som är från Falkenberg/Halmstad området och känner till westtone audio. Tycker personligen det är en mycket bra butik med god kundservice, så nu är det alltid dit jag går när det ska handlas nytt!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/07 16:33:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000