HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Digital vs analog förstärkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:32:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har varit intresserad av digitalförstärkare ett tag. Många billiga surroundvarianter som t.ex. Panasonic SA-XR45 har fått ett strålande mottagande och har ansetts kunnat jämföras med betydligt dyrare stereoförstärkare av många personer som själv testat.

Var inne på Hifiklubben idag. Där inne bestämde jag mig för att jämföra en surroundreciever med digitalförstärkning och en gammal hederlig stereoförstärkare(transistor).

Kombatanterna var:


Denon AVR-770SD, 5498 kr

VS


DENON PMA-1500, 6498kr

Mer information om båda finns på http://www.hifiklubben.se eller www.denon.de

Kringutrustning var:
Denon DCD-1450 CD-spelare
B&W 705 stativhögtalare
ihopsnörat med Taralabs kablar

Musik som användes:
Norah Jones - Come away with me
Outkast - Speakerboxxx/The love below 2-CD

Övriga omständigheter:
Har lyssnat en del på Denon PMA-1500 tidigare då mina föräldrar har en sådan.
Denon AVR-770SD var inte inspelad eller uppvärmd vilket Denon PMA-1500 var. Till PMA-1500 användes analogt signalkablage och till AVR-770SD toslink kabel(digitalt).
Det fanns en hel del inställningsmöjligheter på AVR-770SD och jag fick inte till inställningarna perfekt.

Kvalitétsintryck:

Denon AVR-770SD
Bra kvalitétsintryck med tanke på vad det är, dvs en kompakt surroundreciever. Bra känsla i knappar och reglage. Tyvärr är inte kontakterna guldplätterade där bak men den har hyfsade högtalarterminaler till alla sex kanalerna, dvs inga klämkontakter. Tyvärr har den ingen nätbrunn.

Denon PMA-1500
Mycket bra kvalitétsintryck speciellt med tanke på prisklassen. Alla kontakter är guldplätterade och högtalarterminalerna är av ganska bra kvalitét. Mycket bra känsla i knappar och reglage. Ger en tung och solid känsla.



Testet fortsätter snart....

Edited by - marbrink on 2004/02/24 13:40:15

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:15:59  Show Profile Send marbrink a Private Message
Då fortsätter jag med funktioner och möjligheter...

Funktioner/Möjligheter

Denon AVR-770SD
Den här recievern har en del möjligheter. Den har 5.1 kanalsingång för DVD-audio och SACD och även några digitalingångar. Reciever som den är har den ju även radio.
Om du vill titta på film men bara har två högtalare har den ett simuleringsprogram som heter Dolby Virtual Speaker. För de hörlursintresserade har den en hörlursutgång med Dolby Headphone som är ett flerkanals-simuleringsprogram för hörlurar.

Denon PMA-1500
En vanlig traditionell integrerad förstärkare. Gör det den ska, dvs förstärker. Ett plus är väl att den har hörlursutgång och RIAA-steg vilket inte alla dagens integrerade förstärkare har.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:56:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Slutligen kommer mina lyssningsintryck. Jag spelade endast i stereo med tidigare nämnd kringutrustning och skivor. Hann inte lyssna så länge, men en timme hann jag i alla fall med.
Pga att jag inte hann lyssna så länge så skriver jag ganska kortfattade lyssningsintryck.

Lyssningsintryck

Denon AVR-770SD
Började lyssna på den här förstärkaren med Norah Jones. Det lät bra och detaljerat och med en speciell kraft/energi i basen som man hör väldigt sällan. Den hade även väldigt tyst bakgrund. Lite vass kunde AVR-770SD uppfattas som ibland vilket dock kan bero på att den varken var inspelad eller uppvärmd.
Sedan slängde jag i Outkast skivan och här blev det riktigt trevligt. Väldigt snabbt och rappt spelade den och det var väldigt kul att lyssna. Basen var väldigt rapp och fast.
Rap kan lätt låta vasst men det upplevde jag inte här..lite konstigt med tanke på att jag upplevde Norah Jones som lite vass...
Kanske hade förstärkaren hunnit bli lite varmare nu.
Jag vet inte om B&W är trögdrivna eller ej men AVR-770SD klarade av att driva dom utan större problem.

Denon PMA-1500
Här började jag lyssna på Outkasts skiva. Nu var det inte riktigt lika kul längre. Det var inte samma fart och fläkt här. Det lät lite varmare och mustigare och basen kändes lite "blötare" och långsammare än med AVR-770SD.
På med Norah Jones då. Norah kändes helt klart som en trevlig kombination med den här förstärkaren. Visst kanske inte sss-ljuden var perfekta alltid men ljudbilden och musikaliteten kunde man inte klaga på. Detaljer tycker jag dock inte det fanns lika mycket med hos PMA-1500 som med AVR-770SD.
Kraft till B&W 705 fanns det så det både räckte och blev över med PMA-1500.

Slutsats

OM jag skulle köpa en av förstärkarna utifrån lyssningen idag med de två skivorna skulle jag förmodligen köpa Denon AVR-770SD även om jag bara skulle ha den till stereo. Det här valet gör jag med tanke på att den var bättre med Outkast skivan och likvärdig med Norah Jones skiva. Med den sistnämnda skivan tycker jag båda förstärkarna lät lika bra men med olika kvalitéter. Kanske jag föredrog AVR-770SD:s kvalitéter lite mer dock.
Vad som gör valet ännu lättare är att AVR-770SD inte var inspelad, uppvärmd eller konfigurerad 100% rätt + att den har mycket fler möjligheter. Lägg där till att den är 1000 kr billigare. Jag skulle GÄRNA testa denna reciever hemma!
Där rundar jag väl av och hoppas ni tyckte testet var ok i alla fall.

Edited by - marbrink on 2004/02/24 00:03:45
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:09:02  Show Profile Send ReKo a Private Message
Trevligt test marbrink..
Är lite förvånad över att många billiga digitala förstärkare fått så bra "omdömen".. har dock ej själv jämfört.. Tror ni de digitala kommer ta över "helt" ?!

mvh
/ Ante
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:17:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
ReKo: Tackar!
På sikt tror jag de kommer ta över men inte helt och hållet. Både rörförstärkare och vinyl finns ju kvar. =)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/24 :  07:24:03  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Digital amps "RULES !!!!!!!!

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/02/24 :  23:33:50  Show Profile Send ReKo a Private Message
Vad finns det för lite finare digitala 2-kanalare i dagslägget då?.. säg i prisläget mellan 10-20k... och hur står de sig mot "vanliga" transistor förstärkare tror ni!?

MVH / Ante
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/25 :  00:03:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Menar du integrerade förstärkare eller även slutsteg?? vad jag vet finns det ingen integrerad 2-kanalare med digitalförstärkning för 10-20kkr idag.

Edited by - marbrink on 2004/02/25 00:04:16
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/25 :  00:06:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
men slutsteg finns en del....
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:19:08  Show Profile Send ReKo a Private Message
Precis vad jag misstänkte.. tact har bla digitala slutsteg..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:50:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sen finns det en del till från bl.a. Acoustic Reality, Embla audio och Audacia om man vill ha slutsteg för mellan 8000-20000 kr...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/26 :  01:08:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt, digitaltekniken har nog framtiden för sig.

Bravo
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2004/02/26 :  17:12:54  Show Profile Send Per2 a Private Message
Kul recension.

Snabbheten ær speciel før digitalførstærkan. Ofta blir basen mycket bættre. Digitalførstærkaren tyglar høgtalaren bættre i mina øron.

Fler borde testa den nya tekniken.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/27 :  18:43:54  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Lyssnade precis på Tact slutsteg med Nad s100 som försteg lät grymt bra. Det jag hade på näthinnan innan var bla en Integrerad Holfi, Amplifixen samt Classé 80. Snabb tight bas fint mellanregister luftig med mycket detaljer. Kanske lite mer ljupbas hade varit att föredra men det kan haft med rummet samt Bw 804 att göra. Grymmt snygg komb också utan att ta alltför stor plats samt inte göra att för stora hål i energi budgeten....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/08 :  09:26:40  Show Profile Send big-olle a Private Message
Hinken74, det var inte i Lund kanske?

Lyssnade själv på nästan samma kombo där, dock med Dali´s flaggskepp istället. Bra, mycket detaljerat och avslappnat ljud. Fick inget intryck av basen, förmodligen pga rummet och musiken till viss del.

Digitalt är coolt .

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/03/08 :  15:47:19  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
big-Olle: Visst var det i Lund :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000