HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Tillräckligt med kraft? (slutsteg)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:51:50  Show Profile Send iffe a Private Message
Så var det dags för en smärre uppgradering. En Harman Kardon 660 med ett par år på nacken har fått ge plats för.. ja vadå?



Så ser det ut på baksidan. Någon som knäcker gåtan? ;) Martinsson?



Givetvis en sån här liten sötnos! 2*425W i 8 ohm, +-.2dB 20Hz-20kHz, 0.01% dist. Bra
specar så vitt jag kan bedöma. Återstår bara att låta öronen avgöra om det är någon
uppgradering..



Sen över till den stora frågan, orkar den med dessa bestar? ;)

Återkommer med lyssningsintryck när jag har fått lyssna på lite noggrannare och på högre volym ifall någon är intresserad. Skulle inte skada om locket från öronen släppte heller (förkylning).

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:52:47  Show Profile Send jhnmn a Private Message
vad är det för högtalare du har? ser ju snygga ut..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/12 :  07:24:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Man gratulerar !

Ja lite mer kontroll än i HK´n tror jag du får nu, men med den enormt krävande sony riggen (speciellt för ett så klent steg som det här) vetefasen : )

Fick de se detta borta i Costa Mesa skulle de nog le en aning, du kommer nog inte att uppleva någon brist på headroom : )

Jag är mycket nyfiken då detta tillhör ovanligheterna, hur kommer det sig att du köpte ett QSC PLX 2402? vilka andra fabrikat jämförde du med ?

Det är bara att lyfta på hatten : ) själv beställde jag nyligen ett Powerlight2 PL224

Väntar med spänning på din recension, skall bli kul att se om vi kommer fram till samma saker eller inte.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/12 :  14:12:09  Show Profile Send iffe a Private Message
Hejsan. Att jag köpte just det här steget var mest en slump. Jag var på jakt efter ett nytt slutsteg (då jag inte hade någon förstärkare alls under en mycket lång vecka ) och höll ögonen öppna på både PA- och hifi-fronten. Har fått nån fix idé att jag behöver mer kraft i anläggningen också. Av en slump ramlade jag över ett vettigt pa-steg i lämplig prisklass först. Specifikationerna såg fina ut jämfört med många andra slutsteg, och jag hade läst positiva omdömen (bland annat dina) om dem.

Nu över till lyssningsintrycken. Det kan ju tilläggas att musiken som det lyssnats är främst reggae, men en hel del hiphop och vismusik också. Det första som slog mig var hur min oro om att det skulle låta vasst och hårt kom på skam. Det låter avslappnat och lugnt och helt oansträngt. Känns psykologiskt tryggt att ha kraftresurser i botten också. Inget frekvensband låter överdrivet eller höjt, däremot kanske en viss avrullning/dämpning i diskanten. Liten reservation för att mina öron inte alls är i toppskick då jag är kraftigt förkyld.

Alla instrument går att urskilja klart och tydligt, framför allt hör jag basgångarna helt otroligt mycket mer tydligt än innan. För att tala i klyschor så "håller den högtalarna i ett järngrepp". Kanske aningen för bra, för jag inser tydligare än tidigare att högtalarna tar slut neråt i registret även om de producerar mer bas än man skulle kunna tro av storleken (varning, klyscha II). Framför allt med lite hårdare hiphop/ragga så kommer den till sin rätt med sin dynamik och stenhårda kontroll över basen. Diskanten låter som jag tidigare nämnde aningen dämpad, och rösterna vill inte riktigt släppa från högtalarna när det kommer till lite mer finstämd musik.

Ytterligare en nackdel är att jag känner att jag måste ha något rejälare att spela musiken genom. Kanske kan ett par KlonAc vara ett steg bort från stativarträsket Ett par kilometer till närmaste grannar och lite rumsakustikbehandling skulle nog inte heller skada.

PS. Högtalarna är ett par SONY SS-LA500. Riktigt okej ljud för pengarna, och så är de ju rätt snygga också. DS.

Edited by - iffe on 2004/02/12 14:14:08
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/12 :  14:29:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kul att du är nöjd, kontroll var ordet, lite kul att du köpte ett enligt min uppfatting mycket bra steg lite av en slump.

Lite fundesam över avrullningen i diskanten dock, men som du sade har det kanske med din förkylning att göra, fortsätt gärna göra jämförelser med annan utrustning och berätta vad du kommer fram till.

Var inte rädd för att ge ditt steg något att bita i, det är mkt kompetent i dessa avseenden, de används inte helt sällan till att driva stora PA-toppar med tex. 15" 2" bestyckning, alternativt lite större studiomonitorer.

Lite kuriosa :
Detta slutsteg är mkt populärt i studiokretsar, belgiska/franska radion köpte nyligen ett stort parti av PLX 3002 för sina mobila studios, vilka räknas till de bättre i världen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/02/12 14:35:17
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/12 :  15:09:26  Show Profile Send iffe a Private Message
Vad är egentligen lämpligt till att driva ett par såna här slutsteg? Har ju inte balanserad signal som det ser ut idag, och vet inte riktigt hur petigt det är med innivåer och sånt. Kanske borde skaffa mig ett vettigt försteg också.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:16:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Du kan finna mer om ingångskänslighet etc. på QSC´s hemsida, på deras tekniska forum kan du även läsa mycket om ditt steg och vad folk rekomenderar för kringutrustning samt vad de har haft för erfarenheter av det och andra QSC produkter.

Ett mycket bra ställe att känna til som QSC-ägare, där kan du bland annat se ett antal inlägg och frågestälningar som jag postat angående PLX-serien, det som imponerar på mig är att de har ett gäng tekniker som kör forumet, samma killar som ritar och bygger stegen, snacka om kompetent hjälp.

http://www.qscaudio.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi

Välkommen in i den "tunga" ligan : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:22:28  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Hur klarar den lilla saken ge 850W? Fick en smärre chock när jag läste specsen ;)
Är det ett digitalslutsteg?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/06 :  21:17:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Om det är effekt kontra storlek du är imponerad av kan jag säga att även om detta är ett mycket fint och välbyggt slutsteg som förtjänar all respekt så är det långt ifrån vad som har åstadkommits på effekt / storleks-området.

QSC har i denna storlek (2ru) lyckats få loss upp till 3,6 kW, eler 2*1800 om så önskas, med vikten väl under 10kg (9,5 om jag minns rätt).

De har även ur ett 3ru slutsteg luyckats med 9kW, eller 2*4,5kW och dessa är ytterst ärliga siffror då har sort ansvar mot sina användare som bland annat har hållit i academy awards och super bowl de senaste åren.

Vi har även svenska tillverkare som åstakommit mycket imponerande slutsteg, fp6400 tex. med sina 3,2kW per kanal i 2ru, tillverkaren Lab gruppen var mkt tidigt ute med swirchade nätagg.

Men än idag är QSC oslagna när det gäller kraft vs. storlek och vikt i sammband med ljudmässig prestanda hittils idag (enhetlig uppfattning och fakta inom pro-audio branchen).

Crown släppte nyligen I-TECH men den är fortfarande 1kW kort, men ack så läcker...)

Faktum är att jag ljudmässigt föredrar QSC slutsteg framör det jag hittills hört på hifi marknaden, men detta får stå för mig endast.

Och nej inga av dessa som här har nämnts är digitala slutsteg, det finns idag bara en tillverkare av pro-audio slutsteg som använder sig av class D, de andra väntar och testar än idag.
Jag vet att QSC har kört fält-tester (alltså riktiga evenemang) med egna Class D slutateg en längre tid nu (över 3 år enligt dem själva), men de känner ännu inte tillräcklig tillförlitlighet till denna typ av slutsteg, men kraven är rätt så höga i den branchen.

mvh / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/03/06 21:34:18
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/07 :  18:59:36  Show Profile Send razor a Private Message
Jag antar att detta slutsteg har fläkt? Är den högljudd och stör, eller är det knappt märkbart?
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/07 :  19:56:22  Show Profile Send iffe a Private Message
Det låter lite, ganska jämförbart med en normal dator. Hade ju inte skadat med något lägre ljudvolym, men det är inget som man inte kan leva med.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:39:56  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Tack för ett utförligt svar. Storleken är ännu mer imponerande nu.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000