Author |
Topic |
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 00:03:05
|
Jepp Och jag får väl be om ursäkt för att jag startade eländet. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 00:50:31
|
Daniel du ska inte behöva be om ursäkt för att du startade den här tråden men det är sant att den och många andra trådar är uttjatad intill det oändliga. Man ska veta att det här med CD eller vinyl... det är en sekteristisk religion som det inte går att resonera om.
gcs |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 02:09:05
|
Det spelar ingen roll hur du vill förklara det "gcs", om jag jämför instrumenten i verkligheten så låter oftast vinylen bättre. Däremot kan cdljudet förbättras med diverse tweaks som Quntum purifiers, målning och slipning av cdskivans kanter, Eco3 osv, och banne mig blir inte ljudet mera levande ooch verkligt. Naturligt låter inte akustiska instrument digitalt hårt. |
Bravo |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 02:23:21
|
Vad en del missar i den här typen av diskussioner är ju att musik i hög grad är en subjektiv upplevelse där vi alla har olika smak. Istället för att säga "jag tycker" eller "jag upplever" eller "för min del" så fastslår man kategoriskt att det är på ett visst sätt. Vilket givetvis leder till en tillspetsad diskussion där vissa känner sig personligt påhoppade och går till motattack. Båda medierna har ju sina för- och nackdelar. Funderar på att skaffa en vinylsvarv igen, i första hand för det är så grymt snyggt med en läcker vinylsvarv. Kan den dessutom leverera ett ljud som jag är nöjd med hamnar nog jag också i vinylträsket (med de kostnader det innebär)
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2003/10/17 02:23:58 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 03:22:59
|
Problemet är väl snarare hur man definierar naturligt ljud. Jag får en känsla av att bara ljudet är kallt, klart och hårt så uppfattar många det som korrekt, men det stämmer ju inte med verkligheten. I de flesta lokaler är ljudet tämligen mjukt och lite "luddigt" i den betydelsen att ljuden samverkar och inte spelar var för sig. Däremot måste man givetvis, precis som i verkligheten, kunna följa varje stämma i en ensemble om man så önskar, men för detta behövs inte ett kallt och kliniskt ljud. |
Bravo |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 10:14:21
|
Vad är problemet egentligen? Man kör ju BÅDE OCH!
En del musik har man på CD, och en del på LP. Om skivan råkar vara en LP-skiva så slänger man på den på grammofonen, och är det en CD så släpper man den i CD-släden. Svårare än så är det inte! |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 11:39:58
|
En digitalt inspelad cd låter inte bättre om den trasformeras tiöö vinyl. Då den blr till analog signal innan den graveras. Ifall man gillar inspelningar före 1980 är vinylformatet att föredra.
Och så är det bara. |
|
|
Pass
Member
92 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 12:16:37
|
En sak som inte har tagits upp är vinylens överlägsenhet vad gäller hifi som hobby. Det finns oändligt många fler parametrar att justera, och påverka genom komponentbyte, hos en vinylrigg än en motsvarande cd-spelare. CD-spelaren kan man ju i stort sett bara påverka på två sätt: optimera underlaget och hitta det rätta kablaget (om man nu inte är DIY-are). Är man missnöjd med ljudet från sin cd-spelare måste man i regel byta ut den. Med vinylsvarven kan man ändra och föbättra völjudet i grunden genom exempelvis tonarmsbyte och/eller pickupp...och då har jag fortfarande inte nämnt detta med riaa-steg och dess justeringsmöjligheter. Vinylen regerar som hifihobby! (Men jag håller med knoppen om att man givetvis bör ha båda medierna i sin anläggning.) /Pass |
Det finns inga genvägar... |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 12:38:01
|
Jag håller verkligen med Pass vad gäller vinylen som hobby och att det är f*n så mycket trevligare omslag och "pyssel faktor" att vända sida . Synd bara att så många skivor har lite knaster och knäpp... Men jag kanske skulle investera i en vinyltvättmaskin?... Fungerar dom bra??
Ni som har jämfört CD med vinyl med samma skiva: Tex. Daniel : "Eric bibb's 45 varvs vinyler" vs CD utgåvorna.
Vad har ni för skivspelare, arm, nål samt CD spelare när ni säger att vinyl utgåvan är mycket bättre?
Jag har oxå både Bibbs 45 varvare och motsvarande CD och jag kan säga att min Thorens 166m5 med OM40 och en Sugden RIAA inte når upp till min CD-FIX..
Jag hoppas verkligen ni har rätt i att vinyl kan låta mycket bättre än CD då jag snart tänkte uppgradera till ny vinylspelare ...
|
"In my mind, I'm already gone" |
|
|
Pass
Member
92 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:11:54
|
"Ni som har jämfört CD med vinyl med samma skiva: Tex. Daniel : "Eric bibb's 45 varvs vinyler" vs CD utgåvorna. Vad har ni för skivspelare, arm, nål samt CD spelare när ni säger att vinyl utgåvan är mycket bättre?"
Har Bibb i båda formaten - om vinylutgåvan vinner, med hästlängder! Kör Well Tempered classic med koetsu black puppa, via Pass ONO riaa. Som cd-spelare fungerar Dynamic Precision DAC nr 8, samt hårt modifierad Sonytransport. Denna spelare låter, enligt mina öron (och alla andra som lyssnat), extremt bra. Men samma storhet och lugn, kombinerad med explossiv dynamik, får man bara inte via cd-mediet...tyvärr. Dock vill jag påpeka att en välinspelad cd via en bra spelare alls inte låter dåligt, utan är oftas fullt njutbart på alla sätt och vis. Det är bara det att motsvarande premisser för en bra vinylrigg smäller ännu högre...
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:20:12
|
Varför man har båda formaten är väl för att nästan all musik som producerats de sista 15 åren eller så främst finns på cd. I vissa fall, som jag just nu, har jag inte plats för vinylen, stängt taget egentligen har jag inte plats för någon anläggning alls, så allt är ett enda kompromissande.
Viktigast dock är som sagt att om musiken är viktigast, så vill man ju helst inte vara bunden bara till ett format om det finns massor av inspelningar på ett annat format, då vill man nog kunna använda bägge. |
Bravo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:31:59
|
quote: Ljuger? Är inte det lite väl massivt ord i klassificeringen?? Man bör alltså förfäkta att vinyl låter bättre än CD för att inte riskera att ses som en bedragare i dina ögon? Hmmm… menar du allvar eller skojas det friskt med oss nu???
Ja, man ljuger eller så har man inte hört bra grejer! Eller så tror man att CD är bättre ÄVEN när man tar musiken från ett kassettband och föröver, för det är ju "CD". Det finns FULLT med dåligt mastrade CD skivor som vinyl originalet låter mkt bättre (finns såklart dåligt mastrade vinylskivor där CD'n är bättre), och håller man inte med om det så är man oseriös och ljuger. Tycker jag känner igen ditt snack, säker någon som varit med här innan under flera andra namn...
quote: Vad är problemet egentligen? Man kör ju BÅDE OCH!
En del musik har man på CD, och en del på LP. Om skivan råkar vara en LP-skiva så slänger man på den på grammofonen, och är det en CD så släpper man den i CD-släden. Svårare än så är det inte!
Exakt!
quote: Ni som har jämfört CD med vinyl med samma skiva: Tex. Daniel : "Eric bibb's 45 varvs vinyler" vs CD utgåvorna.
Vad har ni för skivspelare, arm, nål samt CD spelare när ni säger att vinyl utgåvan är mycket bättre?
När jag gjorde jämförelsen så hade jag VPI HW-19 MK4, RB-300, Orftofon MC-20 och en Musical fidelity X-LP. Vinylen var klart bättre i mina öron. Jag har dock inte jämfört den mot SACD versionen. Ja, du behöver nog uppgradera vinylspelare där |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:40:29
|
Jag spelar på en Nottingham Analogue Spacedeck med SME 309 och ortofon Jubilée via en Tom Evans Micro Groove Plus (Riaa). På den armen puppan riaan låter vinylen betydligt bättre än min CD:n Rega Jupiter (transport) och Rega Io (dac).
På min andra arm (Nottingham Analogue Spacearm) och puppa (benz micro gold) via riaan i mitt försteg (rega Hal) låter vinylen också bättre men inte i samma utsräckning som på den andra kombinationen.
Jag erkänner villigt att min CD-spelare inte är på samma nivå som någon av mina vinylkombinationer. Jag har hört många dyra CD-spelare som är fantastiska på Hifi, men som sällan berör mig. Det hade varit kul att höra Naims nya topspelare, den skall tydligen kommunicera musik på ett bra sätt. Så för mig är direkta jämförelser inte intressanta. Om musiken förmedlad via en anläggning oavsett teknologi inte berör mig är det inte intressant för mig. Det får då hellre knastra lite och vara lite bökigare.
Jag kickar på det vi kan kalla själ i musiken och för mig så är det 9 gånger av tio uppspelat på en svarv. Sant eller falskt, rätt eller fel. Så är det för mig. |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:43:18
|
Tack för svaren Pass och Daniel!
Ska bli spännande att få uppleva själv snart!
|
"In my mind, I'm already gone" |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:49:20
|
Jag vill inte ha min grammofon som hobby! Jag vill att den ska funka! Jag vill slippa hålla på och justera lufttrycket i pumpen, slippa pilla med VTA:n, slippa oroa mig för att oljan i lagret kanske ska bytas, slippa göra rent nålen med sandpapper (vilka galenskaper!), slippa tvätta rent skivan i mystiska vätskor, slippa antistatpistoler, slippa väga in den, slippa mäta nåltrycket varje gång, slippa justera in kabelkapacitansen för rak frekvensgång, slippa pilla med belastningsimpedansen.
Likadant med CD; jag vill slippa ha spelaren på speciella underlägg, slippa avfasade grönmålade kanter, slippa gummiringar slemmiga gummiplattor på skivan, slippa stenar under, slippar tegelstenar uppepå.
Jag vill bara spela mina skivor för att lyssna på musiken, inte ha själva skivspelaren som hobby! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:51:15
|
Å andra sidan, om enkla åtgärder ger en stor ljudförbättring "knoppen"? |
Bravo |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:56:06
|
Knoppen: Jag måste erkänna att jag ibland finner stor tillfredställelse i det du beskriver i första stycket. det fungerar som en sorts terapi för mig. Och andra sidan så gillar jag att bygga cyklar, inklusive hjul, Klassiska flygplan i skala 1:48 osv. Så mitt behov av pilliga och tålamodskrävande sysselsättningar är stort.
Med detta säger jag inte att jag inte älskar att njuta av musik. För mig är det förenligt. |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 14:28:58
|
Nin! Vad är det som händer egentligen, tycker att du har spårat ur en aning!
"Ja, man ljuger eller så har man inte hört bra grejer!" Ok, du får väl tycka att JAG ljuger då, det kan jag väl bjuda på så här på en fredag! Lite konstigt resonemang dock...
"Eller så tror man att CD är bättre ÄVEN när man tar musiken från ett kassettband och föröver, för det är ju "CD". Aha, och? Håller inte med dig förresten…
"Det finns FULLT med dåligt mastrade CD skivor som vinyl originalet låter mkt bättre (finns såklart dåligt mastrade vinylskivor där CD'n är bättre), och håller man inte med om det så är man oseriös och ljuger." Borde inte du sluta med att bedöma människor på det där sättet, vad tycker du själv?
"Tycker jag känner igen ditt snack," Det kanske helt enkelt är så att det finns andra med snarlika åsikter som mig?? Eller så har du måhända pratat med mig tidigare eller liknande, inte vet jag.
"säker någon som varit med här innan under flera andra namn..." Återigen, borde inte du sluta med att bedöma människor på det där sättet??? Vad jag menar är: att värdera saker utifrån illusioner är sällan en angenäm linje att gå på.
Ja, ja detta börjar ju bli rejält off-topic. Vi kan diskutera vidare via PM (om du vill)...
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 14:39:47
|
Bravo> Jag satsar på bra pickup*, bra arm, och ett bra verk. Sedan justerar man in den, och jag förväntar mig att den ska snurra lika fint i åtminstone ett år då man kanske borde se över nåltryck och lite annat. Tweaks är inte något jag finner intreassant att pyssla med.
* Jag behöver förresten köpa en ny snart.
Daniel> Kul att du gillar plastmodeller! Jag har själv en HEL garderob full av obyggda modeller från 80-talet hemma hos Morsan. Jag byggde modeller i ca 10 år. Kanske därför man blev knäpp av alla limångorna?!? Jag byggde mycket flygplan och pansarvagnar. En och annan bil och båt slank väl med också. Jag slutade bygga när jag kände att de inte blev bättre för varje modell jag byggde. I och för sig är jag sugen på att åter bygga SR-71 Blackbird (med infällda landningsställ). Vet du om det finns någon modell i 1:48? Eller vilken byggsats anses vara den finaste?
|
|
|
Pass
Member
92 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 15:14:31
|
Knoppen: En bra vinylrigg behöver i stort sett aldrig justeras efter den initiala uppställningen - det är mer Linn LP12 och dylikt som dras med den formen av elände. Att man sedan, om man har hifi som BÅDE hobby och rekreation, vill ändra på parametrarna då och då, är en helt annan femma;-) En ny puppa kan förgylla tillvaron i månader och år... /Pass |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 15:50:36
|
Margaux: Jag vet inte om nån cd som är bra inspelad. har ingen cd-spelare så det är lite svårt att lyssna hemma. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 16:30:23
|
Hm Pass, min LP12:a har snurrat fint nästan 15 år nu i min ägo. Emellertid är det nu dock dags för justering av upphängningen (den har sjunkit ned en smula), samt nya gångjärn (de är av plast och fjädrarna har gått igenom plasten så locket kan inte längre hålla uppe sig självt). Att just LP12 skulle krångla mer än andra spelare är nog en skröna. Kanske beror det på att en del handlare påpekar att man måste byta rem och allt möjligt med jämna mellanrum? Det tycker jag dock inte att man behöver med den spelaren. Visste du att jag hade en LP12, eller råkade det bara bli ett sammanträffande att du skrev om just LP12?
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 16:49:20
|
Min Lp12:a fungrade klanderfritt i ca. 15 år, förutom rembyte, innan jag var tvungen att plocka ned den, men "knoppen" även den behövde ju ställas på dämpat underlag osv. för att koma helt till sin rätt. Först Ikeas lackbord och senare had ejag en sorbotanhylla som gav en mycket stabilare återgivning. Säkert finns det mera man skulle kunna göra, även om jag tror att cdmediet och dess avläsare i stort är ännu tacksammare objekt för lämpliga ljudförbättrande åtgärder. |
Bravo |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 16:49:44
|
Ah, nu börjar vi skönja de bakomliggande orsakerna. Även jag var fast i modellplansträsket en gång i tiden. Humbrolångorna har gjort sitt!
Cage, såklart. Tack för den!
Jag tycker inte heller att det är så mycket tweaks med vinyl när väl allt är inställt (och det finns det instruktioner för). Mer än att hålla skivorna rena.
Jag skulle själv aldrig röra Bibb, men jämför min Wadia 850 med en Micro Seiki DDX-1000 med Fidelity Research 64fx arm och Shelter 901 pickup. RIAA: Plinius M-14. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 17:06:39
|
Bravo, just nu har jag min 12:a på ett ganska tungt underlag (en lådhurts). Förut hade jag den faktiskt enligt det då rådande modet på ett LACK-bord med bortsågad undre skiva. Men det verkar inte vara någon större skillnad. Det är ju ingen slump att innerchassiet är fjädrande upphängd med låg resonansfrekvens. Det är för att minimera inverkan av stomljud från underlaget. Största skillnaderna har jag i allmänhet fått mellan byte av olika pickuper. Jag tror nog inte som du att CD-mediet är tacksammare objekt för tweakning. Det är betydligt svårare att höra skillnad där mellan olika tweaks anser jag.
Numera står också Hatoils gamla avdankade Sentec PP9 RIAA ständigt inkopplad i signalvägen. Bra apparat. Tack för den! Tamiyas pansarvagnsbyggsatser var fantastiska! Det är de troligen fortfranade. Fast deras färgburkar var skit! Även Hellers byggsatser av de svenska flyplanen var kul att bygga. Och konstiga bilar från AMC och Monogram. Airfix modeller fattar jag inte hur någon kunde vilja ha, de var ju så gott som alltid värdelösa! |
|
|
Topic |
|