Author |
Topic |
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 14:29:29
|
Synd att man inte står ut med Kralls fåniga musik då! |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 14:45:33
|
Ja, jag har flera vinyl som låter ÖVERLÄGSET bättre än CD utgåvan.. Dock är det oftare tvärt om.. I min erfarenhet iaf...
Det är kul att sätta på samma skiva på vinyl (gärna om man har 45 varvs versionen dessutom!) och CD:n och jämföra A-B.. Ibland är dom förvillande lika och ibland är det som natt och dag... |
"In my mind, I'm already gone" |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 14:47:26
|
Tja, vad musiksmak har med saken att göra i den här diskussionen förstår jag inte.. Jag gillar inte all Krall heller, men just Love Scenes är i mitt tycke fantastisk! 5/5 |
"In my mind, I'm already gone" |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 15:26:26
|
Går väl in och håller med knoppen. Om krall och bibb är det bästa cd-mediet kan erbjuda är det väl lika bra att sy ihop öronen. maken till ointressant musik finns väl knappt. men det handlade ju inte om musiksmak. Är iofs övertygad om att det finns ett och annat bra på cd oxå.
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 15:29:59
|
Per,
förslå du en CD med bra inspelning istället som finns på LP så kan vi resonera vidare. Jag lovar att inte ha synpunkter på musikvalet. |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 15:41:09
|
Visst handlar det om att välja sitt gift. Jag väljer vinylens nackdelar framför cd:n. Andra gör tvärtom. Mycket beroende på vilken musik man spelar och vad man lyssnar efter. Vad man anser viktigt.
Numera köper jag nästan bara vinyl. Och ofta låter det fantastiskt jämfört med cd. Alltså inspelningen. Typ att de som släpper på vinyl bryr sig om hur det låter och mastrar därefter, medan cd åt folket får låta lite hur som helst, vem bryr sig? Det vill säga vinylen vinner (ofta) på att de anstränger sig mer. En orättvis fördel gentemot cd, men som finns där likaväl. Och det lär ju inte bli bättre med alla kopieringsskydd. Man märker vad som prioriteras, inte är det ljudet i alla fall.
Cd har absolut mer att ge än vad man kan höra på genomsnittsskivan, inget snack om det. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 17:58:11
|
Bravo: Vet du vad det beror på att du möjligen kan tycka att ljudet låter mjukare när du lyssnar på en vinyl. Det är så att det finns någonting som kallas för brustrumpet som innebär att det skapas en sorts brussvans omkring en ton som luddar till ljudet. När man spelar in digitalt så finns inte den här störningen alltså kan man uppleva det digitala ljudet som rent och hårt. Det här fenomenet kan höras särskillt tydligt när man spelar in på en kassett utan Dolby Det finns oxå ett annat fenomen som vi inte tidigare har talat om. Det är fasvridningen som man alltid har när man graverar en vinyl. Fasvridningen vid digital inspelning är försumbar eftersom det handlar om si så där 0.5 grader. Vi har talat om fasvridningar i slutsteg på flera tiotal grader och jag vill bara på peka det att när man graverar en skiva med en Neumann dosa så behöver man ganska kraftiga slutsteg (2x600 watt) Man kan bara undra hur stora fas-vridningar man har där. Sedan har vi det där med THD och IM...enligt Ortofon har man 1% IM vid 5 cm/sek. Topphastigheten brukar var 17 cm/sek på en normal vinylskiva...och alla dessa filter som man måste ha när man graverar och sedan det inverterande filtret vid avspelningen. Ja det finns många felkällor när man kör analogt och det gäller för övrigt oxå den analoga bandtekniken.
gcs |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 18:35:00
|
"En mekaniska avkännare med hög distorsion och IM kan inte låta bättre än en välgjord CD."
Jodå, det kan den. I själva verket kan vad som helst upplevas som bättre än något annat, det styrs ju helt av den som lyssnar.
Själv föredrar jag CD av följande anledningar (och säkert några till som jag inte kommer på just nu):
Teoretisk möjlighet till bättre återgivning (fånigt argument kan man tycka, men jag gillar teori )
Praktiskt format (rent fysiskt, alltså)
Mindre känsligt för repor o.dyl.
Går att bränna
Spelaren kräver inte en massa justeringar
Spelaren är relativt okänslig för vibrationer o.dyl.
Hatoil, du verkar ha sunda tankar om det här, men om CD alltid låter så mycket sämre undrar jag om du inte skulle byta spelare ändå. Varför inte pröva någon billigare variant? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 20:12:27
|
Magnuz: "I själva verket kan vad som helst upplevas som bättre än något annat, det styrs ju helt av den som lyssnar." Just det det styrs av vad den som lyssnar vill höra...det har du alldeles rätt i. Jag störs inte speciellt av THD´n eller IM men facktum är ändå att den är högre vid skivgravering eller band-inspelning jämfört med digital D:o. Sedan det där med att brusnivån på en vinyl är mycket högre i jämförelse med en CD skiva. Jag har vid olika tillfällen spelat av lackskivor och DMM skivor...då är det jävlar i mej tyst mellan låtarna. Därmed kan jag avfärda ett möjligt påstående att mina RIAA förstärkare brusar mer än dom borde.
gcs
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 20:36:18
|
Magnuz, egentligen skulle jag vilja lägga de pengar jag lagt på cd på en ny skivspelare, det är bara det att det är för sent. Jag får inte igen pengarna.
Om jag sålde den nu skulle det inte räcka till både en bra skivspelare och en ok cd-spelare. Lite krav på cd-spelaren har jag ju ändå, eftersom jag har massa cd-skivor. Hade jag inte haft det, skulle jag lätt kunna leva utan. Om jag skulle börja om från scratch idag, helt utan skivor, skulle jag köpa en feteskivspelare och sedan en iPod. Och leva utan cd helt.
Hm, tänk om man skulle sälja alla sina cd-skivor efter att ha konverterat dem till mp3, då kanske jag skulle få råd.
Jag hatar verkligen att köpa cd-skivor nuförtiden, mest av principskäl för att de frångår standarden. De förstör formatet med alla kopieringsskydd. De största fördelarna försvinner; portabiliteten och kompatibiliteten.
qcs: och ändå låter det så underbart! Jag förstår fortfarande inte vad det är för felkälla som gör att en pisksnärt låter som en pisksnärt på vinyl, men någonting betydligt tamare på cd (vid en direkt jämförelse). |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 20:44:30
|
"Jag förstår fortfarande inte vad det är för felkälla som gör att en pisksnärt låter som en pisksnärt på vinyl, men någonting betydligt tamare på cd." Jag förstår inte heller varför det är så hos dig. En annan sak som jag inte förstår är hur ni hifinördar kan snacka om MP3 skivor...hos mig är dom förbjudna..dom får heltenkelt inte finnas i mitt hem.
gcs |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:01:03
|
Gemeni: Jag tror inte man graverar vinyler direkt från digitala band eftersom man behöver kunna läsa av ljudet några hundra msek.innan det når graverdosan. Det här kan man bara göra om man spelar över digitaloriginalet till ett analogt band. Till sist vill jag bara säga det att fortfarande är det så att dom flesta original banden som kommer till mastringen är på DAT...alltså 48 KHz och 16 bitar.
gcs |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:02:19
|
Därför att mp3 är bekvämt, precis som cd. Går bra att lyssna på på bussen och på jobbet. Inte i stereon alltså.
(Och så kan det vara gratis. Oops!) |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:02:20
|
Hoppsan
Här skriver man en topic med glimten i ögat, arbetar en dag och vips så har man en hel del roliga saker att läsa. Det är kul att så många är engagerade och att diskussionerna hållit sig inom rimliga gränser.
Var jag står ifrågan är väl ganska tydligt. Jag har en cd-spelare och ca 600 skivor, som jag aldrig spelar. Och jag håller med Hatoil, hade jag haft chansen att börja om hade jag inte haft en enda av dessa små plastbitar. Men det är bara min ytterst ödmjuka inställning. Nu har jag dessutom betydligt fler vinyl än CD, inköpta för en bråkdel av vad CD samlingen kostat. Det är kul, investeringen i en bra grammofon betalar sig fort om man köper mycket skivor.
Jag har faktiskt Bibb på både CD och vinyl och i mina öron så låter vinylen bättre. Men har full respekt för de som tycker tvärtom, det är ju trots allt en smaksak. De tekniska aspekterna är jag inte intresserad av, inte heller vilket som färgar mest/minst. Jag njuter helt enkelt mer av musik avspelad på en gammal svarv.
Jag håller med Per om att den största vinsten med CD-formatet har inte konsumenter fått uppleva utan producenterna av hård- och mjukvara.
Men det finns ju alltid en möjlighet att jag har helt fel angående allt. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:10:42
|
"Som fotograf jämför jag gärna vinyl o CD som fotografi med klassik film o digital." Dan jag förstår att du använder film privat eftersom film fortfarande har bättre upplösning än ett digitalt bakstycke eller en digitalkamera. Personligen så gillar jag mellanformat eller ännu bättre storformat. Men det finns en stor fördel med digital kameran som du naturligtvis vet ...den är inte lika känslig för olika färgtemperaturer som en film är. Vidare så kan du se på en gång hur bilden blir utan att behöva vänta på framkallning. Okey du har polaroidbakstycke men digitalkamerabilden är snabbare att bedömma om än med lägre kvalitet än med film. Vi får väl snacka vidare om det här på något forum för fotografer.
gcs
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:58:55
|
quote: Just det över 90dB och är trevliga att lyssna på, varför borde dom inte vara det? De är nästan lika angenäma att höra på som det kan vara att lyssna på musiker i verkligheten.
Detta betvivlar jag STARKT på. Att lyssna på en skiva med 30-40 dB dynamik på är JÄVLIGT hårt för örat. Tror inte alls att man kan njuta av ett dynamikomfång på 90dB. Sedan är det jävligt svårt att ens få in 90 dB på CD skiva.
quote: Jag har aldrig hört någon vinyl vara ens i närheten vad gäller upplösning, närhet, dynamik.. CD har definitivt ett berättigande. Man önskar bara fler CD spelades in av lika kompetenta ljudtekniker...
Då har du aldrig hört dom klassiska skivorna som t ex Muddy Waters Folk singer! Där kan vi snacka om upplösning. Eller varför inte Eric bibb's 45 varvs vinyler.
quote: Jag tror inte man graverar vinyler direkt från digitala band eftersom man behöver kunna läsa av ljudet några hundra msek.innan det når graverdosan. Det här kan man bara göra om man spelar över digitaloriginalet till ett analogt band.
Jo, det tror jag inte är några problem alls. Man kör DATen direkt till deet digitala delay'et och graverar sedan.
quote: Till sist vill jag bara säga det att fortfarande är det så att dom flesta original banden som kommer till mastringen är på DAT...alltså 48 KHz och 16 bitar
Ja, när det gäller dagens nya skivsläpp så stämmer det, fast ibland kommer dom som digitala 24/96 filer/band. Men alla seriösa nygraveringar på "audiofile" bolag kommer direkt från original analog mastern och graveras på gamla hedliga sättet.
Men nu orkar inte jag samma som man har skrivit innan 100-tals gånger här innan på forumet. Så dom som gillar CD kan ju söka på vinyl och på min nick och läsa vad jag tycker (och jag är icke ensam). Men en sak är säker, den som påstår att han aldrig hört en vinylskiv låta bättre än CD skiva ljuger eller har aldrig hört på bra saker. |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:10:58
|
quote: Sedan är det jävligt svårt att ens få in 90 dB på CD skiva.
Vad är det för j***a skitsnack....det är inga problem att få in 90dB på en cd.
|
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:28:07
|
"Men en sak är säker, den som påstår att han aldrig hört en vinylskiv låta bättre än CD skiva ljuger eller har aldrig hört på bra saker."
Ljuger? Är inte det lite väl massivt ord i klassificeringen?? Man bör alltså förfäkta att vinyl låter bättre än CD för att inte riskera att ses som en bedragare i dina ögon? Hmmm… menar du allvar eller skojas det friskt med oss nu???
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:34:52
|
Vad hette han som gjorde en fyraminuterslåt med bara tystnad? John Cale, eller var det någon annan? Den skulle jag nog föredra på cd faktiskt!
Liknelsen med foto är kul och visar hur mycket som finns kvar att göra på olika områden. Jag har ännu inte förväxlat ett foto med verkligheten. Går det att komma dit? |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:45:44
|
Foto kan aldrig bli helt som verkligheten, det är mig veterligen helt omöjligt med dagens teknik. Fotot kan ju (när det väl är taget) inte kompensera för betraktarens vinkel i förhållande till det. Man ser inte "mer" i bilden för att man står under- eller uppifrån relaterat till den exempelvis. Ett taget foto förblir alltså likadant oavsett var du befinner dig. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:56:37
|
Jo, det förstår jag, men om man står still då? Hur lång tid tar det innan vi kan lura ögat då? |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 23:39:27
|
Usch och fy... jag ogillar dessa diskussioner, men jag lägger mig alltid i ändå... Lås gärna tråden, jag har aldrig sett en sån här tråd som inte har urartat på ett mer eller mindre besvärande sätt.
Själv föredrar jag CD p.g.a. den lägre brusnivån och det MYCKET mer behändiga fysiska formatet. Andra anledningar är att jag inte kan spela vinyl på PCn och att hörlursuttaget på mina föräldrars Luxman-reciever är trasigt (extremt högt brummande) så att jag inte kan lyssna på vinyl genom mina älskade HD600s... |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 23:45:34
|
Nin, vad är nu detta...?
”Ja, och du har säkert, som flera andra, tänkt att CD är den rätt och låter inte vinyl som CD'n så färgar den ljudet. Jag håller inte med dig om det heller. Alla CD spelare jag lyssnat på har låtit olika, färgat ljudet på olika sätt.”
Jaha, så nu försöker du tydligen skriva dom tankar du ANTAR att jag har och sedan dessutom göra en värdering utifrån din illusion, är det vekligen meningsfullt? Har ALDRIG påstått att ALLA CD-apparater saknar färgning och undrar därför stilla varför du nämner den sista meningen överhuvudtaget? Det jag hävdar är att det med CD-formatet är möjligt att konstruera ohörbart färgande apparater, punkt!
|
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 23:57:55
|
Vore det inte en god idé för herrarna att ta ett djupt andetag och helt enkelt avsluta diskutionen på ett hövligt sätt. Det skulle vara så kul om det fungerade en enda gång utan att våra administratörer måste låsa tråden.
Edit: Det blev lite syftningsfel... |
Edited by - dekengren on 2003/10/17 00:02:16 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 00:00:02
|
Hatoil: John Cage var namnet på komponisten.
|
|
|
Topic |
|