Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 00:13:16
|
quote: När ett medium låter bra betyder det för mig att det återskapar orignal-ljud-händelsen med väldigt små andelar (om ens några) hörbara färgningar. Alltså att det inte är formatet i sig som har en speciell biklang. Menar ni verkligen att vinyl medför bättre återgivning (objektivt sett) än CD, hur har ni i så fall nått fram till dessa slutsatser?
Ja, jag menar det iaf. Men om man ska vara ärlig så är detta helt ointressant. Det handlar om enskilda utgåvor och vilka av formaten som återger utgåvan närmast originalet. Och med den musiken jag lyssar på så är det oftast så att vinylen låter bättre och närmare originalet. Sedan kan vi inte sitta och jämföra alla utgåvor mot masterbanden, men man kan ju räkna ut med lilltån att originalbandet inte är dynamiskt komprimerad och har no-noise och låter ljust som en bandsåg. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 00:15:31
|
quote: En mekaniska avkännare med hög distorsion och IM kan inte låta bättre än en välgjord CD. Dessutom har du mycket högre grundbrus i en vinylskiva. Bara IM distorsionen ligger på flera procent vid normal musiknivå.(17 cm/sek tvärhastighet) Jag gillar oxå att lyssna på vinyl...men jag störs i bland av det höga bruset.
Ett tips är att du köper bättre skivspelare, pick-up, RIAA och arm. Då sänker du brusnivån till försvinnade låga nivåer. Med riktigt bra saker och en bra utgåva så kan man knappt höra att det är vinyl även på höga nivåer. |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 00:24:21
|
Hatoil,
Att det låter "bättre" hemma hos dig med vinyl skulle kunna vara ett utslag av andra brister (rumsakustiken, inspelningar, missmatchad utrustning osv.) än just själva CD-formatet. Det är inget gångbart tecken för att vinyl skulle vara en bättre återgivare, men likväl att det tilltar dig mest ur dina inre och yttre utgångspunkter.
Som svar på din fråga: jag har upplevt massor av riktigt starka känsloupplevelser via CD-mediet, gör det dagligen faktiskt. Men av vinyl har jag aldrig fått nämnvärda känsloförnimmelser (som rysningar). Dock är jag själv inte ute efter att få dessa upplevelser via en (bi)effekt hos ljudformatet, utan vill att ska vara ett resultat utifrån hur musikklangen blev vid ursprungstillfället (masterbandet). Det som hände ljudmässigt då musikerna en gång spelades in vill jag alltså ska återges helskinnat genom hifi-anläggningen.
|
Edited by - Belindro on 2003/10/16 23:16:14 |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 00:44:51
|
Nin,
Tycker att det är väldigt intressant varför vissa uppfattar vinylljudet som så tillfredställande, framförallt då jag själv inte gör det! Med så starka åsikter om vinylens förträfflighet framför CD som serveras här känner jag behov av att fråga vad som avses, kan själv inte se svaret nämligen. Men detta kan eventuellt vara ointressant för vissa personer. Riktar dock inte frågeställningar för att underhålla andra, utan för att själv få insikter…
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 01:02:27
|
Belindro, anledningen är mkt av det jag sa innan, hur man använder formatet. Har uttalnde från flera producenter, mastringskillar, och artister där dom själva säger att den och den vinylutgåvan låter närmast originalbandet. Det handlar om man ska se det krasst, om en enda grej. Mastering. Är vinyl mastrad åt helvete och CD är bra mastrad, ja, då låter CD'n bättre. Och om vi vänder på det så är det vinylen som låter bättre. Finns ingen CD (eller LP) vad jag vet som utnyttjar formatet till max, så därför känns det meningslöst att sitta och snacka vilket format som har bäst förutsättningar och har minst brister. Du kan tycka att CD'n har det, och jag kan tycka vinylen har det, men i slutet av dagen så handlar det om masteringen.
En fråga är, vad för skivspelare har du lyssnat på? Inte en gammal plast Sony hoppas jag |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 01:56:06
|
Nin,
Själv tycker jag i allmänhet att apparater/format som färgar hörbart är ganska tråkiga. Om det inte handlar om förnuftiga equalisers eller liknande förstås, dom är bra! Jag vill ju höra hur det lät när inspelningen gjordes, är den urusel ska det förmedlas oavkortat tycker jag. Är mindre intresserad av grejor som "lindar in" klangen (så att dåliga inspelningar låter trevligare) likt sjuksköterskor gör med riktigt skadade patienter. Denna "färgkulör" kladdar ju även ner goda inspelningar, om den inte är borttagningsbar förstås!
Har lyssnat på Forsell (modell kommer jag inte ihåg), Linn LP12, Linn (någon budgetspelare), någon Hi-End-spelare på Lars Bengtsson med flera. Dom flesta skivspelare jag hört kan nog klassas som goda representanter för vinylen.
Skulle vilja påstå att jag har skivor som i princip utnyttjar CD-mediets fulla potential. Dom är inspelande med utrustning som genom vetenskapliga studier (DBX) har visat sig vara signifikant transparent. Inspelningarna är förstås oklippta, har mycket hög upplösning, och ovanligt stark dynamik. Men sådana skivor växer inte träd direkt...
|
Edited by - Belindro on 2003/10/16 10:22:38 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 02:31:27
|
Jag tycker att vinylen låter mer levande. Det är som att det är mäniskor som har skapat musiken känns äkta. Medan CD låter oftast sterilt och tråkigt som om det är maskiner som gjort musiken det låter helt enkelt konstgjort det känns inte äkta. Men som sagt det hänger väldigt mycket på mastringen. |
www.selleri.de
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 03:04:04
|
Var felet sitter är jag nog inte kompetent att svara, men ofta låter cdn ljust, gnissligt och spretigt och kallt medan vinylen är mer analog , dvs har ett mer naturligt ljudkaraktär. Självfallet beror mycket på mastringen, det finns givetvis bättre och sämre skivor i båda kategorierna. |
Bravo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 05:35:02
|
quote: Själv tycker jag i allmänhet att apparater/format som färgar hörbart är ganska tråkiga. Om det inte handlar om förnuftiga equalisers eller liknande förstås, dom är bra! Jag vill ju höra hur det lät när inspelningen gjordes, är den urusel ska det förmedlas oavkortat tycker jag. Är mindre intresserad av grejor som "lindar in" klangen (så att dåliga inspelningar låter trevligare) likt sjuksköterskor gör med riktigt skadade patienter. Denna "färgkulör" kladdar ju även ner goda inspelningar, om den inte är borttagningsbar förstås!
Ja, och jag anser att med en bra vinylspelare så färgas ljudet väldigt lite. En CD spelare färgar också ljudet.
quote: Har lyssnat på Forsell (modell kommer jag inte ihåg), Linn LP12, Linn (någon budgetspelare), någon Hi-End-spelare på Lars Bengtsson med flera. Dom flesta skivspelare jag hört kan nog klassas som goda representanter för vinylen
Ja, och du har säkert, som flera andra, tänkt att CD är den rätt och låter inte vinyl som CD'n så färgar den ljudet. Jag håller inte med dig om det heller. Alla CD spelare jag lyssnat på har låtit olika, färgat ljudet på olika sätt.
quote: Skulle vilja påstå att jag har skivor som i princip utnyttjar CD-mediets fulla potential. Dom är inspelande med utrustning som genom vetenskapliga studier (ABX) har visat sig vara signifikant transparent. Inspelningarna är förstås oklippta, har mycket hög upplösning, och ovanligt stark dynamik. Men sådana skivor växer inte träd direkt...
Så dom har en dynamik på över 90dB? Och hur trevligt skulle det vara att lyssna på något sånt, inte alls kul. Sedan om du tycker att 16/44.1 duger så kul för dig. Bry dig inte om DVD-A eller SACD då. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 08:42:51
|
Belindro, det kan finnas många orsaker till hur saker låter, men vinylens styrka som jag ser det, det som jag uppskattar, är ett större soundstage och rappare återgivning (cd:ns transienter klarar inte av att skapa det 'drama' som finns på vinylskivor). Låter inte inlindat det minsta, det är inte någon slags mjukhetseffekt jag uppskattar, snarare tvärtom. Men du behöver bra grejer hela vägen för att nå dit. Prova någon gång, och du blir förvånad.
Gillar du synthmusik eller modern electro går du miste om någonting om du inte provar vinyl.
Hade det handlat om 'inlindning' eller bieffekter, borde ju alla skivor låta bättre på vinyl, men det gör de inte. En dåligt inspelad eller mastrad skiva låter ... dåligt.
Sedan håller jag med om att brusnivån är högre, det kan vara ett problem. Det beror mycket på vilken musik man lyssnar på, och vilka fel man har mest överseende med.
Vinylens uppsving har jag väldigt svårt att tro beror på att många människor samtidigt fått smak för en och samma 'färgning', och att de därför väljer någonting som låter mindre 'rätt'. Samtidigt som de bor i rum med konstig akustik.
Så länge din teori inte stämmer med min verklighet, håller jag mig till vad jag hör.
Som du märker finns det många och starka åsikter om det här, läs lite gamla trådar om du vill ha fler. Det jag tycker är tråkigast är resonemanget 'enligt min teori KAN det inte låta bra'. Kom hit och lyssna då! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 08:52:44
|
Argumenten för CD i slutet på 70-talet (som jag minns): a) billigare produktion = billigare skivor (skulle bli dyrare i början pga investeringar i ny utrustning) se även d) b) bättre ljud (dvs. kanalseparation, brus, distorsion, frekvensomfång, inget rumble + knaster) c) bättre stryktålighet (man lovade att CD:n kunde misshandlas mycket men ändå funka) d) enklare skötsel och handhavande (inga skivborstar, tonarmar etc) e) miljövänligare - mindre mängd plast (kom ihåg att det var oljekris ett par år tidigare) f) stöttåligare under spelning (dansa som fan utan att skivan hoppar) g) längre speltid, fjärrkontroll, flexibilitet
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/10/16 08:54:02 |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 09:22:37
|
Sålde inte BestSound någon slags blackbox för några år sedans om färgade signalen så att den lät som vinyl.
Jag köper 100% att man föredrar ljudet från vinyl även om det är färgat. Det är väl inte värre än att man tycker maten är godare med lite salt som man ju kan säga "färgar" biffsmaken. Har ingen vinylspelare själv dock så jag skall egentligen inte uttala mig. Vet bara att CD låter fantastiskt hemma hos mig.
Papsen (som jag har att tacka för min hobby idag) har en vinylspelare i värstigklass men tyvärr usla högtalare så att jag vill mest gå därfrån när han halar fram sina LP-skivor. Detsamma när han spelar CD-skivor |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 10:01:56
|
Som fotograf jämför jag gärna vinyl o CD som fotografi med klassik film o digital. Man får idag med professionella digitala bakstycken till mellan/storformats kameror som vida överstiger alla tänkbara parametrar (gäller givetvis inte konsumentkameror) men ändå blir det en annan kännsla, upplevelse, resultat om man använder klassisk film. På jobb använder jag 90% digital utrustning pga snabbhet, exakthet och arbetsflöde som fungerar. Men privat plåtar jag med film för det ÄR en annan kännsla, mer finlir, mer artistiskt. Det bara är så.
Jag har dock endast CD i min hifi anläggning, absolut ingen värsting sammling, men runt en 500 CD skivor har jag nog. Det som retar mig mest är den nästan otroliga kvalitets skillnaden CD skivor emellan! Av mina 500 skivor skulle jag uppskatta att 25 låter riktigt bra, ytterliggare 100 kan jag sitta och njuta av, men absolut inte i klass med de första 25. Ungefär 100 skivor låter så dåligt att jag aldrig spelar dem överhuvudtaget även om jag har flera musikfavoriter där, blir bara jobbigt. Resten spelas, men mer som bakgrundsmusik och inget annat. Detta retar mig även om man glömmer det fort när man lyssnar på en av de 25... |
Artphotography |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 10:09:18
|
Wow, här händer det saker minsann! Levande tråd...
"Så dom har en dynamik på över 90dB? Och hur trevligt skulle det vara att lyssna på något sånt, inte alls kul. Sedan om du tycker att 16/44.1 duger så kul för dig. Bry dig inte om DVD-A eller SACD då."
Just det över 90dB och är trevliga att lyssna på, varför borde dom inte vara det? De är nästan lika angenäma att höra på som det kan vara att lyssna på musiker i verkligheten. Vill inte du ha realistisk dynamik? Själv tycker jag just att hög dynamik är essentiellt även om det innebär att man blir skrämd emellanåt. Men jag lyssnar inte på anläggningen för att slumra till liksom (förutom på nätterna då). Du är välkommen att lyssna på skivorna hos mig om du vill, med grundkriteriet att du tar dig till Stockholm förstås…
Jag bryr mig inte särskilt mycket om SACD eller DVD-A, absolut helt riktigt. Sålde faktiskt min SACD-spelare för inte så länge sedan och köpte en plastig DVD-spelare istället! Men framöver kanske jag skaffar en multformatspelare om behovet då finns. Det jag bryr om är att det görs så många riktigt dåliga inspelningar…
Även jag kan ha behovet av att vilja färga ibland, där fyller min EQ (som ju är urkopplingsbar) en fin roll. Men den där blackboxen lät smidig annars...
|
Edited by - Belindro on 2003/10/16 10:10:48 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 10:30:35
|
... å så tar vi låten en gång till! När tar ni bort A-B repeatläget? |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 10:40:07
|
Tjena Hatoil!
Skulle vilja påstå att jag har hört "goda" vinylspelare. Dessutom under bra akustiska förhållanden och med högklassig kringutrustning (krell bland annat) i allmänhet. Ledsen, men jag har inte blivit imponerad (men det har inte låtit illa på något sätt) av det jag har hört hitills.
...förresten, skulle "inlindning" göra att inspelningar låter BRA? Det var inte det jag menade direkt, snarare att de dåliga eventuellt blir mindre ansträngande att lyssna på. Men bra inspelningar kommer också präglas av färgningen hos systemet/apparaturen.
"Som du märker finns det många och starka åsikter om det här, läs lite gamla trådar om du vill ha fler. Det jag tycker är tråkigast är resonemanget 'enligt min teori KAN det inte låta bra'. Kom hit och lyssna då!"
Jodå, starka åsikter har ni allt! Precis, det jag känner också fast tvärtom då! Vinylälskare som hävdar att CD-mediumet är en dålig återgivare kan bli ganska påfrestande. Kommer gärna över till dig och lyssnar med öppet sinne, ge mig adressen då! Men villkoret är att du ska utsätta dig för CD-ljud hos mig...
MVH/ Benny
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 11:01:07
|
Vitsen med CD är kompabiliteten och användarvänligheten. CD kan användas i datorn , cd-spelaren hemma och i bilen. osv.
Angående ljudkvalitén så ser jag det så här: CD: Masterbanden (på senare tid masterfilen lagrad på något datamedia) spelas in med 24 bitar AD omvandlare, sedan konverteras ljudfilen till CD format till 16 bitar för att sedan spelas upp i Cd spelarens 16 bitars D/A, eller med någon form av översampling. Det känns som CD mediats 16 bitar blir någon form av flaskhals.
LP: Samma hantering av masterbandet, men D/A omvandlingen sker i graveringsutrustningen, hur många bitar den D/A omvandlingen hanterar beror nog på utrustningen men det finns utrustning som hanterar 24 bitar. Sedan är det bara analogt hela vägen.
Detta är en stark förenkling men ett försök att förklara vad jag menar.
Det finns HDCD, SACD och DVD-A, men det är ett annat kapittel.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 11:15:17
|
Som 80-talare, så fanns det knappt ingen vinyl när jag började få upp ögonen (öronen?) för hifi... |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 11:55:07
|
Tja den enda vitsen jag ser med att ha det dett är väl när man badar. Om man fryser för det kalla ljudet så kan man alltid öka temperaturen i badvattnet.
|
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 12:47:59
|
Oj klassiskt ämne, klassisk flame! tja cd är små och fula, lp stora och fina. både medierna lider ju av att det aldrig låter som på riktigt. jag har då aldrig hört något som är så bra ivarjefall. har nog hört mer modern hifiutrustning än de flesta här. så svälj det beska pillret med vissheten om att all utrustning färgar och saknar upplösning. det är mer en fråga om att välja sitt gift. svajonara |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 12:49:51
|
topicen handlar ju om vitsen med cd. tja det är väl en ganska enkel förklaring. man behöver ha in deg för att driva företag. tror inte att något medium har skapats pga kärlek till sin nästa. sayonara |
|
|
Pass
Member
92 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 13:10:35
|
Belindro skrev: "Som svar på din fråga: jag har upplevt massor av riktigt starka känsloupplevelser via CD-mediet, gör det dagligen faktiskt. Men av vinyl har jag aldrig fått nämnvärda känsloförnimmelser (som rysningar). Dock är jag själv inte ute efter att få dessa upplevelser via en (bi)effekt hos ljudformatet, utan vill att ska vara ett resultat utifrån hur musikklangen levererades vid ursprungstillfället. Det som hände ljudmässigt då musikerna en gång spelade vill jag alltså ska återges helskinnat genom hifi-anläggningen."
Hur vet man "vad som hände" i studion, och exakt hur detta lät? Har någon av er varit med i studios där man spelar in skivor? Jag vill bara påminna om att dessa studios oftast använder tiotals meter enkel mokrofonkabel, tillsätter reverb och dynamiska effekter, plockar bort och förstärker dynamiska områden efter behag, etc. etc. Exempelvis står sångaren ofta i något som kan liknas vid en telefonkiosk och sjunger i en mikrofon, med musiken levererad via hörlurar. Hur bra och "äkta" tror du detta låter, innan det processats via mixerbordet?!
Den "äkta", autentiska, inspelningen som musikanläggningen förespelglas återskapa är helt enkelt en myt. Hifi och musikupplevesle är betydligt mer koplext än så; det handlar om att hitta ett balanserat ljud, och mycket riktigt en färgning som passar ens preferenser. Dock är det generellt rummet som står för största delen av denna distortion...
|
Det finns inga genvägar... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 13:16:50
|
Pass, jag tror du missuppfattat belindro något. jag TROR att han menar det ljud som masterbandet* hade precis innan det skulle bli en CD eller en LP. Masterbandet torde innehålla den musik som producenten tänkt sig att lyssnaren ska uppleva, och då är det tillåtet att använda alla studions möjligheter att processa ljudet för att skapa den produktion han/hon tänkt sig.
* Nuförtiden vanligtvis en fil helt enkelt. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 14:16:35
|
Lyssnar man på någon av följande CD: Diana Kralls 'Love Scenes' Eric Bibbs 'Just Like Love' eller Dead Man Walking soundtracket så förstår man hur mycket CD mediet har att erbjuda!
Hade alla CD spelats in med sådan delikat hand som Krall och Bibb så kan dom behålla SACD, DVD-Audio. Dom låter helt enkelt fantastiskt. Jag har aldrig hört någon vinyl vara ens i närheten vad gäller upplösning, närhet, dynamik.. CD har definitivt ett berättigande. Man önskar bara fler CD spelades in av lika kompetenta ljudtekniker... |
"In my mind, I'm already gone" |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 14:25:36
|
Resolution,
du har en point här. När man jämför så måste man jämföra de bästa CD skivorna med samma inspelning på LP-skivorna. Diana Krall finns väl på båda formaten? Någon som har jämfört direkt?
Att det finns varianter av LP som låter bättre än CD och vice verca är ju ingen konstigt.
Varför inte acceptera båda och välja det som låter bäst?
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Topic |
|