HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelare. Vad var vitsen med det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:22:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag som byggde så många Airfix i slutet av 60-t. och 70-t. början.

Nå, jag kan faktiskt inte hålla med dig "knoppen" när det gäller tweaks och cd. Enligt mitt förmenande förbättrar de oerhört mycket i att återfå den analoga känslan, vilket får mig att tro att cd-mediet är känsligare än man tror vid avläsningen och signalvägarna än vad man i allmänhet tror, dessutom är själva mediet cdn en känslig produkt, de flesta hör ju skillnad på med eller utan Eco3 t.ex.
Frågan är väl snarare om man är känslig för det jag brukar kalla det digitala gnisslet eller inte.
Just nu kör jag en ML 39 med diverse tweaks och den låter bra mycket bättre än att enbart köra den rakt av. Ljudet blir mer levande helt enkelt, mera naturligt samt att man hör mera detaljer och ett bättre nedere register.

Bravo
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:27:57  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Airfix var ju de enda man fick av morsan, de var billiga och målningarna på askarna var fantastiska. Synd att modellerna inte såg så ut när de var färdiga. Tamaiya och Monogram var lyx! Det riktiga bottennappet var ju Matchbox. Med olikfärgade delar så att man skulle 'slippa' måla dem. Hu! Esci och Hasegawa, däremot... [Här börjar Barbra Streisand sjunga 'Memories' ]

Slit den med hälsan Knoppen!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/10/17 :  22:53:43  Show Profile Send Pass a Private Message
Knoppen: Det var ett sammanträffande angånde min anspelning på LP 12:an, men denna Thorenskopia ÄR dock oändligt mer "tweaknödig" än exempelvis Well Tempered, som har fast plint och nada justeringar, efter väl det att VTA och de sedvanliga parametrarna justerats in.

Kul föresten att du kör på Sentecs gamla riaa, jag hade en sådan för några år sedan (utmärkt ljud, för pengarna). Uppgraderade sedan till Musical Fidelitys runda burk med fristånde nätdel i samma serie - uppgradering var just ordet! Sedan tog Bladelius Phonofix vid, och samma nivå av uppgradering skedde en gång till!
Sedan kom Pass ONO in i bilden, och lämnade allt det jag tidigare lyssnat på bakom sig i ett dammoln, urkopplade och snyftande på hyllan.... Utklassning på ALLA parametrar är bara förnamnet!!
Sensmoral: lägg minst lika mycket pengar på riaasteget som på vinylriggen i övrigt (jag menar allvar med detta). Tyvärr är det just denna komponent som de flesta undervärderar, och tror därmed att cd-spelaren är lika bra/bättre än den underpresterande vinylrigg man provlyssnat.
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/17 :  23:39:17  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Pass, var köpte du din ONO? Kan bara hålla med om RIAA:ns betydelse. Tänk DAC. Inget man slarvar med i cd-sammanhang.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000