HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssna på musik eller hi-fi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:09:15  Show Profile Send qwert a Private Message
...är den eviga frågan.
Fast för min del är det musik som gäller. I första hand, kanske jag skulle tillägga. Visst är utrustningen viktig, men inte så att det går ut över skivinköpen. Det går ganska lätt att generalisera fram tre huvudgrupper bland de som är intresserade av hi-fi och/eller musik. Den första gruppen är de som lägger ner enorma summor på high-end, men varken lyssnar på eller njuter av musiken, och kanske inte heller har så många plattor.
Den andra gruppen, som jag anser mig själv tillhöra, består av de som är medvetna om utrustningens betydelse och skaffar sig bra prylar, samtidigt som musiken är det centrala och lägger merparten av pengarna där.
Den sista gruppen, musikälskarna, skiter fullständigt i vad de har för utrustning (nästan så att de gör sig lite viktiga över hur kass stereo de har), för att i stället lägga stålarna på cd:n och lp-skivor, som ofta räknas i tusental.

Några reflektioner?

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2003/10/14 21:16:22

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:25:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man kan faktiskt ha en hygglig anläggning och ett hyggligt antal skivor också, alltså en fjärde grupp om man delar in det hela som du gör.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:25:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tycker inte dina resonemang stämmer helt.
Jag skulle gärna vilja ha riktiga high-end prylar (och riktigt bra akustik!) för att njuta maximalt av musiken. Men samtidigt skulle jag också kunna ha en enorm skivsamling där musiken givitvis fortfarande är det viktigaste, för utan den är det ju liksom ingen mening med bra anläggning...

Vad jag menar är att man kan nog vara både high-end dåre och musikälskare samtidigt.
Varför "musikälskarna" som du skriver inte vill ha en schysst stereo tycker jag är konstigt.
Man får ju ut så mycket mer...musiken låter så otroligt mycket mera levande i en bra anläggning.
Och det spelar roll! Jag anser mig vara musikälskare samtidigt tycker jag hifi är otroligt kul och vill att musiken skall avlyssnas med hög kvalité på ljudet.
hmmmm...kanske mina funderingar inte skiljde sig åt så mycket från dina?

mvh,
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:29:44  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Sorgligt med folk som har skitdyr hårdvara och bristande mängd/insikt på området skivor. Känns även lite halvvägs att ha mängder med plattor och kass stereo (standardskivsamlaren). Personligen försöker jag ha en stereo som presterar mycket bra för inte alltför många tiotalstusen i er valuta. Det primära är dock onekligen skivor för utan dem skulle hobbyn hifi inte existera alls. Om inte annat skapar skivorna lite mer minnen och diskussion än hårdvaran, eller har jag fel?

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:34:16  Show Profile Send qwert a Private Message
Vi resonerar ungefär lika sist och slutligen, tror jag...
Jag skulle också gärna ha en high-end anläggning, varför inte kombon wadia/jeff rowland/JBL K2?
Men i dagsläget kan jag inte sätta sådana summor på anläggningen, tyvärr. Alltså väljer jag att köpa hyffsat mycket musik och investera i en anläggning som låter bra, utan att för den skull ligga jämt i pris med en ny BMW 320i. (Det jag lägger ut på anläggningen ligger snarare i nivå med en risig 91:a av samma bilmodell...)

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:39:26  Show Profile Send lasse78 a Private Message
För att va kontroversiell så tror jag inte att priser över 10000 euro (100000 kr) för uppsättningar är särskilt försvarbara för ytterst få förutom ett fåtal kännare. Inte alltför många proffs och musiker själva satsar såna belopp (ok, de "bryr" sig inte). Såklart är detta grovt generaliserat och såklart har jag haft fel flera gånger förut, men på ett ungefär tycker jag att det kan tänkas vara så här. Alltså köp drivor med skivor istället och upptäck nya låtar och band samt njut av klassiker.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:42:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tycker också om bådadera. Lyssnar gärna på musik på radion eller datorn på jobbet (som verkligen låter illa, en gammal bärbar med störningar i ljudkortet). Samtidigt som jag älskar att slänga på en tolva på finstereon och bara sitta i soffan och skaka.

Älskar man verkligen musik om man inte vill att det låter bra, kan jag fråga mig? Älskar man då inte mest skivorna?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:52:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag tycker om att lyssna på musik på en bra stereo. Musiklyssnandet hänger ihop med anläggningen, eller kanske tvärtom. Det är en hobby i sig att pyssla med utrustningen byta/uppgradera, fixa nya grejer mm. Det är konstigt nog inte enbart för musiklyssnandet jag pysslar med min anläggning, det är kul att byta, knåpa ihop nya grejer och se vad resultatet blir. Skulle jag enbart vilja lyssna på musik hade min gamla stereo dugat utmärkt.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:02:43  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag skulle vilja lyssna på mer musik än jag gör.
Problemet är att det görs ytterst få prisvärda skivor numera.

Så min anläggning matas med 1-2 hyr-DVD per vecka och spelar mina gamla Metallica, Dire Straits osv

Min skivsamling består av ca 20 Cd och 10 DVD-filmer.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:08:21  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
dajo, man kan köpa gamla skivor också.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:32:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj då, det var grova generaliseringar.

Jag har vänner med synnerligen stora och skiftande skivsamlingar som också släpat ihop till mycket kompetenta anläggningar. Så jag håller nog med "Bravo", det verkar onekligen som att dina kategorier behöver utökas med åtminstone några till..??

Vänligen, P

Ed: var lite för snabb på post-knappen

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:01:53  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag tror absolut inte, man måste vara någon kännare för att lägga 10k€ på en anläggning. Speceillt inte efter några års sparande o kompromissande. Jag har haft enklare system tidigare och lyssnat på musik mer eller mindre konstant. Jag har flera skivor som jag åtminstone periodvis tyckt gett mig så stor tillfredställelse att spela, så de kunnat legat i spelaren i en vecka. Min nuvarande anläggning är mer amitiös vad gäller hifinivån, men det lyssnas tveklöst fortfarande på musik! Dock om möjligt ännu mer. tex. istället för TV. Dessutom, som gammal amatörmusiker, upplever jag inspelad akustisk musik betydligt mer njutbart nu. Min nuvarande anläggning kan leverara både budskap o stämning som mina tidigare, men den kan även leverera musikalitet och närvaro i större utsträckning. De flesta lägger kanske inte 10k€ på en hifi anläggning, men jag tror väldigt få skulle tacka nej till att få en och framförallt inte om man är extremt musikintresserad.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:25:08  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Nej, väldigt få vantrivs med en bättre Mercedes för att skapa lite analogi, men å andra sidan kanske en bättre Volvo eller Saab är okej för väldigt många. Vad jag strävar efter att få sagt är att de absolut flesta hålls tillräckligt nöjda på hårdvarusidan med säg 100000 kr. Många som har musik som yrke och finansiell styrka verkar inte ha en tydlig strävan till absolut kompromisslöshet vid privatlyssning på musik, eller, men de kanske har fel? I största allmänhet tycker jag att det är långt mer intressant att utforska musik som leder till ännu mer musik, istället för att eftersträva purism vid återgivningen. Såklart kan jag ju återigen ha fel, men jag tror att detta inte är nån utrotningshotad åsikt. Marginalnyttan avtar stadigt för varje extra tusenlapp vid en om möjligt rätt specifik gräns.

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:31:44  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det är få Svenskar som har råd med en bättre Volvo eller Saab. Speciellt om man skall ha en ok stereo
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:56:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Har man musik som yrke kanske man lyssnar mycket live? Eller vill göra annat på fritiden? Tror inte att de skiljer sig märkbart från oss andra, en del är hifi-nördar, andra inte.

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:01:33  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Alldeles sant. Men den springande punkten från min sida är att det INTE NÖDVÄNDIGTVIS blir 20 % bättre (inte heller 15, 10, 5, eller ens 1 %) om det är 20 % dyrare efter en någotsånär enhetlig gräns. Med andra ord kostar en marginell förbättring vansinnigt med kapital. Om det sen är kul att erkänna det eller inte förblir köparens dilemma. På motsvarande sätt är det inte alldeles lätt att övertyga vänner (spelar själva, teknisk skolning) att min nya fina, kabel är alldeles vanvettigt överlägsen allt annat jag haft. Skivor, samlarmaterial undantaget, är mig veterligen relativt jämna i pris till skillnad från exempelvis kablage.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:17:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är väl som med bilar, hus och mycket annat; man köper det man har råd med. Det är väl aldrig någon garanti att det blir bättre överhuvudtaget bara för att det är dyrare. Men det kan bli det, och det är den förbättringen man jagar. Om man nu har pengarna och intresset.

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:22:07  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Självfallet köper man det man har råd med. Men såpass skadad ekonom är jag att samtliga ovälkomna kostnader i form av psykologisk "voodoo" och "religion" är ett bakslag och jag är mycket övertygad om att den kategorin är starkt överrepresenterad i hifisvängen. Alltså, efter ett tag är det inte värt att ta risken att det kanske kan bli bättre. Rent rationellt. Jodå, jag är en god vän av kvantitativ empiri.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:29:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är där vi är olika. Pengar är inte roligt för mig, bara nöjet de kan köpa. Vill man inte ta risken, kan man ju ta öppet köp.

Är det inte ganska mycket 'voodoo' och 'religion' inom till exempel mode och hårprodukter också, för att bara ta några exempel? Där folk lägger ut 'onödigt' mycket pengar. Vissa bryr sig, andra inte. Ingen är väl sämre för det, man har bara olika intressen.

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:35:26  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Mmm. Sant det också. Men Cerrutikostymer, Trussardi, Nautica etc. binder mindre kapital, vilket på sätt och viss gör det mer försvarbart, kanske. Som jag kan se det är det inte desto mer charmigt att slösa, alltså ta stora risker, oberoende av vilken finansiell styrka man har. Vad gäller bilar, hus m.m. får du vad du betalar för i högre utsträckning. Value for money är en ledstjärna. Sen får det nästan kosta vad fan det vill om man nu sen kan betala. Jag menar således att det finns oroväckande mängder fabrikat som inte står i nån som helst proportion till det värde de levererar.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  00:46:32  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tror att de flesta har value for money som ledstjärna, det som skiljer är vår uppfattning av värdet.
quote:
Jag menar således att det finns oroväckande mängder fabrikat som inte står i nån som helst proportion till det värde de levererar.

Är verkligen hifi-branschen värre än andra?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/15 :  01:17:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst är marginalnyttan i avtagande, befängt vore att påstå något annat, frågan är ju snarare vad man tycker sin hobby är värd.

Hur pass mycket bättre kommer man från punkt A till B i en Ferrari kontra en SEAT osv. Resonemanget blir lite menigslöst, frågan blir ju vad det hela tillför dig personligen.

Jag blir inte ett dugg lyckligare av att ha en BMW istället för en folka om jag nu skulle ha bil, vilket jag inte har.
Det är för mig intresselöst.

Däremot en bra stereo och bra musik, det tillför något i mitt liv och ger mitt liv en högre mening, avkoppling och njutbara stunder.
Detta är mitt sätt, andra må få det på andra sätt, smaken och valet är personligt.
Därför blir pratet om fixa gränser lite påklistrat och meningslöst då det egentligen berör din personliga fallenhet och förmåga mer än någon form av neutralt lagomhetsmått.

Bravo
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  06:45:30  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Sant. Uppfattningen är högst individuell såklart. Helt klart är att alla har en "sweet spot" och det blir allt svårare att förklare allt dyrare anskaffningar. Klart att det skär i egot om den tillförda nyttan är minimal medan kostnaden är skyhög, särskilt om någon annan lyckas påpeka det. Men, det skall sägas att jag personligen är primärt klart mer nischad mot ständiga skivköp. Verkligen inget fel att satsa allt, men till och med försäljare brukar ofta bromsa mycket hugade köpare som vurmar lite intensivt.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/15 :  07:52:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Lyssna på musik eller hi-fi?

Hur kan man undgå att göra de båda?

Håller m Bravo o PAC.. det bör tillägas åtskilliga kategorier. Med generaliseringar kommer man sällan speciellt långt.
Glöm ex inte dom som är frenetiskt intresserade av tekniken/fysiken bakom.

Om jag får vara en smula personlig så är antalet plattor helt irrelevant för mig.. jag säljer o köper.. lyssnar mest på det jag redan kan o gillar - nya intryck fås via konserter, vänner & inte minst mp3.

Om man nu har en "OnOff"-anläggning för 2000kr o flera tusentals plattor så tycker jag personligen att detta är endast tragiskt. Man hör väl sisådär 70% (uppskattning utan grund) av musiken!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:36:13  Show Profile Send svejk a Private Message
För mig är musiken och hifi ett livsstils intresse. Och då tycker jag det är försvarbart. Försvarbart? Varför skall jag försvara mig? Så länge jag får en bättre livskvalitet av det hela är det hur bra som helst! Har en anläggning för 100 + har skivor 1000 +.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:46:17  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Anklagar verkligen inte någon. Jag menar bara det att det eventuellt kan vara så att livsstilen om möjligt inte får vara hur dyrbar i ekonomiska termer som helst (jag ger alltså upp i nåt skede). Rent socialt och personligen tycker jag att intresset för musik och inte således hifi ger mig mera som person.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000