Author |
Topic |
gurin
Member
196 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 09:59:19
|
Man måtte ha väldigt lite och göra eller väldigt dålig hårdvara (jag måste engagera mig i något annat för det låter så illa) för att ens komma på tanken att räkna alla skivor.
En spydig gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:05:47
|
Den här diskussionen känns ju modern Jag tror redan de gamla grekerna hade liknande resonemang.
Nåväl Hur många har verkligen träffat någon rik snubbe utan musikintresse med en stereo som kostar över 100 000:-. Jag har nämligen aldrig gjort det. Förutom B&O-gruppen, men det är varken hifi eller musik, snarare design eller nått.
Däremot har jag träffat många glada fattiglappar som sitter på väldigt dyra saker och njuter av sin musik. De har förvisso sällan bil eller konstiga guldklockor.
Det hade varit kul att se en undersökning på detta. Inkomst kopplat mot stereokostnad. |
|
|
lasse78
Member
297 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:19:15
|
Hävdar dock att en stor del av de som har "mycket" i förmögenhet respektive inkomst gladeligen ofta bryr sig mer om musik än om hifi om de nu alls bryr sig. De flesta med fin hårdvara har lagt allt de har och fått in på det. Det oaktat finns det folk som istället lägger allt på skivor istället och värdesätter koll och kunnande om populärkultur, jazz etc. im allgemein högre än kunskaper i elektroteknik, teknisk fysik, materiallära. Sonisk perfektion är således av underordnad betydelse i jämförelse med populärkulturen som kulturellt fenomen för min del. |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:26:31
|
Detta är en evig diskussion. Dessutom, hur kvantifierar man musikintresset? Antal skivor? Typ av skivor? Kunskap om musikerna?
Människan vill alltid katalogisera, generalisera och stoppa in i fack. Helt OK, men gör inte för FÅ fack!!! ;-)
Analogier till folk som kör bil: Dom som kör bil 5000mil per år och kanske bara har en XXX bil. Dom är egentligen inte bilälskare jämfört med den där rika familjen, som har BMW's nya 5-serie men bara kör 2000mil... Usch! Eller?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:31:20
|
Jag tycker att hifi och musik är som gin och tonic. |
|
|
scoop
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:34:06
|
tror många som lägger ner mkt pengar på sin stereo får en sämre upplevelse, kickarna blir färre, det blir svårare och svårare att njuta. jag var på ett 20-tal live-konserter förra året, inte en enda gång reflekterade jag över ljudet, för mig handlar musik och konserter om mycket annat, känslor, upplevelser, man står inte 2 meter framför iggy pop och tänker "fan nu får väl ljudkillen dra ner diskanten lite" det handlar om helt andra grejer. många på forumet har ju rapporterat om att dom sitter och letar fel, med eller omedvetet, när dom lyssnar på skivor, att dom i bakhuvudet tänker på vad musikerna står placerade i förhållande till varandra under inspelningen och en massa andra hjärnspöken som hindrar dom från att lyssna egentligen... hoppas jag aldrig nånsin, inte för ett ögonblick ens, hamnar i en sån situation... nej då har man nog ett tekniskt intresse som vida överglänser musikintresset.. det är väl samma sak som folk som bygger och trimmar datorer antar jag, dom ska ha en snabb dator för att kunna spela men i slutändan så bygger dom mer än spelar, och byggandet i sig, nya processorer, överklockning etc tar upp all tid och tankar och överstiger det som var meningen från början - spelandet. så teknik-nördar finns ju inom olika områden, huvudsaken är väl att folk trivs antar jag.
ska man ha bra ljud för lite pengar är det väl annars bara att köpa ett par hörlurar för runt tusenlappen, en hörlursförstärkare för 1000-2000kr och en cd-spelare för 2000kr till det... sen har man ett ljud som knappt en stereoanläggning för 10 gånger dom pengarna matchar... |
|
|
lasse78
Member
297 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:35:27
|
Metoforer och analogier är bra såtillvida att de alltid skapar känslor. Folk vill ha en strippad modell som bortser från praktiska realiteter för att det inte går att paketera allt. Kvantitativt kan väl musikintresset mätas i antal förbrukade timmar till någotsånär aktiv lyssning per dygn/månad/år. |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:42:52
|
Du har rätt Scoop i att det finns en risk att man börjar lyssna efter fel snarare än på musik när man håller på med uppgraderingar. Det här genererar lätt nya uppgraderingar, vilket leder till ännu mer kritiskt lyssnande, och så är man inne i karusellen och blir aldrig nöjd. Det är ett problem som jag själv brottas med, och det kan lätt döda lyssningsglädjen.
|
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:45:50
|
Att lyssna på hifi eller musik? That's the question.
Varje uppdatering av hårdvara jag gör innebär en tid av hifilyssnande men det övergår snart till att jag lyssnar på musiken. Precis då jag fått den nya delen så sitter jag och hittar förbättrade hifiparametrar och detaljer som jag aldrig hört på samma sätt tidigare, sen blir det en naturlig del och jag tänker inte mer på "hifi". Musiken tar över så att säga. Det är klart mer radiklat att köpa nya CD's. Då får jag ju helt nytt material och det "en masse". Då blir det bara en fokusering på musiken.
Nu är det rätt sällan jag uppdaterar hårdvaran, det kostar alldeles för mycket, både i pengar och tid, samt att det är väldigt mycket jobb som måste läggas ner för att jag ska vara nöjd. En gång per år drabbas jag av "Det Stora Uppgraderingsrycket". Denna frossa innebär ofta månader av lån och tester innan jag hittar den optimala komponenten som passar mig bäst. Undantaget var nog detta år då jag lånade hem ett par Totem Hawk under 3 dagar och köpte dessa utan att jag testat andra högtalare hemma. Förra året så testade jag 6 olika slutsteg/förstärkare under 6 månader innan jag bestämde mig för vilken jag skulle köpa. När jag köpte denna förstärkare så var det en radikal skillnad mot alla de andra grejerna jag lånat hem: den spelade musik som ingen annan gjorde, de andra fokuserade mer på hifi.
Det händer väldigt ofta att jag blir less på min musik men då är det enkelt att köpa nya CD's utan en massa kånkande och det spelar inte nån större roll om CD'n jag köpt är totalt värdelös, den kostade ju inte nån större peng i förhållande till vad utbyte av hårdvara skulle göra. Men om jag blir less eller missnöjd med hårdvaran så är det ju lite värre. Det går ju inte på samma enkla sätt att byta till nytt.
Mycket babbel blev det.
|
Linkan
|
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 10:52:48
|
Jag brukar tex sitta ner och lyssna på musik efter en stressig dag. det blir nästan varje dag, flera timmar. Hellre än att glo på burken. Några dagar då och då gillar jag att skruva, pilla och optimera för att klämma ut mer väljud. Sällan sitter jag och funderar på hur andra njuter av sin tid. Vad det är som driver dem, hur mycket det tjänar eller hur intresserade de "verkligen" är av musik. Var man får göra hur de vill, lägga sina intjänade pengar på vad de vill. Även om jag tycker att det är helt galet.
Jag kan ha fel och ber då om ursäkt, men jag tycker att många kommentarer här är väl fördomsfulla och dömmande. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 11:00:21
|
quote: Älskar man verkligen musik om man inte vill att det låter bra, kan jag fråga mig? Älskar man då inte mest skivorna?
Intressant, jag tror faktiskt det är många som gillar skivköp minst lika mycket som musiken i sig. Varför köper man annars 1000 skivor som man lyssnar på max en gång per år? Det är ju knappast en musikupplevelse i första hand. Den verkliga musikälskaren sliter väl nästan ut sina skivor eftersom de är ointressanta så länge de bara står i bokhyllan. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 11:08:40
|
Hej jag kan ju bara tala för mig själv. Jag är först och främst musikälskare. Jag är hobby musiker.
Sedan är jag intresserad av apparaterna också jag är ju tekniker även om jag inte jobbar med det just nu.
Och så samlar jag lite på skivor också har väl inte så många men ca 800 LP är det väl.
Sedan gillar jag gamla apparater också då helst från 50 talet och att fixa till dem.
och så en liten billd på en likadan radio som jag har som köksradio BTW enda radion jag använder |
www.selleri.de
|
|
|
scoop
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 11:33:44
|
det är väl en kombination så klart av många saker, för vissa betyder vissa grejer mer än för andra... men lite fördömande är man väl måste väl erkännas... det jag nästan avundas folk som håller på med vinyl är väl det där med att rota i skivbackar och kunna göra fynd. det blir ju en extra dimension när man inte bara får musiken utan också nöjet i letande/samlandet... det kan jag inte påstå jag känner alls när det gäller cd tyvärr.
|
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 12:59:34
|
Själv hinner jag inte lyssna på musik så ofta som jag skulle vilja så jag har inte nån jättemängd skivor MEN när jag väl sätter mig och lyssnar så vill jag absolut inte störas och irriteras av undermåligt ljud. Sen spelar det inte nån roll om det råkar vara en gammal Pavarotti eller senaste Yello som ligger på tallriken - jag vill kunna sluta ögonen och tro att musikanterna finns i mitt rum. Sen tycker jag ju förståss att det är lite kul att sträva efter detta i mina öron perfekta ljud, men det kan man ju se som en separat hobby. :)
Vet inte vilken kategori jag hamnar i då... det är så sant som det är sagt, det finns bara två typer av människor: De som kategoriserar, och de som inte gör det. ;) |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 19:25:56
|
Ligger i Bravo's grupp; alltså lägger stora pengar på stereo och har massa skivor.
Men vi kan ju vända på diskutionen. Varför har man 2000, 4000, 10 000 skivor? Vad har man för nytta av det? Det är ett väldigt klagande på folk som lägger stålar på kablar och ultra dyra apparater för att få dom sista % förbättring medans ingen klagar på alla dessa dårar med MASSOR av skivor dom ALDRIG kommer lyssna på mer än 1 gång på, om ens det. Säg att du har 5000 skivor. Vi säger att dom är i snitt 40 min långa (5000 * 40 = 200,000 min / 60 = 3333 timmar! Säg att man lyssna REJÄLT på musik, alltså 3 timmar VARJE dag i snitt. Då tar det 1111 dagar eller drygt 3 år att lyssna igenom samligen. Och då ska man inte lyssna om en enda skiva.
Kan vara något att tänka på. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 20:44:16
|
Hela frågan är meningslös och felställd, det finns ingen inneboende motsättning i att vara musikälskare med många skivor och att lägga mycket pengar på anläggningen. Slutligen är det viktiga hur man själv gör sin egen prioritering av skivor, anläggning och andra behov. Inte hur andra eventuellt gör, med antagligen i stort sett hopfantiserade grupper med svindyra anläggningar och ett dussin skivor. För min del är det väl snarast som så att nu börjar anläggningen efter ett par år att blir riktigt bra och då är det också roligt att köpa en massa skivor. För övrigt är en massa skivor inte något kanonsäkert kriterium på en musikälskare, det kan lika väl vara samlarvurm eller att man bara köper litet på måfå och sällan blir nöjd med skivorna och köper och köper...
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:07:46
|
Om jag svarar på originalfrågan så har jag inte träffat en enda person som lagt stora pengar på sin stereo och inte samtidigt ägt en ofta mycket stor samling musik. De liksom hör samman tycker jag.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:29:35
|
För det första så blinkar nins messenger box.
För det andra så skickade jag nins uttalande till Dagensskiva. Eftersom det finns många där som har många skivor men bryr sig inte om att köpa någon dyr anläggning. Vissa av dom tyckert det är knäppt att köpa dyra förstärkare och kablar osv
http://www.dagensskiva.com/discuss.asp?diskID=312782 |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:42:54
|
Scoop har fattat galoppen.
Det finns handlare som "undervisar" sina kunder i att lyssna på hifi. Vedervärdigt. Musik handlar ju inte om att lyssna på "s-ljud", bas och diskant - det handlar ju om känslan i magen. Svänger det? Rycker det i högerfoten?
Endast med den sortens kriterier kan vettiga köp göras.
|
Erik Andersson for president! |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:37:05
|
qwert,
Jag tillhör nog den första gruppen Jag köper mängder med tekniska prylar och mycket sällan några skivor
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
new order
Member
238 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:47:26
|
Mr Ekan skrev;
quote: Scoop har fattat galoppen.
Det finns handlare som "undervisar" sina kunder i att lyssna på hifi. Vedervärdigt. Musik handlar ju inte om att lyssna på "s-ljud", bas och diskant - det handlar ju om känslan i magen. Svänger det? Rycker det i högerfoten?
Endast med den sortens kriterier kan vettiga köp göras.
låter lite som om du är en anhängare av Linns filosofistämmer det,för i såna fall så vet du att linn också lär ut hur man ska utvärdera en anläggning med sin tune-dem metod. |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:50:38
|
Linn låter ok tycker jag. Men handlaren som åsyftas är mycket riktigt företrädare för Linn.
|
Erik Andersson for president! |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 00:42:14
|
Linn låter som sagt ok. Dock har man ju kanske lite svårt att inte lyssna till helheten då man jämför olika anläggningar. Att bara stampa takten ger mig inget när man jämför grejor. Det finns en poäng i det men det dras till en absurd ytterlighet av många. Jag går inte till HIFI handlaren för att lyssna till musik. Jag går dit för att jämföra och köpa den produkt som passar mig och som får mig att njuta av musik. Musik lyssnar jag till hemma. Tur att inte musikhandlare säljer intrument som får musikerna att stampa takten mera.
|
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 04:29:58
|
De flesta som har en bra anläggning gillar väl musik och de flesta som gillar musik vill nog ha en hyfsad anläggning, om vi nu undantager extremvarianterna. Mycket riktigt så går man väl sällan till hifihandlaren för att lyssna på musik, du går för att jämföra och bedöma en ev. ny del till anläggningen. Likaså går man knappast till skivbutiken för att lyssna på deras anläggning utan för att bedöma om musiken på den tilltänkta skivan är tillräckligt bra för att köpas.
Huruvida det svänger och rycker i högerfoten eller s-ljuden är fel hänger väl mera samman med var och ens preferenser och känslighet för olika störningar och positva känslor för vissa fenomen i en anläggning. Dessa parametrar är givetvis helt individuella och kan bara bedömas av varje lyssnare för sig. Du har alltid rätt m.a.o. |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/11/04 15:22:15 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 12:48:17
|
Bravo en som heter Trip på Dagens skiva tycker att rätt musik är sådan som man inte behöver en anläggning som måste kosta mer än 3000 kr. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Topic |
|