Author |
Topic |
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 14:06:41
|
Vet inte om detta är en teknik- eller musikfråga, men ändå. I senaste numret av Hifi&Musik rescenseras nya SACD-utgåvor av Dylan-klassiker. Rescensenten är så lycklig över att han nu kan f f g höra cymbalen i Leopard Skin Pillbox Hat och pianot i One Of Us Must Know. Från Blonde on Blonde. För detta behövs allstå SACD, enligt tidningens rescensent.
Inte vet jag vad han har hört, men när jag kontrollyssnade på min originalvinylutgåva i går så kunde jag i alla fall höra dels några trevliga cymbalattacker men också en försiktigt svirrande cymbal i bakgrunden till höger i nästan hela "Leop...", dels ett fint pianosolo/eller kanske break snarare/ men också ett kontinuerligt men lågmält pianokomp genom hela "One of us..". Vinyl alltså.
Hörs inte detta på CD-utgåvan? Är det verkligen så stor skillnad på Vinyl och SACD å ena sidan, och CD å andra? Kan någon bekräfta eller tillbakavisa? Har inte själv tillgång till CD-utgåvan. Men den kanske man kan köpa billigt nu när SACD finns.
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 14:09:35
|
Han kanske kan höra det bättre nu än innan? Annars så kan det vara stor skillnad mellan olika utgåvor på olika format. Jag hade ju nyss en jämförelse tråd där man ser hur olika mastring gör med ljudet. |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 14:23:43
|
OK, om det är mastringen och inte mediet i sig det hänger på borde ju det rescensenten hörde på SACD höras också när man spelar på en CD-spelare. Jag hoppas det är så. Annars måste man ju erkänna att CD-mediet inte räcker till och gräma sig över att senaste investeringen i en CD-spelare borde ha varit i en SACD-spelare i stället. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 18:39:19
|
Jag tror du tar det väl bokstavligt. Naturligtvis hörs cymbaler och pioanon både på LP, CD och SACD även om de ligger litet i bakgrunden. Recensenten menar antagligen att han hör nya detaljer i återgivningen eller att instrumenten framträder på ett tydligare och förhoppningsvis också mer levande sätt. H&M föredrar ofta att dra på i stället för att vara tydliga. Jag har Blonde on Blonde både på hybrid och LP men har inte jämfört. Sådana jämförelser är knepiga eftersom man kör dem på olika utrustning och denna LP har också en gång i tiden gått på skivspelare som väl inte var direkt skonsamma. Däremot är Highway 61 på väg och den har jag också på CD så jämförelse av CD versionerna blir då oproblematisk. Enligt AllMusic: "On each of the titles, and on each of the layers, the remastered sound is spectacular, a considerable upgrade from the initial CD pressings." När jag lyssnar på den remastrade BoB CDn får jag ett intryck av att de satsat väl mycket på det brillianta och spektakulära. Bruset och muggigheten är borta men det låter en aning hårt och artificiellt. Men det är svårt att höra vad som kan vara brister i den ursprungliga inspelningen och ev. i remastringen.
|
|
|
|
Topic |
|