HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska jag satsa på vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/10/09 :  19:59:53  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag har under en längre tid funderat på att skaffa mig en skivspelare. Varför då undrar ni? Två skäl främst:

1. All musik jag lyssnar på (med mycket få undantag) gavs ut på vinyl ursprungligen, den borde därför låta som bäst på det mediet kan man tycka. CD:ns "överlägsna" ljud gör att dessa skivor lätt blir fyllda med distorsion när de överförs till digitalt format. Om de inte råkar ut för det öde som beskrivs under 2 förstås.
2. Jag är så förbannat trött på alla "remastrade" skivor som bara är dynamiskt komprimerade för att låta högt och därmed inte alls duger till annat än bakgrundsskval på låg volym.

Med dessa saker i åtanke, är det värt det för mig? Jag måste förstås skaffa en dubbel uppsättning av flera skivor, men det kanske det är värt. Hade inte farsan sålt hela sin vinylsamling i min ungdom så hade saken varit spikad (originalutgåvor av all viktig rockmusik från 60- och 70-talen, allt borta för 2000:- ), men nu när saker är som de är så blir det ju en kostnad att tänka på. Hur svårt är det att hitta vinylskivor i bra skick i Stockholm för övrigt? I bland när man är inne i skivbutiker som sysslar med begagnat så ser man vinylbackar, men är dessa skivor i gott nog skick för att spelas? Vad gör man annars? Mycket av det jag vill ha verkar inte finnas nytt på vinyl längre.

Sist men inte minst, vad behöver man betala för en skivspelare för att få ut en fullgod "vinylupplevelse"? Räcker det med en spelare i storleksordningen 3000-4000:- ny (Rega P2, diverse Project-modeller mfl.)?

Många frågor som ni ser, jag har säkert ännu fler som dyker upp längs vägen. All hjälp tags emot tacksamt, både från gamla ringrävar och andra som nyligen hoppat på LP-tåget.

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:31:00  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Det kan vara en bra ide att skaffa sig möjligheter att spela vinylskivor, det har jag själv nyligen gjort. Vad jag märkte är att mina gamla vinylskivor har möjlighet att låta oerhört mycket bättre än när jag spelade dem förr. Men för att få ut riktig bra ljud ur dessa verkar det också kunna kosta en ordentlig slant. Bara min nuvarande pickup kostar 4000 kr och den är bra men ingen värsting.

Många råder till att börja i mindre skala med några av de spelare du hade som exempel och sedan gradera upp vartefter.

Om jag förstår detta med vinyl rätt så är det lite tvärtom motför vad man kan tro. Hela spelaren är en akustisk helhet där allt inverkar. Själva spelaren har stor inverkan på ljudet, likaså tonarmen som gör ordentlig skillnad. Jag har hört riktigt bra ljud från en 500kr pickup på en bra spelare/tonarm och det förvånade mig. Jag trodde att en bra pickup skulle låta fint på alla sorters spelare och så är det inte.

Det är också viktigare att ha enklare utrustning som är rätt inställd än en väldigt avancerad som är helt fel justerad.

Om du söker här på forumet så finns det mycker bra skrivet om vinylutrustning.

Lycka till!

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:32:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Gillar du musiken tycker jag definitivt att det är värt det. Vinyl brukar vara ganska billigt begagnat och det finns en hel del nytt också. Begagnat är oftast bara smutsigt, och går att få att låta bra (jag tvättar dem sällan överhuvudtaget), men kolla förstås så att de inte är alltför repiga (eller skeva).

Du får nog ingen 'fullgod' upplevelse med för billiga saker, men fullt tillräcklig. Be att få lyssna i affär, om möjligt. Snåla inte på RIAA-steget! Där kan man döda bra billiga skivspelare och pickuper. Om budgeten tillåter, köp en bra begagnad skivspelare för ca 2000:-, ny pickup för lika mycket och ett RIAA för samma pengar. Undvik 1000:- kronors RIAA-stegen (eller billigare).

Det bästa är att när du väl har skivorna så fortsätter de att imponera vid varje uppgradering. Det finns fantastiskt mycket information i spåren! CD tycker jag inte alls lyfter på samma sätt med dyrare utrustning (och når i min mening aldrig helt upp till vinylen heller).

I de lägre prisklasserna (upp till några tusen kronor) brukar MM (Moving Magnet) pickuper vara mest prisvärda.

I Stockholm är Veteran hifi (www.simplyblack.net)ett bra ställe att börja på, den killen kan skivspelare (och säljer begagnat). Många skivbörsar finns det också!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:35:37  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Angående det yak52 talar om, en del finlirare kör med Denon 103 (MC pickup, kostar under tusenlappen?) på sina monsterspelare för megapengar och är helnöjda med det. Men förmodligen låter den inte lika fantastiskt på en billig spelare. Spelaren och armen betyder jättemycket!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:38:43  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag kan bara, efter ett möte med en synnerligen välutrustad Linn Sondek LP12, svara på din fråga med ett RUNGANDE JA!!!

Så j*vla bra!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:39:06  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Tack för tipsen, Veteran Hifi verkar vara ett bra ställe att börja på. Kanske bra att handla i butik första gången om det är något som strular, särskilt när det nu fanns begagnat i den butiken. Några andra som har förslag? Tips om bra skivbörser kanske? Generell prisnivå på begagnade skivor i bra skick?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:49:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Priser varierar så mycket beroende på samlarvärdet. Jag köper sällan skivor (maxi och lp) för mer än 20-40:- stycket, men så har jag inte heller så mycket pengar nuförtiden. Har bränt allt på anläggningen, haha! I Stockholm brukar de dock vara lite dyrare om inte jag minns fel.

För de pengarna får du oftast skivor i bra skick. Men inget sällsynt eller värdefullt såklart. Bara billig musik!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:59:22  Show Profile Send yak52 a Private Message
Du kan också titta på: http://www.tradera.com/

Gå in under musik, vinylskivor. Jag har köpt en del skivor där och de kostar efter skick och sällsynthet. Om man bjuder på flera skivor hos samma försäljare så blir det billigare frakt.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/09 :  21:02:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
Uppsala på lördagar vid Fyrisparken?
Den heter något liknande.
Ruskigt billiga LP-skivor har jag hört!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/09 :  21:18:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

jag har nyligen "snubblat" vidare i vinylens värld. Jag kan bara instämma i att det finns mycket gömt i de där vinylspåren...

Jag upplever att man kommer väldigt långt på begagnat marknaden för några tusenlappar. Jag instämmer i att inställningen är "A" och "O".

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:29:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gillar du vinyl och har vinyl skall du väl självklart ha en svarv också.

Bravo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:33:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Go crazy!
Det är ju kul med vinyl! Det snurrar så man ser det! Det "spelar" för mig på ett annat sätt!

Jag har inte kommit i kontakt med nya vinylspelare, men väl beggade diton. Skramla ihop några tusingar, kanske 5 till antalet, så blir det nog mumma!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:46:09  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, som du ser så har du fått massa matnyttiga tips här. Jag håller med om att satsa MKT på RIAA'n och spelaren, där har du mesta att hämta. Och så kan man alltid i framtiden byta till bättre pick-up också. Sedan är inställningarna A och O och jag kan bara VARMT rek. Wally Tractor, finns att köpa på vinylbutiken.

Sedan så beg skivor får du ta med folk som bor i sthlm men nya skivor och nyutgåvor så finns det hur mkt som helst att köpa. Jimi Hendrix, Led zeppelin (Underbara återutgivningar), Bob dylan, Ac/DC, Byrds, etc, etc...
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/10 :  02:58:52  Show Profile Send Joe a Private Message
En annan sak som är roligar med vinyl är att lyssnadet blir mer aktivt. En CD sätter man lätt på och sen tar den slut och man undrar vad som hände. Med en vinyl måste man ju vända sida och bara det gör att man lysnar mer aktivt. Dessutom lär man sig låttitlarna när man lyssnar på vinyl. Hur många känner inte igen uttalandet "Låt nr 4 är bäst" på den hähr CD:n.

Fram för mer vinylutgivningar!!

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

stejver
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/10/10 :  23:57:14  Show Profile Send stejver a Private Message
Jag köpte en ProJect RPM4 i våras för att kunna spela mina gamla vinyler och är helnöjd. Visste inte att vinyl kunde låta så bra. Känns som det är mycket spelare för den pengen.

mvh
Morgan
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:16:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ja!
Självklart, jag är nog partisk i sammanhanget. Men det finns mycket bra musik på vinyl från 1960 och uppåt som inte finns på CD, eller så är det som du säger remastrat och förstört när det har förts över till CD.

Köp en bra Pickup, helst en MC och en bra RIAA. Hela projektet bör klara sig under 10kkr.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/10/11 :  07:35:45  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Absolut ! Det behöver inte bli särskilt dyrt heller, det står massor av gamla fina vinylsvarvar i folks hem oanvända. Vill du ha "plug&play" , köp en ny Rega .
Är du däremot beredd att lägga ned lite tid på underhåll, modifiering och finjustering, är det nog inte något som slår en gammal Thorens. Fantastiskt fina verk som går hur länge som helst, men oftast ganska mediokra tonarmar. En Thorens TD-150 eller TD-160 kan hittas i prisklassen 1000-2000 kr, t.o.m billigare om man har tur. Sätt på en Rega RB250 eller en begagnad SME tonarm (kostnad 2 - 3 tusen),dämpa ner subchassit med badrumssilikon och du har en Linn-dödare för en bråkdel av priset för en LP12... ( Linn Sondek är i grund och botten en TD-150 kopia).
Pickuper är precis som andra har påpekat inte lika viktigt som man kan tro, bättre att lägga krutet på ett bra verk och tonarm i början, och sedan uppgradera pickup när ekonomin tillåter.
För att få en skivspelare att låta bra måste man också lära sig att ställa in tonarm, ev fjäderupphängning, pickupens "överhäng" och att matcha pickup med tonarm. Vinyl kräver sitt arbete, men det är mycket roligare och faktiskt mer välljudande än CD

Lycka till / Bostrowskij
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:00:33  Show Profile Send lars a Private Message
Nej anser jag, trots att jag själv är vinylfrälst.
Varför skall du börja från början med ytterligare ett nytt format och ha två system att underhålla.
En sak är om du redan sitter med en stor vinylsamling, men det verkar du inte göra.

Lägg pengarna du tänker lägga på vinyl och spelare på en riktig CD-spelare i stället. Det finns bra CD-spelare idag. Advantage, ML, Meridian, Accuphase etc som kostar 30.000 och uppåt. För dom pengarna får du knappast ett bra vinylsystem med spelare, MC-pickup, kablage och RIAA plus befintliga CD ersatta med LP.

mvh Lasse

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:18:13  Show Profile Send poman a Private Message
Tillhör också dom som gillar vinyl, kul att plocka fram någon skiva
och lyssna på ibland så varför inte som du skriver mcbiff Rega är inte helt fel och Projekt eller någon beg Thorens eller Linn spelare heller.



Edited by - poman on 2003/10/11 22:18:56
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:30:42  Show Profile Send poman a Private Message
Jag använder en Primare R20 riiaförstärkare helt suverän till min
Thoren med en Sumiko pickup köpte den beg av akktustakki här på forumet.







Edited by - poman on 2003/10/12 19:31:47
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:42:35  Show Profile Send lars a Private Message
Glömde vinyltvätten på utgiftssidan. 4000:- och uppåt. Ett måste till både ny och framförallt begagnad vinyl. Jag kan inte leva utan den.

mvh Lasse
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:35:12  Show Profile Send gurin a Private Message
Även jag måste instämma i att det är värt att skaffa en skivspelare. Jag måste också poängtera vikten av en vettig riaa. Vilken du än väljer så skall den ha inställningsmöjligheter så att den kan anpassas efter olika pickuper. Den bör vidare ha en biffig nätdel, gärna separat.

Det är inga problem att köpa bra skivspelare, pickuper och skivor begagnade. Skivspelarna håller dessutom måttet och går fortfarande att få bra ljud ur. Det som inte finns begagnat är bra riaasteg. Har du köpt en bra, någorlunda modern, CD-spelare har du oftast ett hyfsat ljud från den ljudkällan för att komma upp i samma eller bättre ljud krävs då oftast inköp av en ny riaa, och det kostar. Helt klart är att det inte räcker med den Bladeliusriaa jag har för att komma upp i samma exakta och stora ljudbild jag får från min CD-kombination från 90-talet. Den gick att köpa begagnat för under 20 000 och det är vad jag misstänker att jag måste lägga på riaan för att medelmåttiga vinylpressningar skall låta lika bra som sunkiga CD:s. Riktigt bra vinyl, är förstås en annan femma. Lyssnar just nu Roger Waters the Pros and Coins of Hitch Hiking. Inköptes i går för 45 kr. Låter fantastiskt! Det är ett speciellt driv i vinylen.

Jag håller också med om att många av de nya remastrade CD:erna låter illa. Jag spelar hällre de gamla "sunkiga" 80-tals pressningarna än de nya "platta" och livlösa.

Mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:37:21  Show Profile Send gurin a Private Message
lars!

Vilken vinyltvätt kan du rekommendera? Jag börjar förstå att jag är i desperat behov av en. Men ingen av mina polare har någon så jag har inte kunnat studera resultatet.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:29:49  Show Profile Send lars a Private Message
Gurin

Den vinyltvätt jag har är den enklaste Nitty Gritty som är helt manuell. För en massa år sen kostade den ca 2.000:-. Vet inte vad den kostar idag. Den funkar. Skall man tvätta många skivor åt gången bör man nog satsa på en mer automatisk för att det inte skall bli för tröttsamt att veva veva runt skivan för hand. Det är inte själva vevandet som är tröttsamt utan ljudet. Den låter som en gammal dammsugare. Har man en mer automatisk maskin kan man jobba snabbare och tillbringa kortare tid i oväsendet.

Bladelius riaa räcker långt. Har testat den mot en Audio Research i drygt 20.000 klassen. Bladelius var mer dynamisk medan AR hade mer kropp och var mer bakåtlutad. Hade priset varit samma hade jag nog valt AR. Bladelius kostade 8.000.

mvh Lasse
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/12 :  23:36:50  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Vilken RIAA du behöver för att klå cd:n beror ju alltid på vilken cd du är van vid.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:53:36  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tycker personligen det är ett trevligt komplement. Jag skaffade en för inte så länge sedan, från 70-talet får tilläggas. Med en ny rem o en bra pickup fick jag det att låta tillräckligt för njutbar lyssning och ett stillat begär. När jag för inte så länge sen sålde för och slutstegskombon och köpte en förstärkare så saknade den LP-ingång och jag har fortfarande, efter snart ett halvår inte skaffat mig nåt. Det är mycket nyhetens behag. Ett tips är att inte förköpa sig. Ta hem en lånemaskin för nån eller några tusenlappar. Det är kul i början och tror du på det så byt upp dig.

Jag gillar också musik från 70-talet oh det finns en hel del på vinyl, men det är inte alltid de skivor man vill ha finns tillgänliga. Det sköna är dock att man kan unna sig sånt som man kanske inte annars skulle ha köpt o på så sätt bredda sitt intresse.

I göteborg finns det massor av vinylbututiker som har begagnade skivor med skiftande kvalité, vilket innebär att i Sthlm måste det finnas ännu mer.

Lycka till !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000