HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD-Audio låter underligt eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:29:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Köpte Queen A night at the Opera på DVD-Audio, med DTS 96/24 och MLP 5.1 ljud.
Jag tycker att det låter underligt i förhållande till 2 kanal. Är det jag som är ovan eller?
Jag spelar inte på samma högtalare i 5.1 och 2 kanal, men jag tror inte det påverkar så mycket.
När jag spelar LP varianten så låter det helt underbart, men när jag spelar DVD-Audio så låter det underligt att ljudet kommer ”överaltifrån”.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:59:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det en ommixad gammal skiva så brukar väl ljudet bli lite si och så, "flöjten mitt i käften" syndromet.

Tyvärr har jag en känsla av att man inte i något nytt format vet vad man skall använda de nya kanalerna till.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:01:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är nog så att det är en tvåkanals inspelning som man mixat ut i 5.1, som det oftast blir med sådana lösningar så låter det kasst...
Det måste spelas in från början i rätt format för att det ska kunna bli bra.
/Martin
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:13:47  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har nu även jämfört med CD, och det blir samma resultat, mycket bättre ljud i 2 kanal.
Provade även att spela DTS spåret på skivan, men det låter lika förvirrande som MLP (DVD-Audio) spåret. Vad säger man MLP eller DVD-Audio spår, jag bara undrar? Blir lite förvirrad av alla nya format.

Finns det någon som kan rekommendera någon DVD-Audio skiva som låter "bra", dvs inte låter som musiken kommer "överalltifrån"?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:20:00  Show Profile Send Cyber a Private Message
Det beror ju mycket på hur inspelningen är gjord från början..är det en omgjord 2-kanalsinspelning ? så blir det nog svårt att få det att det låta bra i 5.1-format..
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:25:06  Show Profile Send Cyber a Private Message
haha..nu blev det tårta på tårta inlägg..(kikar lite på fotboll så inläggen blir lite försenade ibland )
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:15:38  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Det är väl inte DVD-A som låter underligt, det är väl multikanalsmixen? Kör DVD-A i 2-kanal och med samma högtalare om du vill jämföra DVD-A mot din cd eller lp.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/12 :  23:12:32  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vad säger man MLP eller DVD-Audio spår, jag bara undrar?"

Man säger nog DVD-audio, MLP är en datakomprimeringsteknik.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/12 :  23:17:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Magnuz: Orsaken till att jag frågade var att det stog så här på hemsidan om Queen DVD audio-skivan:

MLP 5.1 music tracks - for new DVD-Audio players
DTS 5.1 music tracks - for all DTS-capable 5.1 sound systems*
Stereo music tracks - for compatibility with all DVD-Video players
Special menu screens and video extras - for all DVD-Video players

http://www.dtsEntertainment.com/

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:37:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Frågan är ju om Queen skivan har DVD Audio-ljud? En som å andra sidan har det är Metallica"Metallica" även kallad "den svarta".Denna låter bättre än cdversionen.
Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/13 :  09:07:14  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
whiskyman: Queen DVD audio-skivan har DVD Audio-ljud, se mitt förra inlägg, eller klicka på länken i samma inlägg.
Vad menar du, är det (DVD-A)MLP 5.1 spåret eller (DVD-A)MLP 2 kanalspåret på Metallica"Metallica" som låter bättre än CD versionen?



Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/13 :  09:36:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det gäller i främsta hand det flerkanaliga spåret. Har inte testat stereospåret.Fast å andra sidan så är det ju hemma hos mig även klara skillnader mellan DTS och Dolby digital. Dvs större skillnader än vad många tror, men det är ju offtopic,mvh Kristofer
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:15:14  Show Profile Send nin a Private Message
Just den Queen skivan (DVD-A) fick usel kritik i ett nr av TAS eftersom han som mixat skivan visst har suttit och lekat som en dåre med mixen.
Nej, ska det vara multikanal så ska det spelas in det direkt och för multikanal, IMO.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:00:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dett sista

quote:
Nej, ska det vara multikanal så ska det spelas in det direkt och för multikanal, IMO.


kan inte nog understrykas, "nin"!

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/13 16:43:34
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/13 :  16:39:33  Show Profile Send A8 a Private Message
För en gångs skull håller jag med NIN-> att just den skivan låter för j**ligt, jag tycker även tvåkanals spåret är lite väl "skräpigt".

Det finns andra och trevligare exempel på dvda och flerkanal.

Kolla in http://www.highfidelityreview.com/ för fler alternativ.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/10/13 :  21:18:35  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag rekomenderar Eagles Hotel california. Kanon ljud. Har mest lyssnat på stereo-varianten, men tycker att flerkanals-versionen kan vara lyssningsvärd också!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/10/13 :  21:19:40  Show Profile Send Piggen a Private Message
whiskyman: Vet du var man kan köpa Metallicas "Svarta" (på DVD-A)?

/p

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/14 :  00:00:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
OK! Jag hadde otur när jag köpte min första DVD-audio, Queen- A Night At The Opera var ingen bra representant för DVD-A. Jag bör nog skaffa Eagles Hotel california och Metallica"Metallica" för att få någon upfattning om detta media.
Men finns det några skivor som är inspelade/mixade direkt för DVD-A?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:09:04  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Det beror lite på vad du är ute efter med formatet DVD-A.
Är du ute efter bra flerkanal eller bättre 2-kanal när du köper DVD-A? En av fördelarna med DVD-A är ju att formatet är bättre än CD i 2-kanal.

Jag kör DVD-A i 2-kanal och följande skivor kan jag rekommendera:
Fourplay
Steely Dan, Everything Must Go i 24bitar/192kHz
Steely Dan, Two Against Nature 24/96

Hur de låter i multikanal har jag inte testat. Jag är först och främst intresserad av bra 2-kanal. Multikanal följer ju med skivorna som en bonus.


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/14 :  11:32:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"whiskyman: Vet du var man kan köpa Metallicas "Svarta" (på DVD-A)?"

Kolla med discshop alternativt dvdon. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/10/14 :  12:36:46  Show Profile Send Piggen a Private Message
Ok, tack så mycket Mr. Whisky. Ska kolla där!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000